Yıl: 2013 Cilt: 21 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1625 - 1640 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları)

Öz:
Yapılan bu araştırmada, fen ve matematik eğitiminin planlı ve programlı yürütülebilmesini destekleyecek bir standartın oluşturulması amaçlanmaktadır. Bu amaca ulaşabilmek için “Erken Çocukluk Dönemi Fen Eğitimi İçerik Standartları Ölçeği – FİSÖ” ve “Erken Çocukluk Dönemi Matematik Eğitimi İçerik Standartları Ölçeği - MİSÖ” geliştirilmiştir. Geçerlik ve güvenirlik çalışması için ölçekler 60-72 aylık çocuklara uygulanmıştır. Ölçeğin geçerliği yapı geçerliğine yönelik olarak açımlayıcı faktör analizi ile güvenirliği ise Cronbach alfa katsayısı ve test-tekrar test korelasyonu ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda, 60-72 aylık çocuklara yönelik uygulanacak olan fen ve matematik eğitimi içerik standartları için FİSÖ ve MİSÖ’nün geçerli ve güvenilir bir değerlendirme aracı olarak kullanılabileceğini göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Developing assessment instruments of early Childhood science and mathematics education Content standards (Validity and reliability studies)

Öz:
The goal of this research is to develop a standard that can support implementation of science and mathematics education in a planned and programmed way. In order to reach this goal, “Early Childhood Science Education Content Standards Scale – SCSS” and “Early Childhood Mathematics Education Content Standards Scale – MCSS” were established. Scale 1. Bu çalışma Prof. Dr. Z. Fulya Temel danışmanlığında yürütülen Taşkın Taştepe’nin yüksek lisans tezinden yararlanılarak hazırlanmıştır. validity is intended for structure construction exploratory factor with analysis, as for realibility is analyzed cronbach’s alpha index and test-retest correlation. The findings of the research indicate that since both SCSS and MCSS have validity and reliability, they can be used as assessment instruments for science and mathematics education content standards intended for 60- to 72-month-old children.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akman, B. ve Güler, T. (2006). 6 yaş çocuklarının bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 55-66.
  • Aktaş-Arnas, Y. (2009). Okulöncesi dönemde matematik öğretimi. (4. basım). Adana: Nobel Kitabevi.
  • Aktaş-Arnas, Y., Gül-Deretarla, E., ve Sığırtmaç, A. (2003). 48-86 ay çocuklar için sayı ve işlem kavramları testinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(12), 147-157.
  • Bodrova, E., Leong, D., and Shore, R. (2004). Child outcome standards in pre-k programs: what are standards; what is needed to make them work?. National Institute for Early Education Research, 5, 1-11.
  • Bowman, B. T. (2006). Standards at the heart of educational equity. Young Children. Web: http:// www.naeyc.org/files/yc/file/200609/BowmanBTJ.pdf 6 Ağustos 2012’de alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (10. basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüktaşkapu, S. (2010). 6 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bir bilim öğretim programı önerisi. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Çelik, M. ve Kandır, A. (2011). Matematik gelişimi 6 testi (Progress in Maths)’nin 60-77 aylar arasında olan çocuklar için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 146- 153.
  • Darragh, J. C. (2010). Introduction to early childhood education: equity and inclusion. New Jersey: Pearson.
  • Deniz, K. Z. (2008). Uzmanlık gerektiren mesleklere yönelik bir ilgi envanteri geliştirme çalışması. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Essa, E. and Young, R. (2003). Introduction to early childhood education. (Third edition). Ontario: Nelson.
  • Illinois State Board of Education. (2004). Illinois early learning standards. Web: http://www.isbe. state.il.us/earlychi/pdf/early_learning_standards.pdf 29 Ağustos 2011’de alınmıştır.
  • Jalongo, M. R. and Isenberg, J. P. (2008). Exploring your role-an introduction to early childhood education. (Third edition). New Jersey: Pearson.
  • Kandır, A. ve Orçan, M. (2011). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Kentucky Department of Education. (2003). Kentucky’s early childhood standards. Web: http:// www.education.ky.gov/nr/rdonlyres/1c04b68c-01f3-4af6-855d-56482f9fc0ea/0/buildin- gastrongfoundationforschoolsuccesskentuckysearlychildhoodstandardsrevised.pdf 30 Mart 2012’de alınmıştır.
  • Martin, D. J. (2001). Constructing early childhood science. Albany: Delmar.
  • Massachusetts Department of Education. (2003). Guidelines for preschool learning experiences. Web: http://www.eec.state.ma.us/docs1/research_planning/guidelines4preschool.pdf 30 Mart 2012’de alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1994). Okul öncesi eğitim programı. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2002). 36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). 36-72 aylık çocuklar için okul öncesi eğitim programı. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2012). Okul öncesi eğitim programı. Web: http://tegm.meb.gov.tr/www/ okul-oncesi-egitim-programi-ve-kurul-karari/icerik/54 27 Ağustos 2012’de alınmıştır.
  • Morrison, G. S. (2008). Fundamentals of early childhood education. (Fifth edition). New Jersey: Pearson.
  • National Association for the Education of Young Children. (2002). Early learning standards: creating the conditions for success. Web: http://www.naeyc.org/files/naeyc/file/positions/positi- on_statement.pdf 21 Temmuz 2012’de alınmıştır.
  • National Research Council. (1996). National science education standards. Washington, DC: The National Academies Press.
  • North Dakota Department of Human Services. (2007). North Dakota early learning guidelines. Web: http://www.nd.gov/dhs/info/pubs/docs/cfs/nd-early-learning-guidelines-for-ages-3- thru-5.pdf 2 Ağustos 2012’de alınmıştır.
  • Ohio Department of Education. (2004). Early learning content standards. Web: http://www. acesc.k12.oh.us/standards%20guides%20ode%20battelle/Early%20Childhood%20Stan- dards-9-05%20revised.pdf 27 Ağustos 2011’de alınmıştır.
  • Özbey, S. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin fen etkinliklerine ilişkin yeterliliklerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pearlman, S. and Pericak-Spector, K. (1995). Young children investigate science. Day Care and Early Education, 22(4), 4-8.
  • Pennsylvania Department of Education. (2009). Pennsylvania learning standards for early childhood. Web: http://www.pakeys.org/uploadedContent/Docs/PD/Standards/Pre-Kindergarten%20 2010.pdf 27 Ağustos 2012’de alınmıştır.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş. (Çev. D. Bayrak, H. Bader Arslan ve Z. Akyüz). Ankara: Siyasal Kitabevi. (Eserin orijinali 2005‘de yayımlandı).
  • Sarıtaş, R. (2010). Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim programına uyarlanmış GEMS (Great Explorations in Maths and Science) fen ve matematik programının anaokuluna devam eden altı yaş grubu çocukların kavram edinimleri ve okula hazır bulunuşluk düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sheffield, L. J. and Cruikshank, D. E. (2005). Teaching and learning mathematics pre-kindergarten through middle school. (Fifth edition). New Jersey: John Wiley-Sons.
  • South Carolina Department of Education. (2005). Good Start Grow Smart: South Carolina early learning standards. Web: http://childcare.sc.gov/main/docs/gsgs_finalbook_022608.pdf 10 Eylül 2011’de alınmıştır.
APA TAŞTEPE T, TEMEL Z (2013). Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları). , 1625 - 1640.
Chicago TAŞTEPE Taşkın,TEMEL Z. Fulya Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları). (2013): 1625 - 1640.
MLA TAŞTEPE Taşkın,TEMEL Z. Fulya Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları). , 2013, ss.1625 - 1640.
AMA TAŞTEPE T,TEMEL Z Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları). . 2013; 1625 - 1640.
Vancouver TAŞTEPE T,TEMEL Z Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları). . 2013; 1625 - 1640.
IEEE TAŞTEPE T,TEMEL Z "Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları)." , ss.1625 - 1640, 2013.
ISNAD TAŞTEPE, Taşkın - TEMEL, Z. Fulya. "Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları)". (2013), 1625-1640.
APA TAŞTEPE T, TEMEL Z (2013). Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1625 - 1640.
Chicago TAŞTEPE Taşkın,TEMEL Z. Fulya Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 21, no.4 (2013): 1625 - 1640.
MLA TAŞTEPE Taşkın,TEMEL Z. Fulya Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.21, no.4, 2013, ss.1625 - 1640.
AMA TAŞTEPE T,TEMEL Z Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2013; 21(4): 1625 - 1640.
Vancouver TAŞTEPE T,TEMEL Z Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları). Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2013; 21(4): 1625 - 1640.
IEEE TAŞTEPE T,TEMEL Z "Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları)." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 21, ss.1625 - 1640, 2013.
ISNAD TAŞTEPE, Taşkın - TEMEL, Z. Fulya. "Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi içerik standartları değerlendirme araçlarının geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışmaları)". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 21/4 (2013), 1625-1640.