Yıl: 2014 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 118 - 139 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri

Öz:
Bu araştırmanın amacı, i) fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşlerini belirlemek, ii) öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşlerinin cinsiyet ve öğrenim görülen sınıf düzeyi açısından farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmada tarama (survey) araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma, 20112012 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Türkiyenin köklü üniversitelerinden birinde 1, 2, 3 ve 4. sınıf fen bilgisi öğretmen adayları (N= 313) ile yürütülmüştür. Araştırmada verilerin toplanmasında Teknolojiye İlişkin Görüş Anketikullanılmıştır. Bulgular, fen bilgisi öğretmen adaylarının genel olarak teknolojiye ilişkin olumlu görüşlere sahip olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte öğretmen adaylarının cinsiyet değişkenine göre teknolojiye ilişkin görüşlerinde anlamlı bir farklılık görülmemesine rağmen öğrenim görülen sınıf düzeyi değişkenine göre teknolojiye ilişkin görüşlerinde anlamlı bir farklılığın olduğu görülmektedir. Son olarak bu bulgular ışığında önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Pre-servıcescıence teachers vıews about technology

Öz:
The purposes of this study are, i) to determine pre-service science teachers views about technology. ii) to examine whether the pre-service science teachers views about technology change depending on gender, level of the class being educated or not. In the study, survey was used as a research method. The application was conducted among preservice science teachers of 1st, 2nd, 3rd and 4th classes in one of the well-established universities of Turkey in 2011-2012 Academic Year spring term (N=313). The Views Questionnaire Related to Technology developed by the researcher was used to gain data. The findings show that; i) the pre-service science teachers usually have positive views about technology. ii) No significant difference was seen in pre-service science teachers views related to technology, depending on gender. A significant difference was seen in pre-service science teachers views related to technology according to the level of class educated.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adams, J. L. (1999). Bir mühendisin dünyası (çev. C. Soydemir). Ankara: TÜBİTAK.
  • Akbaş, O. (2003). Ulusal teknoloji politikaları ve ilköğretimde teknoloji eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 160.
  • Aksoy, H. H. (2003). Eğitim kurumlarında teknoloji kullanımı ve etkilerine ilişkin bir çözümleme. Bilim, Eğitim, Toplum, 4-23.
  • Alkan, C. (1997). Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ansal, H. (2004). Geçmiş ve gelecekte ekonomik gelişmede teknolojinin rolü. TMMOB, Teknoloji (ss. 34-58) İçinde. Ankara: Kozan Ofset.
  • Aydın, E. (2009a). Araştırma ve yayın etiğinde araştırmacının değerler sistemi. Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, 21-27.
  • Aydın, F. (2009b). Teknolojinin doğasına yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerinin ve kavramlarının gelişimi ve öğretimde ikilemlerin etkililiği. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, F. & Taşar, M. F. (2010). An investigation of pre-service science teachers’ cognitive structures and ideas about the nature of technology. Ahi Evran Ünv. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 209-221.
  • Ayvacı, H. Ş. (2009). Teknoloji ve tasarım. Ankara: Pegem Akademi.
  • Basalla, G. (2000). Teknolojinin evrimi (çev. C. Soydemir). Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitapları.
  • Bıyıkcı, E. (2007). Gelişen teknolojik süreçlerin tasarım kavramı üzerine etkileri ve teknoloji-tasarım ilişkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bilecik, A., Çağlayan, N. B. ve Güven, E. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının teknoloji ve Teknolojik ürün konusuna yönelik bilgi düzeylerinin incelenmesi. X.Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulan bildiri. Niğde.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (1. Baskı). Ankara : Pegem Akademi.
  • Caymaz, B. (2008). Fen ve teknoloji ve sınıf öğretmeni adaylarının fen ve teknoloji okuryazarlığına ilişkin öz yeterlilik algıları. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çelik, H. C. ve Kahyaoğlu, M. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının kümeleme analizi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 571-586.
  • Çetin, O., Çalışkan, E. ve Menzi, N. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye Yönelik tutumları arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 11(2), 273-291.
  • Des Jardins, J. R., (2006). Çevre etiği çevre felsefesine giriş (çev. R. Keleş). Ankara: İmge Kitabevi.
  • de Vries, M. J. (2006). Technological knowledge and artifacts: An analytical view. In J. R. Dakers (ed.), Defining technological literacy: towards an epistemological framework (pp. 17-30). London and New York: Palgrave Macmillan.
  • Doğan, H. (1983). Teknoloji eğitimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Dugger, W. & Naik, N. (2001). Clarifying misconceptions between technology education and educational technology. The Technology Teacher, 61(1), 31– 35.
  • Dura, C. ve Atik, H. (2002). Bilgi toplumu, bilgi ekonomisi ve Türkiye. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Erdoğan, T. ve Gök, B. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının teknoloji kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. 8th International Educational Technology Conference’de sunulan bildiri (May 6-8, Eskişehir, ss.1071- 1077).
  • Fang, R., Teng, C. & Chen, C. (2007). How Taiwanese and Americans think about technology. Journal of Technology Education, 18(2), 7-23.
  • Günay, D. ve Arıduru, A. (1999). Bilim ve Teknolojiye Yöneliş, I.Teknoloji Kalite ve Üretim Sistemleri Kongresi’nde sunulan bildiri (29 Mayıs, Sapanca, Adapazarı, ss.22-34).
  • Gürsu, H. (2007). Teknoloji,tasarım ve çevre ilişkisi. Bilim ve Teknik, 104-105.
  • Güvenç, K. (2004). Teknoloji. Ankara: TMMOB Yayınları.International Technology Education Association. (1996). Technology for all Americans: A rationale and structure for the study of technology. Reston, VA: International Technology Education Association. International Technology Education Association. (2006). Technology for all Americans: A rationale and structure for the study of technology. 17 Mayıs 2012 tarihinde http://www.iteaconnect.org/TAA/Publications/TAA_Publications.html, adresinden alınmıştır.
  • Kahyaoğlu, E. (2004). Investigation of the preservice science teachers’ views on science technology and society issues. Master Thesis, Ankara: Middle East Technical University Department of Secondary Science and Mathematics Education.
  • Karaağaçlı, M. ve Mahiroğlu, A. (2005). Yapılandırmacı öğretim açısından teknoloji eğitiminin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 47-63.
  • Kıyıcı, M. (2008). Öğretmen adaylarının sayısal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Kıyıcı, G., Kahraman, N. ve Abalı, Y. (2012). Kimyager adaylarının teknoloji tutumlarının kimya tutumlarına etkisinin araştırılması. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(1).
  • Kızılcık, H. Ş., Temiz, B. K., Tan, M. ve İngeç, Ş. K. (2007). Sözel bölüm öğretmen adaylarının fen bilimlerine, fen eğitimine ve teknolojiye karşı tutumlarının araştırılması. Eğitim ve Bilim, 32(146), 80-88.
  • Kökocak, A. K. (2005). Ekonomik güç: Bilim ve teknoloji. Ankara: Odak Yayınevi. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2006a). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2006b). İlköğretim teknoloji ve tasarım dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Naisbitt, J. (2004). İnsan ve teknoloji. (çev. O. Ayaz, H. Yıldıran, M. Ş. Kileci). İstanbul: CSA Global Yayın Ajansı.
  • Ökmen, M., (2003). Kent, çevre ve globalleşme(1.Baskı). İstanbul: Alfa yayınları.
  • Özlem, D. (2002). Teknoloji insani amaçlar için bir araçtır. Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, 8, 1-9.
  • Petrina, S. (2007). Advanced teaching methods for the technology classroom. UK and USA, Information Science Publishing.
  • Rensburg, S. V., Ankiewicz, P. & Myburgh, C. (1999). Assessing South Africa learners‟ attitudes towards technology by using the PATT (Pupils’ Attitudes Towards Technology) questionnaire. International Journal of Technology and Design Education, 9(2), 137–151.
  • Saçlı, A., (2009). Uluslar arası çevre politikaları çerçevesinde çevre-teknoloji ilişkisi. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şenel, A. ve Gençoğlu, S. (2003). Küreselleşen dünyada teknoloji eğitimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(12), 45-65.
  • Taş, H. İ., Özel, A. ve Demirci, A. (2007). Coğrafya öğretmenlerinin teknolojiye bakış açıları ve teknolojiden yararlanma seviyeleri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 31-52.
  • Ural, Ş. (2000). Teknik, teknoloji ve değerler. Cumhuriyet Bilim ve Teknik. 29 Ağustos 2012 tarihindehttp://www.safakural.com/makaleler/teknik-teknoloji-ve- degerler, adresinden alınmıştır.
  • Ural, Ş. (2001). Teknoloji, değerler ve havuç. II.Teknoloji, Kalite ve Üretim Sistemleri Konferansında sunulan bildiri. Abant/Bolu.
  • Yiğit, E. Ö. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknoloji okuryazarlığı düzeylerinin ve teknoloji ile bütünleştirilmiş sosyal bilgiler öğretimine yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yurdugül, H. ve Aşkar, P. (2008). Öğrencilerin teknolojiye yönelik tutum ölçeği faktör yapılarının incelenmesi: Türkiye örneği. İlköğretim Online, 7(2), 288-309.
APA KARAA F, AYDIN F, BAHAR M, Yılmaz Ş (2014). Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri. , 118 - 139.
Chicago KARAA Fatma Nazlı,AYDIN Fatih,BAHAR MEHMET,Yılmaz Şirin Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri. (2014): 118 - 139.
MLA KARAA Fatma Nazlı,AYDIN Fatih,BAHAR MEHMET,Yılmaz Şirin Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri. , 2014, ss.118 - 139.
AMA KARAA F,AYDIN F,BAHAR M,Yılmaz Ş Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri. . 2014; 118 - 139.
Vancouver KARAA F,AYDIN F,BAHAR M,Yılmaz Ş Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri. . 2014; 118 - 139.
IEEE KARAA F,AYDIN F,BAHAR M,Yılmaz Ş "Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri." , ss.118 - 139, 2014.
ISNAD KARAA, Fatma Nazlı vd. "Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri". (2014), 118-139.
APA KARAA F, AYDIN F, BAHAR M, Yılmaz Ş (2014). Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 118 - 139.
Chicago KARAA Fatma Nazlı,AYDIN Fatih,BAHAR MEHMET,Yılmaz Şirin Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.1 (2014): 118 - 139.
MLA KARAA Fatma Nazlı,AYDIN Fatih,BAHAR MEHMET,Yılmaz Şirin Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.1, 2014, ss.118 - 139.
AMA KARAA F,AYDIN F,BAHAR M,Yılmaz Ş Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 14(1): 118 - 139.
Vancouver KARAA F,AYDIN F,BAHAR M,Yılmaz Ş Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 14(1): 118 - 139.
IEEE KARAA F,AYDIN F,BAHAR M,Yılmaz Ş "Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.118 - 139, 2014.
ISNAD KARAA, Fatma Nazlı vd. "Fenbilgisi öğretmen adaylarının teknolojiye ilişkin görüşleri". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/1 (2014), 118-139.