Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1 - 25 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi

Öz:
Bireylerin çevre bilinç düzeylerinin geliştirilmesi nitelikli bir çevre eğitimiyle mümkündür. Çevre eğitimi, çevre okuryazarı bireylerden oluşan nitelikli bir toplumun gelişimini amaçlayan disiplinler arası bir yaklaşımdır. Bu araştırmada, 1998 ve 2005 yıllarında uygulamaya konulan Hayat Bilgisi dersi öğretim programlarının çevre okuryazarlığının boyutları açısından analiz edilerek karşılaştırılması ve çevre okuryazarlığının hangi boyutuna ne düzeyde vurgu yapıldığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Analiz sonuçları çevre okuryazarlığının boyutları bağlamında, her iki öğretim programında da bilişsel düzeydeki kazanımlara diğer alanlardaki (duyuşsal ve psikomotor) kazanımlara göre daha çok vurgu yapıldığını, 1998 öğretim programına göre 2005 öğretim programında bilişsel düzeyden duyuşsal ve psikomotor düzeylere doğru bir kaymanın olduğu ve kazanımların çevre okuryazarlığı boyutlarını daha fazla kapsadığını göstermiştir. Araştırma sonuçlarının, Hayat Bilgisi dersi öğretim programları kapsamındaki yenileme çalışmalarına ve programın uygulayıcıları olan öğretmenlere önemli bilgiler sağlayacağına inanılmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Envıronmentaleducatıon ın prımary lıfe scıence rogram

Öz:
It s possible to increase the level of individuals environmental awareness through qualified environment education. Environmental education is an interdisciplinary approach that aims to develop a qualified society that consists of environmentally literate people. This study aims to analyze the Life Science Curriculum implemented in 1998 and 2005 with regard to environmental literacy level and to determine the levels and dimensions of the environmental literacy. Content analysis which is a qualitative research technique is used in this study. The results show that in terms of the dimension of environmental education in both curricula, more emphasis is placed upon cognitive gains than other gains (affective and psychomotor gains), that in the 2005 curriculum, a tendency towards affective and psychomotor gains is observed when compared with the 1998 curriculum, and that the gains are comprehensive in terms of environmental literacy dimensions. It is believed that the results of this study will provide valuable information to the curriculum revision studies of the Life Science Program and to the instructors implementing this course.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Erdoğan, M., Kostova, Z., & Marcinkowski, T. (2009). Components of environmental literacy in elementary science education curriculum in Bulgaria and Turkey. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 5(1), 15- 26.
  • Erdoğan, M., Marcinkowski, T., & Ok, A. (2009). Content analysis of selected features of K – 8 environmental education research studies in Turkey, 1997-2007. Environmental Education Research, 15(5), 525-548.
  • Erdoğan, M., Coşkun, E. ve Uşak, M. (2011). Developing children‘s environmental literacy through literature: An analysis of 100 basic literary works, Eğitim Araştırmaları - Eurasian Journal of Educational Research, 42, 45-62.
  • Erdoğan, M., Bahar, M. ve Uşak, M. (2012). 2007 yılında uygulanmaya başlanan lise 9.-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3).
  • Erten, S. (2005). Okul öncesi öğretmen adaylarında çevre dostu davranışların araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 91-100.
  • Fishman, L. (2005). The effects of local learning on environmental awareness in children: an empirical investigation. The Journal of Environmental Education, 36 (3), 39-50.
  • Goldman, D., Yavetz, B., & Pe‘er, S. (2006). Environmental literacy in teacher training in Israel: environmental behavior of new students. The Journal of Environmental Education, 38(1), 3-22.
  • Güven, M. M. (2010). Türkiye‟de ilköğretim hayat bilgisi dersi programı değişiklikler, düzenlemeler, güncellemeler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Hsu, S.J. (1997). An assessment of environmental literacy and analysis of predictors of responsible environmental behavior held by secondary teachers in haulien county of Taiwan. Unpublished doctoral dissertion, Graduate School Of The Ohio State University.
  • MEB (1998). Ġlköğretim Hayat Bilgisi Programı: 1,2,3, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • MEB (2005). Ġlköğretim Hayat Bilgisi Programı: 1,2,3, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Kışoğlu, M., Gürbüz,H., Sülün, A. ve Erkol, M.(2010). Çevre okuryazarlığı ve çevre okuryazarlığı ile ilgili Türkiye‘de yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences,2 (3), 772-791.
  • Kılınç, A., Boyes, E. and Stanisstreet, M. (2011). ―Turkish School Students and Global Warming: Beliefs and Willingness to Act‖. Eurasia Journal of Mathematics Science ve Technology Education, 7(2), 121-134.
  • Moseley, C. (2000). Teaching for environmental literacy. The Clearing House, 74(1), 23-24.
  • Özdemir, O. ve Uzun, N. (2006). Yeşil sınıf modeline göre yürütülen fen ve doğa etkinliklerinin ana sınıfı öğrencilerinin çevre algılarına etkisi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi,1(2), 12-20.
  • Özden, Y.(2006). 2004 Hayat Bilgisi pilot programının, 1998 Hayat Bilgisi pilot programıyla karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, 19 Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousands Oaks: Sage.
  • Palmer, J. & Neal, P. (1996). The handbook of Environmental Education. London: Routledge. (Part 1 Setting the scene, pp (3-23).
  • Talim ve Terbiye Kurumu Başkanlığı (TTKB) (2009). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı ve kullanma kılavuzu (1,2 ve 3. Sınıflar), Ankara.
  • Wilson, R.A., Kimler S.J., & Krauerhase, V. (1996). Developing an environmental outdoor space. Young Children, 56, 23-29.
  • Weiser, B.G. (2001). The envirothon and ıts effects on students‟ environmental literacy. A Doctoral dissertion, Faculty of The Collegeof Education, University of Houston.
APA BAHAR M, ERDAŞ KARTAL E, Özel R (2013). İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi. , 1 - 25.
Chicago BAHAR MEHMET,ERDAŞ KARTAL EDA,Özel Ruhan İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi. (2013): 1 - 25.
MLA BAHAR MEHMET,ERDAŞ KARTAL EDA,Özel Ruhan İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi. , 2013, ss.1 - 25.
AMA BAHAR M,ERDAŞ KARTAL E,Özel R İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi. . 2013; 1 - 25.
Vancouver BAHAR M,ERDAŞ KARTAL E,Özel R İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi. . 2013; 1 - 25.
IEEE BAHAR M,ERDAŞ KARTAL E,Özel R "İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi." , ss.1 - 25, 2013.
ISNAD BAHAR, MEHMET vd. "İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi". (2013), 1-25.
APA BAHAR M, ERDAŞ KARTAL E, Özel R (2013). İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 1 - 25.
Chicago BAHAR MEHMET,ERDAŞ KARTAL EDA,Özel Ruhan İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no.2 (2013): 1 - 25.
MLA BAHAR MEHMET,ERDAŞ KARTAL EDA,Özel Ruhan İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.2, 2013, ss.1 - 25.
AMA BAHAR M,ERDAŞ KARTAL E,Özel R İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 13(2): 1 - 25.
Vancouver BAHAR M,ERDAŞ KARTAL E,Özel R İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 13(2): 1 - 25.
IEEE BAHAR M,ERDAŞ KARTAL E,Özel R "İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, ss.1 - 25, 2013.
ISNAD BAHAR, MEHMET vd. "İlköğretimhayatbilgisi programında çevre eğitimi". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/2 (2013), 1-25.