Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 65 Sayfa Aralığı: 299 - 312 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı

Öz:
Toplumsal bir kurum olan din, yaşamın her kesitine etkisi olan bir olgudur. Din olgusunda karşımıza sıklıkla çıkan konuların başında yiyecek-içecek kültürünün geldiğini söylemek mümkündür. Her toplumun benimsediği din, kendine özgü inanç ve ritüellerdenoluşmaktadır (Hatipoğlu ve Batman, 2009:135). İnsanoğlunun doğumundan ölümünekadar geçen zamanda birçok olay (doğum, evlenme, ölüm vb.), dinî inanç ve ritüel de kendine yer bulmuştur. Bu olaylar zincirinde di,; yaşamın her kesitini etkilediği gibi insanlarınyemek kültürlerini de etkilemiştir. İnsanlar, mensup oldukları dinin gereklerine göre davranışlarda bulunma eğilimindedirler. Çeşitli dinler yemekler üzerine farklı inançlarla doludur (Hatipoğlu ve Batman, 2009:135). İlahî dinlerden biri olan İslamiyet içerisinde birçokmezhep bulunmaktadır. Bu çalışmada araştırma konusu olarak Trakya ve Balkanlarda yaşayan Amuca Bektaşîleri seçilmiştir. Amucalar olarak anılan bu topluluk; günümüzdeŞeyh Bedreddinî, Bektaşi (Babagân kolu) ve Sünni inanca göre yaşamlarını sürdürür. Tarihkayıtlarında kabilenin adı Ammiler, Emmiler, Ammaca, Amuga, Amuca (Türkay, 1979:202)ve Amuca Oğulları (Birdoğan, 1994: 216) olarak yer almaktadır. Bu araştırmada söz konusu topluluktaki sofra ve sofra erkânı incelenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Antropoloji

The table and the rule of table manners in Amuca Bektashis

Öz:
Religion, as a social institution, is a phenomenon that has an impact on each phase of life.It is possible to say that, one of the main issues which we encountered frequently about thereligion phenomenon is food and beverage culture. The religion which adopted by each society consists of its own beliefs and rituals. In the course of time, from birth to death of thehuman race, many events (birth, marriage, death, etc.) found its place on religious beliefsand rituals. The religion, on this chain of events, has affected people s food culture, as well as every aspect of their lives. People tend to behave according to the requirements of the religion which they are connected to. Various religions are full of a variety of beliefs about the food. On Islamism, one of the divine religons, there are many sects. In this study, AmucaBektashis who live in Thrace and the Balkans were selected as the research subject. Nowadays, the society is called as Amucas. This society survives with the faith of Şeyh Bedreddin, Bektashi (Babagân s branch) and Sunni beliefs. On the historical records, the name of thetribe appears as Ammi, Emmie, Ammaca, Amuga, Amuca and Amuca Sons. In this study,above mentioned society s table and the rule of table manners were examined.
Anahtar Kelime:

Konular: Antropoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BİRDOĞAN, Nejat. (1994). Anadolu’nun Gizli Kültürü Alevilik. İstanbul: Berfin Yayınları.
  • DEMİR, Adnan. (2012). “Alevi-Bektaşilerde Yemek ve Sofra Kültürü”. http://www.turkish-cuisine.org/pages.php?ParentID=2&FirstLevel=132&PagingIndex=0 Erişim tarihî: 28.06.2012.
  • ENGİN, Refik. (2008). Sıradışı Bir Tasavvufçu Şeyh Bedreddin. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • ENGİN, Refik. (2000). “Trakya’da Bir Bektaşi Dergahı: Ahmet Baba Dergahı”. Yol Dergisi, 8:106-112.
  • ENGİN, Refik. (1997). “Amucalar’da Deve Oynatma Geleneği”. Folklor Edebiyat Dergisi,11: 103-109.
  • ERÖZ, Mehmet. (1990). Türkiye’de Alevilik Bektaşilik. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • GÜNŞEN, Ahmet. (2007). “Gizli Dil Açısından Alevilik-Bektaşilik Erkan ve Deyimlerine Bir Bakış.” Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 2:328-350. http://www.turkishstudies.net/dergi/cilt1/sayi4/gunsenahmet.pdf. Erişim tarihî: 28.06.2012.
  • HATİPOĞLU, Aysu ve Orhan BATMAN. (2009). “İnançların Gastronomiye Etkileri ve Turizm”. Sakarya Üniversitesi VIII. Geleneksel Turizm Paneli 2009, Sakarya.
  • NOYAN, Bedri. (1993). “Alevilik ve Bektaşilikte Sofra Adabı”. Cem Dergisi, 26: 7-10.
  • SOİLEAU, Mark. (2005). “Lokma Almak, Dem Görmek: Bektaşi Sofrasında Sindirim”. Süleyman Demirel Üniversitesi Uluslar arası Bektaşilik ve Alevilik Sempozyumu I., 28-30 Eylül, Isparta.
  • TÜRKAY, Cevdet. (1979). Başbakanlık Arşiv Belgelerine Göre Osmanlı İmparatorluğu’nda Oymak ve Cemaatler. İstanbul: Tercüman Kaynak Eserler Dizisi 1.
APA Engin R, ÇAKIR A (2013). Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı. , 299 - 312.
Chicago Engin Refik,ÇAKIR ALİ Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı. (2013): 299 - 312.
MLA Engin Refik,ÇAKIR ALİ Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı. , 2013, ss.299 - 312.
AMA Engin R,ÇAKIR A Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı. . 2013; 299 - 312.
Vancouver Engin R,ÇAKIR A Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı. . 2013; 299 - 312.
IEEE Engin R,ÇAKIR A "Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı." , ss.299 - 312, 2013.
ISNAD Engin, Refik - ÇAKIR, ALİ. "Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı". (2013), 299-312.
APA Engin R, ÇAKIR A (2013). Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 0(65), 299 - 312.
Chicago Engin Refik,ÇAKIR ALİ Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 0, no.65 (2013): 299 - 312.
MLA Engin Refik,ÇAKIR ALİ Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, vol.0, no.65, 2013, ss.299 - 312.
AMA Engin R,ÇAKIR A Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 2013; 0(65): 299 - 312.
Vancouver Engin R,ÇAKIR A Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi. 2013; 0(65): 299 - 312.
IEEE Engin R,ÇAKIR A "Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı." Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 0, ss.299 - 312, 2013.
ISNAD Engin, Refik - ÇAKIR, ALİ. "Amuca Bektaşilerinde sofra ve sofra erkanı". Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 65 (2013), 299-312.