Yıl: 2012 Cilt: 9 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 273 - 285 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken

Öz:
Bu araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme yaklaşımlarının yordayıcısı olarak epistemolojik inançlarını incelemek amaçlanmıştır. Bu amaca bağlı olarak, veriler Schommer (1990) tarafından geliştirilen ve Deryakulu ve Büyüköztürk (2002) tarafından Türkçeye uyarlanan Epistemolojik İnanç Ölçeği ile Biggs, Kember ve Leung (2001) tarafından geliştirilen ve Önder ve Beşoluk (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan Düzenlenmiş İki Faktörlü Çalışma Süreci Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 214 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma bulguları öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarına ilişkin Öğrenmenin Çabaya Bağlı Olduğuna İnanç faktörünün Derin Öğrenme yaklaşımını anlamlı olarak yordadığını ve Tek Bir Doğrunun Var Olduğuna İnanç faktörünün ise Yüzeysel Öğrenme yaklaşımını anlamlı olarak yordadığını göstermektedir. Buna ek olarak, araştırmanın amacı kapsamında, öğretmen adaylarının Epistemolojik İnanç ve Düzenlenmiş İki Faktörlü Çalışma Süreci ölçeklerine ait puanlarının cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini incelemek amacıyla verilere t testi uygulanmıştır. Bulgular; kız ve erkek öğretmen adaylarının benzer öğrenme yaklaşımına sahip olmasına rağmen; kız öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının erkeklerinkinden daha gelişmiş olduğuna dikkati çekmektedir.
Anahtar Kelime:

Epistemological beliefs: As predictors of preservice teachers learning aprroaches

Öz:
This research aims to investigate primary preservice teachers epistemological beliefs as predictors of learning approaches. Regarding this aim, data were collected through Epistemological Beliefs Questionnaire developed by Schommer (1990) and adapted into Turkish culture by Deryakulu and Büyüköztürk (2002) and Revised Two Factor Study Process Questionnaire developed by Biggs, Kember and Leung (2001) and adapted into Turkish by Önder and Beşoluk (2010). The sample of this study includes 214 primary preservice teachers of faculty of education in Çanakkale Onsekiz Mart University. Findings of the research revealed that Beliefs of Learning Depends on Effort subscale of epistemological beliefs is a predictor of Deep Learning and The Belief That There is Only One Unchanging Truth subscale of epistemological beliefs also is found as a predictor of Surface Learning. In addition to this, t test was utilised in order to understand whether there are any differences between primary preservice teachers epistemological beliefs and learning approaches concerning gender. Findings show that although both female and male preservice teachers have similar learning approaches; female preservice teachers have more developed epistemological beliefs compared to males.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA TAŞKIN ŞAHİN Ç (2012). Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. , 273 - 285.
Chicago TAŞKIN ŞAHİN Çiğdem Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. (2012): 273 - 285.
MLA TAŞKIN ŞAHİN Çiğdem Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. , 2012, ss.273 - 285.
AMA TAŞKIN ŞAHİN Ç Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. . 2012; 273 - 285.
Vancouver TAŞKIN ŞAHİN Ç Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. . 2012; 273 - 285.
IEEE TAŞKIN ŞAHİN Ç "Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken." , ss.273 - 285, 2012.
ISNAD TAŞKIN ŞAHİN, Çiğdem. "Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken". (2012), 273-285.
APA TAŞKIN ŞAHİN Ç (2012). Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 273 - 285.
Chicago TAŞKIN ŞAHİN Çiğdem Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9, no.19 (2012): 273 - 285.
MLA TAŞKIN ŞAHİN Çiğdem Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.9, no.19, 2012, ss.273 - 285.
AMA TAŞKIN ŞAHİN Ç Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012; 9(19): 273 - 285.
Vancouver TAŞKIN ŞAHİN Ç Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012; 9(19): 273 - 285.
IEEE TAŞKIN ŞAHİN Ç "Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken." Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, ss.273 - 285, 2012.
ISNAD TAŞKIN ŞAHİN, Çiğdem. "Epistemolojik inançlar: Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımlarını yordayıcı bir değişken". Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9/19 (2012), 273-285.