Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 12 Sayfa Aralığı: 1 - 34 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmenlerininmatematiksel modelleme ile ilgili farkındalıklarını belirlemektir. Olgubilim deseninin kullanıldığı bu çalışma, Erzurum il merkezinde görevyapmakta olan, 11 ilköğretim matematik öğretmeninin katılımı ilegerçekleşmiştir. Araştırmanın verileri bu öğretmenler ile yapılan yar ıyapılandırılmış görüşmeler ve bu görüşmelerden sonra dört öğretmen ileyapılan sınıf içi gözlemler ile elde edilmiştir. Görüşülen ve sınıf içigözlemleri yapılan öğretmenlerin matematiksel modelleme ile ilgili yeterlibilgiye sahip olmadıkları bununla birlikte model, modelleme,matematiksel model ve matematiksel modelleme kavramlarınıkarıştırdıkları ve matematiksel modellemeyi derslerinde yeterincekullanmadıkları görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Primary school mathematics teachers awareness on mathematical modelling

Öz:
The aim of this study is to examine the views of primary schoolmathematics teachers on mathematical modelling. This study, in whichphenomenological design has been used, has been conducted with theparticipation of 11 primary school mathematics teachers in Erzurum citycenter. The data of the study have been obtained via the semi-structuredinterviews made with the teachers and in -class observations made withfour teachers following these interviews. Upon the analysis of the data, ithas been found out that the teachers, who have been interviewed andobserved in the class, do not have enough knowledge about themathematical modelling; also confuse the concepts of model, modelling,mathematical model and mathematical modelling; and do notsufficiently use the mathematical modelling in their courses.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydın, H. (2008). İngiltere’de Öğrenim Gören Öğrencilerin ve Öğretmenlerin Matematiksel Modelleme Kullanımına Yönelik Fenomenografik Bir Çalışma . Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Ünivers itesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Orta Öğretim Bölümü Matem atik Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Trabzon: Derya Kitapevi.
  • Bender, A. E. (1978). An introduction to mathematical modeling. New York: Wiley.
  • Berry, J., & Houston, K. (1995). Mathematical modelling. Bristol: J.W. Arrowsmith Ltd.
  • Blomhoj, M., & Kjeldsen, T.H. (2006). “ Teaching Mathematical Modelling Through Project Work .” Zentralblatt Für Didactik Der Mathematic , 38(2 ), 163 – 177.
  • Blum, W. (1991). Applications and modelling in mathematics teaching – a review of arguments and instructional aspects. M. Niss, W. Blum, & I. Huntley (Edt.), Teaching of mathematical modelling and applications (s.10-29). New York: Ellis Horwood.
  • Blum, W. (2002). “ ICMI Study 14: Applications a nd Modelling in Mathematics Education- Discussion Document. ” Educational Studies in Mathematics, 51(1/2 ), 149-171.
  • Blum, W. , & Feri, R. B. (2009). “Mathematical Modelling : Can it b e Taught a nd Learnt? ” Journal of Mathematical Modelling a nd Application, 1 (1), 45 -58.
  • Blum, W. , & Kaiser, G. (1997). Vergleichende empirische Untersuchungen zu mathematischen Anwendungsfahigkeiten von englischen und deutsche n Lernenden. Unpublished application for a DFG-sponsoship
  • Boaler, J. (2001). “ Mathematical Modelling a nd New Theories of Learning .” Teaching Mathematics a nd its Applications , 20(3), 121 -128.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Doruk, B. K. (2010). Matematiği Günlük Yaşama Transfer Etmede Matematiksel Modellemenin Etkisi. Yayınlanmamış doktora t ezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Ankara.
  • Durmuş, S. (2011 ). “İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Sahip Olduğu Değerler ve Modelleme Düzeylerine İlişkin Bir İnceleme . ” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB), 11 (2), 1055 -1071.
  • English, L. D., & Watters, J. (2004). “Mathematical Modelling With Young Children.” 28th Conference of t he International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2, 335 -342.
  • Eraslan, A. (2011). “İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Model Oluşturma Etkinlikleri ve Bunların Matematik Öğrenimine Etkisi Hakkındaki Görüşleri” Elementary Education Online, 10(1), 364-377.
  • Gilbert, J., & Boulter, C. (1998). “ Models in Explanations, Part 1: Horses for Courses? ” International Journal Science Education , 20(1), 83 -97.
  • Güneş, B., Gülçiçek, Ç., & Bağcı, N. (2004). “ Eğitim Fakültelerindeki Fen v e Matematik Öğretim Elemanlarının Model v e Modelleme Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi.” Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 35 -48.
  • Güzel, E. B. & Uğurel, I. (2010). “ Matematik Öğretmen Adaylarının Analiz Dersi Akademik Başarıları İle Matematiksel Modelleme Yaklaşımları Ar asındaki İlişki.” Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 69-90.
  • Harrison, G. A., & Treagust, D. F. (1996). “Secondary Students’ Mental Models of Atoms a nd Molecules : Implications for Teaching Chemistry.” Science Education, 80(5), 509-5 34.
  • Harrison, G. A. (2001 ). “ How do teachers and textbook writers model scientific ideas for students? ” Reseach in Science Education, 31, 401 -435.
  • Ikeda, T., Stephens, M., & Matsuzaki, A. (2007). A teaching experiment in mathematical modelling. Mathematical modelling: ICTMA 12: education, engineering and economics , Ed: C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, S. Khan, 101 -109, Horwood Publishing , Chishester , UK.
  • Justi, S. R., & Gilbert, K. J. (2002). Modelling teachers’ views on the nature of modelling and implica tions for the education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4), 369-387.
  • Kaiser, G., (2010). Introduction: ICTMA and the teaching of modeling and applications .
  • Lesh, R., Galbraith P. L., Haines C. R., & Hurford A. (Ed.). Modeling S tudents ’ Mathematical Modeling Competencies . ICTMA 13, Springer New York Dordrecht Heidelberg London.
  • Kerkil, M. (2008). Matematik Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Modelleme Sürecinde İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans t ezi. Marmara Ü niversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ortaöğreti m Matematik Eğitimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • Keskin, Ö. Ö. (2008). Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Modelleme Yapabilme Bec erilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış doktora t ezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Lingefjärd, T. (2007). Mathematical modelling in teacher education-necessity or unnecessarily, W. Blum, P. L. Galbraith, H. W. Henn, & M. Niss (Edt), Modelling and applications in mathematics education: 14 th ICMI Study içinde (s. 333 - 340), New York: Springer.
  • Meyer, W. J. (1984). Concepts of mathematical modeling. New York: McGraw -Hill.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. (Second Edition). California: Sage Publications, Inc.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). Ortaöğretim Matematik Dersi (9-12. Sınıflar) Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?tur=&lisetur=&ders=&sira=&sinif=&sayf a=7 [06.06.2011]
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2009). İlköğretim Matematik Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx?tur=&lisetur=&ders=& sira=&sinif=&sayf a=2 [06.06.2011]
  • Türk Dil Kurumu (2011). Minyatür nedir? Büyük Türkçe sözlük. http://tdkterim.gov.tr/bts/ [02.06.2011]
  • Olkun, S., Şahin, Ö., Akkurt, Z., Dikkartin, F. T., & Gülbağcı, H. (2009). “ Modelleme Yoluyla Problem Çözme Ve Genelle me: İlköğretim Öğrencileriyle Bir Çalışma .” Eğitim ve Bilim, 34(151), 65 –73.
  • Ottesen, J. T. (2001). Do not ask what mathematics can do for modelling. Ed. D. Holton, The Teaching and Learning of Mathematics at University Level: an ICMI study, 335 -346, Kluwer Publishers, Netherlands.
  • Sağırlı-Özturan, M. (2010). Türev Konusunda Matematiksel Modelleme Yönteminin Ortaöğretim Öğre ncilerinin Akademik Başarıları ve Öz -Düzenleme Becerilerine Etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı Matematik Eğitimi Bilim Dalı, Erzurum.
  • Possani, E., Trigueros , M., Preciado, J. G., & Lozano, M. D. (2010). Use of models in the teaching of linear algebra . Linear Algebra and its Applications, 432, 2125 – 2140.
  • Spanier, J. (1992). “ Modelling -A Personel Viewpoint.” Mathematics Computer Modelling , 16(5): 147-149.
  • Treagust , F. D. (2000). “ Students’ Understanding Of The Role Of Scientific Models İn Learning Science .” International Journal of Science Education, 24(4), 357-368.
  • Van Driel, H. J., & Verloop, N. (1999). Teachers’ knowledge of models and modelling in science . International Journal of Science Education, 21 (11), 1141 -1153.
  • Voskoglou, M. (2007). A stochastic model for the modeling proc ess . In C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, and S. Khan (Eds.), Mathematical Modeling (ICTMA12): Education, Engineering and Economics (s. 149–157). Chichester: Horwood Publishing
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler i. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zawojewski, J. (2010). Problem solving versus modeling. Lesh , R., Galbraith P. L., Haines C. R. ve Hurford A., (Ed.). Modeling Students ’ Mathematical Modeling Competencies . ICTMA 13, Springer New York Dordrecht Heidelberg Lond on.
APA Akgun L, ÇİLTAŞ A, DENİZ YILMAZ D, ÇİFTÇİ Z, IŞIK A (2013). İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. , 1 - 34.
Chicago Akgun Levent,ÇİLTAŞ ALPER,DENİZ YILMAZ DEMET,ÇİFTÇİ Zeynep,IŞIK Ahmet İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. (2013): 1 - 34.
MLA Akgun Levent,ÇİLTAŞ ALPER,DENİZ YILMAZ DEMET,ÇİFTÇİ Zeynep,IŞIK Ahmet İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. , 2013, ss.1 - 34.
AMA Akgun L,ÇİLTAŞ A,DENİZ YILMAZ D,ÇİFTÇİ Z,IŞIK A İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. . 2013; 1 - 34.
Vancouver Akgun L,ÇİLTAŞ A,DENİZ YILMAZ D,ÇİFTÇİ Z,IŞIK A İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. . 2013; 1 - 34.
IEEE Akgun L,ÇİLTAŞ A,DENİZ YILMAZ D,ÇİFTÇİ Z,IŞIK A "İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları." , ss.1 - 34, 2013.
ISNAD Akgun, Levent vd. "İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları". (2013), 1-34.
APA Akgun L, ÇİLTAŞ A, DENİZ YILMAZ D, ÇİFTÇİ Z, IŞIK A (2013). İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0(12), 1 - 34.
Chicago Akgun Levent,ÇİLTAŞ ALPER,DENİZ YILMAZ DEMET,ÇİFTÇİ Zeynep,IŞIK Ahmet İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 0, no.12 (2013): 1 - 34.
MLA Akgun Levent,ÇİLTAŞ ALPER,DENİZ YILMAZ DEMET,ÇİFTÇİ Zeynep,IŞIK Ahmet İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol.0, no.12, 2013, ss.1 - 34.
AMA Akgun L,ÇİLTAŞ A,DENİZ YILMAZ D,ÇİFTÇİ Z,IŞIK A İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2013; 0(12): 1 - 34.
Vancouver Akgun L,ÇİLTAŞ A,DENİZ YILMAZ D,ÇİFTÇİ Z,IŞIK A İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2013; 0(12): 1 - 34.
IEEE Akgun L,ÇİLTAŞ A,DENİZ YILMAZ D,ÇİFTÇİ Z,IŞIK A "İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları." Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0, ss.1 - 34, 2013.
ISNAD Akgun, Levent vd. "İlköğretim matematik öğretmenlerinin matematiksel modelleme ile ilgili farkındalıkları". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 12 (2013), 1-34.