Yıl: 2015 Cilt: 40 Sayı: 177 Sayfa Aralığı: 187 - 201 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerinin kendi algılarına göre belirlenmesini sağlayacak bir ölçme aracının geliştirilmesi ve çeşitli değişkenler açısından öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin değerlendirilmesidir. Araştırma grubunda ölçek geliştirme çalışmasında 520 ve karşılaştırmalı analizlerde 413 okul öncesi öğretmeni yer almıştır. Araştırma, öğretmenlerin sınıf yönetimi puanlarının çeşitli değişkenlerle karşılaştırılması açısından betimsel araştırma modelindedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre Okul Öncesi Öğretmenleri için Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği nin geçerli ve güvenilir bir ölçme yaptığı saptanmıştır. Ayrıca, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri öğretmenlerin öğrenim düzeyine, sınıfta yardımcı personel bulunma durumuna ve öğretmenlerin çalışma sürelerine göre anlamlı farklılık göstermezken; öğretmenin yaşına, mezun olunan okul türüne, öğretmenlik deneyimlerine ve statüsüne, sınıftaki çocuk sayısına ve çocukların yaşına göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aiken, L. R. (2000). Psychological Testing and Assessment. (10th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Akgün, E., Yarar, M. ve Dinçer, Ç. (2011). Okul Öncesi Öğretmenlerin Sınıf İçi Etkinliklerde Kullandıkları Sınıf Yönetimi Stratejilerinin İncelenmesi, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1-9.
  • Akman, B., Aydos, E. H., Akar, A. ve Şansal, S. (2014). Preschool and Special Education Teachers’ Behavioural Management Strategies. Elementary Education Online, 13(1), 274-291.
  • Akman, B., Baydemir, G., Akyol, T., Arslan, A. Ç. ve Kükütçü, S. K. (2011). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıfta Karşılaştıkları Sorun Davranışlara İlişkin Düşünceleri. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1715-1731.
  • Aydın, A. (1998). Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Başar, H. (2001). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem A.
  • Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J. ve Esquivel, S. L. (2013). Practical Considerations for Using Exploratory Factor Analysis in Educational Research. Practical Assessment, Research & Evaluation, 18(6), 1-13.
  • Bulut, M. S. ve İflazoğlu, A. (2007). Anasınıfı Öğretmenleri İle Öğretmen Adaylarının Sınıfta Karşılaştıkları Problem Davranışlar ve Bu Davranışlara Yönelik Geliştirdikleri Stratejiler: Nitel Bir Çalışma Örneği. Avrupa Birliği Sürecinde Okul Öncesi Eğitimin Bugünü ve Geleceği Sempozyum Kitabı. (Ed. N. Aral ve B. Tuğrul) İstanbul: Ya-Pa.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A. Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F., (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (3. baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Carlson, J. S., Tiret, H. B., Bender, S. L. ve Benson, L. (2011). The Influence of Group Training in the Incredible Years Teacher Classroom Management Program on Preschool Teachers’ Classroom Management Strategies. Journal of Applied School Psychology, 27, 134-154.
  • Carter, K. ve Doyle, W. (2006). Classroom management in Early Childhood and Elementary Classrooms. In C. M. Evertson, and C. S. Weinstein, (Eds.), Handbook of Classroom Management: Research, Practice, and Contemporary Issues , pp. 373-406. New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Denham, S. A. (2006). The Emotional Basis of Learning and Development in Early Childhood Education. In B. Spodek ve W. N. Saracho (Eds.), Handbook of research on the education of young children (2nd ed.). pp. 85-103. Mahwah NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Denizel-Güven, E. ve Cevher, F. N. (2005). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1-22.
  • Driscoll, K. C., Wang , L., Mashburn, A. J. ve Pianta, R. C. (2011) Fostering Supportive Teacher–Child Relationships: Intervention Implementation in a State-Funded Preschool Program. Early Education & Development, 22(4), 593-619.
  • Emmer, E. T. ve Stough, L. M. (2001) Classroom Management: A Critical Part of Educational Psychology, With Implications for Teacher Education, Educational Psychologist, 36(2) ,103-112.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, İstanbul: Alkım.
  • Finger, J. ve Bamford, B. (2010). Sınıf Yönetimi Stratejileri Öğretmen Klavuzu. (Çev. Ed. T. Karaköse). Ankara: Nobel.
  • İflazoğlu, A. ve Bulut, M. S. (2005). Anasınıfı Öğretmenleri İle Öğretmen Adaylarının Sınıf Yönetimine Bakış Açıları: Nitel Bir Çalışma Örneği. I. Uluslararası Okulöncesi Eğitimi Kongresi. İstanbul. 251-269.
  • Jacobson, L. (2003). Early years. Education Week, 23(15), 6-11.
  • Jingbo, L. ve Elicker, J. (2005). Teacher-Child Interaction in Chinese Kindergartens: An Observational Analysis. International Journal of Early Years Education, 13(2), 129-143.
  • Kesner, J. E. (2000). Teacher Characteristics and the Quality of Child: Teacher Relationships. Journal of School Psychology, 28(2), 133-149.
  • Kounin, J. S. (1970). Discipline and Group Management in Classrooms. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • McGartland, R. D., Berg-Weger, M., Tebb, S., Lee, E. S. ve Rauch, S. (2003). Objectifying Content Validity: Conducting a Content Validity Study in Social Work Research. Social Work Research, 27(2), 94 - 104.
  • O’Brien, P. ve Goddart, R. (2006). Beginning Teachers: Easing the Transition to the Classroom. The Australian Educational Leader, 28(1), 28-31.
  • Ök, M., Göde, O. ve Alkan, V. (2000). İlköğretimde Öğretmen Öğrenci Etkileşimine Sınıf Yönetimi Kurallarının Etkisi. Milli Eğitim Sanat Kültür Dergisi, 145, 20-24.
  • Pett, M., Lackey, N. ve Sullivan, J. (2003). Making sense of Factor Analysis. Thousand Oaks: Sage.
  • Ritz, M., Noltemeyer, A., Davis, D. ve Green, J. (2014). Addressing Preschool Non-compliance: Insights revealed through Systematic Observation and Interview. Psychology in the Schools, 51, 181-197
  • Sadık, F. (2002). Sınıf İçindeki Problem Davranışların Nedenleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 106-115.
  • Sadık, F. (2004). Okul Öncesi Sınıflarda Gözlenen Problem Davranışlar ve Bu Davranışlarla Baş Etmede Öğretmenlerin Kullandıkları Yöntemler. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, 88-97.
  • Sucuoğlu, B. (2008). Okul Öncesi Sınıflarda Kaynaştırma ve Sınıf Yönetimi. Çoluk Çocuk Dergisi, 40-45.
  • Sucuoğlu, B., Ünsal, P. ve Özokçu O. (2004) Kaynaştırma Sınıfı Öğretmenlerinin Önleyici Sınıf Yönetimi Becerilerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 51-64.
  • Şahin, İ. T., Tantekin-Erden, F. ve Akar, H. (2011). The Influence of the Physical Environment on Early Childhood Education Classroom Management. Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 44, 185-202.
  • Şentürk, H. ve Oral, B. (2008). Türkiye’de Sınıf Yönetimi ile İlgili Bazı Araştırmaların Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 26, 1-26.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (1989). Using multivariate statistics, (2. Ed.). New York: Harper Collins. Tezbaşaran, A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Psikologlar Derneği.
  • Turla, A., Şahin, T. F. ve Avcı, N. (2001). Okulöncesi Öğretmenlerinin Fiziksel Şartlar, Program, Yöntem, Teknik, Sınıf ve Davranış Yöntemi Sorunlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 151, 95-101.
  • Uysal, H., Akbaba, S. A. ve Akgün, E. (2010). Okulöncesi Öğretmenlerinin Çocukların İstenmeyen Davranışları Karşısında Uyguladıkları Stratejiler. İlköğretim Online, 9(3), 971-979.
  • Uysal, H., Burçak, F., Tepetaş, G. Ş. ve Akman B. (2014). Preschool Education and Primary School Preservice Teachers’ Perceptions about Classroom Management: A Metaphorical Analysis. International Journal of Instruction, 7(2), 165-180.
  • Wenz-Gross, M. ve Upshur, C. (2012). Implementing a Primary Prevention Social Skills Intervention in Urban Preschools: Factors Associated with Quality and Fidelity. Early Education & Development, 23(4), 427-450.
  • Wylie, C. ve Thompson, J. (2003). The Long-Term Contribution of Early Childhood Education to Children’s Performance–Evidence from New Zealand. International Journal of Early Years Education, 11(1), 69-78.
  • Yeşilyurt, E. ve Çankaya, İ. (2008). Sınıf yönetimi açısından öğretmen niteliklerinin belirlenmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 274-295.
  • Yalçınkaya, M. ve Tombul, Y. (2002). İlköğretim okulu sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin algı ve gözlemler. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 1-10.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
APA DİNÇER F, AKGÜN E (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. , 187 - 201.
Chicago DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN,AKGÜN EGE Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. (2015): 187 - 201.
MLA DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN,AKGÜN EGE Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. , 2015, ss.187 - 201.
AMA DİNÇER F,AKGÜN E Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. . 2015; 187 - 201.
Vancouver DİNÇER F,AKGÜN E Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. . 2015; 187 - 201.
IEEE DİNÇER F,AKGÜN E "Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi." , ss.187 - 201, 2015.
ISNAD DİNÇER, FATMA ÇAĞLAYAN - AKGÜN, EGE. "Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi". (2015), 187-201.
APA DİNÇER F, AKGÜN E (2015). Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 40(177), 187 - 201.
Chicago DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN,AKGÜN EGE Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim 40, no.177 (2015): 187 - 201.
MLA DİNÇER FATMA ÇAĞLAYAN,AKGÜN EGE Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim, vol.40, no.177, 2015, ss.187 - 201.
AMA DİNÇER F,AKGÜN E Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(177): 187 - 201.
Vancouver DİNÇER F,AKGÜN E Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Eğitim ve Bilim. 2015; 40(177): 187 - 201.
IEEE DİNÇER F,AKGÜN E "Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi." Eğitim ve Bilim, 40, ss.187 - 201, 2015.
ISNAD DİNÇER, FATMA ÇAĞLAYAN - AKGÜN, EGE. "Okul öncesi öğretmenleri için sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli değişkenlerle ilişkisi". Eğitim ve Bilim 40/177 (2015), 187-201.