Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması
Yıl: 2012 Cilt: 21 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 175 - 184 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması
Öz: Bu araştırmada Peterson, Fennema, Carpenter ve Loef (1989) tarafından geliştirilen Matematik İnanç Ölçeğini Türkçeye uyarlayarak sınıf öğretmeni adaylarının bu konuya yönelik inançlarını belirlemek için bir ölçme aracı elde etmeyi amaçlamıştır. 301 sınıf öğretmeni adayına uygulanarak toplanan verilere Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. Elde edilen bulgular, ölçeğin özgün formunda yer alan bütün maddelerin Türkçeye uyarlanan halinde yer alamayacağını göstermektedir. Uyarlanan ölçek maddelerinin faktör boyutunda dağılımları özgün hali ile karşılaştırıldığında farklılık olduğu tespit edilmiştir. AFAdan elde edilen bulgular, uyarlanan ölçeğin 4 faktöreden oluştuğunu ve faktör yapısının kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermektedir. Güvenirlik çalışması kapsamında iç tutarlık katsayısı 0.82 olarak hesaplanmıştır. Alt faktörler için iç tutarlılık katsayısı sırasıyla 0.82, 0.78, 0.75 ve 0.73 olarak hesaplanmıştır. Test tekrar test güvenirlik çalışması için hesaplanan Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısının r= 0.736 ve p=0.001 düzeyinde anlamlı olduğu belirlenmiştir. DFAdan elde edilen bulgular, AFAda oluşan yapının kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermiştir. Uyarlanan ölçek 34 maddeden oluşmaktadır ve 5li likert tipindedir. Ölçek Türk kültüründe kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araçtır.
Anahtar Kelime: Turkish adaptation of mathematical belief instrument
Öz: Purpose of this study is to examine the reliability and validity of the Turkish adaptation of Mathematical Belief Instrument (MBI) that was developed by Peterson, Fennema, Carpenter and Loef (1989). This instrument was adapted to Turkish in order to determine elementary preservice teachers mathematical beliefs. Data gathered from 301 elementary preservice teachers were used for Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) to determine the structure of factor loading. The number of the factors in original instrument did not remain and the factor loading among sub-scales were different. The Cronbach alpha coefficient for the overall instrument was found as 0.82. The Cronbach alpha coefficients for the sub-scales were calculated as 0.82, 0.78, 0.75 and 0.73 respectively. For the test re-test reliability, Pearson correlation coefficient was calculated as r= 0.732 and p=0.001. The adapted instrument includes 34 items placed on a 5-point likert type scale. The results of the EFA and CFA showed that the instrument is valid and reliable to use in Turkish culture.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Abrosse, R., Clement, L., Philipp, R., & Chauvot, J. (2004). Assessing prospective elementary school teachers beliefs about mathematics and mathematics learning: Rationale and Development of a Constructed-Response-Format Belief Survey. School Science and Mathematics Journal, 104(2), 5669.
- Aksu, M., Demir, C.E., & Sümer, Z.H. (2002). Students beliefs about mathematic: A descriptive study. Eğitim ve Bilim, 27(123), 72-77.
- Argün, Z. (2008). Lise Matematik Öğretmenlerin Yetiştirilmesinde Mevcut Yargılar, Yeni Fikirler. Türk Bilim Araştırmaları Vakfı Dergisi, 1(2), 8995.
- Boz, N. (2008). Turkish pre-service mathematics teachers beliefs about mathematics teaching. Australian Journal of Teacher Education, 33(5), 66-80.
- Büyüköztürk,Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Eğitim Yönetimi Dergisi, 470473.
- Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Kahveci, Ö. ve Demirel, F. (2004). Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 210239.
- Duatepe Paksu, A. (2008). Öğretmenlerin matematik hakkındaki inançları ve matematik inançlarının branş ve cinsiyete bakımından karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 35, 87-97.
- Eroğlu, A. (2009). Faktör Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (ss.321331). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Ertekin, E. (2010). Correlations between the mathematics teaching anxieties of preservice primary education mathematics teachers and their beliefs about mathematics. Educational Research and Reviews, 5(8),446-454.
- Field, A. (2005). Discovering Statistics Using SPSS (2nd. edition) Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
- Frykholm, J. (2003). Teachers tolerance for discomfort: implications for curricular reform in mathematics. Journal of Curriculum & Supervision, 19(2), 125149.
- Hacıömeroğlu, G. (2011). Problem Çözmeye İlişkin İnanç Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 119132.
- Hart, L. C. (2002). Pre-service teachers beliefs and practice after participating in an integrated content/methods course. School Science and Mathematics, 102(1), 415.
- Handal, B. (2003). Teachers mathematical beliefs: A Review. The Mathematics Educator, 13(2), 47-57.
- Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın-Dağıtım.
- Kayan, F. & Çakıroğlu, E. (2008). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik İnançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 218226.
- Kloosterman, P. & Stage, F. K. (1992). Measuring beliefs about mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 92(3), 109115.
- Klein, P. (1986). A Handbook of Test Construction. London: Routledge.
- Lappan, G. & Even, R. (1989). Learning to teach: Constructing meaningful understanding of mathematical content. East Lansing, MI: National Center for Research on Teacher Education.
- Lloyd, G. & Wilson, S. (1998). Supporting innovation: The impact of a teachers conceptions of functions on his implementations of a reform curriculum. Journal for Research in Mathematics Education, 29(3), 248274.
- Pajares, M. F. (1992a). Teachers' beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307332.
- Pajares, M. F. (1992b). Preservice teachers' beliefs: A focus for teacher education. Action in Teacher Education, 15(2), 4554.
- Peterson, P. L., Fennema, E., Carpenter, T., & Loef, M. (1989). Teachers pedagogical content beliefs in mathematics. Cognition and Instruction, 6, 140.
- Picker, S. H. & Berry, J.S. (2000). Investigating pupils images of mathematicians. Educational Studies in Mathematics, 43(1), 6594.
- Raymond, A. M. (1997). Inconsistency between a beginning elementary school teachers mathematics beliefs and teaching practices. Journal for Research in Mathematics Education, 28(6), 552575.
- Schoenfeld, A. H. (1989). Explorations of students mathematical beliefs and behavior. Journal for Research in Mathematics Education, 20(4), 338355.
- Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 4974.
- Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
- Thompson, A. G. (1984). The relationship of teachers conceptions of mathematics and mathematics teaching to instructional practice. Educational Studies in Mathematics, 15(2), 105127.
- Thompson, A. G. (1992). Teachers belief and conceptions: A synthesis of the research. In D.A. Grouws (Ed.,), Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (ss.127146), New York: Macmillian.
- Timmerman, M. A. (2004). The influence of three interventions on prospective elementary teachers beliefs about the knowledge base needed for teaching mathematics. School Science and Mathematics, 104(5), 369-382.
- Toluk Uçar, Z. & Demirsoy, N.H. (2010). Eski-Yeni İkilemi: Matematik öğretmenlerinin matematik inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 321332.
- Toluk Uçar, Z., Pişkin, M., Akkaş, E. N., & Taşçı, D. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik, Matematik Öğretmenleri Ve Matematikçiler Hakkındaki İnançları. Eğitim ve Bilim, 35(155), 131144.
- Wilkins, J.M. & Brand, B.R. (2004). Change in preservice teachers beliefs: An evaluation of a mathematics methods course. School Science and Mathematics, 104(5), 226-232.
- Yılmaz, V. & Çelik, E. H. (2009). Lisrel ile Yapısal Eşitlik Modellemesi-I:Temel Kavramlar, Uygulamalar, Programlama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
APA | Haciomeroglu G (2012). Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. , 175 - 184. |
Chicago | Haciomeroglu Guney Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. (2012): 175 - 184. |
MLA | Haciomeroglu Guney Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. , 2012, ss.175 - 184. |
AMA | Haciomeroglu G Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. . 2012; 175 - 184. |
Vancouver | Haciomeroglu G Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. . 2012; 175 - 184. |
IEEE | Haciomeroglu G "Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması." , ss.175 - 184, 2012. |
ISNAD | Haciomeroglu, Guney. "Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması". (2012), 175-184. |
APA | Haciomeroglu G (2012). Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 175 - 184. |
Chicago | Haciomeroglu Guney Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21, no.3 (2012): 175 - 184. |
MLA | Haciomeroglu Guney Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.21, no.3, 2012, ss.175 - 184. |
AMA | Haciomeroglu G Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012; 21(3): 175 - 184. |
Vancouver | Haciomeroglu G Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2012; 21(3): 175 - 184. |
IEEE | Haciomeroglu G "Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması." Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, ss.175 - 184, 2012. |
ISNAD | Haciomeroglu, Guney. "Matematik inanç ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması". Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 21/3 (2012), 175-184. |