Yıl: 2013 Cilt: 22 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 45 - 81 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği

Öz:
Bu çalışmanın amacı, vatandaşların belediye hizmetlerinin kalitesini nasıl algıladıklarının ve bu kalite algılaması üzerinde belediye başkanlarının liderlik özelliklerinin belirleyiciliğinin tespit edilmesidir . Araştırmanın evrenini, TRB - Ibölgesinde yer alan il merkezi belediyelerinin sınırları içerisinde yaşayan seçmenler oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Sonuç olarak, hizmetkâr liderlik ile belediye hizmetlerinin kalitesi arasında güçlü ve pozitif bir ilişki bulunmuştur.Hükümdar liderlik ile belediye hizmetlerinin kalitesi arasında ise zayıf ve negatif bir ilişki bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Temel Sağlık Hizmetleri

The role of leadership characteristics of mayors (monarch/servant) on public perceptions of the quality of municipal services: TRB-I Region model

Öz:
The aim of this study is to determine how citizens perceive the quality of municipal services, and the role of the leadership characteristics of mayors in this perception . The study population was comprised of electors living within central municipalities in the TRB-1 region. A questionnairewas usedto collect the data.A highly positive relationship was found between servant leadership and the quality of municipal services A, weak negative relationship was found between monarch leadership and the quality of municipal services.
Anahtar Kelime:

Konular: Temel Sağlık Hizmetleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktan, Coşkun Can (15.11.2003), Kalite Bilinci, Liderlik ve Toplam Kalite Felsefesi. Erişim adresi: http://www.canaktan.org/canaktan_personel/canaktan-arastirmalari/toplamkalite/aktan­kalite-bilinci.pdf
  • Ardıç, Kadir, Yüksel, Fatih ve Çevik, Osman. (2004), “Belediyelerde Hizmet Kalitesinin (Vatandaş Tatmininin) Ölçülmesi (Tokat Belediyesi’nde Bir Uygulama)”,Çağdaş Yerel Yönetimler. 13(3), 63 - 81.
  • Aslan, Şebnem ve Özata, Musa. (2010), Sağlık Çalışanlarında Hizmete Yönelik Liderlik (Hizmetkâr Liderlik) ve Page-Wong İle Patterson Ölçeklerinin Geçerlik ve Güvenirlik Araştırması. Adana: 18. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 586 - 596.
  • Berkün, Sanem. (2005),Bursa Osmangazi ve İnegöl Belediyeleri Yönetim Sistemleri: Kalite Yönetimi Perspektifinden Karşılaştırmalı Bir Analiz. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bernhard, Irene. (2009), Evaluation of Customer Centre and e-Services in a Swedish Municipality with Focus on the Citizens' Perspective. 3rd European Conference on Information Management and Evaluation. 34 - 41.
  • Bolat, Bersam. (2002), ISO 9000 Kalite Yönetimi ve ISO 14000 Çevre Yönetimi Sistemleri Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Türkiye Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Buttle, Francis. (1996), “ Servqual: Review, Critique, Research Agenda”,European Journal of Marketing. 30(1), 8 – 32.
  • Cecil, J. Hale (July 23, 2004),Principles of Servant Leadership Can Address Today's Workplace Challenges. Washington/USA: Night Ridder Tribune News Service.
  • Cerit, Yusuf. The Effects of Servant Leadership Behaviours of School Principals on Teachers’ Job Satisfaction.Educational Management Administration, Leadership, 37(5), (2009). 600 - 623.
  • Cleary, Matthew. (2003), “ Electoral Competition, Citizen İnfluence, and Government Performance in Mexican Municipalities”.Politica Y Gobierno. 10 (1), 183.
  • Çakmak, Ali Kerem (2007),Halkın Belediye Hizmetlerinden Memnuniyet Derecesinin Belirlenmesi (Muğla İli Örneği).Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla: Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çobanoğlu, Şaban. (2005),Mobbing; İş Yerinde Duygusal Saldırı ve Mücadele Yöntemleri. İstanbul: Timaş Yayınları Psikoloji Dizisi.
  • De Hoogh, Annebel H.B., and Den Hartog, Deanne N., Ethical and Despotic Leadership, Relationships With Leader's Social Responsibility, Top Management Team Effectiveness and Subordinates' Optimism: A Multi-Method Study, The Leadership Quarterly, 19, (2008), 297–311.
  • Despot. (02.02.2012), Büyük Türkçe Sözlük, Erişim adresi: http://tdkterim.gov.tr/bts/
  • Despotizm. (01.02.2012), Erişim adresi: http://tr.wikipedia.org/wiki/Despotizm
  • Despotizm. (02.02.2012), Büyük Türkçe Sözlük. Erişim adresi: http://tdkterim.gov.tr/bts/
  • Donuk, Bilge. (2006),Türkiye Profesyonel Futbol Ligleri Antrenörlerinin Liderlik Tarzlarının İncelenmesi Ve Bir Model Yaklaşım, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Duman, Fethullah. (2006),Belediyelerde Yönetişim ve Müşteri-Vatandaş Odaklılık Tartışmaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Duman, Teoman ve Yüksel, Fatih. (2008), “ Belediyelerde Vatandaş Memnuiyetinin Ölçümü: Mersin Büyükşehir Belediyesi Örneği”Çağdaş Yerel Yönetimler. 17(1), 43 - 57.
  • Durmaz, H.O. (2007),Likert’in Sistem 4 Yaklaşımına Göre Özel Dershanelerdeki Yöneticilerin Liderlik Özelliklerinin Örgüt Kültürü İle Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erçetin, Şule (2000),Lider Sarmalında Vizyon. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Eren, Erol (2001),Yönetim ve Organizasyon. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ.
  • Ertekin, Ö. ve Erkut, G. (2003), “Yerel Yönetimler için Karar Sürecinde Şehirsel Performans Değerlendirmesi”. İTÜ Dergisi. 2(1), 69 - 76.
  • Erzen, Meltem Ünal (29.12.2012),Siyasi Lider İmajlarının Seçimlerde Etkisi. Erişim adresi: http://siyasaliletisim.org/pdf/siyasiliderimaji.pdf Evans, James R., and Lindsay, William M. (1999),The Management and Control of Quality and Performance Excellence. Ohio: South - Western Company.
  • Farling, Myra L., Stone, A.Gregory and Winston Bruce E. (1999),“Servant Leadership: Setting the Stage for Empirical Research”, Journal of Leadership & Organizational Studies, 6(1), 49 - 72.
  • Foels, Rob, Driskell, James E., Mullen, Brian and Salas, Eduardo.(2000), The Effects of Democratic Leadership on Group Member Satisfaction: An Integration, Small Group Research, 31, 676 - 701.
  • Folz, David H., (2004),“Service Quality and Benchmarking the Performance of Municipal Services”,Public Administration Review. 64(2), 209 - 220.
  • Gençtan, E. (2004),Psikodinamik Psikiyatri ve Normaldışı Davranışlar.İstanbul: Yaylacık Matbaacılık Ltd.
  • Gezici, Ali(2007),Yöneticilerin Liderlik Stillerinin Çalışanların İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Özel Eğitim Kurumlarında Öğretimsel Liderlik ve Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Greenleaf, Robert K. (2002),Servant Leadership A Journay into The Nature of Legitimate Power and Greatness. (25th Anniversary Edition). New York/USA: Paulist Press.
  • Gülmez, Neşe. (2009),Narsistik Liderlik.YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gümüşoğlu, Şevkinaz, Erdem, Sabri, Kavrukkoca, Güzin, ve Özdağoğlu, Aşkın (2003), Belediyelerde Beklenen Algılanan Hizmet Kalitesinin “Servqual” Modeli İle Ölçülmesi ve Muğla İlinde Bir Uygulama. İstanbul: 3. Ulusal Üretim Araştırmaları Sempozyumu.
  • Hale, Jeff R. and Fields, Dail L.,“Exploring Servant Leadership across Cultures: A Study of Followers in Ghana and the USA”, Leadership, 3(4), (2007). 397 - 417.
  • Hatcher, Tim (2004), “Environmental Ethics As An Alternative For Evaluation Theory In For Profit Business Context”. Evaluation And Program Planning. 27, 357-363.
  • Hazman, Gülsüm Güler (2009),“Küçük ve Orta Ölçekli Belediyelerde Performansı Etkileyen Unsurların Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Çağdaş Yerel Yönetimler. 18(4), 53 - 66.
  • Hernandez, Hector G. and Colmenares, Isabel R. (2009),“Social Capital and the Management of Citizen Demands in the Municipality of San Francisco”. State of Zulia, Revista De Ciencias Sociales. 15(3), 470-485.
  • Hofstede, Geert.(1981),“Culture and Organizations”. International Studies of Management & Organization. 10(4), 15-41.
  • Hofstede, Geert. (1983), “National Cultures in Four Dimensions. A Research-Based Theory Of Cultural Differences Among Nations”. International Studies of Management & Organization. 13(12), 46-74.
  • Hofstede, Geert. (1980),Culture' s Consequences: International Differences in Work-Related Values. Newbury Park: Sage Publications.
  • İbicioğlu, Hasan, Özmen, H.İbrahim ve Taş, Sebahattin.(2009), Liderlik Davranışı ve Toplumsal Norm İlişkisi:Ampirik Bir Çalışma, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 14(2), 1 - 23.
  • Karalar, Rıdvan. (1998),İşletme: Temel Bilgiler, İşlevler. (Düzeltilmiş 7. Baskı.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kıral, Burak. (2006),Kamu Yönetiminde Yeni Yönetim Yaklaşımları ve Müşteri - Vatandaş Odaklılık (Tokat Belediyesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koçel, Tamer (2010),İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Kotler, Philip (1991),Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation, and Control (7th ed.). NJ: Prentice-Hall.
  • Kurgun, Avşar - Özdemir, Ali - Kurgun, Hülya - Bakıcı, Zeynel.(2008), Belediyelerde Hizmet Yeterliliğinin ve Hizmet Kalitesinin Artırılmasını Etkileyen Faktörlerin Analizi: İzmir Karşıyaka Belediyesinde Uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10(2), 29 - 54.
  • Martins, M.R. (1995),“Size of Municipalities, Efficiency, And Citizen Participation: A Cross-European Perspective”. Environment and Planning C-Government and Policy. 13 (4),441-458.
  • Meyer, Susan M. and Collier, David A. (2001),“An Ampirical Test of The Causal Relationships in the Baldridge Health Care Pilot Criteria”. Journal of Operations Management. 19, 403-425
  • Minogue, Kylie (2002), Siyaset ve Despotizm.(Çeviren: GÜNDOĞAN, Ü.).Ankara: Liberte Yayınları.
  • Murdick, G.Robert. (1990),Service Operation Management. USA: Allyn and Bacon.
  • Nevicka, Barbora, De Hoogh, Annebel H.B., Van Vianen, Annelies E.M., Beersma, B. and McIlwain, Doris (2011),“All I Need is A Stage To Shine: Narcissists' Leader Emergence and Performance”. The Leadership Quarterly. 22, 910-925.
  • Newstrom, W. John and Davis, Keith. (1993),Organizational Behavior (Human Behavior At Work . 9th ed.). USA: McGraw-Hill-Irwin O’toole, James (29.01.2012),Advice from Aristotle. Erişim adresi: http://www.scu.edu/ethics/practicing/decision/framework.html
  • Ökmen, Mustafa ve Parlak, Bekir. (2010),Kuramdan Uygulamaya Yerel Yönetimler. İstanbul: Alfa Aktüel Yayınları.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, Valerie A. and Berry, Leonard L. (1985),“A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research”. Journal of Marketing. 49, 41-50.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, Valerie A. and Berry, Leonard L. (1988), SERVQUAL: A Multiple- Item Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality. Journal of Retailing. 64(1), 12-40.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, Valerie A. and Berry, Leonard L. (1991),“Refinement and Reassessment of the SERVQUAL Scale”. Journal of Retailing. 67(4), 420-450.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, Valerie A. and Berry, Leonard L. (1994),“Reassesment of Expectations as a Comparison Standard in Measuring Service Quality: Implications for Further Research”. Journal of Marketing. January, 56, 111-124.
  • Patterson, Kathleen A. (2003),Servant Leadership: A Theoretical Model. Unpublished PhD Thesis. USA: Regent University.
  • Pelletier,Kathie L. (2010),“Leader Toxicity: An Empirical İnvestigation of Toxic Behavior and Rhetoric”. Leadership. 6(4), 373-389.
  • Reeves, Carol A., Bednar, David A. and Lawrance, R.Cayce . (1995),“Back to the Beginning: What Do Customers Care About in Service Firms?”. Quality Management Journal. 3(1), 56 - 72.
  • Schilling, Jan (2009),“From Ineffectiveness to Destruction: A Qualitative Study on the Meaning ofNegative Leadership”. Leadership. 5. 102-128. DOI: 10.1177/1742715008098312
  • Spears, Larry C. (2004),“Practing Servant-Leadership”, Leader to Leader. 34, 7-11.
  • Straub, Joseph T, and Atner, Raymond F. (1991),Introductıon to Business. Boston: Pws-Kent Publıshıng Company.
  • Torlak, Ömer (1999),Belediyelerde Hizmet Yönetimi ve Pazarlama. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Torun, Fatma. (2008),Örgütlenme Açısından Kamu-Özel Yönetim Etkileşimi: Türkiye Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin: Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tosun, K. Elif. (2008),“Türkiye'de E-Belediyecilik Uygulamaları: Bursa Nilüfer-Osmangazi-Yıldırım Belediyelerinin Web Sitelerinin Analizi”.Çağdaş Yerel Yönetimler. 17(2), 71-94.
  • Van De Vliert, Evert (2006), “Autocratic Leadership Around the Globe: Do Climate and Wealth Drive Leadership Culture?”, Journal of Cross-Cultural Psychology, 37, 42 - 59.
  • Van Vugt, Mark, Jepson Sarah F., Hart, Clarie M., and De Cremer, David (2004), “Autocratic Leadership in Social Dilemmas: A Threat To Group Stability”, Journal of Experimental Social Psychology, 40, 1-13.
  • Yörük, Durmuş, Dündar, Süleyman ve Topcu,Birol (2011),“Türkiye’deki Belediye Başkanlarının Liderlik Tarzı ve Liderlik Tarzını Etkileyen Faktörler”. Ege Akademik Bakış. 11(1), 103 -109.
APA DEMIREL E, YATKIN A, DÜSÜKCAN M, Derin N, ÇAKINBERK A, GÜVEN M (2013). Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği. , 45 - 81.
Chicago DEMIREL ERKAN TURAN,YATKIN Ahmet,DÜSÜKCAN MUHAMMET,Derin Neslihan,ÇAKINBERK Arzu,GÜVEN MEHMET Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği. (2013): 45 - 81.
MLA DEMIREL ERKAN TURAN,YATKIN Ahmet,DÜSÜKCAN MUHAMMET,Derin Neslihan,ÇAKINBERK Arzu,GÜVEN MEHMET Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği. , 2013, ss.45 - 81.
AMA DEMIREL E,YATKIN A,DÜSÜKCAN M,Derin N,ÇAKINBERK A,GÜVEN M Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği. . 2013; 45 - 81.
Vancouver DEMIREL E,YATKIN A,DÜSÜKCAN M,Derin N,ÇAKINBERK A,GÜVEN M Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği. . 2013; 45 - 81.
IEEE DEMIREL E,YATKIN A,DÜSÜKCAN M,Derin N,ÇAKINBERK A,GÜVEN M "Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği." , ss.45 - 81, 2013.
ISNAD DEMIREL, ERKAN TURAN vd. "Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği". (2013), 45-81.
APA DEMIREL E, YATKIN A, DÜSÜKCAN M, Derin N, ÇAKINBERK A, GÜVEN M (2013). Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği. Çağdaş Yerel Yönetimler, 22(2), 45 - 81.
Chicago DEMIREL ERKAN TURAN,YATKIN Ahmet,DÜSÜKCAN MUHAMMET,Derin Neslihan,ÇAKINBERK Arzu,GÜVEN MEHMET Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği. Çağdaş Yerel Yönetimler 22, no.2 (2013): 45 - 81.
MLA DEMIREL ERKAN TURAN,YATKIN Ahmet,DÜSÜKCAN MUHAMMET,Derin Neslihan,ÇAKINBERK Arzu,GÜVEN MEHMET Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği. Çağdaş Yerel Yönetimler, vol.22, no.2, 2013, ss.45 - 81.
AMA DEMIREL E,YATKIN A,DÜSÜKCAN M,Derin N,ÇAKINBERK A,GÜVEN M Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği. Çağdaş Yerel Yönetimler. 2013; 22(2): 45 - 81.
Vancouver DEMIREL E,YATKIN A,DÜSÜKCAN M,Derin N,ÇAKINBERK A,GÜVEN M Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği. Çağdaş Yerel Yönetimler. 2013; 22(2): 45 - 81.
IEEE DEMIREL E,YATKIN A,DÜSÜKCAN M,Derin N,ÇAKINBERK A,GÜVEN M "Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği." Çağdaş Yerel Yönetimler, 22, ss.45 - 81, 2013.
ISNAD DEMIREL, ERKAN TURAN vd. "Vatandaşların belediye hizmet kalitesi algılamaları üzerinde belediye başkanlarının liderlik (Hükümdar/hizmetkâr) özelliklerinin belirleyiciliği: TRB - I Bölgesi örneği". Çağdaş Yerel Yönetimler 22/2 (2013), 45-81.