Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği)
Yıl: 2014 Cilt: 33 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 113 - 144 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği)
Öz: Bu araştırmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin üniversite ve fakülte kavramlarınailişkin düşüncelerinin geliştirdikleri metaforlar aracılığıyla incelenmesidir. Bu amaçla İnönüÜniversitesinde 2010-2011 eğitim-öğretim yılında kayıtlı lisans öğrencilerine uygulanan, açıkuçlu soruların yer aldığı formlar aracılığıyla üniversite kavramına ilişkin 210, fakülte kavramınailişkin 202 adet farklı metafor elde edilmiştir. Elde edilen veriler önce olumlu ve olumsuzkategorilere ayrılmıştır. Metaforlar olumlu kategoride dokuz, olumsuz kategoride beş temadagruplandırılmıştır. Araştırmanın bulguları özetle şöyledir: Üniversite öğrencilerinin, üniversiteve fakülte kavramlarına ilişkin sahip oldukları metaforlar incelendiğinde, büyük bir kısmınınüniversite ve fakültelerinin olumlu yönlerine vurgu yapan metaforlar olduğudur. Araştırmanınbir başka bulgusu, üniversiteye ilişkin metaforlar temalara ayrılıp incelendiğinde en çokyığılmanın değişme/gelişme yeri olarak üniversite ile benzerliklerin/farklılıkların buluştuğu yerolarak üniversite temalarında olduğudur. Bunun yanı sıra en az metafor içeren temanınözgürlükleri sağlayan yer olarak üniversite temasının olması da dikkat çekicidir. Özgürlüklerisağlayan yer olarak fakülte teması altında ifade edilebilecek sadece iki metafor üretilmiştir.Üniversitenin nasıl bir yer olması gerektiği dikkate alındığında bu son bulgu dikkate değerdir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- ARSLAN M. Metin ve BAYRAKÇI Mustafa (2006). "Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından İncelenmesi", Milli Eğitim Dergisi, S. 171, s. 100- 108.
- APPLE W. Michael ve BEANE A. James (2011). Demokratik Okullar Güçlü Eğitimden Dersler, Ankara: Dipnot Yayınları.
- AYDOĞDU, Elif (2008). İlköğretim Okullarındaki Öğrenci ve Öğretmenlerin Sahip Oldukları Okul Algıları ile İdeal Okul Algılarının Metaforlar (Mecazlar) Yardımıyla Analizi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
- BAKIRCIOĞLU, Rasim (2012). Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü, Ankara: Anı Yayıncılık.
- CARTER, Susan ve PİTCHER, Rod (2010). "Extended Metaphors for Pedagogy: Using Sameness and Difference", Teaching in Higher Education, C. 15, S. 5, s. 578-589.
- CERİT, Yusuf (2006). "Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Okul Kavramıyla İlgili Metaforlara İlişkin Görüşleri", Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), C. 6, S. 3, s. 669-699.
- CERİT, Yusuf (2008). "Öğretmen Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri", Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, C. 6, S. 4, s. 693-712.
- ÇAVDAR, O. Ayhan. (1996). Nasıl Bir Üniversite Mezunu İstiyoruz?, Ankara: TÜBA, Bilimsel Toplantı Serileri 5.
- ÇELİKTEN, Mustafa (2006). "Kültür ve Öğretmen Metaforları", Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 21, S. 2, s. 269-283.
- DÖNMEZ, Özlem. (2008). Türk Eğitim Sisteminde Kullanılan Yönetici Metaforları (Kayseri İli Örneği), Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
- FİTZGERALD, Thomas K. (1997). "Understanding Diversity in the Workplace: Cultural Metaphors of Identity", Business Horizons, C. 40, S. 4, s. 66-70.
- GASSET, Jose Ortega (1998). Üniversitenin Misyonu, İstanbul: YK Yayınları.
- GİRMEN, Pınar. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Konuşma ve Yazma Sürecinde Metaforlardan Yararlanma Durumu, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Eskişehir.
- GİROUX, Henry A.(2007). Eleştirel Pedagoji Ve Noeliberalizm, (Çev.: Barış Baysal), İstanbul: Kalkedon Yayınları.
- GİROUX, Henry A.(2008). Eleştirel Pedagojinin Vaadi, (Çev.: Umre Deniz Tuna), İstanbul: Kalkedon Yayınları.
- GÖKÇE, Birsen (1990). Türkiye Koşullarında Yeni Bir Üniversite Nasıl Kurulmalıdır? Yüksek Öğretimde Sorunlar ve Çözümler, İstanbul: Cem Yayınevi.
- JAMES, Patricia (2002). "Ideas in Practice: Fostering Metaphoric Thinking", Journal of Developmental Education, C. 25, S. 3, s. 2633
- LAKOFF, George, JOHSON, Mark (2011). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil, (Çev.: Gökhan Yavuz Demir), İstanbul: Paradigma Yayınları.
- LEVİNE, Phoebe M. (2005). "Metaphors and Images of Classrooms", Kappa Delta Pi Record, C. 41, S. 4, s. 172-175.
- SABAN, Ahmet (2004). "Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının ‗Öğretmen Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar", Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, C. 2, S. 2, s. 131-155.
- SABAN, Ahmet (2009). "Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler", Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, C. 7, S. 2, s. 281-326.
- THOMAS, Lynn ve BEAUCHAMP, Catherine (2011). "Understanding New Teachers Professional Identities Through Metaphor", Teaching and Teacher Education, C. 27, s. 762-769.
- TİMUR, Taner (2000). Toplumsal Değişme ve Üniversiteler, Ankara: İmge Kitabevi.
- YILDIRIM, Ali ve ŞİMİEK, Hasan (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- ZHAO, Hongqin, COOMBS, Steven ve ZHOU, Xing (2010). "Developing Professional Knowledge About Teachers Through Metaphors Research: Facilitating A Process of Change", Teacher Development, C. 14, S. 3, s. 381-395.
APA | DEMİRTAŞ H, ÇOBANİ D (2014). Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği). , 113 - 144. |
Chicago | DEMİRTAŞ Hasan,ÇOBANİ Duygu Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği). (2014): 113 - 144. |
MLA | DEMİRTAŞ Hasan,ÇOBANİ Duygu Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği). , 2014, ss.113 - 144. |
AMA | DEMİRTAŞ H,ÇOBANİ D Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği). . 2014; 113 - 144. |
Vancouver | DEMİRTAŞ H,ÇOBANİ D Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği). . 2014; 113 - 144. |
IEEE | DEMİRTAŞ H,ÇOBANİ D "Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği)." , ss.113 - 144, 2014. |
ISNAD | DEMİRTAŞ, Hasan - ÇOBANİ, Duygu. "Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği)". (2014), 113-144. |
APA | DEMİRTAŞ H, ÇOBANİ D (2014). Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 113 - 144. |
Chicago | DEMİRTAŞ Hasan,ÇOBANİ Duygu Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, no.1 (2014): 113 - 144. |
MLA | DEMİRTAŞ Hasan,ÇOBANİ Duygu Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.33, no.1, 2014, ss.113 - 144. |
AMA | DEMİRTAŞ H,ÇOBANİ D Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 33(1): 113 - 144. |
Vancouver | DEMİRTAŞ H,ÇOBANİ D Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 33(1): 113 - 144. |
IEEE | DEMİRTAŞ H,ÇOBANİ D "Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği)." Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, ss.113 - 144, 2014. |
ISNAD | DEMİRTAŞ, Hasan - ÇOBANİ, Duygu. "Üniversite öğrencilerinin, Üniversite ve Fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi örneği)". Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33/1 (2014), 113-144. |