Yıl: 2014 Cilt: 22 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1323 - 1336 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması

Öz:
Günümüzde öğretim yaklaşımları, giderek bireysel öğretime doğru bir kayma eğilimindedir. Bireysel öğretim araçlarının başında olan bilgisayarların, öğrenmede kullanılması bilgisayar destekli öğretim yazılımları ile kendisini göstermektedir. Özellikle öğretimin ilk yıllarında, öğrencilerin bilgisayar destekli öğretim yazılımları kullanımlarının incelenmesi önemli görülmektedir. Küçük yaştaki öğrencilerin bu yazılımları kullanmaları sırasında ders dışı faaliyetleri sergilemeleri durumunda, ciddi problemler ile karşılaşılacağı düşünülmektedir. Bu nedenle bu çalışma bilgisayar destekli öğretim yazılımı kullanılırken öğrencilerin sergiledikleri davranışların neler olduğunu inceleme amacı ile nitel araştırma yöntemi kullanılarak hazırlanmış, ayrıca çalışmada nicel verilere de yer verilmiştir. Araştırmanın deseni durum çalışması olarak belirlenmiş, veriler öğrenci ve ebeveynlerinden gözlem ve görüşme yoluyla toplanarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin bilgisayar destekli öğretim yazılımları kullanırken özellikle oyun oynama eğiliminde oldukları ve bunun kontrol altına alınması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliği Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Eğitim, Özel

Behaviors of primary school students while using instruction software: A case study

Öz:
Nowadays, instruction approaches are increasingly in the axis of a shift towards individualized instruction. The use of computers, one of the most useful tools in the implementation of individualized instruction, in learning reveals itself through computer-assisted instruction software. It is especially considered important to examine the use of computer-assisted instruction software of students in their first years of instruction. It is thought that serious problems may be encountered if young students do extraneous activities while using the software in question. That s why, in this study, qualitative research methods were used in order to examine the behaviors that students exhibit while using computer assisted instruction software. Data was collected through observations and interviews with students and parents, and then it was analyzed and interpreted. At the end of the study, it was concluded that students especially tended to play games while using computer assisted instruction software and this situation needed to be taken under control.
Anahtar Kelime:

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliği Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ba, H., Tally, B. ve Tsikalas, K. (2002). Children’s emerging digital literacies: Investigating home computing in low-and middle-income families. New York: Center for Children and Technology.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122–47.
  • Brave, S., Nass, C. ve Hutchinson, K., (2005). Computers that are care: investigating the effects of orientation of emotion exhibited by an embodied computer agent. International Journal of Human-Computer Studies, 62(2), 161-178.
  • Baylor, A. L. ve Kim, S. (2009). Designing nonverbal communication for pedagogical agents: When less is more. Computers in Human Behavior, 25(2), 450-457.
  • Becker, H. J. (1987). The impact of computer use on children’slearning: Whatresearch hasshown and what it has not (Report No. 18). Centre for Research on Elementary and Middle Schools, The Johns Hopkins University.
  • Becker, H. J. (1991). How computers are used in United States schools: Basic data from the 1989 I.E.A. computers in education survey. Journal of Educational Computing Research, 7, 385-406.
  • Brett, A. (1995). Technology in inclusive early childhood settings. Day Care & Early Education, 22, 8-11.
  • Büyüköztürk, Ş. , Çakmak, E. K. , Akgün, Ö. E. ,Karadeniz Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
  • Campbell, F. P., Fein, G. G. ve Schwartz, S. S. (1991). The effect of logo experience on first-grade children’s ability to estimate distance. Journal of Educational Computing Research, 7, 331-349.
  • Carter. V. ve Good, E. (1973) Dictionary of Education. New York: McGraw Hill Book Company. Clements, D. H. ve Gullo, D. F. (1984). Effect of computer programming on young children’s cognition. Journal of Educational Psychology, 76, 1051-1058.
  • Clements, D. H., Nastasi, B. K. ve Swaminathan, S. (1993). Young children and computers: crossroad and direction from research. Young Children, 48, 56-64.
  • Colangelo, N. ve Davi, G.A. (1997). Handbook of gifted education. Boston: Allyn and Bacon, MA. Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dey, I. (1993). Qualitative data analysis: A user-friendly guide for social scientists. London: Routledge Publications.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (1996). Eğitim psikolojisi. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Espinosa, L. M., Laffey, J. M., Whittaker, T. ve Sheng, Y. (2006). Technology in the home and the achievement of young children: Findings from the early childhood longitudinal study. Early Education and Development, 17, 421–441.
  • Gillespie, R. M. (2002). The physical impact of computers and electronic game use on children and adolescents, a review of the current literature. Work, 18, 249–259
  • Gökçül, M. (2007). Keller’ın ARCS güdülenme modeline dayalı bilgisayar yazılımının matematik öğretiminde başarı ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa olan etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Haugland, S. W. (1992). The effect of computer software on preschool children’s developmental gains. Journal of Computing in Childhood Education, 3, 15-30.
  • İnceoğlu, M. (2004). Tutum, algı, iletişim. Ankara: Kesit Tanıtım Ltd. Şti.
  • Kelly, A. E. ve O’Kelly, J. B. (1993). Emergent literacy: Implication for the design of computer writing applications for children. Journal of Computing in Childhood Education, 4, 3-14.
  • Klein, S. P. ve Nir-Gal, O. (1992). Humanizing computers for young children: Effects of computerized mediation of analogical thinking in kindergartens. Journal of Computer Assisted Learning, 8, 244-254.
  • Klein, P. S., Nir-Gal, O. ve Darom, E. (2000). The use of computers in kindergarten, with or without adult mediation; effects on children’s cognitive performance and behavior. Computers in Human Behavior, 16(6), 591-608.
  • Martin, S., Forsbach-Rothman, T. ve Crawford, C. (2004). Computer availability and use by young children in childcare settings. Information Technology in Childhood Education Annual, 2004(1), 121-134.
  • Masters, J. ve Yelland, N. (1996). Geometry in context: Implementing a discovery-based technology curriculum with young children. Australian Computers in Education Conference Get IT, Canberra, ACT.
  • Mevarech, Z. ve Hativa, N. (1996). The computer in the school. J. R. ve T. A., Shoken
  • Mikhalovitz, R. ve Levita, A. (1989). Computers in day care. Israel: Board of Education.
  • Miller, G. E. ve Emihovich, C. (1986). The effects of mediated programming instruction on pre-school children’s self-monitoring. Journal of Educational Computing Research, 2, 283-299.
  • Mumm, J. ve Mutlu, B. (2011). Designing motivational agents: The role of praise, social comparison, and embodiment in computer feedback. Computers in Human Behavior, 27(5), 1643-1650.
  • Mylin, D. ve Givon, Y. (1993). Training in software use for teaching - aims and directions. People and Computers, 9-27.
  • Nir-Gal, O. (1996). The effects of games and writing software on cognitive functions of kindergaden children. Maof & Maase Michlelet Achva, 3, 29-44.
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y. ve Kalyoncu, Ö. A. (2007). İnternet bağımlılığı: kliniği ve tedavisi. Journal of Dependence, 8, 36-41.
  • Peker, M. ve Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik ve fen dersine yönelik tutumları ve başarı arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(14), 157-166.
  • Plant, E. A., Baylor, A. L., Doerr, C. E. ve Rosenberg-Kima, R. B. (2009). Changing middle-school students’ attitudes and performance regarding engineering with computer-based social models. Computers & Education, 53(2), 209-215.
  • Robbins, M., Johnson, I. P. ve Cunliffe, C. (2009). Encouraging good posture in school children using computers. Clinical Chiropractic, 12(1), 35-44.
  • Roschelle, J. M., Pea, R. D., Hoadley, C. M., Gordin, D. N. ve Means, B. M. (2000). Changing how and what children learn in school with computer-based technologies. The future of children, 10(2), 76-101.
  • Samaras, A. P. (1996). Children’s computers. Childhood Education, 72, 133-136.
  • Senemoğlu, N. (2003). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Shani, M. (1986). The effects of working with a computer on the development of thinking in kindergarden children. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. School of Education, Barilan University, İsrail.
  • Shields, M. K. ve Behrman, R. E. (2000). Children and computer technology: Analysis and recommendations. The Future of Children, 10(2), 4–30.
  • Silverman S. ve Scrabis K.A. (2004). A review of research on instructional theory in physical education. International Journal of Physical Education, 41(1), 4-12.
  • Swick, K. J. (1992). Integrating math computer learning through an early childhood school-home approach. Journal of Rural and Small Schools, 5, 9-17.
  • Şen, A.İ. ve Koca, S.A. (2005). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik ve fen dersine yönelik tutumları ve nedenleri. Eğitim Araştırmaları. 18, 236–252.
  • Tekmen, S. (2006). Fizik dersinde bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin erişisine, derse karşı tutumlarına ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel araştırma yöntemlerinin özellikleri. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitapçığı (s. 428- 439). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Ünal, Ç. (1992). Bilgisayar destekli eğitim yaklaşımlarının ilköğretimde uygulanabilirliği ve ilköğretim için geliştirilmiş bir ders yazılımının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eski- şehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Wartella, E., O’Keefe, B. ve Scantlin, R. (2000). Children and interactive media: A compendium of current research and directions for the future. Menlo Park, CA: Markle Foundation. 22.05.2013 tarihinde http://www.markle.org adresinden erişilmiştir.
  • Weinberger, N., Anderson, T. ve Schumacher, P. (2009). Young children’s access and use of computers in family child care and child care centers. Computers in Human Behavior, 25(1), 183-190.
  • Yaman, H. ve Erdoğan, Y. (2007). İnternet kullanımının Türkçe’ye etkileri: Nitel bir araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3(2), 237-249.
  • Yelland, N. J. (1995). Encouraging young children’s thinking skills with logo. Childhood Education, 71, 52-55.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yu, J.Q., Brown, D.J., ve Billet, E.E., 2005. Development of a virtual laboratory experiment for biology. European Journal of Open Distance and E-Learning, 15 Temmuz 2012 tarihinde http://www.eu- rodl.org/materials/contrib/2005/Jian_Quing_Yu.htm adresinden ulaşılmıştır.
APA Dinçer S (2014). İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması. , 1323 - 1336.
Chicago Dinçer Serkan İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması. (2014): 1323 - 1336.
MLA Dinçer Serkan İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması. , 2014, ss.1323 - 1336.
AMA Dinçer S İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması. . 2014; 1323 - 1336.
Vancouver Dinçer S İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması. . 2014; 1323 - 1336.
IEEE Dinçer S "İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması." , ss.1323 - 1336, 2014.
ISNAD Dinçer, Serkan. "İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması". (2014), 1323-1336.
APA Dinçer S (2014). İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1323 - 1336.
Chicago Dinçer Serkan İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 22, no.3 (2014): 1323 - 1336.
MLA Dinçer Serkan İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.22, no.3, 2014, ss.1323 - 1336.
AMA Dinçer S İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2014; 22(3): 1323 - 1336.
Vancouver Dinçer S İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2014; 22(3): 1323 - 1336.
IEEE Dinçer S "İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 22, ss.1323 - 1336, 2014.
ISNAD Dinçer, Serkan. "İlköğretim öğrencilerinin eğitsel yazılım kullanırken sergiledikleri davranışlar: Bir durum çalışması". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 22/3 (2014), 1323-1336.