Yıl: 2009 Cilt: 22 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 573 - 587 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi

Öz:
Son yıllarda fen eğitimi alanında yapılan çalışmalar çoğunlukla öğrencilerin sahip oldukları kavram yanılgılarının tespiti ve giderilmesi üzerine yoğunlaşmaktadır. Bu çalışma ilköğretim sekizinci sınıf Fen ve Teknoloji dersi “Genetik” konusundaki kavram yanılgılarının tespiti ve bu yanılgıların anlam çözümleme tabloları, kavram ağları, kavram haritaları gibi grafik materyaller kullanılarak giderilmesinin geleneksel yönteme göre etkililiğinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerde var olan kavram yanılgılarının tespiti için daha önce konunun işlendiği lise birinci sınıf öğrencileri ile sekizinci sınıf öğrencilerine açık uçlu sorular yöneltilmiş ve kavram yanılgıları tespit edilmiştir. Elde edilen verilerle ve gerekli literatür taramasından sonra konuyla ilgili test hazırlanmış ve Erzurum ilinde bir ilköğretim okulunda deney ve kontrol grubuna ön test ve son test olarak uygulanmıştır. “Genetik” ünitesinin öğretimi, deney grubunda grafik materyaller kullanılarak, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin başarı seviyeleri arasındaki farkı belirlemek amacıyla t-testi yapılmıştır. Çalışma sonucunda istatistiksel olarak deney grubunun kontrol grubuna göre daha başarılı olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

-

Öz:
Recent studies on science education have mostly emphasized upon the studies which will be carried out for determining and overcoming misconceptions of students related with this field. This study has been conducted to investigate, analyze and prove the fact that determining misconceptions on genetic subject in primary school eight (8 th) grade science education lesson and overcoming such misconceptions by using graphic such as meaning/content analysis tables, concept nets, concept maps is more functional than the traditional method. Open-ended questions were asked to high school first (1 st) and third (3 rd) grade students who have previously taken this course in order to determine the existence of such misconceptions have been determined. After obtaining data and scanning necessary literature a test about the lesson was prepared and applied to bath experimental and control groups as pre-test and past-test of a primary school. The subject of genetic was given to the experiment group by using graphic materials such as meaning/content analysis tables, concept nets and concept maps but it was given to the control group by using traditional method. t-test was applied to both groups in order to determine the difference in success levels of both groups’ students. As a result, it was statistically found that experiment group is more successful than control group.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aykanat, F., Doğru, M. & Kalender, S. (2005). Bilgisayar Destekli Kavram Haritaları Yöntemiyle Fen Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(3), 391–400.
  • Banet, E. & Ayuso, E. (1999). Teaching Genetics at Secondary School: A Strategy for Teaching About the Location of Inheritance Information. John Wiley&Sons, Inc. Science Education, 84(3), 313–351.
  • Baykul, Y. (2000). İlköğretimde Matematik Öğretimi. Pegem A Yayıncılık. Ankara. Bodner, G. M. 1986. Constructivism: A Theory of Knowledge. Journal of Chemical Education, 63(10), 873-878.
  • Çalık, M. & Ayas, A. (2003). Çözeltilerde Kavram Başarı Tesit Hazırlama ve Uygulama. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 1-14.
  • Gorodetsky, M. & Hoz, R. (1985). Changes in the Group Cognitive Structure of Some Chemical Equilibrium Concepts Following a University Course in General Chemistry, Science Education, 69(2), 185-199.
  • Griffiths A,K., Thomey K., Cooke B. & Normore G. (1988). Remediation Student Specific Misconceptions Relating to Three Science Concepts. Journal of Research in Science Teaching, 25(9), 709–719.
  • Gürdal, A. 1992. İlköğretim Okullarında Fen Bilgisinin Önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185–189.
  • Gürlek, M. (2002). Ortaöğretim Biyoloji (Botanik) Öğretiminde Anlam Çözümleme Tabloları, Kavram Ağları ve Kavram Haritalarının Uygulanması. Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van. Kaptan, F. (1998). Fen Öğretiminde Kavram Haritası Yönteminin Kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 95–97.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. Milli Eğitim Basımevi. İstanbul. Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Basımevi. Ankara. Marbach-Ad, G. (2001). Attempting to Break the Code in Student Comprehension of Genetic Concepts. Journal of Biological Education. 35(4), 183-190.
  • Markham, K.M. & Mintzes, J.J. (1993). The Concept Map As a Research and Evaluation Tool: Further Evidence of Validity. Journal of Research in Science Teaching, 31(1), 91-101.
  • Novak, J.D., & Gowin, D.B. (1984). Learning How to Learn. Cambridge University Press, New York, USA. Okebukola, P. A. (1990). “Attining Meaningful Learning of Concept Mapping in Genetics and Ecology: An Examinatıon of The Poyency of The Concept- Mapping Technique” Jornual of Research in Science Teaching, 27(5), 493–504.
  • Özbay, Y. (1999). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Empati Yayınevi. Trabzon. Şen, A.İ., ve Özgünkoca, S.A., 2002. Kavram Haritalarının Öğrenci Tutumlarını Belirlemede Kullanılması: Matematik Ve Fizik Öğretmen Adaylarının Konu Alanları Hakkındaki Düşünceleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara. http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek5/b_kitabi/PDF/ÖgretmenYetistirme /Bildiri/t306d.pdf) Uzuntiryaki, E. & Geban, Ö. (1998). Kavramsal Değişim Yaklaşımının Öğrencilerin Çözeltileri Anlamalarına Etkisi, Eğitim 97-98, TED Ankara Koleji, 1(1), 51-56.
  • Uzuntiryaki, E. & Çakır, Ö. & Geban, Ö.(2001) “ Kavram Haritaları ve Kavramsal Değişim Metinlerinin Öğrencilerin Asit Bazlar Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesine Etkisi ” Maltepe Üniversitesi Fen Bilimleri Eğitim Sempozyumu, s.281 İstanbul.
  • Ülgen, G. (2004). Kavram Geliştirme, Kuramlar ve Uygulamalar. Nobel Yayınevi. Ankara.
  • Yener, N. (2006). İlköğretim 7. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde ‘Çevremizde Hangi Ekosistemler Var ve Buralarda Neler Oluyor?’ Konusunun Kavram Haritaları ile İşlenmesinin Öğrenci Başarı ve Tutumu Üzerinde Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, Ö., Tekkaya, C., Geban, Ö. & Özden, Y. (1998). Lise I. Sınıf Öğrencilerinin Hücre Bölünmesi Ünitesindeki Kavram Yanılgılarının Tespiti ve Giderilmesi, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, K.T.Ü., 187- 191, Trabzon.
APA DEMİR A, SEZEK F (2009). İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. , 573 - 587.
Chicago DEMİR Atilla,SEZEK FATİH İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. (2009): 573 - 587.
MLA DEMİR Atilla,SEZEK FATİH İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. , 2009, ss.573 - 587.
AMA DEMİR A,SEZEK F İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. . 2009; 573 - 587.
Vancouver DEMİR A,SEZEK F İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. . 2009; 573 - 587.
IEEE DEMİR A,SEZEK F "İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi." , ss.573 - 587, 2009.
ISNAD DEMİR, Atilla - SEZEK, FATİH. "İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi". (2009), 573-587.
APA DEMİR A, SEZEK F (2009). İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 573 - 587.
Chicago DEMİR Atilla,SEZEK FATİH İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.2 (2009): 573 - 587.
MLA DEMİR Atilla,SEZEK FATİH İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.2, 2009, ss.573 - 587.
AMA DEMİR A,SEZEK F İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 22(2): 573 - 587.
Vancouver DEMİR A,SEZEK F İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 22(2): 573 - 587.
IEEE DEMİR A,SEZEK F "İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi." Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.573 - 587, 2009.
ISNAD DEMİR, Atilla - SEZEK, FATİH. "İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (2009), 573-587.