Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği
Yıl: 2012 Cilt: 20 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 120 - 128 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği
Öz: Amaç: Okuma alışkanlığının, bireylerin yaşamları boyunca elde ettikleri bilgileri, becerileri, anlayışları güçlendirip artıran ve aynı zamanda bu değerlerin bireysel ve toplumsal yaşama uyarlanmasına olanak sağladığı göz önünde bulundurulduğunda, konusu insan olan hemşirelik öğrencilerine ve dolayısıyla hemşirelik mesleğine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Buradan hareketle bu araştırma bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin kitap okuma alışkanlıklarına ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla planlanmıştır. Yöntem: Araştırmada bazı sosyo-demografik bilgilere yönelik anket formu ve Gömleksiz (2004) tarafından geliştirilenKitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde yüzde, frekans, Varyans analizi (ANOVA), Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis istatistik testleri uygulanmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %75.3ü kız, %78.9unun en çok roman ve hikaye türü kitaplar okuduğu belirlenmiştir. Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin bireysel gelişim amacıyla kitap okudukları, daha çok roman-hikaye türünde kitapları tercih ettikleri, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre kitap okumaya ilişkin tutumlarının daha olumlu olduğu, babanın eğitim durumunun okuma alışkanlığına ilişkin tutumları etkilediği ancak annenin eğitim durumunun, daha önce yaşanılan yerin ve ekonomik gelirin okuma alışkanlığına ilişkin tutumları etkilemediği, genel olarak sınıf artıkça okuma alışkanlığına ilişkin tutumların olumlu yönde etkilendiği belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Attidutes of nursing students towards reading habits: A vacational school sample
Öz: Aim: Considering the fact that it allows individuals to improve and enhance the knowledge, skills and understanding that they obtain throughout their lives and, at the same time, to adapt these values to individual and social life, reading habit is thought to contribute to nursing students and therefore to nursing profession, whose subject is human. Thus, this study was planned to determine the attitudes of the students of a health school of nursing towards reading habits. Method: A socio-demographic information questionnaire and the Attitude Scale towards Reading Habit developed by Gömleksiz (2004) were used in the study. Data were analyzed through percentage, frequency, analysis of variance (ANOVA), Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis statistical tests. Results: It was found that 75.3% of the students were female, 78.9 % of the students read novels and story type books. Conclusions: It was found that nursing students read for personal development; they preferred novels and stories; female students had more positive attitudes about reading than male students; the father s level of education affected attitudes towards reading habit; but the mother s level of education, previous location of residence and financial income did not affect attitudes towards reading habit and, in general, attitudes about reading habit were affected in a positive way in later years of study.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acıyan, A. A. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve akademik başarı düzeyi arasındaki ilişki. Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Programı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Akça, Ç. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine kitap okuma alışkanlığı kazandırmada Türkçe öğretmenlerinin rolü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Arslantürk, E., Saracaloğlu A. S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının okuma ilgi ve alışkanlıklarının karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1): 155-176.
- Can, R., Türkyılmaz, M., Karadeniz, A. (2010). Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3): 1-21
- Cook, J. D. M. (2006). The relationship between reading comprehension skill assessment methods and academic success for first semester students in a selected bachelor of science in nursing program in Texas. A Dissertation of Doctorate, A&M University, Texas.
- Coşkun, E. (2003). Çeşitli değişkenlere göre lise öğrencilerinin etkili okuma becerileri ve bazı öneriler. TÜBAR-XIII: 101-130.
- Davies, R., Urguhart, C., Smith, J., Massiter, C., Hepworth, J. B. (1997). Establishing the value of information to nursing continuing education report of the evince project. British Library Research and Innovation Centre. 7 th Asian Pasific Sepecials, Health and Law Librarians Conference & Exhibition 12-16 October 1997, Perth WA. http://www.alia.org.au/groups/healthnat/pubs/ docs/1997_September_HLSNN.pdf, (05.07.2011).
- Geçgel, H., Burgul, F. (2009). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin okuma ilgi alanları (Çanakkale örneği). TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3): 341-353.
- Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap okuma alışkanlığına ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2): 185-195.
- Kurulgan, M., Çekerol, G. S. (2008). Öğrencilerin okuma ve kütüphane kullanma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2): 237258.
- Mavi, H. F., Çetin, B. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının kitap okumaya ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi. BESBD, 4(1): 1-11
- Odabaş, H., Odabaş, Z. Y., Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2): 431 465.
- Yılmaz, D. E. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Yılmaz, B., Köse, E., Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 23(1): 22-51
- Öğrencilerin okuma düzeyleri. (2007). T.C.Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED), http://egitek.meb.gov.tr/tamamlanan/okuma_duzey.pdf (05.07.2011).
- Türkiye Okuma Kültürü Haritası (2011). T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, http://basin.kulturturizm.gov.tr/TR,7074/turkiye-okumakulturu- haritasi-arastirmasi-sonuclari-ac-.html (05.07.2011).
- Düzyazı Türleri: Roman (2011). http://www.edebiyol.com/roman_ turu.html (05.07.2011).
APA | AKÇAKAYA M, DEMİR T, GÜNDOĞAN S, IŞIK A, ŞENOL R, TÜRKSOY İ, YAPRAK YEŞİL N, KEÇECİ A, çelik durmuş s, AKKAŞ A (2012). Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. , 120 - 128. |
Chicago | AKÇAKAYA Mine,DEMİR Turan,GÜNDOĞAN Seçil,IŞIK Arzu,ŞENOL Rukiye,TÜRKSOY İmran,YAPRAK YEŞİL Nigar,KEÇECİ Ayla,çelik durmuş serpil,AKKAŞ A. Özlem Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. (2012): 120 - 128. |
MLA | AKÇAKAYA Mine,DEMİR Turan,GÜNDOĞAN Seçil,IŞIK Arzu,ŞENOL Rukiye,TÜRKSOY İmran,YAPRAK YEŞİL Nigar,KEÇECİ Ayla,çelik durmuş serpil,AKKAŞ A. Özlem Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. , 2012, ss.120 - 128. |
AMA | AKÇAKAYA M,DEMİR T,GÜNDOĞAN S,IŞIK A,ŞENOL R,TÜRKSOY İ,YAPRAK YEŞİL N,KEÇECİ A,çelik durmuş s,AKKAŞ A Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. . 2012; 120 - 128. |
Vancouver | AKÇAKAYA M,DEMİR T,GÜNDOĞAN S,IŞIK A,ŞENOL R,TÜRKSOY İ,YAPRAK YEŞİL N,KEÇECİ A,çelik durmuş s,AKKAŞ A Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. . 2012; 120 - 128. |
IEEE | AKÇAKAYA M,DEMİR T,GÜNDOĞAN S,IŞIK A,ŞENOL R,TÜRKSOY İ,YAPRAK YEŞİL N,KEÇECİ A,çelik durmuş s,AKKAŞ A "Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği." , ss.120 - 128, 2012. |
ISNAD | AKÇAKAYA, Mine vd. "Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği". (2012), 120-128. |
APA | AKÇAKAYA M, DEMİR T, GÜNDOĞAN S, IŞIK A, ŞENOL R, TÜRKSOY İ, YAPRAK YEŞİL N, KEÇECİ A, çelik durmuş s, AKKAŞ A (2012). Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20(2), 120 - 128. |
Chicago | AKÇAKAYA Mine,DEMİR Turan,GÜNDOĞAN Seçil,IŞIK Arzu,ŞENOL Rukiye,TÜRKSOY İmran,YAPRAK YEŞİL Nigar,KEÇECİ Ayla,çelik durmuş serpil,AKKAŞ A. Özlem Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 20, no.2 (2012): 120 - 128. |
MLA | AKÇAKAYA Mine,DEMİR Turan,GÜNDOĞAN Seçil,IŞIK Arzu,ŞENOL Rukiye,TÜRKSOY İmran,YAPRAK YEŞİL Nigar,KEÇECİ Ayla,çelik durmuş serpil,AKKAŞ A. Özlem Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, vol.20, no.2, 2012, ss.120 - 128. |
AMA | AKÇAKAYA M,DEMİR T,GÜNDOĞAN S,IŞIK A,ŞENOL R,TÜRKSOY İ,YAPRAK YEŞİL N,KEÇECİ A,çelik durmuş s,AKKAŞ A Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2012; 20(2): 120 - 128. |
Vancouver | AKÇAKAYA M,DEMİR T,GÜNDOĞAN S,IŞIK A,ŞENOL R,TÜRKSOY İ,YAPRAK YEŞİL N,KEÇECİ A,çelik durmuş s,AKKAŞ A Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2012; 20(2): 120 - 128. |
IEEE | AKÇAKAYA M,DEMİR T,GÜNDOĞAN S,IŞIK A,ŞENOL R,TÜRKSOY İ,YAPRAK YEŞİL N,KEÇECİ A,çelik durmuş s,AKKAŞ A "Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği." İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 20, ss.120 - 128, 2012. |
ISNAD | AKÇAKAYA, Mine vd. "Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği". İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 20/2 (2012), 120-128. |