Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 15 Sayfa Aralığı: 265 - 290 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği

Öz:
Milli Eğitim Bakanlığı sınıf öğretmenliği alanından mezun olup bakanlıkbünyesindeki ilkokullarda sınıf öğretmeni olarak çalışmakta olanöğretmenlere, diplomalarında bulunan yan alanlarına geçme hakkıtanımıştır. Bu şekilde sınıf öğretmenleri farklı branşlara geçiş yapmıştır.Bu çalışmada branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıföğretmenlerin yeni geçtikleri branş ile ilgili, görüş ve önerilerininbelirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışma Hatay ilindeki farklıeğitim -öğretim kurumlarında branş değişikliği ile yan alanlarına geçen 95öğretmen ile gerçekle ştirilmiştir. Çalışmada veri toplamak amacıyla 5maddelik açık uçlu sorudan oluşan bir anket kullanılmıştır. Çalışmadaöğretmenlerin bir kısmının yeni branşlarında kendilerini yeterligörmelerine rağmen önemli bir kısmı eski branşlarında (sınıföğretmenliğinde) kendilerini daha yeterli hissettiklerini belirtmişlerdir.Ayrıca öğretmenler sınıf öğretmeni olarak birçok derse girmektense branşöğretmeni olarak tek bir alana yoğunlaşmanın branş değişikliğinin enönemli yararı olduğunu ifade etmişlerdir. Branş de ğişikliğinin olumsuzyanları ise; öğrencilerin ilgisizliği, sorumluluğun artması, ücretinazalması, hazırlık yapmanın zorluğu ve sürekli farklı sınıflara girmek gibikonular gösterilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

The investigation o f classroom teachers opinions who changed Side area with entitling branch: A Sample of Hatay

Öz:
Ministry of Education gave right to teachers who graduated from thefield of classroom education and work as classroom teachers to pass intoundergraduate minor department in their diplomas. The purpose of thisstudy is to determine the teachers' opinions and suggestions on theapplication that have passed into undergraduate minor department withthe change in branch. Sample of the study consists of teachers working indistrict in Hatay, and having passed into undergraduate minordepartment through the change in branch. 95 of the questionnaires thatreturned from teachers were evaluated. The study was conducted in thespring term of the 2012-2013 academic years. In the study, althoughsome of the teachers have seen themselves sufficient while there are stillsome teachers thinking that they are not adequate in their new branchthey have passed.Also, having made branch change, teachers prefer todeal with solely one field and concentrating on that area rather thanbeing involved in different areas and subjects while being a classroomteacher. Teachers see themselves inadequate, lack of interest fr omstudents, to increase accountability, wage reduction, difficulty ofpreparation and constantly entering into different classes are someissues shown as negative aspects of changing branch.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aşkar, P. ve Erden, M. (1987). “ Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Tutum Ölçeği”. Çağdaş Eğitim Dergisi, 121 : 8-11.
  • Bümen, N. T., Ate ş, A., Çakar, E., Ural, G. ve Acar, V. (2012). “ Türkiye Bağlamında Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi: Sorunlar ve Öneriler ”. Milli Eğitim Dergisi, 41(194): 31 -49.
  • Coşkun, E. Özer, B. ve Tiryaki, E.N. (2010). “ Türkçe Öğretmeni Adaylarının Özel Alan Yeterlik Algılarının Değerlendirilmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27: 123 -136
  • Çelikten, M., Şanal M. ve Yeni, Ö. Y. (2005). “Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2): 207-237.
  • Çepni, S., Cerrah, L. ve Bacanak, A. (2002). “Sınıf Öğretmenliği Yapan Fen Öğretmenlerinin Branş Öğretmenliğine Dönüş Nedenleri Ve Döndüklerinde Karşılaştıkları Sorunlar ” , V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16 – 18 Eylül, Ankara.
  • Çetin, F. ve Çetin, Ş. (2000). “ İlköğretim Okullarına Sınıf Öğretmeni Olarak Atanan Branş Öğretmenlerinin Meslekle İlgili Sorunları”. Milli Eğitim Dergisi, 145:58-62
  • Day, C. (1997). Teachers in the Twenty -First Century: Time to Renew the Vision . Beyond Educational Reform Bringing Teachers Back. ( 44–61) Buckingham: Open University Press.
  • Erden, M.(1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Ertürk, M. (2009). “ Sınıf Öğretmenlerinin ve Öğretmen Adaylarının Kendilerini Geliştirme İsteklerinin De ğerlendirilmesi”. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 2(2): 44-59.
  • Eurydice, (2010). Türk Eğitim Sisteminin Örgütlenmesi 2008/2009. European Commission. 11.20.2013 tarihinde www.eurydice .org adresinden alınmıştır.
  • Gelen, İ. ve Özer, B. (2008). “ Öğretmenlik Me sleği Genel Yeterliklerine Sahip Olma Düzeyleri Hakkında Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9): 39-55
  • Girgin, G., Akamca G., Ö., Ellez, A. M. ve Oğuz, E. (201 0). “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları, Mesleki Benlik Saygıları ve Mesleki Yeterlik İnançları”. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 28: 1 -15.
  • Joyce, B. ve Showers, B. (1980). “Improving in-service Training: The messages of research ”. Educational Leadership, 37(5): 379-385.
  • Levin, B. B. ve Rock, T. C. (2003). “ The Effects of Collaborative Action Research on Pre - service and Experienced Teacher Partners in Professional Development Schools ”. Journal of Teacher Education, 54: 135 –149
  • MEB. (2006). Tebliğler Dergisi. 69(2590), 1491 -1540.
  • MEB. (2008). Öğretmen Yeterlikleri, Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB. (2012). İl içi Alan Değişikliği Kılavuzu, http://ikgm.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2012_09/20090523_2012_ilici_alan_degisikligi_kilavuzu.pdf
  • Öncül, R. (2000), Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü, İstanbul: MEB Yayınları
  • ÖYGGM (2007). Okul Temelli Mesleki Gelişim Kılavuzu, Ankara: MEB Yayınları
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M. ve Özgen N. (2007). “ Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, IX(2): 221 -232
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Sisteminin Sorunları , (Analiz no:17) Ankara: Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı Yayınla rı
  • Sabancı, A. ve Şahin, A. (2006). “Farklı Branşlardan Atanan İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmenlerinin Yeterlilik Düzeyleri”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 48: 531 -556.
APA Özer B, Tüysüz C, BOZKURT N, Özdemir S (2013). Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği. , 265 - 290.
Chicago Özer Bayram,Tüysüz Cengiz,BOZKURT Necati,Özdemir Selda Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği. (2013): 265 - 290.
MLA Özer Bayram,Tüysüz Cengiz,BOZKURT Necati,Özdemir Selda Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği. , 2013, ss.265 - 290.
AMA Özer B,Tüysüz C,BOZKURT N,Özdemir S Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği. . 2013; 265 - 290.
Vancouver Özer B,Tüysüz C,BOZKURT N,Özdemir S Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği. . 2013; 265 - 290.
IEEE Özer B,Tüysüz C,BOZKURT N,Özdemir S "Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği." , ss.265 - 290, 2013.
ISNAD Özer, Bayram vd. "Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği". (2013), 265-290.
APA Özer B, Tüysüz C, BOZKURT N, Özdemir S (2013). Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0(15), 265 - 290.
Chicago Özer Bayram,Tüysüz Cengiz,BOZKURT Necati,Özdemir Selda Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 0, no.15 (2013): 265 - 290.
MLA Özer Bayram,Tüysüz Cengiz,BOZKURT Necati,Özdemir Selda Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol.0, no.15, 2013, ss.265 - 290.
AMA Özer B,Tüysüz C,BOZKURT N,Özdemir S Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2013; 0(15): 265 - 290.
Vancouver Özer B,Tüysüz C,BOZKURT N,Özdemir S Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2013; 0(15): 265 - 290.
IEEE Özer B,Tüysüz C,BOZKURT N,Özdemir S "Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği." Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0, ss.265 - 290, 2013.
ISNAD Özer, Bayram vd. "Branş değişikliği ile yan alanlarına geçen sınıf öğretmenlerin in yaşadıkları bu değişime ilişkin görüşleri: Hatay il örneği". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 15 (2013), 265-290.