Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 773 - 797 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri

Öz:
Eğitim teknolojilerinin sınıf ortamında kullanılması; öğrenciler için dersidaha ilgi çekici hale getirmekte, hedeflere ulaşmayı kolaylaştırmakta,zaman kaybını engellemekte ve öğrenmeyi daha kalıcı hale getirmektedir.Yakın zamana kadar Türkçe derslerinde sadece basılı materyallerkullanılırken, teknolojik araçların kullanımı yenilenen ilköğretimprogramlarıyla birlikte daha da önem kazanmıştır. Ancak eğitimteknolojilerinde ne kadar gelişme olursa olsun bu araçların öğretmenlertarafından kullanılacağı unutulmamalıdır. Bu araştırmada sınıföğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknolojik araçların kullanımınayönelik görüşlerini belirlem ek amaçlanmıştır. Araştırma Ankara ilimerkezinde görev yapan 30 sınıf öğretmeni ile yürütülmüştür.Öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yarı yapılandırılmışgörüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler betimsel veiçerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmaya katılanöğretmenlerin yaklaşık dörtte üçü Türkçe derslerinde teknolojik araçlarınkullanılması gerektiğini düşünürken, yaklaşık dörtte biri ise Türkçederslerinde teknolojik araç kullanımının gereksiz olduğunudüşünmektedirler. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin teknolojik araçları en çokgörsel okuma ve görsel sunu ile dinleme öğrenme alanlarında en az isekonuşma öğrenme alanında kullandıkları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Classroom teacher s perspectives about using technology in Turkish lessons

Öz:
Using educational technologies in the classroom contributes to make thelessons interesting for students, to facilitate achieving the objectives ofthe lesson to prevent the waste of time and to maintain a permanentlearning. Although only printed media has been used in Turkish lessonsuntil quiet recently, using technological tools has become moreimportant with the renewed elementary school c urriculum. But no matterhow much improvement occur in the field of educational technologies, itshouldn t be forgotten that these tools are used by teachers. In this studyit s aimed to define the classroom teacher s perspectives about usingeducational t echnologies in Turkish lessons. The study was carried outwith the 30 classroom teachers in the centre of Ankara. Semi-structuredinterview forms were used to define the teacher s perspectives. The datahas been analyzed through descriptive analysis and content analysistechniques. While three out of four teachers participated in this studythink that educational technologies should be used in Turkish lessons,one out of four teachers on the other hand think that it is unnecessary touse educational technologies in Turkish lessons. Furthermore, it isdetermined that they use educational technologies mostly in visualreading, visual presentation and listening and learning environments onthe other hand they use them in speaking and learning environments atle ast.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, A. (2010). İlköğretim okullarında öğretim teknolojilerinin durumu ve sınıf öğretmenlerinin bu teknolojileri kullanma düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 1 -17.
  • Akçay, A. ve Şahin, A. (2009). Webquest ve Türkçe öğretiminde kullanılabilirliği. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları. 15 Eylül 2011 tarihinde http://oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/79.pdf adresinden alınmıştır.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Educational technology in Turkey: Past, present and future. Educational Media International, 39 (2), 165 -174.
  • Akkoyulu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar özyeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1 -10.
  • Akpınar, Y. (2003). Öğretmenlerin yeni bilgi teknolojileri kullanımında yükseköğretimin etkisi: İstanbul okulları örneği. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2 (2), 79-96.
  • Altun, S. (2007). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin bilgisayar kullanma becerileri ve bilgisayar destekli öğretime ilişkin tutumları üzerine bir araştırma (Bartın ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Balkı, E. (2008). Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel Konya Esentepe ilköğretim okulu örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Başaran, M. (2003). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda öğretmenlerin Türkçe derslerinde öğretim materyalleri kullanma durumları . Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Beichner, R. J. (1990). The effect of simultaneous motion presentation and graph generation in a kinematics lab. Jounal of Research in Science Teaching, 27, 803 –815.
  • Haydn, T., & Barton, R. (2007). Common needs and different agendas: How trainee teachers make progress in their ability to use ICT in subject teaching Some lessons from the UK, Computers & Education, 49, 1018–1036.
  • Kazu, İ. Y. ve Yavuzalp, N. (2008). Öğretim yazılımlarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri, Eğitim ve Bilim, 33 (150), 110-126.
  • Kızılırmak, F. (2008). İlköğretim İngilizce öğretmenlerinin bilgisayar destekli eğitime ilişkin görüşleri (Isparta ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Redearch, 32 (2), 131 -152.
  • Kuş, B. B. (2005). Öğretmenlerin bilgisayar öz-yeterlik inançları ve bilgisayar destekli öğretime yönelik tutumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, H acettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Liu, Y., & Szabo, Z. (2009). Teachers’ attitudes toward technology integration in schools: a four -year study. Teachers and Teaching: Theory and Practice,15 (1), 5 -23.
  • McGrail, E. (2005). Teachers, t echnology and change: English teachers’ perspectives. Journal of Technology and Teacher Education, 13(1), 5 -24.
  • Mumcu, F. K., Haşlaman, T., Usluel, Y. K. (2008). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi modeli çerçevesinde etkili teknoloji entegrasyonunun göste rgeleri. 8th International Educational Technology Conference , 296-299.
  • Öksüz, C. ve Ak, Ş. (2010). İlköğretim okullarında matematik derslerinde teknoloji kullanım düzeyini belirleme ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 9 (32), 372 -383. 15 Eylül 2011 tarihinde http://www.esosder.org/dergi/32372 -383.pdf adresinden alınmıştır.
  • Öksüz, C., Ak, Ş. ve Uça, S. (2009). İlköğretim matematik öğretiminde teknoloji kullanım ına ilişkin algı ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 270-287.
  • Önkaş, N. A. (2008). Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımı ve kalıcı öğrenme. 8th. International Educational Technology Conference. 15 Eylül 2011 tarihinde ht tp://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/157.doc adresinden alınmıştır.
  • Petük, E. (2005). Bilgi teknolojisi sınıflarının bilgisayar destekli eğitimdeki rolüne ilişkin yönetici ve öğretmen gör üşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Smaldino, S., Russell, J.D., Heinich, R., & Molenda, M. (2005). Instructional technology and media for learning. Upper Saddle River, New Jersey: Merrill.
  • Topaloğlu, S. (2008). Bilgi teknolojisi sınıflarının kullanımına yönelik öğretmen tutumları: Adapazarı örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya .
  • Uşun, S. (2006). Ö ğretim teknolojileri ve materyal tasarım ı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S. (2007). Current utilization of ICT in Turkish basic education schools: A review of teacher’s ICT use an d barriers to integration. International Journal of Instructional Media, 34 (2), 171 -186.
APA KATRANCI M, UYGUN M (2013). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. , 773 - 797.
Chicago KATRANCI MEHMET,UYGUN Mehmet Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. (2013): 773 - 797.
MLA KATRANCI MEHMET,UYGUN Mehmet Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. , 2013, ss.773 - 797.
AMA KATRANCI M,UYGUN M Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. . 2013; 773 - 797.
Vancouver KATRANCI M,UYGUN M Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. . 2013; 773 - 797.
IEEE KATRANCI M,UYGUN M "Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri." , ss.773 - 797, 2013.
ISNAD KATRANCI, MEHMET - UYGUN, Mehmet. "Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri". (2013), 773-797.
APA KATRANCI M, UYGUN M (2013). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0(11), 773 - 797.
Chicago KATRANCI MEHMET,UYGUN Mehmet Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 0, no.11 (2013): 773 - 797.
MLA KATRANCI MEHMET,UYGUN Mehmet Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol.0, no.11, 2013, ss.773 - 797.
AMA KATRANCI M,UYGUN M Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2013; 0(11): 773 - 797.
Vancouver KATRANCI M,UYGUN M Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2013; 0(11): 773 - 797.
IEEE KATRANCI M,UYGUN M "Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri." Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0, ss.773 - 797, 2013.
ISNAD KATRANCI, MEHMET - UYGUN, Mehmet. "Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 11 (2013), 773-797.