Yıl: 2011 Cilt: 0 Sayı: 53 Sayfa Aralığı: 92 - 110 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise

Öz:
Felsefenin en çetin problemlerinden birini teşkil eden kötülük problemi, düşünce tarihi boyunca pek çok düşünür ve filozofu meşgul etmiş, oldukça dinamik ve işlevsel bir konudur. Tasavvuf felsefesinin büyük düşünürü İbn Arabînin de bu konuyla yakından ilgilendiği ve bu mesele üzerinde kafa yor- duğu bilinmektedir. Dolayısıyla, onun düşünce sisteminde kötülük problemini nasıl ele aldığını ve buna ilişkin nasıl bir teodise geliştirdiğini ortaya koymak büyük bir önem taşımaktadır. İbn Arabînin özgün bir teodise geliştirdiği, kötülük sorununa felsefi ve tasavvufi açıdan önemli katkılarda bulunduğu söylenebilir. Bu katkılardan birisi, Tanrının bilgelik ve hikmet ine dayalı bir teodise önerisi, diğeri de, onun sorunu irdelerken bir üstdil veya paradoksal dil geliştirmiş olmasıdır. Derin bir tasavvufî ve felsefî içeriğe sahip olan bu dil, potansiyel/imkan olarak felsefe yapmaya ve felsefi açıdan yeni ufuklar açmaya oldukça elverişli görünmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Felsefe

The Problem of Evil and Theodicy in the Mystical Philosophy in Accordance with Ibn Arabî

Öz:
The problem of evil, one of the crucial problems of philosophy, has ext- remely obsessed many scholars and philosophers throughout history of thought. Because of being is a dynamic and functional issue.http://www.zargan.com/sozluk.asp?Sozcuk=d%FC%FE%FCnce - # Ibn Arabî, a great scholar of the Mystical philosophy, is an important philosopher in this issue. Thus, it is significant to indicate his method of analyzing the problem of evil in a theodicy Ibn Arabî, philosophically and mystically presents an authentic theodise that seriously contributes to the problem of evil. One of the contributions is the theodise of God s wisdom and mystery and the other is his usage of aparadoxal language . His mystical and philosophical language is adequate to philosophize and opens new paths of philosophical perspectives.
Anahtar Kelime:

Konular: Felsefe
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Affifi, Ebu’l-Âlâ, Tasavvuf Felsefesi, çev.: Mehmet Dağ, Kırkambar Yay., İstanbul 1998.
  • ----------, Fusûsu’l Hikem Okumaları İçin Anahtar, çev.: Ekrem Demirli, İz Yay., İstanbul 2006.
  • Aydın, Mehmet S., Din Felsefesi, Selçuk Yay., 3. bs., İzmir 1992.
  • -----------, “Risale-i Nur’da Kötülük Problemi”, Köprü Dergisi, Sayı: 59–60, Yaz- Güz 1997.
  • Cevizci, Ahmet, Felsefe sözlüğü, Paradigma Yay., İstanbul 2002.
  • Chittick, William, Tasavvuf, çev.: Tutan Koç, İz Yay., 4. bs., İstanbul 2008.
  • David, Hume, Dialogues Concerning Natural Religion, ed. N. K. Smith, Bobbs- Merrill, New York 1947.
  • Evans, C. Stephen ve R. Zachary Mans, Din Felsefesi: İman Üzerine Rasyonel Düşünme, çev.: Ferhat Akdemir, Elis Yay., Ankara 2010.
  • Fârâbî, “Felsefenin Temel Meseleleri”, İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri, çev.: Mahmut Kaya, Klasik Yay., İstanbul 2011.
  • Flew, Antony, “Divine Omnipotence and Human Freedom”, New Essays in Philosophical Theology, ed. A. Few-A. Macintyre, SCM Press, London 1955.
  • Gazali, İhya-u Ulûmi’d-Din, çev.: Ahmet Serdaroğlu, Bedir Yay., İstanbul 1975, IV.
  • Konevî, Sadreddin, Vahdet-i Vücûd ve Esasları, çev.: Ekrem Demirli, İz Yay., 2. bs., İstanbul 2004.
  • Hick, John, Evil and the God of Love, Macmillan, London 1985.
  • Leibniz, G. W., Theodicy: Essays on the Goodness of God, the Freedom of Man, and the Origin of Evil, der. Austin Farrer, İngilizceye çev. E. M. Huggard, Open Court, La Salle&Illinois 1993.
  • Mackie, J. L., “Kötülük ve Mutlak Kudret”, çev.: Metin Yasa, Klasik ve Çağdaş Metinlerle Din Felsefesi, ,(der. Cafer S. Yaran), Etüt Yay., Samsun 1997.
  • Madden, Edward H., Peter H. Hare, Evil and the Concept of God, Charles C. Thomas, Illinois 1968.
  • McCloskey, H. J., “God and Evil”, The Philosophical Quarterly, vol. 10, 1960. İbn Arabî, Fütûhât-ı Mekkiyye, çev. Ekrem Demirli, Litera Yayıncılık, 2. bs., İstanbul 2006, I-II, VIII.
  • ----------, Fusûsu’l Hikem, çev. Nuri Gençosman, M. E. B. Yay., 5. bs., İstanbul 1992.
  • ----------, Fusûsu’l Hikem, çeviri ve şerh.: Ekrem Demirli, Kabalcı Yay., İstanbul 2006.
  • İbn Sina, “İnayet ve Kötülüğün İlahi Kazaya Girişinin Açıklanması Üzerine”, İslam
  • Filozoflarından Felsefe Metinleri, çev.: Mahmut Kaya, Klasik Yay., İstanbul 2011.
  • İzutsu,Toshihiko, İbn Arabi’nin Fusûs’undaki Anahtar-Kavramlar, çev.: Ahmet Yüksel Özemre, Kaknüs Yay., 2. bs., İstanbul 1999.
  • ------------, İslam Mistik Düşüncesi Üzerine Makaleler, çev.: Ramazan Ertürk, Anka Yay., İstanbul 2001.
  • Peterson, Michael ve diğerleri, Akıl ve İnanç: Din Felsefesine Giriş, çev.: Rahim Acar, Küre Yay., İstanbul 2006.
  • Plantinga, Alvin, God, Freedom and Evil, George Allen&Unvin, London 1975.
  • Platon, Devlet, çev.: Sabahattin Eyüboğlu-M. Ali Cimcoz, Türkiye İş Bankası Kültür Yay., İstanbul 2003.
  • ---------, Phaidon, çev.: Suut K. Yetkin-Hamdi R. Atademir, M. E. B. Yay., İstanbul 1989.
  • Sarıoğlu, Hüseyin, İbn Rüşd Felsefesi, Klasik Yay., İstanbul 2003.
  • et-Tavîl, Tevfik, “İbn Arabî’de Ahlak Felsefesi”, İbn Arabî Anısına (Makaleler), çev. Tahir Uluç, İnsan Yay., İstanbul 2002.
  • Yaran, Cafer Sadık, Kötülük ve Theodise: Batı ve İslam Felsefesinde ‘Kötülük Problemi’ ve Teistik Çözümler, Vadi Yay., Ankara 1997.
  • ---------, “ Leibniz’de Teodise ve Savunma”, Felsefe Dünyası, Sayı 29, Temmuz 1991/I.
  • Yasa, Metin, İbn Arabî ve Spinoza’da Varlık, Elis Yay., Ankara 2003.
  • ---------, Paradoksal Konuşmak, Elis Yay., Ankara 2007.
  • ---------, “Panenteizmin Tarihsel Ardalanı Üzerine”, OMÜİFD, sayı: 18–19, Samsun 2005. Wardy, Peter, The Puzzle of Evil, Fount, London 1992.
APA EFİL Ş (2011). İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise. , 92 - 110.
Chicago EFİL Şahin İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise. (2011): 92 - 110.
MLA EFİL Şahin İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise. , 2011, ss.92 - 110.
AMA EFİL Ş İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise. . 2011; 92 - 110.
Vancouver EFİL Ş İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise. . 2011; 92 - 110.
IEEE EFİL Ş "İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise." , ss.92 - 110, 2011.
ISNAD EFİL, Şahin. "İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise". (2011), 92-110.
APA EFİL Ş (2011). İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise. Felsefe Dünyası, 0(53), 92 - 110.
Chicago EFİL Şahin İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise. Felsefe Dünyası 0, no.53 (2011): 92 - 110.
MLA EFİL Şahin İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise. Felsefe Dünyası, vol.0, no.53, 2011, ss.92 - 110.
AMA EFİL Ş İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise. Felsefe Dünyası. 2011; 0(53): 92 - 110.
Vancouver EFİL Ş İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise. Felsefe Dünyası. 2011; 0(53): 92 - 110.
IEEE EFİL Ş "İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise." Felsefe Dünyası, 0, ss.92 - 110, 2011.
ISNAD EFİL, Şahin. "İbn Arabî'ye göre Tasavvuf Felsefesinde Kötülük Problemi Ve Teodise". Felsefe Dünyası 53 (2011), 92-110.