Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri

Yıl: 2013 Cilt: 38 Sayı: 170 Sayfa Aralığı: 32 - 47 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri

Öz:
Bu araştırmanın amacı, öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeylerini üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin görüşlerine göre belirlemektir. Araştırma betimsel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini Kocaeli Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık sınıfında öğrenim gören 2600 öğrenci, örneklemini ise tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 693 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Fry’ın (2003) geliştirdiği “Ruhsal Liderlik Ölçeği”nin Türkçeye uyarlanması ile toplanmıştır. Yapılan faktör analizinde Ruhsal Liderlik Ölçeğindeki 26 maddenin 6 faktörde toplandığı görülmüştür. Bu faktörlerin ölçeğin orijinal halindeki alt boyutlarla örtüştüğü görülmüştür. Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını ne düzeyde gösterdiklerini belirlemek için aritmetik ortalamaya bakılmıştır. Öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeylerine ilişkin algının, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin cinsiyeti ve öğrenim gördükleri kura göre değişip değişmediğini test etmek için ise t-testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilere göre, öğretim elemanları ruhsal liderlik davranışını yüksek düzeyde göstermektedirler. Öğrencilere göre öğretim elemanları, ruhsal liderliğin alt boyutlarından heves uyandırma/anlam, özgecil sevgi, umut/inanç, üretkenlik ve üyeliğe ilişkin davranışları yüksek düzeyde gösterirken, vizyon boyutuna ilişkin davranışları orta düzeyde göstermektedirler.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Instructors’ exhibition levels of spiritual leadership behavior according to university preparatory class students

Öz:
The purpose of this study is to determine instructors’ exhibition levels of spiritual leadership behaviour according to the perceptions of English language preparatory school students. The study is designed in a descriptive research model. The universe of the study comprises 2600 students studying at English language preparatory class at Kocaeli University School of Foreign Languages. The sample of the study was selected randomly and comprised 693 students. The data were collected using Turkish version of Fry’s (2003) “Spiritual Leadership Scale” which was translated and adapted by the researchers. After the factor analysis, it was determined that 26 items in the scale were grouped in 6 dimensions. These dimensions were the same as in the original scale. The arithmetic meand were used to determine instructors’ exhibition levels of spiritual leadership behaviour according to the perceptions of preparatory class students. T-test was used to determine whether students’ perceptions regarding instructors’ exhibition levels of spiritual leadership behaviour change according to gender and class level. Findings of the study show that instructors are perceived to exhibit high levels of spiritual leadership behaviours. According to students, faculty members exhibit higher levels of spiritual leadership behaviours in “meaning/calling, altruistic love, hope/faith, productivity and membership” dimensions while they remain at moderate level in “vision” dimension.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Avolio, B. & Gardner, W. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The Leadership Quarterly, 16, 315-338.
  • Aydın, B. & Ceylan, A. (2009). The effect of spiritual leadership on organisational learning capacity. African Journal of Business Management, 3(5), 184-190.
  • Baloğlu, N. & Karadağ, E. (2009). Ruhsal Liderlik Üzerine Teorik Bir Çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(58), 165-190.
  • Collins, J. (2001). Good to Great. New York: Harper Business.
  • Conger, J.A. & Kanungo, R.N. (1994). Charismatic leadership in organizations: Perceived behavioral attributes and their measurement. Journal of Organizational Behavior, 15(5), 439- 452.
  • Çelik, V. (1995). Eğitim Yöneticisinin Vizyon Ve Misyonu. Eğitim Yönetimi Dergisi, 1(1). 47-53.
  • Fry, L. W &, Cohen, M.P. (2009). Spiritual leadership as a paradigm for organisational transformation and recovery from extended work hours cultures. Journal of Business Ethics, 84, 265–278.
  • Fry, L. W. & Matherly, L. L. (2006). Spiritual leadership as an integrating paradigm for positive leadership development. Paper presented at the 2006 Gallup Leadership Summit. Washington D. C.
  • Fry, L. W. & Slocum JR, J. W. (2008). Maximizing the triple bottom line through spiritual leadership. Organisational Dynamics, 37(1), 26-96.
  • Fry, L. W. (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 14, 693-727.
  • Fry, L. W. (2005). Introduction to the leadership quarterly special issue: Toward a paradigm of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 16(5), 619-622.
  • Fry, L. W., Matherly, L. L., Whittington, J. L., & Winston, B. E. (2007). Spiritual leadership as an integrating paradigm for servant leadership. In S. Singh-Sengupta & D. Fields (Eds.), Integrating spirituality and organizational leadership (pp. 70-82). Delhi, India: Macmillan India. http://iispiritualleadership.com/wp-content/uploads/docs/SLTServantLeadership. pdf Erişim tarihi: 18.08.2013.
  • Fry, L.W. & Matherly, L. (2006). Spiritual leadership and organizational performance: An exploratory study. Paper presented at the meeting of the Academy of Management, Atlanta, Georgia.
  • Fry, L.W. (2008). Spiritual leadership: state-of -the-art and future directions for theory, research, and practice. In J. Biberman & Tishman, L. (Eds.), Spirituality in business: theory, practice, and future directions (pp. 106-124). New York: Palgrave.
  • Gull, G. A., & Doh, J. (2004). The transmutation of the organization: Toward a more spiritual workplace. Journal of Management Inquiry, 13(2), 128-139.
  • Hanushek, E. A., & Rivkin, S. G. (2006). Teacher Quality. In Hanushek, E. A., & Welch, F. (Eds.), Handbook of the Economics of Education, Volume 2(Chapter 18). USA: Elsevier B. V.
  • Idol, L., Jones, B.F., & Mayer, R.E. (1991). Classroom instruction: The teaching of thinking. In Idol, L., & Jones, B.F. (Eds.), Educational values and cognitive instruction: Implications for reform (pp. 65-119). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Karadağ E (2009). Ruhsal Liderlik Ve Örgüt Kültürü : Bir yapısal esitlik modelleme çalısması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1357-1405.
  • Karakaş, F. (2010). Spirituality and performance in organizations: a literature review. Journal of Business Ethics, 94(1), 89-106.
  • Kurtar, Ş. (2009). Ruhsal liderlik ölçeği: Türkçe Dilsel Eşdeğerlik, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kyriacou, C. (1997). Effective teaching in schools: Theory and practice. UK: Stanley Thornes Ltd.
  • Malone, P. N. & Fry, L. W. (2003). Transforming schools through spiritual leadership: A field experiment. Paper presented at the 2003 national meeting of the Academy of Management, Seattle Washington.
  • Özgan, H., Bulut, L., Bulut, A. & Bozbayındır, F. (2013). Öğretmenlerin Ruhsal Liderlik Algıları ile Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 70-83.
  • Reave, L. (2005). Spiritual values and practices related to leadership effectiveness. The Leadership Quarterly, 16(5), 655-687.
  • Rivkin, S. G., Hanushek, E. A., & Kain, J. F. (2005). Teachers, Schools, and Academic Achievement. Econometrica, 73(2), 417-458.
  • Robinson, V. M. J., Lloyd, C. A. & Rowe, K. J. (2008). The impact of leadership on student outcomes: An analysis of the differential effects of leadership types. Educational Administration Quarterly, 44, 635.
  • Sanders, W. L. & Rivers, J. C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers on future student academic achievement, Research Progress Report, Tennessee: University of Tenessee Value- Added Research and Assessment Center.
  • Stronge, J. H., Tucker, P. D. & Hindman, J. L. (2004). Handbook for qualities of effective teachers. USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Wentzel, K. R. (2002). Are effective teachers like good parents? teaching styles and student adjustment in early adolescence. Child Development, 73(1), 287-301.
APA Polat S, TÜLÜBAŞ T (2013). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri. , 32 - 47.
Chicago Polat Soner,TÜLÜBAŞ TİJEN Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri. (2013): 32 - 47.
MLA Polat Soner,TÜLÜBAŞ TİJEN Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri. , 2013, ss.32 - 47.
AMA Polat S,TÜLÜBAŞ T Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri. . 2013; 32 - 47.
Vancouver Polat S,TÜLÜBAŞ T Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri. . 2013; 32 - 47.
IEEE Polat S,TÜLÜBAŞ T "Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri." , ss.32 - 47, 2013.
ISNAD Polat, Soner - TÜLÜBAŞ, TİJEN. "Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri". (2013), 32-47.
APA Polat S, TÜLÜBAŞ T (2013). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 38(170), 32 - 47.
Chicago Polat Soner,TÜLÜBAŞ TİJEN Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri. Eğitim ve Bilim 38, no.170 (2013): 32 - 47.
MLA Polat Soner,TÜLÜBAŞ TİJEN Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri. Eğitim ve Bilim, vol.38, no.170, 2013, ss.32 - 47.
AMA Polat S,TÜLÜBAŞ T Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(170): 32 - 47.
Vancouver Polat S,TÜLÜBAŞ T Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(170): 32 - 47.
IEEE Polat S,TÜLÜBAŞ T "Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri." Eğitim ve Bilim, 38, ss.32 - 47, 2013.
ISNAD Polat, Soner - TÜLÜBAŞ, TİJEN. "Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerine göre öğretim elemanlarının ruhsal liderlik davranışlarını gösterme düzeyleri". Eğitim ve Bilim 38/170 (2013), 32-47.