Yıl: 2013 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 35 - 50 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *

Öz:
Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemi ile ilgili yeterliliklerini ve bu yöntemi uygulama düzeylerini tespit etmektir. Araştırmaya Ġzmir Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde yer alan ve tabakalama yöntemiyle belirlenen 57 ilköğretim okulunda çalışan 131 Türkçe öğretmeni katılmıştır. Araştırmada Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı dramayla ilgili yeterlilik ve uygulama düzeylerini belirlemek için Yıldırım (2008) tarafından geliştirilen “Yaratıcı Drama Yeterlilik Anketi” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir: Türkçe öğretmenlerinin drama ve drama uygulamasına yönelik yeterlilikleri bilme ve uygulama düzeylerinin, yaratıcı dramayla ilgili diğer yeterlilikleri bilme ve uygulama düzeylerine göre daha düşük seviyede olduğu görülmüştür. Türkçe öğretmenlerinin dramayla ilgili alınan eğitim ve çalıştıkları okulun bulunduğu çevrenin sosyoekonomik düzeyi değişkenlerine göre yaratıcı drama yöntemini bilme ve uygulama düzeyleri arasında anlamlı fark vardır. Buna karşın Türkçe öğretmenlerinin cinsiyet, mezun olunan okul, kıdem ve çalıştıkları kurumun türü değişkenlerine göre yaratıcı drama yöntemini bilme ve uygulama düzeyleri arasında anlamlı bir fark yoktur. Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemini uygularken, öğrencileri sınava hazırlama kaygısından ve sınıfın dar oluşundan kaynaklanan sorunları diğer sorunlara oranla daha sık yaşadıkları görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The competency of teachers of Turkish in practising creative drama

Öz:
The purpose of this research is to determine the competency of teachers of Turkish in using the Creative Drama method and levels of the application of it. 131 teachers from 57 schools in the Izmir Metropolitan Municipality area were chosen, using stratified sampling. In the research, the “Creative Drama Competency Questionnaire” developed by Yıldırım (2008) was used to determine the competency of teachers of Turkish in using the Creative Drama Method and the levels of the application of this method. The findings of this study can be summarized as follows: It was concluded from the research that Turkish language teachers‟ levels of competency in knowing and practising drama were lower than their levels of competency in knowing and practicing creative drama. In terms of the variables of the education teachers of Turkish received and the socioeconomic level of the environment of the school they worked at, significant difference was found between knowing the method of creative drama and practicing it. On the other hand, no significant difference was found in terms of the variables of the gender of the teachers of Turkish, the school they graduated from, their work experience, and the type of institution they worked at. It was also found that while using the method of creative drama, teachers of Turkish experienced problems that stemmed from the anxiety to prepare their students for standard exams and the classrooms‟ not being large enough for rehearsals more frequently than other problems.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, H. Ömer., Akfırat, N., Özdemir, P.(2007). İlköğretim öğretmenlerinin yaratıcı drama ile ilgili görüşleri. 1.Ulusal İlköğretim Kongresi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fak. İlköğretim Bölümü. 15-16-17 Kasım 2007 Ankara.
  • Adıgüzel, Ö. (2010). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Ahioğlu, İ. (2006). Öğretmen ve Veli Görüşlerine Göre Farklı Sosyoekonomik Düzeydeki Ailelerin İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Yazma Sürecini Etkileme Biçiminin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi
  • Ataman, M. (2009). Türkçe derslerinde kullanılabilecek yaratıcı etkinlikler ve yaratıcı yazma örnekleri. Ankara: Kök Yayınları.
  • Bakeman, R. ve J. M. Gottman. (1997) Observing ınteraction: introduction to sequential analysis. 2. Ed., Cambridge: Cambridge UniversityPress.
  • Çebi, A. (1996). Öğretim Amaçlı Yaratıcı Drama Yoluyla İmgesel Dil Becerisinin Geliştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı.
  • Demirel, Ö. (2005). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Farris, J. P., Parke J. (1993). To be or not to be: What students think about drama. The Clearing House, 66(4), 231-34.
  • Gürol, A. (2002). Okulöncesi Eğitim Öğretmenleri İle Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Eğitimde Dramaya İlişkin Kendilerini Yeterli Bulma
  • Düzeylerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi. Kaaland-Wells, Christi. (1994). Classroom theachers perceptions and uses of creative drama. Youth Theatre Journal. Vol: 8, No: 4.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri (Geliştirilmiş 11. Baskı). Ankara: Tekışık Yay.
  • Karateke, E. (2006). Yaratıcı Dramanın İlköğretim II. Kademede 6. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerilerine Olan Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Köklü, S. (2003). Türkçe Öğretiminde 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerine Dinlediğini Anlama Davranışının Kazandırılmasına Dramatizasyonun Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kraemer, K. (2002). Creative Dramatics Understanding Teachers' Perspectives. Unpublished Master of Arts, Sanjose State University.
  • M.Tezer ve E. Aktunç. (2010). Teacher opinions in the implementation and contributions to basics kills in drama method of mathematics teaching. Procedia-Socialand Behavioral Sciences. Volume 2, Issue 2, Pages 5836- 5840.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlikleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14):259-274.
  • Maden, S. (2011). Türkçe öğretiminde drama yönteminin kullanımı ile ilgili sorunlar. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Issn: 1308–9196 Yıl : 4 Sayı : 6 Haziran 2011.
  • Önder, A. (2002). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama – kurumsal temellerle uygulama teknikleri ve örnekleri. İstanbul: Epsilon Yay.
  • San, İ.(1996). Yaratıcı eğitim için gerekli yenilikler: Bir sanat eğitim bilimci gözüyle. Eğitimimize Bakışlar. İstanbul Kültür Koleji Eğitim Vakfı Yay. 1:179-200.
  • Şahin, B.(2006). Mersin İl Merkezindeki Devlet ve Özel İlköğretim Okullarındaki İngilizce Öğretmenlerinin Öğretim Etkinliği İçerisinde Dramayı Kullanma Düzeylerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 24: 543-559.
  • Ünsal, B. (2005). İlköğretim İkinci Kademe (6, 7, 8. Sınıflar) Türkçe Dersinde Drama Yönteminin Çocukların Dil ve Anlatım Becerilerine Katkısı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Üstündağ, T. (1996). Yaratıcı dramanın üç boyutu. Yaşadıkça Eğitim, 49:19-23.
  • Yıldız, N. (1999). Çocukların Okul Başarısında Aile ve Çevresel Faktörlerin Rolü: Orta İkinci Sınıf Öğrencileri İle İlgili Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
APA TUTUMAN O, YILDIZ DEMİRTAŞ V (2013). Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *. , 35 - 50.
Chicago TUTUMAN Onur Yücel,YILDIZ DEMİRTAŞ VESİLE Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *. (2013): 35 - 50.
MLA TUTUMAN Onur Yücel,YILDIZ DEMİRTAŞ VESİLE Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *. , 2013, ss.35 - 50.
AMA TUTUMAN O,YILDIZ DEMİRTAŞ V Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *. . 2013; 35 - 50.
Vancouver TUTUMAN O,YILDIZ DEMİRTAŞ V Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *. . 2013; 35 - 50.
IEEE TUTUMAN O,YILDIZ DEMİRTAŞ V "Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *." , ss.35 - 50, 2013.
ISNAD TUTUMAN, Onur Yücel - YILDIZ DEMİRTAŞ, VESİLE. "Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *". (2013), 35-50.
APA TUTUMAN O, YILDIZ DEMİRTAŞ V (2013). Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 35 - 50.
Chicago TUTUMAN Onur Yücel,YILDIZ DEMİRTAŞ VESİLE Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no.1 (2013): 35 - 50.
MLA TUTUMAN Onur Yücel,YILDIZ DEMİRTAŞ VESİLE Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.1, 2013, ss.35 - 50.
AMA TUTUMAN O,YILDIZ DEMİRTAŞ V Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 13(1): 35 - 50.
Vancouver TUTUMAN O,YILDIZ DEMİRTAŞ V Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 13(1): 35 - 50.
IEEE TUTUMAN O,YILDIZ DEMİRTAŞ V "Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, ss.35 - 50, 2013.
ISNAD TUTUMAN, Onur Yücel - YILDIZ DEMİRTAŞ, VESİLE. "Türkçe öğretmenlerinin yaratıcı drama uygulama yeterlilikleri *". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/1 (2013), 35-50.