Yıl: 2014 Cilt: 0 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 171 - 204 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi

Öz:
Bu araştırma İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenliği anabilimdallarında öğrenim görmekte olan öğret men adaylarının Biyoloji, ÇevreBilimi, Fe n Eğitimi dersleri kapsamında öğrendiği bilgileri karar vermesürecine ne şekilde aktardıklarını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma,Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği anabilimdalında öğrenim görmekte olan 94, Sınıf Öğretmenliği anabilim dalında 74olmak üzere toplam 168 öğretmen adayının katılımı ile gerçekleştirilmiştir.Araştırma verileri problem çözme tekniklerinden biri olan Çoklu Oylamatekniği ve uygulamanın tartışma kısmında grup tartışma tekniklerinden biriolan Açık Balık Kavanozu tekniği ile gerçekleştirilen uygulama sonundaöğretmen adaylarından yazılı dönütler alınarak toplanmıştır. Elde edilenveriler nitel analiz yöntemlerinden biri olan içerik analizine tabii tutularakçözümlenmiştir. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının fen bilgilerinikarar verme sürecinde etkin bir şekilde kullandığı, yaşamın devamlılığınıinsanlığın devamlılığı ile eşdeğer tuttukları ve yaşamın devamlılığı için ozontabakası, içilebilir su, hayvan lar ve kısırlığın elzem olduğu düşüncesinesahip oldukları bulgulanmıştır. Bu araştırma sonuçlarından yola çıkılaraköğrenci seviyesine uygun senaryolar kurgulanarak öğrencilerin karar vermesüreçlerinin geliştirilmesi ve sınıf içi etkinliklerde bütün sını fın katılacağıöğretim tekniklerine yer verilmesi önerilebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Examining teacher candidates' situation of using science knowledge in their decision making process

Öz:
This study aims to examine how teacher candidates studying at scienceand elementary teaching departments transfer their knowledge gained inbiology, ecology and science teaching courses to their decision makingprocess. The study was conducted with the participation of 168 teachercandidates, 94 of whom study at the Science Teaching Department and 74study at the Elementary Teaching Department of Education Faculty at AhiEvran University. The data were collected through written feedbackprovided by the teacher candidates at the end of in-class applicationconducted using multi-voting technique which is one of the decisionmaking techniques and in the discussion part of the application, openfishbowl technique which is one of the group discussion techniques. Thefeedback provided by the candidates was analyzed using content analysisand the descriptive findings were discussed with reference to the literature.The findings revealed that teacher candidates used their scienceknowledge effectively in decision making, perceived the continuity of life asequal to the continuity of humanity, and thought that the ozone layer,drinking water, animals and infertility were essential for the continuity oflife. Based on the findings of the study, it can be suggested that students'decision making process should be examined by fictionalizing scenariosconsidering their cognitive and affective levels, and teaching techniquesenhancing the participation of the whole class should be included in theteaching process.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abd -El Khali ck , F ., Bell,R . L ., Lederman,N .G . (1998). The Nature Of Science And İnstructional Practice: Making The Unnatural Natural. Science Education, 82,(4): 417-36.
  • Ariely , D .;Loewenstein, G. (2006). The Heat Of The Moment: The Effect Of Sexual Arousal On Sexual Decision Making. Journal Of Behavioral Decision Making , 19(2): 87. Doi: 10.1002/Bdm.501 .
  • Bacanlı, H . (2000). Gelişim Ve Öğrenme . Ankara : Nobel Yay .
  • Bahçeci, D ., İnan T., Ve Kaya V. H .(2010). Öğre tmen Adaylarının Çoklu Oylama ( Multi Voting ) Tekniğine İlişkin Farkındalıkları Ve Görüşleri, 1. Ulusal Eğitim Programları Ve Öğretim Kongresi , 13 -15 Mayıs 2010 Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Ve Eğitim Programları Ve Öğretim Derneği Balı kesir -Ayvalık /TÜRKİYE (Tam Metin)
  • Bahçeci, D ., Gödek Altuk , Y. Ve Kaya , V. H . (2011). Fen Bilimlerinde Kavramsal Algılamalar Kavram Yanılgıları Ve Giderilmesi. (S.106-107) Kırşehir : Sohbet Kitabevi Yayınları .
  • Bell, R Ve Ledermann, N . (2003).Understandings Of The Nature Of Science And Decision Making On Science And Technology Based Issues . Science Education, 87 (3): 352 - 377.
  • Bilgin, N . (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler Ve Örnek Çalışmalar. Ankara : Siyasal Kitabevi
  • Brimi, H . (2008). Academic İnstructors Or Moral Guides? Moral Education İn America And Teachers’s Dilemma. The Claering House , 82 (3): 125 -130.
  • Büyüköztürk , Ş ., Çakmak , E .K ., Akgün, Ö .E ., Karadeniz , Ş ., Demirel, F . (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri . 8. Baskı. Pegema Yayınları: Ankara .
  • Bono, E . (1992). Teachyourchild How Tothink. Middlesex: England .
  • Borgerding LA, Sadler T, Koroly MJ (2012). Teachers’ Concerns About Biotechnology Education. J. Sci. Technol. Educ . DOI 10.1007/S10956-012 -9382 -Z.
  • Bruce , C. (2004). Information Liter acy As A Catalyst For Educational Change . A Background Paper . In Danaher , Patrick Alan, Eds . Proceedings “ Lifelong Learning: Whose Responsibility And What İs Your Contribution?”, The 3rd International Lifelong Learning Conference , Pages Pp. 8-19, Yeppoon, Queensland .
  • Cresswell, J. W. (2005). Educational Research: Planning , Conducting, And Evaluating Quantitative And Qualitative Research. New Jersey : Pearson Education.
  • Çalışkan, İ. (2013). Fen Öğretmen Adaylarının Eğitim Felsefesi Yaklaşımları İle Planlama Süreçleri Üzerine Bir Çalışma . Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ) Özel Sayı (1): 68-83.
  • Çepni, S . Ayvacı, H . Ş . Ve Bacanak , A. (2009). Bilim Teknoloji Toplum Ve Sosyal Değişim .(4.Baskı) Trabzon: Celepler Matbaacılık
  • Doyle , C. (1992). Outcome Measure For İnformation Literacy Within The National Educational Goals Of1990. Final Report To The National Forum On Information Literacy . Flagstaff: AZ , NFIL .
  • Edwards , Sylviaand Bruce C. (2000). Reflective İnternet Searching: An Action Research Model, İn Ortrun Zuber -Skerrit (Ed )Action Learning , Action Research And Process Management : Theory , Practice ,Praxis , Action Research Unit: Griffith University , 5th World Congress Of Action Learning , Action Research And Process Management , University Of Ballarat, Vic toria , September , Pp. 141 -152.
  • Eisenberg , M . B And Berkowitz , R . E . (1990). Information Problem Solving : The Big Six Approachto Library And Information Skills Instruction. Norwood , NJ, Ablex.
  • Entsua -Mensah, C.(2001). User Education And İnformation Literacy For Lifelong Education İn Ghana : Reaching Through To The People, Education Libraries Journal, 44(2): 19-24.
  • Flynn, K .E ., Ve Smith, M .A. (2007). Personality And Health Care Decision-Making Style. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci., 62(5): 261 -267.
  • Gıbbons , M . (1998) Higher Education Relevance İn The 21st Century [Online] (Washington, World Bank ). Available At: Http://Www.Worldbank.Org/Html/Extdr/Educ/Edu -Pb/Giboeng3.Pdf [Checked 15 October 2001].
  • Güçray , S . S . (1993). ÖSE - Öz -Saygi Envanteri'nin Geçerlik Ve Güvenirliği. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(9): 31 -45.
  • Hıncal, S ., Babaoğul, M . (1997). Çocukların Aile Kararlarına Ka tılımı Konusundaçocuk Ve Ebeveyn Görüşlerinin İncelenmesi. I. Ulusal Çocuk Gelişimi Ve Egitimikongresi, Ankara : Hacettepe Üniversitesi, 482 -502,
  • Ishiyama , I ., Tanzawa , T., Watanabe , M ., Maeda T, Muto, K ., Tamakoshi, A. V.D. (2011). Public Attitudes To The Promotion Of Genomic Crop Studies İn Japan: Correlations Between Genomic Literacy, Trust, And Favorable Attitude. Public Understanding Of Science , 21(4): 495 -512.
  • Keefer , M . (2003). Moral Reasoning And Case Based Approaches To Ethical İnstruction İn Science. D .L . Zeidler (Ed .). The Role Of Moral Reasoning On Socioscientific Issues And Discourse İn Science Education (241 -260). Netherlands : Kluwer Academic Publishers .
  • Kuzgun, Y.(1992). Karar Stratejileri Ölçeği: Geliştirilmesi Ve Standardizasyonu . VII : Ulusa l Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. Ankara : Türk Psikologlar Derneği, 161 -170.
  • Kuzgun, Y. (1993). Karar Stratejileri Ölçeği: Geliştirilmesi Ve Standardizasyonu . VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları . (Ed .) Rüveyde Bayraktar Ve Ihsan Dağ . Türk Psikologlar Derneği Yayını.
  • Lauriola , M ., Levin, I . P . Ve Hart , S . S . (2007). Common And Distinct Factors İn Decision Making Under Ambigui ty And Risk: A Psychometric Study Of İndividual Differences. Organizational Behavior And Human Decision Processes , 104(2): 130- 149.
  • Leakey , R . Ve Lewin, R . (1997) Göl İnsanları Evrim Sürecinden Bir Kesit , (F . Baytok , Çev .) , S. 12. TÜBİTAK Popüler Bilim Serisi, TÜBİTAK Yayınları, Ankara
  • Lee H , Abd -El -Khalick F , Choi K (2006). Korean Science Teachers' Perceptions Of The Introduction Of Socioscientific Issues Into The Science Curriculum. Can. J. Sci. Math. Technol. Educ . 6(2):67-117.
  • Lumpe AT, Haney JJ , Czerniak CM (1998). Science Teacher Beliefs And Intentions To Implement Science -Technology -Society (STS ) In The Classroom. J. Sci. Teach. Educ. 9:1 -24.
  • Mann, L ., Harmani, R ., Power , C. (1989). Adoloscentdesicion-Making The Development Of Competence. Journal Of Adolosence , 12: 265 -278.
  • Miles , M .B . Ve Huberman , A.M . (1994). Qualitative Data Analysis , 2nd Ed ., P. 10-12. Newbury Park , CA: Sage .
  • Moore , P . A. Ve Page , N . (2002). Cognitive Apprentice Ships İn Education For İn Formationliteracy. Papertobe Presented At The IFLA 5th World Conference On Continuing Professional Education Forthe Library And Information Professions . 14-16 August , The Robert Gordon University , Aberdeen,Scotland .
  • Phillips , S . D ., Pazienza , N . J., Ferrin, H . H . (1984). Decision Making Styles And Problem - Solving Appraisal. Journal Of Counseling Psychology , 31(4): 497-502. Doi: 10.1037/0022 -0167.31.4.497
  • Plous , S . (1993). The Psychology Of Judgement And Desicion Making. New York : Mc Graw -Hill.
  • Polat, D . Ve Kaya , V. H . (2012) Multi Voting (Çoklu Oylama ) Tekniğinin Kullanımına İlişkin Tartışma Grubu . X. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi , 27- 30 Haziran 2012 Niğde Üniversitesi, Niğde /TÜRKİYE .
  • Qin, W. Ve Brown, J.L . (2007). Public Reactions To İnformation About Genetically Engineered Foods: Effects Of İnformation Formats And Male/Female Differences. Public Understanding Of Science 16(4): 471 –488.
  • Sadler, T.D . Ve Zeidler , D .L . (2004). The Morality Of Socioscie ntific İssues: Construal And Resolution Of Genetic Engineering Dilemmas. Science Education, 88: 4–27.
  • Simon, S . B ., Leland , W H ., Kirschenbaum , H . (1972). Values Clarification A Handbook Of Practical Strategies For Teachers And Students. New York : Hart Pu blishing Company , Inc .
  • Shiloh R , Nutt , D ., Weizman A. (2001). Psikiyatrik Farmakoterapi Atlası, Çev . Ed . Kırlı S . Martin Dunitz .
  • T.T.K .B . (2005).Millî Eğitim Bakanlığı Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. İlköğretim Fen Ve Teknoloji Dersi (4 Ve 5. Sınıflar ) Öğretim Programı. Ankara .
  • UK National Inventory Project (2000) What İs The Information Society ? (London, UK National Inventory Project ). Available At: Http://Www.İnforamtion - Society.Org.Uk /Pages / Infosoc.Htm [Checked 15 October
  • Van Der Zande , P .A.M . (2009). Health-Related Genomics İn Classroom Practice. D . J. Boerwinkel, Ve A. J. Waarlo (Eds .). Rethinking Science Curricula İn The 117 Genomics Era (82 –89). FISME Series On Research İn Science Education No . 62.
  • Yıldırım , A. Ve Şimşek , H . ( 2011) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri , Seçkin Yayıncılık , Ankara .
  • Zeidler , D . L . Ve Schafer , L . E . (1984). Identifying Meditating Factors Of Moral Reasoning İn Science Education. Journal Of Research İn Science Teaching , 21(1): 1 –15.
  • Zeidler , D . L ., Walker, K . A., Ackett, W. A., Simmons , M . L . (2002). Tangled Up İn Views: Beliefs İn The Nature Of Science And Responses To Socioscientific Dilemmas . Science & Education, 86: 343 –367.
APA GÜLER DEMİRCİ M, Polat D (2014). Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi. , 171 - 204.
Chicago GÜLER DEMİRCİ Mutlu Pınar,Polat Dilber Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi. (2014): 171 - 204.
MLA GÜLER DEMİRCİ Mutlu Pınar,Polat Dilber Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi. , 2014, ss.171 - 204.
AMA GÜLER DEMİRCİ M,Polat D Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi. . 2014; 171 - 204.
Vancouver GÜLER DEMİRCİ M,Polat D Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi. . 2014; 171 - 204.
IEEE GÜLER DEMİRCİ M,Polat D "Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi." , ss.171 - 204, 2014.
ISNAD GÜLER DEMİRCİ, Mutlu Pınar - Polat, Dilber. "Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi". (2014), 171-204.
APA GÜLER DEMİRCİ M, Polat D (2014). Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0(16), 171 - 204.
Chicago GÜLER DEMİRCİ Mutlu Pınar,Polat Dilber Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 0, no.16 (2014): 171 - 204.
MLA GÜLER DEMİRCİ Mutlu Pınar,Polat Dilber Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol.0, no.16, 2014, ss.171 - 204.
AMA GÜLER DEMİRCİ M,Polat D Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2014; 0(16): 171 - 204.
Vancouver GÜLER DEMİRCİ M,Polat D Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2014; 0(16): 171 - 204.
IEEE GÜLER DEMİRCİ M,Polat D "Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi." Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0, ss.171 - 204, 2014.
ISNAD GÜLER DEMİRCİ, Mutlu Pınar - Polat, Dilber. "Öğretmen adaylarının karar verme süreçlerinde fen bilgilerini kullanma durumlarının incelenmesi". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 16 (2014), 171-204.