Yıl: 2011 Cilt: 4 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 136 - 143 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları

Öz:
AMAÇ: Bu çalışma, Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi uzmanlık ile 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternatif tıp uygulamaları hakkındaki bilgi düzeylerini ve tutumlarını belirlemek ve bilgi düzeylerini ve tutumlarını etkileyen faktörleri saptamak amacıyla yapılmıştır.YÖNTEMLER: Çalışma Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi’ndeki uzmanlık öğrencileri ve 5. ve 6. sınıf öğrencileri arasında Nisan 2011 tarihinde gerekli izinler alınarak yapılmıştır. Çalışmaya toplam 184 kişi katılmıştır. Ankettin birinci bölümünde katılanlara demografi k ve sosyoekonomik durumlarını gösterir sorular sorulmuş ve katılanların sosyoekonomik seviyesini tespit etmek için Aile Refah Ölçeği kullanılmıştır. İkinci bölümde TAT’a yönelik bilgi durumları, üçüncü bölümde de Bütünleştirici Tıp Tutum Anketi (IMAQ) kullanılmıştır.BULGULAR: Katılımcıların TAT hakkında en iyi bildikleri yöntem ‘‘diyet”tir. TAT’a yönelik tutum puan ortalaması 118,3±14,5 (min-max: 85-170)’dir. Tutum puanlarının cinsiyete, yaşa, anne ve babanın öğrenim ve çalışma durumuna, aile tipine, kardeş sayısına ve sosyoekonomik duruma göre ortalamalarında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (tüm p>0.05). İstatistiksel olarak anlamlı farklı bulunan tek ortalama en uzun yaşanılan yerleşim yeri değişkenidir (p<0.05).SONUÇ: Tıp eğitim sürecindeki kişilerin bu konuda yeterli bilgilerinin olmadığı, tutum açısından uzmanlık öğrencileri ve tıp fakültesi öğrencileri arasında fark olmadığı sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Davranış Bilimleri

Knowledge and attitudes of residents and medical students on complementary-alternative medicine

Öz:
OBJECTIVE: This study aimed to explore the residents&#8217; and 5th and 6th year medical students&#8217; knowledge and attitudes towards complementary and alternative medicine (CAM) in Pamukkale University and to fi nd out the affecting factors of the participants&#8217; knowledge and attitudes towards CAM.METHODS: The study was completed among the residents and 5th and 6th year medical students of Pamukkale University in April 2011 after obtaining the necessary permissions. Total 184 persons participated in this study. The fi rst section of the questionnaire included questions on the participant&#8217;s demographic and socioeconomic status and Family Welfare Scale was used to determine the socioeconomic status of the participants. Knowledge questions of participants on CAM were in the second section and Integrative Medicine Attitude Questionnaire (IMAQ) was in the third section of the questionnaire.RESULTS: The best known CAM method was &#8220;diet&#8221; among the residents and medical students participated in the study. The average score for the attitude towards CAM was 118.3 ± 14.5 (min-max: 85-170). There was no difference in the mean attitude scores between residents and medical students in terms of gender, age, mother's and father's education and employment status, family type, number of siblings and socio-economic status (all p>0.05). The only statistically signifi cant variable was the location long-lived (p<0.05).CONCLUSION: Medical trainees do not have suffi cient information on this matter; there is no difference between residents and medical students in terms of attitudes towards complementary and alternative medicine.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Kaplan M. Geleneksel tıbbın yeniden üretim sürecinde kadın, Ankara kent örneğinde kuşaklar arası çalışma. Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları: 257, 2010.
  • 2. Özcebe H, Sevencan F. Çocuklarda tamamlayıcı ve alternatif tıbbı konu alan araştırmaların değerlendirilmesi. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2009;52:183-194.
  • 3. Muslu GK, Öztürk C. Tamamlayıcı ve alternatif tedaviler ve çocuklarda kullanımı. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2008;51:62-67.
  • 4. Dokken D, Sydnor-Greenberg N. Exploring complementary and alternative medicine in pediatrics: parents and professionals working together for new understanding. Pediatr Nurs 2000;26:1-15.
  • 5. Yildirim Y, Parlar S, Eyigor S, Sertoz OO, Eyigor C, Fadiloglu C, Uyar M. An analysis of nursing and medical students’ attitudes towards and knowledge of complementary and alternative medicine (CAM). J Clin Nurs. 2010;19:1157-66.
  • 6. Joos S, Musselmann B , Szecsenyi J. Integration of Complementary and Alternative Medicine into Family Practices in Germany: Results of a National Survey. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. 2011; doi:10.1093/ecam/nep019
  • 7. Wahner-Roedler DL, Vincent A., Elkin PL, Loehrer LL, Cha SS, Bauer BA, “Physicians’ attitudes toward complementary and alternative medicine and their knowledge of specifi c therapies: a survey at an academic medical center,” Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, vol. 3, pp. 495–501, 2006.
  • 8. Corbin Winslow L, Shapiro H, “Physicians want education about complementary and alternative medicine to enhance communication with their patients,” Archives of Internal Medicine, vol. 162, pp. 1176–81, 2002.
  • 9. Currie CE, Elton RA, Todd J, Platt S. Indicators of socioeconomic status for adolescents: the WHO health behaviour in school-aged children survey. Health Education Research, 1997;12:385–397.
  • 10. Schneider CD, Meek PM, Bell IR. Development and validation of IMAQ: Integrative Medicine Attitude Questionnaire. BMC Med Educ. 2003;28;3:5. doi:10.1186/1472-6920-3-5
  • 11. Lie DA, Boker J. Comparative survey of Complementary and Alternative Medicine (CAM) attitudes, use, and information-seeking behaviour among medical students, residents and faculty. BMC Med Educ. 2006; 9;6:58.
  • 12. Erci B. Attitudes towards holistic complementary and alternative medicine: a sample of healthy people in Turkey. J Clin Nurs. 2007;16(4):761-8.
  • 13. Cook TF, Frighetto L, Marra CA, Jewesson PJ. Patterns of use and patients’ attitudes towards complementary medications: a survey of adult general medicine patients at a major Canadian teaching hospital. Can J Clin Pharmacol 2002;9:183–189.
  • 14. Featherstone C, Godden D, Gault C, Emslie M, To M. Prevalence study of concurrent use of complementary and alternative medicine. Am J Public Health 2003;93:1080–1082.
  • 15. Buda L, Lampek K, Tahin T. Correlations of alternative medicine, health status and health care in Hungary. Orvosi Hetilap 2002;143:891–896.
  • 16. Liu EH, Turner LM, Lin SX, Klaus L, Choi LY, Whitworth J, Ting W, Oz MC. Use of alternative medicine by patients undergoing cardiac surgery. J Thorac Cardiovasc Surg 2000;120:335–341.
  • 17. Baugniet J, Boon H, Ostbye T. Complementary/ alternative medicine: comparing the view of medical students with students in other health care professions. Family Medicine 2000;32:178–184.
APA ERGİN A, HATİPOĞLU C, Bozkurt A, MİRZA E, KUNAK D, KARA C, ÖZÇELİK G, TEĞİN C, PAZIR Y, PIRTI İ (2011). Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları. , 136 - 143.
Chicago ERGİN AHMET,HATİPOĞLU Celile,Bozkurt Ali İhsan,MİRZA Emel,KUNAK Duygu,KARA Canan,ÖZÇELİK Gülay,TEĞİN Cüneyt,PAZIR Yaşar,PIRTI İlyas Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları. (2011): 136 - 143.
MLA ERGİN AHMET,HATİPOĞLU Celile,Bozkurt Ali İhsan,MİRZA Emel,KUNAK Duygu,KARA Canan,ÖZÇELİK Gülay,TEĞİN Cüneyt,PAZIR Yaşar,PIRTI İlyas Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları. , 2011, ss.136 - 143.
AMA ERGİN A,HATİPOĞLU C,Bozkurt A,MİRZA E,KUNAK D,KARA C,ÖZÇELİK G,TEĞİN C,PAZIR Y,PIRTI İ Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları. . 2011; 136 - 143.
Vancouver ERGİN A,HATİPOĞLU C,Bozkurt A,MİRZA E,KUNAK D,KARA C,ÖZÇELİK G,TEĞİN C,PAZIR Y,PIRTI İ Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları. . 2011; 136 - 143.
IEEE ERGİN A,HATİPOĞLU C,Bozkurt A,MİRZA E,KUNAK D,KARA C,ÖZÇELİK G,TEĞİN C,PAZIR Y,PIRTI İ "Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları." , ss.136 - 143, 2011.
ISNAD ERGİN, AHMET vd. "Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları". (2011), 136-143.
APA ERGİN A, HATİPOĞLU C, Bozkurt A, MİRZA E, KUNAK D, KARA C, ÖZÇELİK G, TEĞİN C, PAZIR Y, PIRTI İ (2011). Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları. Pamukkale Tıp Dergisi, 4(3), 136 - 143.
Chicago ERGİN AHMET,HATİPOĞLU Celile,Bozkurt Ali İhsan,MİRZA Emel,KUNAK Duygu,KARA Canan,ÖZÇELİK Gülay,TEĞİN Cüneyt,PAZIR Yaşar,PIRTI İlyas Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları. Pamukkale Tıp Dergisi 4, no.3 (2011): 136 - 143.
MLA ERGİN AHMET,HATİPOĞLU Celile,Bozkurt Ali İhsan,MİRZA Emel,KUNAK Duygu,KARA Canan,ÖZÇELİK Gülay,TEĞİN Cüneyt,PAZIR Yaşar,PIRTI İlyas Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları. Pamukkale Tıp Dergisi, vol.4, no.3, 2011, ss.136 - 143.
AMA ERGİN A,HATİPOĞLU C,Bozkurt A,MİRZA E,KUNAK D,KARA C,ÖZÇELİK G,TEĞİN C,PAZIR Y,PIRTI İ Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları. Pamukkale Tıp Dergisi. 2011; 4(3): 136 - 143.
Vancouver ERGİN A,HATİPOĞLU C,Bozkurt A,MİRZA E,KUNAK D,KARA C,ÖZÇELİK G,TEĞİN C,PAZIR Y,PIRTI İ Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları. Pamukkale Tıp Dergisi. 2011; 4(3): 136 - 143.
IEEE ERGİN A,HATİPOĞLU C,Bozkurt A,MİRZA E,KUNAK D,KARA C,ÖZÇELİK G,TEĞİN C,PAZIR Y,PIRTI İ "Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları." Pamukkale Tıp Dergisi, 4, ss.136 - 143, 2011.
ISNAD ERGİN, AHMET vd. "Uzmanlık ve tıp öğrencilerinin tamamlayıcı-alternatif tıp hakkındaki bilgi düzeyleri ve tutumları". Pamukkale Tıp Dergisi 4/3 (2011), 136-143.