Yıl: 2013 Cilt: 38 Sayı: 170 Sayfa Aralığı: 231 - 334 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Schmidt ve arkadaşları (2009) tarafından geliştirilen “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi” (TPAB) ölçeğinin Türkçeye uyarlanarak sadece matematik dersi için geçerlik ve güvenirliğini test etmek ve ölçeğin boyutları arasındaki ilişkiyi yapısal eşitlik modellemesi ile incelemektir. Dilsel eşdeğerlik sınaması sonrasında elde edilen ölçek 473 ilköğretim matematik öğretmenliği lisans öğrencisine uygulanmıştır. Yapı geçerliğini ve faktör yapısını incelemek amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ayrıca ölçeğin boyutları arasındaki ilişkileri incelemek amacı ile yapısal eşitlik modeli oluşturulmuştur. Güvenirlik üst ve alt %27’lik gruplar arasındaki farkın anlamlılığı Cronbach Alfa katsayısı ile incelenmiştir. Bulgular, ölçeğin dört faktörlü bir yapıda olup uyum indekslerinin kabul sınırında bulunduğunu, Cronbach Alfa güvenirliğinin 0.91, tüm alt boyutlarının güvenirlik değerlerinin 0.70’ den büyük olduğunu, üst ve alt % 27’lik grupların madde ortalamaları arasındaki tüm farkların anlamlı olduğunu ortaya koymuştur. Bu sonuçlar TPAB ölçeğinin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Modelling technological pedagogical content knowledge constructs of preservice elementary mathematics teachers

Öz:
The aim of this study is to test the validity and reliability of the “Technological Pedagogical Content Knowledge” (TPACK) scale, developed by Schmidt et al., (2009) by adapting it to Turkish and equation modeling to examine the relationship between the scale dimensions by structural. The scale obtained after the linguistic equivalence test was applied to 473 undergraduate students at the department of teaching mathematics in primary education. Exploratory and confirmatory factor analyses were conducted in order to review the validity of scale. In addition, in order to investigate the relationship between the scale dimensions of the structural equation model was constructed. The reliability was reviewed through the significance of the difference between the upper and lower 27%- groups and the Cronbach’s alpha coefficient. The findings revealed that the scale had a four-factor structure and the fit indexes were within the acceptance boundary. The Cronbach’s alpha reliability was greater than 0.91 and the reliability values of its all sub- dimensions were greater than 0.70. All differences of the upper and lower 27%- groups between the item averages were significant. These results indicate that the Turkish version of TPACK scale is a valid and reliable measurement tool.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Angeli, C., & Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT–TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education, 52(1), 154–168.
  • Archambault, L., & Crippen, K. (2009). Examining TPACK among K–12 online distance educators in the United States. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1). Retrieved February 05, 2011, from http://www.citejournal.org/vol9/iss1/general/article2.cfm
  • Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special?, Journal of Teacher Education, 59, 389-407.
  • Becker, H. J., & Riel, M. M. (2000). Teacher professional engagement and constructive-compatible computer usage (Report no. 7). Irvine, CA: Teaching, Learning, and Computing. Retrieved June, 2011, from http://www.crito.uci. edu/tlc/findings/report_7/
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (8. baskı), Ankara: PegemA Yayınları.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Graham, C. R., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St. Clair, L., & Harris, R. (2009). TPACK development in science teaching: Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends: Linking Research & Practice to Improve Learning, 53(5), 70-79.
  • Johnston, C. & Moyer-Packenham, P. (2012). The Teachers’ Mathematics and Technology Holistic Framework (T-MATH Framework): A Comprehensive Model for Examining Pre-Service Teachers’ Knowledge of Technology Tools for Mathematical Learning. In P. Resta (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2012 (pp. 4377-4381). Chesapeake, VA: AACE.
  • Keller, J. B., Bonk, C. J., & Hew, K. (2005). The TICKIT to teacher learning: Designing professional development according to situative principles. Journal of Educational Computing Research, 32(4), 329–340.
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equations modeling. New York, Guilford, s.115- 170.
  • Knezek, G. & Christensen, R. (2004). Summary of KIDS project findings for 1999–2004 research and project evaluation. (U.S. Department of Education, Grant (R303A99030). Denton, TX: Institute for the Integration of Technology into Teaching and Learning (IITTL). Retrieved May 15, 2011, from http://www.iittl.unt.edu/KIDS5YearSummary2.pdf
  • Koehler, M. J. & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. AACTE Committee on Innovation and Technology (Ed.), The handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators (pp. 3–29). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Koehler, M. J. & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131–152.
  • Koh, J.H.L., Chai, C.S. & Tsai, C.C. (2010). Examining the Technological Pedagogical Content Knowledge of Singapore preservice teachers with a Large-Scale Survey. Journal of Computer Assisted Learning, 26, 563-573.
  • Leech, N. L., Barrett, K.C. and Morgan, G.A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation. (Second Edition). NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Liao. Y. C. (2007). Effects of Computer-Assisted Instruction on Students’ Achievement in Taiwan: A Meta-Analysis. Computers & Education, 48 (2). 216–233.
  • Lundeberg M.A., Bergland M., Klyczek K. & Hoffman D. (2003) Using action research to develop preservice teachers’ beliefs, knowledge and confidence about technology. Journal of Interactive Online Learning 1, 1–16.
  • Mishra, P. & Koehler, M.J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for integrating technology in teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • NCTM (2000). Standarts for School Mathematics. _____http://www.nctm.org/standards/standards. htm>
  • Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509–523.
  • Niess, M. L. (2008, June). Developing Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) with Spreadsheets. Paper presented at the annual meeting of the International Society for Technology in Education, National Educational Computing Conference, San Antonio, TX.
  • Perkmen, S. & Tezci, E. (2011). Eğitimde teknoloji entegrasyonu (s. 1-7). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Schermelleh-Engel, K. ve Moosbrugger, H., (2003). Evaluating The Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, Vol:8 No:2, 23-74.
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6), 49-74.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. (İkinci Baskı). Ankara: Nobel Yayınları. No 339.
APA DİKKARTIN ÖVEZ F, AKYÜZ G (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *. , 231 - 334.
Chicago DİKKARTIN ÖVEZ FİLİZ TUBA,AKYÜZ GÖZDE İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *. (2013): 231 - 334.
MLA DİKKARTIN ÖVEZ FİLİZ TUBA,AKYÜZ GÖZDE İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *. , 2013, ss.231 - 334.
AMA DİKKARTIN ÖVEZ F,AKYÜZ G İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *. . 2013; 231 - 334.
Vancouver DİKKARTIN ÖVEZ F,AKYÜZ G İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *. . 2013; 231 - 334.
IEEE DİKKARTIN ÖVEZ F,AKYÜZ G "İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *." , ss.231 - 334, 2013.
ISNAD DİKKARTIN ÖVEZ, FİLİZ TUBA - AKYÜZ, GÖZDE. "İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *". (2013), 231-334.
APA DİKKARTIN ÖVEZ F, AKYÜZ G (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *. Eğitim ve Bilim, 38(170), 231 - 334.
Chicago DİKKARTIN ÖVEZ FİLİZ TUBA,AKYÜZ GÖZDE İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *. Eğitim ve Bilim 38, no.170 (2013): 231 - 334.
MLA DİKKARTIN ÖVEZ FİLİZ TUBA,AKYÜZ GÖZDE İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *. Eğitim ve Bilim, vol.38, no.170, 2013, ss.231 - 334.
AMA DİKKARTIN ÖVEZ F,AKYÜZ G İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(170): 231 - 334.
Vancouver DİKKARTIN ÖVEZ F,AKYÜZ G İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *. Eğitim ve Bilim. 2013; 38(170): 231 - 334.
IEEE DİKKARTIN ÖVEZ F,AKYÜZ G "İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *." Eğitim ve Bilim, 38, ss.231 - 334, 2013.
ISNAD DİKKARTIN ÖVEZ, FİLİZ TUBA - AKYÜZ, GÖZDE. "İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yapılarının modellenmesi *". Eğitim ve Bilim 38/170 (2013), 231-334.