Yıl: 2009 Cilt: 22 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 623 - 636 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme

Öz:
İnsanlar arası anlaşmanın en etkili aracı dildir. Dilin etkin kullanımı kullanıcılarının ona olan hâkimiyetleri ölçüsündedir. Bu da belirli bir süreçte dil eğitimi almakla mümkündür. Dil eğitiminden amaçlanan öğrencilerin yazılı ya da sözlü her türlü duygu ve düşünceyi tam ve doğru olarak anlayabilmesi ve anlatabilmesidir. Bunun yolu da öncelikle dilin beceri ve ardından bilgi alanında öğrencilerin yetkin kılınmasından geçmektedir. Dilin beceri alanını dinleme/izleme, okuma, konuşma ve yazma; bilgi alanını ise dil bilgisi oluşturmaktadır. Dil bilgisi, temel dil becerilerini destekleyen kurallar bütünüdür. Kelimeler ve kelimeler arası ilişkilerin Türkçenin kurallar bütünü içinde ayrı bir yeri vardır. Türkçe öğretiminde öğrenciye kelimeler arası ilişkiler çerçevesinde kelime grupları kavratılarak soyutlama yeteneği kazandırılabilmektedir. Soyut düşünce gelişiminin önemli bir basamağını teşkil eden 6. sınıf düzeyindeki ders kitabı metinleri ve metinlere bağlı etkinliklerin bu amaç doğrultusunda seçilip düzenlenmesi gereği kendini göstermektedir. Bu makalede 6. sınıf Türkçe kitaplarındaki metinlerde yer alan kelime grupları tespit edilmiş, öğrenci kazanımları çerçevesinde metinlerin ve dil bilgisi etkinlerinin sunduğu olanaklar incelenip değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Dil ve Dil Bilim

-

Öz:
Language is the most efficient means of communication among people. Its efficient use depends on their language competence, and this can only be acquired with language education. The aim of the language education is to make students understand and express all kinds of ideas and feelings orally or written. This aim is achieved only by getting the students to be competent with the language skills and the knowledge on this field. The skills are listening/observing, reading, speaking and writing, and the linguistic competence is grammar. Grammar is a whole system of linguistic rules. The words and the relationship among them are considered to be very important in the Turkish language. In Turkish language education, within the framework of meanings beyond the vocabulary through the learning of the word groups, the abstraction skills are developed in the students. The six grade coursebook texts as an important stage of abstract thinking and the tasks of the texts need to be selected. In this study, the word groups in the six grade Turkish coursebooks are depicted and evaluated according to the students’ linguistic competence framework.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Calp, M. (2007), Özel Öğretim Alanı Olarak Türkçe Öğretimi, Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Cemiloğlu, M. (2004), İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, İstanbul: Aktüel Yayınları.
  • Ergin, M. (1993), Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Basım / Yayın /Tanıtım.
  • Erol, A., Altan, A., Arhan, S., Başar, S., Gülbahar, B., Kansu, S., Kazancıoğlu, Z. G., Özaykut, S., Öztürker, G., Serin, A., Yılmaz, D., Yurt, M., Yüksel, Y. (2007), İlköğretim Türkçe 6 Ders Kitabı, Ankara: MEB Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Erol, A., Altan, A., Arhan, S., Başar, S., Gülbahar, B., Kansu, S., Kazancıoğlu, Z. G., Özaykut, S., Öztürker, G., Serin, A., Yılmaz, D., Yurt, M., Yüksel, Y. (2007), İlköğretim Türkçe 6 Çalışma Kitabı, Ankara: MEB Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Erol, A., Altan, A., Arhan, S., Başar, S., Gülbahar, B., Kansu, S., Kazancıoğlu, Z. G., Özaykut, S., Öztürker, G., Serin, A., Yılmaz, D., Yurt, M., Yüksel, Y. (2008), İlköğretim Türkçe 6 Öğretmen Kılavuz Kitabı, İstanbul: MEB Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. sınıflar) Öğretim Programı (2006), Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Karahan, L. (1999), Türkçede Söz Dizimi–Cümle Tahlilleri-, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Koç, N. (2001), “Kelime Grubu Üzerine”, Türk Dili, 598, Ankara: Türk Dil Kurumu, 491-497
  • Öztürk, E. (2004), “Cümle, Kelime Grupları ve Kelime Öğretimi”, Türk Dili, S. 635, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 687-691.
  • Yangın, B. (1999), İlköğretimde Türkçe Öğretimi, İstanbul: MEB Yayınları.
APA EROĞLU S, ÇAĞLAYAN DİLBER N (2009). İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme. , 623 - 636.
Chicago EROĞLU SÜLEYMAN,ÇAĞLAYAN DİLBER Nilay İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme. (2009): 623 - 636.
MLA EROĞLU SÜLEYMAN,ÇAĞLAYAN DİLBER Nilay İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme. , 2009, ss.623 - 636.
AMA EROĞLU S,ÇAĞLAYAN DİLBER N İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme. . 2009; 623 - 636.
Vancouver EROĞLU S,ÇAĞLAYAN DİLBER N İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme. . 2009; 623 - 636.
IEEE EROĞLU S,ÇAĞLAYAN DİLBER N "İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme." , ss.623 - 636, 2009.
ISNAD EROĞLU, SÜLEYMAN - ÇAĞLAYAN DİLBER, Nilay. "İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme". (2009), 623-636.
APA EROĞLU S, ÇAĞLAYAN DİLBER N (2009). İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 623 - 636.
Chicago EROĞLU SÜLEYMAN,ÇAĞLAYAN DİLBER Nilay İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.2 (2009): 623 - 636.
MLA EROĞLU SÜLEYMAN,ÇAĞLAYAN DİLBER Nilay İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.2, 2009, ss.623 - 636.
AMA EROĞLU S,ÇAĞLAYAN DİLBER N İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 22(2): 623 - 636.
Vancouver EROĞLU S,ÇAĞLAYAN DİLBER N İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009; 22(2): 623 - 636.
IEEE EROĞLU S,ÇAĞLAYAN DİLBER N "İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme." Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.623 - 636, 2009.
ISNAD EROĞLU, SÜLEYMAN - ÇAĞLAYAN DİLBER, Nilay. "İlköğretim 6. Sınıf türkçe kitaplarındaki kelime grupları ve öğretimi üzerine bir değerlendirme". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (2009), 623-636.