Yıl: 2014 Cilt: 0 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 151 - 170 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları

Öz:
Bu çalışmanın amacı geleceğin öğretmenleri olacak okulöncesi öğretmenadaylarının demokrasi kavramını nasıl algıladıklarını ortaya koymaktır.Bu doğrultuda, araştırmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Bukapsamda, araştırmaya katılan öğrencilere demokrasi kavramını neyebenzettikleri ve bu benzetimi niçin yaptıklarını ortaya koyabilecekleri biraçık uçlu anket formu uygulanmıştır. Bu kaps amda, Anadolu ÜniversitesiOkulöncesi Öğretmenliği Programında okuyan ve araştırmaya gönüllükatılan 166 öğrenciye ulaşılmış ve 125 öğrencinin anket verilerideğerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarınındemokrasi kavramına ilişkin metaforları dokuz farklı kategoridetoplanmıştır. Elde edilen metaforlar; özgürlük, farklı düşüncelerin birarada bulunması, işbirliği, yaşamsal önem taşıması, eşitlik-adalet,insiyatife bağlı değişebilme, imkansızlık yönü ile demokrasi olarakbelirlenmiştir. Öğr etmen adayları en fazla eşitlik- adalet kategorisindemetafor oluşturmuşlardır. En sık tekrarlanan metafor ise terazimetaforudur. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının demokrasikavramını tüm boyutlarıyla ele almadıkları, en fazla yönetim boyutundayoğunlaştıkları belirlenmiştir. Aynı zamanda öğretmen adaylarınındemokrasi kavramını siyaset, ülke yönetimi gibi kavramlarlailişkilendirmelerine karşın eğitim süreçleri ile ilişkilendirenlererastlanmamıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Preschool teacher candidates metaphors toward democracy

Öz:
The purpose of this study is to put forth how the preschool teachercandidates perceive the concept of democracy. Therefore, qualitativeresearch method was adopted in this study. Within this scope, 163students studying in Preschool Education Program in Anadolu University,who participated in the study voluntarily, were made to fill in the openended questionnaire which would demonstrate what they associat ed theconcept of democracy with and why they did this association and next,the data obtained from 125 of the questionnaires were assessed. As aresult, teacher candidates metaphors toward the concept of democracywere classified in nine different categories. The metaphors obtained wereidentified as; freedom, different opinions existing together, cooperation,having an essential importance, equity- justice, and capability to changebased on initiative, impossibility aspect. The teacher candidates mostlyformed metaphors in the equity justice category. The mostly repeatedmetaphor appeared to be the balance metaphor. As a result of theresearch, it was found out that the teacher candidates didn t evaluatethe concept of democracy in all aspects but focuse d mostly on themanagement aspect. Furthermore, although it was found out that theyassociated the concept of democracy with concepts as politics orgoverning of a country, they didn t associate it with the educationprocesses.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslan, M. ve Bayrakçı, M. M. (2006). “Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim -öğretim açısından incelenmesi”. Milli Eğitim Dergisi, 171: 100-108.
  • Dewey, (tarihsiz). On democracy. http://www.radicalacademy.com/adiphilpolitics15es. html http://www.radicalacademy.com/adiphilpolitics15es.html
  • Ersoy, A. F. (2008). Okulöncesinde demokrasi eğitimi ve çocuk hakları. H. Deveci, (Ed.), Okulöncesinde demokrasi eğitimi ve çocuk hakları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. 70-92.
  • Gülmez, M. ( 2001). İnsan hakları ve demokrasi eğitimi. (2. Baskı). Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Gündoğdu, K. (2004). İlköğretimde Demokrasi Ve İnsan Hakları Eğitimi Üzerine Bir Durum Çalışması. Yayınlanmamış doktora tezi. ODTÜ, Ankara.
  • Kadunz, G. ve Sträβer, R. (2004). “Image -M etaphor -Diagram: Visualisation I n Learning Mathematics”. Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 4, 241 -248.
  • Levin, B. (1998). The Educat ional Requirement For Democracy . Curriculum Inquiry, 28(1), 57-79.
  • Ravitch, D. (1991). Democrac y: What It I s And How To Teach I t. Social Studies, 82(2).
  • Yagan, S. (2010). Bağımsız Anaokullarında Görev Yapan Öğretmenlerin ve Okul Müdürlerinin Demokrasi ve Demokrasi Eğitimine Yönelik Görüşleri: Eskişehir İl Örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yeşil, R. (2002). Okul ve ailede insan hakları ve demokras i eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
APA YAĞAN GÜDER S, YILDIRIM A (2014). Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları. , 151 - 170.
Chicago YAĞAN GÜDER SEVCAN,YILDIRIM ASLI Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları. (2014): 151 - 170.
MLA YAĞAN GÜDER SEVCAN,YILDIRIM ASLI Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları. , 2014, ss.151 - 170.
AMA YAĞAN GÜDER S,YILDIRIM A Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları. . 2014; 151 - 170.
Vancouver YAĞAN GÜDER S,YILDIRIM A Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları. . 2014; 151 - 170.
IEEE YAĞAN GÜDER S,YILDIRIM A "Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları." , ss.151 - 170, 2014.
ISNAD YAĞAN GÜDER, SEVCAN - YILDIRIM, ASLI. "Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları". (2014), 151-170.
APA YAĞAN GÜDER S, YILDIRIM A (2014). Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0(16), 151 - 170.
Chicago YAĞAN GÜDER SEVCAN,YILDIRIM ASLI Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 0, no.16 (2014): 151 - 170.
MLA YAĞAN GÜDER SEVCAN,YILDIRIM ASLI Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol.0, no.16, 2014, ss.151 - 170.
AMA YAĞAN GÜDER S,YILDIRIM A Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2014; 0(16): 151 - 170.
Vancouver YAĞAN GÜDER S,YILDIRIM A Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2014; 0(16): 151 - 170.
IEEE YAĞAN GÜDER S,YILDIRIM A "Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları." Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0, ss.151 - 170, 2014.
ISNAD YAĞAN GÜDER, SEVCAN - YILDIRIM, ASLI. "Okulöncesi öğretmeni adaylarının demokrasiye ilişkin metaforları". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 16 (2014), 151-170.