Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi
Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 15 Sayfa Aralığı: 185 - 203 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi
Öz: Bu çalışmanın amacı, ilgili alanyazın irdelenerek öğretmenlik meslek etiği,karşılaşılan sorunlar ve olası kaynakları, öğretmenin meslek etiğiaçısından sorumluluklarını belirlemektir. Bu çalışmada öğretmenlikmeslek etiği ve karşılaşılan sorunlar irdelenerek çıkarımlardabulunulmuştur. Etik, bir toplum, bir kültür ya da grubun çeşitli etkilerlekabul görmüş davranış normlarını ifade eder. Meslek etiği, bir mesleğeüye insanların eylemlerini sınırlayan, hangi eylemi yapıpyapmayacaklarını emreden kurallardan oluşur. Öğretmenlik mesleği,insan ilişkilerinin yoğun olduğu ve ahlaki sorumlulukları etik bir meslektir.Öğretmenlik mesleğinde etik; öğretmenlik mesleğini icra ederken,öğrenciler, toplum ve meslektaşları ile olan ilişkilerde yerine getirilmesigereken sorumluluklar, uyulması gereken kurallar ve ilkeler bütünüdür.Öğretmenlik meslek etiği artık daha çok önemsenmekte ve eğitiminpaydaşları (öğrenciler, öğrenci velileri, eğitim yöneticileri, eğitimuzmanları, öğretmenler) bu konuda karşılaşılan sorunlara daha duyarlıdavranmaktadır. Öğretmenlik meslek etiğinde karşılaşılan sorunlarınnedenleri çok çeşitli olabilmektedir. Eğitim sisteminin stratejik öğesi olanöğretmen görevini yaparken meslek etiği açısından önemlisorumlulukları üstlenmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
Evaluation of teacher professional ethics
Öz: The aim of this study is to determine the responsibilities of the teacher interms of professional ethics by examining related literature, encounteredproblems and possible sources . In this study, some inferences are madeby cross -examining teacher professional ethic s and encounteredproblems. Ethics refers to the norms of a society, a culture or a groupbehavior that is accepted by various influences. Professional ethicscomprises of rules and regulations restricting profession members'actions and telling what to do and what not to do. Teaching professionnecessitates intense human interactions and requires high moralresponsibilities. Ethics in teaching profession is a set of rules andguidelines that must be followed while interacting with students, societyand colleagues. Teaching professional ethics is getting more importantand elements of teaching (students, parents, administrators, educationexperts and teachers) are more sensitive towards the challenges faced inthis regard . The cause of problems encountered in teacher professionalethics may vary. While performing its duty teacher who is the strategicmember of educational system is assuming important responsibilities interms of professional ethics .
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlerin mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri , Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (22): 113 128.
- Arğa, M. (2012). Öğretmenlerin Mesleki Etik İlkeleri Kapsamındaki Davranışlarının İlkokul Ve Ortaokul Öğrencilerinin Algılarıyla Değerlendirilmesi . Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitü sü, İstanbul.
- Aydın, İ. (2001). Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik, 2. Baskı, Ankara: PEGEMA Yayıncılık.
- Aydın, İ. (2003). Eğitim ve öğretimde e tik, Ankara: PEGEMA Yayıncılık.
- Aydoğan, İ. (2011). Ö ğ retmenler in meslek i et ik ilkelere uyma düzeyler inin öğ re nc iler tarafından algılanmas ı , Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (2): 87-96
- Aypay, A. (2009). Bilimsel E tik, Editör: Abdurrahman Tanrıöğen, Bilimsel araştırma yöntemleri içinde ss: 277- 292, Ankara: Anı Yayıncılık.
- Dayanç, T. (2007). Sınıf Ö ğretmenliği Aday Öğretmenlerinin Mesleki Etik Konusundaki Görüşleri Ve Mesleki Etik İkilemleri Çözümleme Biçimleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
- Gözütok, F. D. (1999). Öğretmenlerin etik davranışları . Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32 (1): 83 -99.
- Gündüz, Y. ve Çoşkun, Z. S. (2012). Öğrenci algısına göre öğretmen etik değerler ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması . Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (1): 111 -131
- Ilgaz, S. ve Bilgili, T. (2006). Eğitim ve öğretimde etik , KKEFD/ OKKEF, 14: 199-210
- Kamu Görevlileri Etik Kurulu (2012). Kamu görevlileri etik rehberi, 3. Basım, Ankara, Karakütük, K. (2002). Öğretim üyesi ve bilim insanı yetiştirme (Lisansüstü öğretimin planlanması), (Geliştirilmiş 2. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
- Kepenek, Ö. (2008). Öğretmenlik Meslek Etik İlkelerinin Örgütsel Vatandaşlık Davranışına Etkisi (Kocaeli ili örneği), Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Kuçuradi, İ. (2003). Etik ve etikler. Türkiye Mühendislik Haberleri, 423 (1):7-9.
- Kurtulan, I. (2007). Özel Eğitim Öğretmenlerinin Mesleki Etik Değerler Açısından Kendilerini D eğerlendirmeleri, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Obuz, P. (2009). Beden Eğitimi v e Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğiyle İlgili Etik Olmayan Davranışlara İlişkin Görüşle ri, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
- Örenel, S. (2005). Öğretmenlerin Mesleki Etik İlkeleri Kapsamındaki Davranışlarının İlköğretim Ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Algılarıyla Değerlendirilmesi . Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
- Özbek, O. (2003). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Meslekî Etik İlkeleri ve Bu İlkelere Uyma Düzeyleri. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Pelit, E. ve Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ve öğretmenleri etik dışı davranışa yönelten faktörlere ilişkin algılamaları . Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 95 -119.
- Sakin, A. (2007). Okul Öncesi Öğretmenlerin Mesleki Etik Davranışlar Hakkındaki Görüşleri İle Ahlaki Yargı Düzeyleri v e Öğretmenlik Tutumlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Şakar, M. C. (2010). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Etik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
- Şentürk, C. (2009). Öğretmenlik mesleğinde etik , Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 10 (111): 25 -31 .
- Toprakçı, E. , Bozpolat, E. ve Buldur, S. (2010). Öğretmen davranışlarının kamu meslek etiği ilkelerine u ygunluğu . E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (2):35 -50.
- Turgut, N. (2010). Devlet İlköğretim Okullarında Görev Yap an Yönetici v e Öğretmenlerin Meslekî Etik Sorununa Karşı Meslek Örgütlerinin Yaklaşımı (N itel bir çalışma). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Uğurlu, T. (2008). Lise son sınıf öğrencilerinin öğret menlerinin etik davranışlarına ilişkin algıları . Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2): 367-378.
- Uzun, E. M. ve Elma, C. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin mesleki etik ikilemleri çözümleme biçimleri . Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (3): 279-287.
- Yaman, E. ve Mermer, E. Ç. & Mutlugil, S. (2009). İlköğretim okulu öğrencilerinin etik davranışlara ilişkin görüşleri: Nitel bir araştırma . Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (17): 93 -108
- Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2009). Öğretmen adaylarının mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri . İş Ahlakı Dergisi, 2 ( 4): 71 -88.
APA | ERDEM A, SIMSEK S (2013). Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi. , 185 - 203. |
Chicago | ERDEM Ali Rıza,SIMSEK SELÇUK Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi. (2013): 185 - 203. |
MLA | ERDEM Ali Rıza,SIMSEK SELÇUK Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi. , 2013, ss.185 - 203. |
AMA | ERDEM A,SIMSEK S Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi. . 2013; 185 - 203. |
Vancouver | ERDEM A,SIMSEK S Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi. . 2013; 185 - 203. |
IEEE | ERDEM A,SIMSEK S "Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi." , ss.185 - 203, 2013. |
ISNAD | ERDEM, Ali Rıza - SIMSEK, SELÇUK. "Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi". (2013), 185-203. |
APA | ERDEM A, SIMSEK S (2013). Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0(15), 185 - 203. |
Chicago | ERDEM Ali Rıza,SIMSEK SELÇUK Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 0, no.15 (2013): 185 - 203. |
MLA | ERDEM Ali Rıza,SIMSEK SELÇUK Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol.0, no.15, 2013, ss.185 - 203. |
AMA | ERDEM A,SIMSEK S Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2013; 0(15): 185 - 203. |
Vancouver | ERDEM A,SIMSEK S Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2013; 0(15): 185 - 203. |
IEEE | ERDEM A,SIMSEK S "Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi." Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0, ss.185 - 203, 2013. |
ISNAD | ERDEM, Ali Rıza - SIMSEK, SELÇUK. "Öğretmenlik meslek etiğinin irdelenmesi". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 15 (2013), 185-203. |