Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler
Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 18 - 30 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler
Öz: Çocukların yaşamında kritik bir öneme sahip olan okul öncesi dönemdeki eğitiminin başarısı bazı faktörlere bağlıdır. Bu faktörler; öğretmen, aile, kurumdaki fiziksel koşullar ve eğitim ortamı, eğitim programı, kullanılan materyaller ve çocuğa sunulan zengin uyarıcılar, öğrenme öğretme sürecinde kullanılan farklı yöntem ve teknikler ile çocuğun, programın ve öğretmenin değerlendirilmesi olarak sıralanabilir. Bu bağlamda okul öncesi öğretmenleri, çocukların yaş ve gelişim alanlarına uygun, ilgi ve ihtiyaçlarını destekleyen eğitim programları geliştirebilir ve uygulayabilirler. Bu açıdan geliştirilen okul öncesi eğitim programları, çocuklar için farklı etkinlikler ve deneyimler sunarak onların bilişsel ve dil becerilerini hızla geliştirecektir. Bunun yanı sıra geliştirilecek program, ilkokul için gerekli üst düzey düşünme becerilerinin de temellerini atmış olacaktır.
Anahtar Kelime: Cognitive skills and activities in early childhood education
Öz: The success of early childhood education which has a critical importance in children’s life is depended on some factors. These factors are classified such as teachers, families, physical and education program, educa- tion program, materials and rich stimulants, different techniques and methods in learning and teaching process, and also evaluation process on teachers, children and program. In this context, teachers of early childhood edu- cation can develop and apply the programs that appropriate of the children’s age and development stage, and these programs also support the children’s interest and needs. From this perspective, early childhood education programs can present the different activities and experience for children also these programs enable fast deve- lopment in cognitive and language skills. Moreover, these developed programs found the basis of higher level thinking skills which necessary for the primary school education.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akman, B. (2002). Okul öncesi dönemde matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 244-248.
- Akman, B., Yükselen, A. ve Uyanık, G. (2000). Okul öncesi dönemde matematik etkinlikleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi, s.9.
- Arıkan, S. (2008). Cito Türkiye Öğrenci İzleme Sistemi’nde (ÖİS) bilişsel gelişim uygulaması. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, Tanıtım Sayısı, 28-32.
- Arnas-Aktaş, Y. (2009). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Adana: Nobel Kitabevi.
- Arnas-Aktaş Y. (2012). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık.
- Aslan, D. ve Bilaloğlu, R.G. (2012). Okul öncesi eğitimde matematik ve fen etkinlikleri. Arnas Aktaş Y. (Ed.), Ankara: Vize Yayıncılık.
- Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, J. D. ve Nolen-Hoeksema, S. (2009). Psikolojiye giriş. Yavuz Alogan (Çev.). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
- Ayvacı, H. Ş. (2010). Okul öncesi dönem çocuklarının bilimsel süreç becerilerini kullanma yeterliliklerini geliştirmeye yönelik pilot bir çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 1-24.
- Berberoğlu, G., Demirtaşlı, N., İş Güzel Ç., Arıkan, S. ve Özgen-Tuncer, Ç. (2010). Okul dışı etmenlerin öğrenci başarısı ile ilişkisi. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 7, 28-38.
- Bryant, M. K. (2001). Ölçmeye başlamak. Özlem Özbal (Çev). Tübitak Popüler Bilim Kitapları 134, Okul Öncesi Kitaplığı 3. Ankara: Tübitak Yayınları, 12.
- Cito Türkiye (2013). Bilişsel gelişim tanıtım raporu. Ankara: Cito Yayınları.
- Çepni, S., Ayas, A. P., Özmen, H., Yiğit, N., Akdeniz, A. R. ve Ayvacı, H. Ş. (2006). Fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Çilenti, K. (1985). Fen eğitimi teknolojisi. Ankara: Gül Yayınevi.
- Gökçen, F. Ç. (2001). 5-6 yaş çocukları için okul arkadaşım. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
- Harlen W. ve Qualter A. (2004). The teaching of science in primary schools. London: Sega Ltd.
- İş-Güzel, Ç. (2009). Öğrenci İzleme Sistemi’nde (ÖİS) problem çözme becerilerinin ölçülmesi, etkinlik ve sorularla örneklendirilmesi ve değerlendirilmesi, Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 4, 10–20.
- Güven, N. (1999). Okul öncesi eğitimde matematik. Marmara Üniversitesi anaokulu/anasınıfı öğretmeni el kitabı. Rehber Kitaplar Dizisi. İstanbul: Ya-pa Yayın Pazarlama.
- Güven, N. (2005). Erken çocuklukta matematiksel düşünme ve matematiği öğrenme. İstanbul: Küçükadımlar Eğitim Yayınları.
- Katz G. L. ve Chard, S. (2000). Engaging children’s minds: The Project approach. Stanford,: Ablex Publishing Corporation.
- Konak, Ö. A., Berberoglu, G., Arıkan, S., Tuncer-Özgen, Ç., ve İş-Güzel, Ç. (2010). Okula hazır bulunuşluk kapsamında bilişsel ve dil becerileri. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, (8), 10-20.
- Konak, Ö. A., Duindam, T. ve Kamphuis, F. (2004). Cito Sprachtest wissenschaftlicher berich verfasser. Arnhem, The Netherlands: Cito B. V.
- Köroğlu, M. (2008). Kavramlar. Ankara: Ya-Pa Yayınları
- Mueller, D.W. (1985). Building a scope and sequence for early childhood mathematics. Aritmetic Teacher, 33(2), 8-11.
- MEB (2012). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB Yayınları
- MEGEP (2011). Çocuk gelişimi ve eğitimi: Bilişsel gelişim. http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/modul_pdf/141EO0004.pdf adresinden 26.02.2013 tarihinde erişildi.
- Oktay, A. vd., (2010). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş projesi. Geçmişten geleceğe okul öncesi eğitim. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü Yayını, 116-131.
- Senemoğlu, N. (2000). İlk çocukluk döneminde gelişim. E. Ceyhan (Yay. Haz.), Çocuk gelişimi ve psikolojisi içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Tyler, J. ve Gee, R. (2001). 10’a kadar saymak. Özlem Özbal (Çev). Tübitak Popüler Bilim Kitapları 170, Okul Öncesi Kitaplığı 10.Ankara: Tübitak Yayınları, 20.
- Ülgen, G. ve Fidan, E. (1991). Çocuk gelişimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. Ünal, M. ve Akman, B. (2006). Okulöncesi öğretmenlerinin fen eğitimine karşı gösterdikleri tutumlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 251-257.
- Üstün, E. ve Akman, B. (2003). 3 yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 137-141.
- Üstün, E., Akman, B. ve Etikan, İ. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki çocukların bilişsel gelişimlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 205–210.
APA | DURMUŞOĞLU M (2013). Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. , 18 - 30. |
Chicago | DURMUŞOĞLU Mine Canan Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. (2013): 18 - 30. |
MLA | DURMUŞOĞLU Mine Canan Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. , 2013, ss.18 - 30. |
AMA | DURMUŞOĞLU M Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. . 2013; 18 - 30. |
Vancouver | DURMUŞOĞLU M Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. . 2013; 18 - 30. |
IEEE | DURMUŞOĞLU M "Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler." , ss.18 - 30, 2013. |
ISNAD | DURMUŞOĞLU, Mine Canan. "Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler". (2013), 18-30. |
APA | DURMUŞOĞLU M (2013). Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 0(19), 18 - 30. |
Chicago | DURMUŞOĞLU Mine Canan Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama 0, no.19 (2013): 18 - 30. |
MLA | DURMUŞOĞLU Mine Canan Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, vol.0, no.19, 2013, ss.18 - 30. |
AMA | DURMUŞOĞLU M Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama. 2013; 0(19): 18 - 30. |
Vancouver | DURMUŞOĞLU M Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama. 2013; 0(19): 18 - 30. |
IEEE | DURMUŞOĞLU M "Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler." Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 0, ss.18 - 30, 2013. |
ISNAD | DURMUŞOĞLU, Mine Canan. "Okul öncesi eğitimde bilişsel gelişim ve etkinlikler". Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama 19 (2013), 18-30. |