Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma

Yıl: 2010 Cilt: 23 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 207 - 220 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma

Öz:
Bu çalışma, dinleme, görsel destekli dinleme, sesli ve sessiz okumanın anlamaya olan etkisini belirlemek amacıyla deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Kırşehir ilinde bulunan Prof. Dr. Erol Güngör İlköğretim Okulunda 48 altıncı sınıf öğrencisi örneklem alınarak yapılmıştır. Öğrencilerin seçiminde 5. sınıf Türkçe dersi not ortalamaları esas alınmıştır. 48 kişi dört gruba bölünmüştür. 12 kişilik bir gruba kendi sınıflarında dinleme metni dinlettirilmiş ve 12 kişilik diğer gruba yine sınıflarında metin, sessiz okutturulmuştur. Diğer gruplara slayt destekli metin dinletilmiş ve sesli okuma yaptırılmıştır. Çalışma sonucunda başarı testi uygulanmıştır. Test sonucunda görsel destekli olarak metni dinleyen grubun başarı puanı ortalaması (37,872), sessiz okuyan grubun başarı puanı ortalaması (35,238), dinleyen grubun başarı puanı ortalaması (32,577), sesli okuma yapan grubun başarı puanı ortalaması (27,662) şeklinde gerçekleşmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The effect of listenıng texts as lesson material on understanding: an experimential study in the sample text “eskici”

Öz:
This study has been done to see the effects of listening, listening with visual support (visual based listening), oral and silent reading on comprehension. The research has been carried out at Prof. Dr. Erol Güngör Primary school in Kırşehir by sampling 48 sixth graders. While choosing the sample students, their success at Turkish Course was taken in to consideration. 48 students were divided into four groups. 12 students in the first group were made to listen to an audio text in their own classroom and the second group was allowed to read the same text silently in their classroom. The other two groups were provided with slides while listening the text or reading it loudly. At the end of the study, an achievement test was applied. The results showed that the average success point of the group that performed a listening activity with a visual support (visual based listening activity) is 37.872, the average point of silent readers is 35.238, the average point of the group who only listened to the text is 32.577, and the average point of oral readers’ group is 27.662.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acıyan, A. A., 2008. Ortaöğretim Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları ve Akademik Başarı Düzeyi Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Açıkgöz, K, Ü., 2006. Aktif Öğrenme. İzmir: Biliş. Akçamete, G., 1989. Okuma Akıcılığı ve Anlama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. s. 435-440.
  • Akyol, H., 2008. Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegema. Bamberger, R., 1990. Okuma Alışkanlığını Geliştirme. (Çev. Bengü Çapar). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Clark, R. C. and Mayer, R. E., 2008. E-learning and the Science of İnstruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. San Francisco: Pfeiffer.
  • Coşkun, E., 2006. Lise Öğrencilerinin Okuma Hızı ve Anlama Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Milli Eğitim. S. 172. s.29- 39.
  • Doğan, Y., 2008. İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Dinleme Becerilerini Geliştirmede Etkinlik Temelli Çalışmaların Etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 6 (2). s. 261-286.
  • Ergin, A. ve Birol, C., 2005. Eğitimde İletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gallik, J. D., 1999. Do They Read for Pleasure? Recreational Habits of College Students. Journal of Adolescents and Adult Literacy. March. pp.480-488.
  • Göğüş, B., 1978. Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Güneş, F., 2009. Hızlı Okuma ve Anlamı Yapılandırma. Ankara: Nobel. Hennings, D. G., 1992. Beyond the Read Aloud: To Read Through Listening on Literature. Bloomington: Phi Delta Kapa Educational Foundation. Jalango, M. R. 1995. Promoting Active Listening in the Classroom. Childhood Education Education. Vol. 72. pp. 13-18.
  • Kaplan, H., 2004. İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Dinleme Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N., 2008. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel. Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S., 2003. Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayıncılık.
  • Kıran, Z. ve Kıran A., 2006. Dilbilime Giriş. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Mayer, R. E., 2003. The Promise of Multimedia Learning: Using the same İnstructional Design Methods Across Different Media. Learning and Instruction. 13. 125–139
  • Özbay, M., 2005. Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları. Reiser, Robert A., 2001. A History of İnstructional Design and Technology: Part I: A history of instructional media. Educational Technology Research and Development. Vol. 49 (1). pp. 53-64
  • Sönmez, V., 2005. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türel, Y. K. ve Gürol, M. 2009. Öğrenme Nesnelerinin Öğrenme Boyutu. e- Journal of New World Sciences Academy. Volume: 4 (1). pp. 208- 217.
  • White, G., 1998. Listening. New York: Oxford Press.
  • Wittrock, M. C., 1981. Reading Comprehension. In F. J. Pirozzolo and M. C. Wittrock (Eds.), Neuropsychological and Cognitive Processes of Reading (pp. 229-259). New York: Academic.
  • Wolvin, A. D. and Coakley, G. Carolyn., 1988. Listening. (3rd ed.). Dubuque, IA: Wm. C. Brown. Yalçın, A., 2002. Türkçe Öğretim Yöntemleri Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Akçağ.
APA TURKYILMAZ M (2010). Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma. , 207 - 220.
Chicago TURKYILMAZ MUSTAFA Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma. (2010): 207 - 220.
MLA TURKYILMAZ MUSTAFA Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma. , 2010, ss.207 - 220.
AMA TURKYILMAZ M Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma. . 2010; 207 - 220.
Vancouver TURKYILMAZ M Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma. . 2010; 207 - 220.
IEEE TURKYILMAZ M "Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma." , ss.207 - 220, 2010.
ISNAD TURKYILMAZ, MUSTAFA. "Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma". (2010), 207-220.
APA TURKYILMAZ M (2010). Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 207 - 220.
Chicago TURKYILMAZ MUSTAFA Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, no.1 (2010): 207 - 220.
MLA TURKYILMAZ MUSTAFA Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.23, no.1, 2010, ss.207 - 220.
AMA TURKYILMAZ M Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 23(1): 207 - 220.
Vancouver TURKYILMAZ M Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 23(1): 207 - 220.
IEEE TURKYILMAZ M "Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma." Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, ss.207 - 220, 2010.
ISNAD TURKYILMAZ, MUSTAFA. "Bir ders aracı olarak dinleme metinlerinin anlamaya etkisi: “eskici” metni örnekleminde deneysel bir çalışma". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/1 (2010), 207-220.