İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu
Yıl: 2013 Cilt: 24 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 253 - 268 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu
Öz: Bu makalede ebeveyn kaybı nedeniyle korunmaya muhtaç durumda olan çocuğa yönelik uygulanan sosyal hizmet müdahale süreçleri ele alınmıştır. Çalışma yapılan vaka M.O. yedi yaşında olup, ilköğretim birinci sınıf öğrencisidir. Annesinin cinnet geçirmesi sonucu babasını ve kardeşini öldürdükten sonra intihar etmesine şahit olmuş ve kendisi de olaydan yaralı olarak kurtarılmıştır. Olay sonrası tedavi altına alınan M.O. ile hastane ortamında görüşülmüş; yaşadığı travmanın etkisinin en aza indirilmesi ve normal yaşama dönmesi için birey, aile, örgüt ve toplum düzeyinde neler yapılabileceği üzerinde durulmuştur. Genelci sosyal hizmet yaklaşımı açısından çalışılan vakanın kriz durumunu atlatarak ebeveyn- siz bir yaşama hazırlanması için alternatif sosyal hizmet modelleri değerlendirilmiş ve çocuğun yüksek yararı gözetilerek en uygun modele karar verilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
A case study: Social work intervention in for child who lost his parent due to suicide
Öz: The social work intervention processes applied on a child in need of protection due to the loss of a parent is discussed in this article. In the discussed case, M.O. is seven years old and a first grader in elementary school. The child witnessed killing of his father and sibling by his mother and his mother’s suicide as a result of an act of insanity from which he escaped with injuries. M.O. was inter- viewed in the hospital where he was taken for treatment, and such points like what could be done on an individual, family, organization and community levels to minimize the impact of the experienced trauma and ensure his return to normal life were discussed. The case was studied from the perspective of a generalist social work approach. Alternative social work models were assessed and the most appropriate model was decided by taking the best interests of the child into consideration to ensure his overcoming of the crisis and preparing him to a parentless life.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Olgu Sunumu Erişim Türü: Erişime Açık
- Ambrosino, R., Ambrosino, R., Heffernan, J., Shuttlesworth, G. (2008). Social Work and Social Welfare An Inroduction. USA: Thomson Brooks/Cole.
- Aydoğdu, A., Kocaman Yıldırım, N., Özkan, M., Özkan, S. (2012). Gelişimsel ve Durumsal Krize Müdahale: Olgu Sunumu, Psiki- yatri Hemşireliği Dergisi, 3 (2), 92-97.
- Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Daniel, B., Wassell, S., Gilligan, R. (2010).
- Child Development for Child Care and Protection Workers, London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
- Duyan, V., Sayar, Ö. Ö., Özbulut, M. (2008). Sosyal Hizmeti Tanımak ve Anlamak, Anka- ra: SHUD Yayınları.
- Gil, T. (2013). Krizden Uyum Bozukluğuna: Bir Kavramın Tıbbileştirilmesi Mi, Türk Psikiyatri Dergisi, 24 (1), 58-62.
- Göka, E. (2009). Ölme: Ölümün ve Geride Kalanların Psikolojisi, İstanbul: Timaş Yayınları.
- Granot, T. (2005). Without You: Children and Young People Growing up with Loss and its Effect. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
- Kartal, H. (2008). Çocuk ve Aileyi Desteklemeye Yönelik Ev Ziyaretlerine Dayalı Erken Müdahale Programları ve Programların Etkileri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 41(1), 1-28.
- Koç, M., Çolak, T. S., Düşünceli, B. (2012). Söylenme Zamanı ve Şekline Göre Travmaya Verilen Bilişsel, Duyuşsal ve Davranış- sal Tepkiler (7-12 Yaş), İlköğretim Online, 11(1), 75-84. http://ilkogretim-online.org.tr
- Mavili Aktaş, A. (2003). Kriz Durumlarında Sosyal Hizmet Müdahalesi, Kriz Dergisi, 11(3), 37-44.
- Miley, K. K., O’Melia, M., Dubois, B. (1998). Generalist Social Work Practice–An Empo- wering Approach. England: Allyn and Bacon.
- Murry S., Baker, A., Lewin, L. (2000). “Screening Families With Young Children For Child Maltreatment Potential”, Pediatric Nursing, 26(1).
- Parton, N. (2011). “Child Protection and Safeguarding in England: Changing and Competing Conceptions of Risk and Their Implications for Social Work”, British Journal of Social Work, 41, 854-875.
- Sezer, S. ve Kaya, P. (2009). Gelişimsel Açıdan Ölüm Kavramı, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 151-165.
- Tuncay, T. (2007). Kronik Hastalıklarla Ba- şetmede Tinsellik, Sağlık ve Toplum Dergi- si, 17(2), 13-20.
- Turan. N. (2012). Birey ve Ailelerle Sosyal Hizmet, Ankara: SHUD Yayınları.
- TÜİK (2012). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, Haber Bülteni, Sayı: 10736, 27.01.2012. www.tuik.gov.tr (Erişim Tarihi: 15.10.2012)
- Ünüvar, P. (2011). Hastanede Yatarak Tedavi Gören Çocukların Eğitsel Açıdan Des- teklenmesi (3–7 Yaş İçin Örnek Çalışma), Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(35), 31-44. www.esosder.org
- Yavuzer, H. (2007). Çocuğu Tanımak ve Anlamak, İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Yıldız, A. (2004). Çocuk Ölüm Ve Kayıp, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (12), 125-144.
- Yolcuoğlu, İ. G. (2010). Çocukların İhmal- İstismara Uğramasında Aile Ve Çocuklara Yönelik Risk Faktörleri Ve Sosyal Hizmet Müdahalesi, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 21(1), 73-83.
- Yolcuoğlu, İ. G. (2012). Çocukları Çocuk Koruma Sistemine (ÇKS) Giren Ailelerle, Benzer Sosyal Çevrede Yaşamalarına Karşın Çocukları İçin ÇKS’ye Müracaatçı Olmayan Ailelerin Sosyal Destek Açısından Karşılaştırılması, Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 23(1), 101-119.
- EK 1: GÖNÜL DOSTLARIM,
- Ben 7 yaşındayım. H. Y. İlköğretim Okulu birinci sınıf öğrencisiyim. Çok çalışkanım ve derslerimde başarılı bir çocuğum. Okumayı ve yazmayı öğrendim.
- Benim bir adım var. Adım M. O. Lütfen bana ismimle hitap ediniz.
- Çok zor bir süreçten geçiyorum. Ama bunu sizin yardımınızla atlatabilirim. Çünkü ben güçlü bir çocuğum. Sadece yaşadıklarımı unutmak için zamana ihtiyacım var.
- Lütfen benimle konuşurken acıma duygusu ile yaklaşmayın ve abartılı sevgi gösterisinde bulunmayın. Tebessüm etmeniz ve yumuşak ses tonu kullanmanız benim için yeterlidir.
- Vücudumla ilgili, ailemle ilgili kaygılarım var. Bu düşüncelerden uzaklaşmak ve yaşadıklarımı unutabilmem için çocukça etkinlikler yapmaya ihtiyacım var.
- Şu anda sağlığımla ilgili ne yapıldığını çok merak ediyorum. Lütfen vücuduma müdahale ederken anlayacağım şekilde beni de bilgilendiriniz. İlk defa bu kadar çok tıbbi cihazı bir arada görüyorum. Açıkçası şaşkınım.
- Okumayı, masal dinlemeyi, çizgi film seyretmeyi, resim yapmayı, oyun oynamayı çok seviyorum. Kaygılarımı azaltabilmem için lütfen benimle oyun oynayın. Ben hayallerimi söyleyeyim, siz resmini çizin. Kötü resim yaparsanız endişelenmeyin, sizi çok fazla eleş- tirmem. Bana masal okuyun ama ses tonunuzla kahramanları canlandırın.
- Bana okulumu ve sınıfımı hatırlatın. Küçük zaman dilimlerinde okulda arkadaşlarımın işledikleri derslerden örnekler sunun. Beni de fazla yormayın. Çünkü yaralarım var ve acı duyuyorum.
- Su içmeyi çok özledim. Ama şimdilik su poşeti (serum) vücuduma bağlandı ve suyumu oradan içiyorum. Sakın suyumu eksik etmeyin.
- Yaşadıklarımın etkisini atlatana kadar ölümden ve ailemden bahsetmeyin. Onları çok özlüyorum. Ama yeniden yaşama dönmem lazım. Bu nedenle güçlü yanlarıma vurgu yapın. Zayıf yönlerimi şimdilik hatırlatmayın.
- Eğer yaşamım devam ediyorsa, bu benim önemli bir insan olacağımı gösterir. Bu olaylar beni güçlendirecek ve olgunlaştıracaktır. Ancak zamana ihtiyacım var. Geleceğimle ilgili pozitif şeyler düşünün. Bu düşünceler benim koruyucu kalkanım olacaktır. Emeklerinizi boşa çıkarmamak için gayret edeceğim. Elimde olmadan sizi yorabilirim, lütfen sabırlı olun.
- Sizin yürekten sevginiz ve ilginizle hayata yeniden bağlanacağımı ümit ediyorum. Emeği geçen ediyorum. herkese teşekkür M. O.
- Not: Bu metin çocuk psikolojisi dikkate alınarak M.O.’ya emek veren yetişkinler için Sosyal Hizmet Uzmanı Z. K. tarafından hazırlanmıştır.
APA | Karataş Z (2013). İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu. , 253 - 268. |
Chicago | Karataş Zeki İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu. (2013): 253 - 268. |
MLA | Karataş Zeki İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu. , 2013, ss.253 - 268. |
AMA | Karataş Z İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu. . 2013; 253 - 268. |
Vancouver | Karataş Z İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu. . 2013; 253 - 268. |
IEEE | Karataş Z "İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu." , ss.253 - 268, 2013. |
ISNAD | Karataş, Zeki. "İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu". (2013), 253-268. |
APA | Karataş Z (2013). İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu. Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 253 - 268. |
Chicago | Karataş Zeki İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu. Toplum ve Sosyal Hizmet 24, no.2 (2013): 253 - 268. |
MLA | Karataş Zeki İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu. Toplum ve Sosyal Hizmet, vol.24, no.2, 2013, ss.253 - 268. |
AMA | Karataş Z İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu. Toplum ve Sosyal Hizmet. 2013; 24(2): 253 - 268. |
Vancouver | Karataş Z İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu. Toplum ve Sosyal Hizmet. 2013; 24(2): 253 - 268. |
IEEE | Karataş Z "İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu." Toplum ve Sosyal Hizmet, 24, ss.253 - 268, 2013. |
ISNAD | Karataş, Zeki. "İntihar sonucu ebeveyn kaybı yaşayan çocuğa yönelik sosyal hizmet müdahalesi: Bir vaka sunumu". Toplum ve Sosyal Hizmet 24/2 (2013), 253-268. |