Yıl: 2012 Cilt: 21 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 175 - 184 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması

Öz:
Bu araştırmada Peterson, Fennema, Carpenter ve Loef (1989) tarafından geliştirilen Matematik İnanç Ölçeğini Türkçeye uyarlayarak sınıf öğretmeni adaylarının bu konuya yönelik inançlarını belirlemek için bir ölçme aracı elde etmeyi amaçlamıştır. 301 sınıf öğretmeni adayına uygulanarak toplanan verilere Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. Elde edilen bulgular, ölçeğin özgün formunda yer alan bütün maddelerin Türkçeye uyarlanan halinde yer alamayacağını göstermektedir. Uyarlanan ölçek maddelerinin faktör boyutunda dağılımları özgün hali ile karşılaştırıldığında farklılık olduğu tespit edilmiştir. AFAdan elde edilen bulgular, uyarlanan ölçeğin 4 faktöreden oluştuğunu ve faktör yapısının kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermektedir. Güvenirlik çalışması kapsamında iç tutarlık katsayısı 0.82 olarak hesaplanmıştır. Alt faktörler için iç tutarlılık katsayısı sırasıyla 0.82, 0.78, 0.75 ve 0.73 olarak hesaplanmıştır. Test tekrar test güvenirlik çalışması için hesaplanan Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısının r= 0.736 ve p=0.001 düzeyinde anlamlı olduğu belirlenmiştir. DFAdan elde edilen bulgular, AFAda oluşan yapının kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermiştir. Uyarlanan ölçek 34 maddeden oluşmaktadır ve 5li likert tipindedir. Ölçek Türk kültüründe kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araçtır.
Anahtar Kelime:

Turkish adaptation of mathematical belief instrument

Öz:
Purpose of this study is to examine the reliability and validity of the Turkish adaptation of Mathematical Belief Instrument (MBI) that was developed by Peterson, Fennema, Carpenter and Loef (1989). This instrument was adapted to Turkish in order to determine elementary preservice teachers mathematical beliefs. Data gathered from 301 elementary preservice teachers were used for Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) to determine the structure of factor loading. The number of the factors in original instrument did not remain and the factor loading among sub-scales were different. The Cronbach alpha coefficient for the overall instrument was found as 0.82. The Cronbach alpha coefficients for the sub-scales were calculated as 0.82, 0.78, 0.75 and 0.73 respectively. For the test re-test reliability, Pearson correlation coefficient was calculated as r= 0.732 and p=0.001. The adapted instrument includes 34 items placed on a 5-point likert type scale. The results of the EFA and CFA showed that the instrument is valid and reliable to use in Turkish culture.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Haciomeroglu G (2012). Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. , 175 - 184.
Chicago Haciomeroglu Guney Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. (2012): 175 - 184.
MLA Haciomeroglu Guney Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. , 2012, ss.175 - 184.
AMA Haciomeroglu G Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. . 2012; 175 - 184.
Vancouver Haciomeroglu G Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. . 2012; 175 - 184.
IEEE Haciomeroglu G "Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması." , ss.175 - 184, 2012.
ISNAD Haciomeroglu, Guney. "Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması". (2012), 175-184.
APA Haciomeroglu G (2012). Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 175 - 184.
Chicago Haciomeroglu Guney Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21, no.3 (2012): 175 - 184.
MLA Haciomeroglu Guney Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.21, no.3, 2012, ss.175 - 184.
AMA Haciomeroglu G Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012; 21(3): 175 - 184.
Vancouver Haciomeroglu G Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012; 21(3): 175 - 184.
IEEE Haciomeroglu G "Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması." Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, ss.175 - 184, 2012.
ISNAD Haciomeroglu, Guney. "Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması". Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21/3 (2012), 175-184.