Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri
Yıl: 2013 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 327 - 345 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri
Öz: Bu çalışmada müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme ve alt boyutlarındaki eğilimdüzeylerinin belirlenmesi, eleştirel düşünme eğilimi ve alt boyutlar arasındaki ilişkilerinbelirlenmesi ve eleştirel düşünme eğiliminin cinsiyet, sınıf ve mezun olunan okul türüaçısından fark yaratıp yaratmadığının saptanması amaçlanmıştır. Çalışma grubunu BoluAbant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Balıkesir Üniversitesi Necatibey EğitimFakültesi ve Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi GSEB MüzikÖğretmenliği Anabilim Dallarında öğrenim gören 274 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanınverileri California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği ile toplan mıştır. Çalışmanınsonucunda, müzik öğretmeni adaylarının genel eleştirel düşünme ve alt boyutlarında ortadüzeyde bir eğilime sahip oldukları, eleştirel düşünme eğilimi ve alt boyutları arasındayüksek düzeyde olumlu yönde anlamlı ilişkiler olduğu bulunmu ştur. Müzik öğretmeniadaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin cinsiyet ve sınıf değişkenine görefarklılaşmadığı, genel lise mezunu olan öğretmen adaylarının, Anadolu Güzel SanatlarLisesi mezunu olan öğretmen adaylarına göre daha yüksek eleştirel düşü nme eğiliminesahip oldukları saptanmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Critical thinking tendencies of music teacher candi dates
Öz: In this study, determining critical thinkin g and education levels, which are in sub -dimensions, of music teacher candidates, determining critical thinking tendency and therelations between sub dimensions and detecting if or if not critical thinking tendencycreates a difference in terms of gender, class and what type of school they graduated fromare aimed. Work group composes of 274 students being educated in the Departments ofMusic Education GSEB of Education Faculty of Bolu Abant İzzet Baysal University,Necatibey Education Faculty of Balıkesir University and Education Faculty ofÇanakkkale Onsekiz Mart University. The data of the study was accumulated by theCalifornia Critical Thinking Tendency Sc ale. In the wake of the study, it was found thatmusic teacher candidates have a medium -level tendency in general critical thinking and itssub -dimensions and that there are high -level significant relations in a positive waybetween critical thinking tendency and its sub -dimensions. Critical thinking tendencies ofmusic teacher candidates not being differentiated according to the gender and classvariable, teacher candidates graduated from general high school having a higher critical thinking tendency than the ones graduated from Anatolian Fine Arts High School weredetermined.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akar, C. (2007). İlköğretim öğrencilerinde eleştirel düşünme becerileri. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Akar, V. R., ve Kutlu, O. (2004). Eleştirel düşünme araçlarının incelenmesi ve bir güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 13 (2), 189 -199.
- Akbıyık, C. (2002). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. Yayınlanmamış y üksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Akbıyık, C. ve Seferoğlu, S. S. (2006). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (32), 90 -99.
- Akınoğlu, O. (2001). Eleştirel düşünme becerilerini temel alan fen bilgisi öğretiminin öğrenme ürünlerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversites i, Ankara .
- Alagözlü, N. (2007). Critical thinking and voice in EFL writing. The Asian EFL Journal Quarterly, 9 (3), 118 -136.
- Ay, Ş. ve Akgöl, H. (2008). Eleştirel düşünme gücü ile cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim, 1 (2), 65 -75.
- Bayram, N. (2004). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. 1. Baskı. Bursa: Ezgi Kitabevi.
- Beşoluk, Ş. ve Önder, İ. (2010 ). Öğretmen adaylarının öğrenme yaklaş ımları, öğrenme stiller ve eleştirel düşünme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9 (2), 679-693. 25.03.2012 tarihinde http://ilkogretim-online.org.tr adresinden alınmıştır.
- Bökeoğlu, O. Ç. ve Yılmaz , K. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 41, 47 -67.
- Branch, J. B. (2002). The relationship among critical thinking, clinical decision making and clinical practica: A comparative study. Yayınlanmamış doktora tezi. University Of Idaho , Idaho .
- Bulut, S., Ertem, G. ve Sevil. Ü. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2 (2), 27 -38.
- Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 4. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Cüceloğlu, D. (2001). İyi düşün doğru karar ver . 36. Baskı. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
- Çokluk, B. Ö. (2004). Eleştirel düşünmeyi destekleyici işbirlikli öğrenme ortamında gerçekleştirilen öğretimin eleştirel düşünme ve istatistiğe giriş dersindeki öğrenci başarısına etkisi. Yayın lanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara .
- Demir, M. K. (2006). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerinde eleştirel düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Demirkaya, H. (2008). Coğrafya öğretiminde e leştirel düşünme stratejileri ve sorgulama yoluyla öğrenmenin kullanımı. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (1), 89 - 116.
- Dirimeşe, E. (2006). Hem şirelerin ve ö ğrenc i hem şirelerin ele ştirel dü şünme e ğilimler in in incelenmes i. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Dutoğlu, G. ve Tuncel, M. (2008). Aday öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 11 -32.
- Ekinci, Ö. (2 009). Ö ğretmen adaylarının empatik ve ele ştirel dü şünme e ğilimler in in incelenmes i. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
- Genç, S. Z. (2008). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 8 (1), 89 -116.
- Güven, M. ve Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 75 -90.
- Kaloç, R. (2005). Orta öğretim kurumu öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ve eleştirel düşünme becerilerini etkileyen etmenler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara .
- Kalyoncu, N. (2004 , Nisan ). Müzik ö ğretmen i yeterlikler i ve güncel müzik ö ğretmenliği lisans programı. 1924 -2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
- Karagözoğlu, Ş. (2005). Bilimsel bir disiplin olarak hemşirelik. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9 (1), 6 -14.
- Kazancı, O . (1989). Eğitimde ne düşünmek mi nasıl düşünmek mi?. Çağdaş Eğitim Dergisi, 14 (145),19 -24.
- Korkmaz, Ö. (2009). Eğitim fakültelerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeylerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (4), 879 -902.
- Kökdemir, D. (2003 ). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Kökdemir, D. (2009). Eleştirel düşünme: Kapsamı ve eğitimi. 20.02.2012 tarihinde http://www.elyadal.org/docs/kokdemir_ed.pdf adresinden alınmıştır.
- Kurtuluş, K. (2010). Araştırma yöntemleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
- Kürüm, D. (2002). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme gücü . Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettep e Üniversitesi, Ankara.
- MEB. (2002). Öğretmen Yeterlikleri. Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü, Milli Eğitim Basımevi.
- Özcan, G. (2007). Problem çözme yönteminin eleştirel düşünme ve erişiye etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu .
- Öztürk, N. ve Ulusoy, H. (2008). Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 1 (1), 15 - 25.
- Saçlı, F. ve Demirhan, G. (2008). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinin saptanması ve karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 19 (2), 92 -110.
- Semerci, N. (2 000). Kritik düşünme ölçeği. Eğitim ve Bilim , 25 (16), 23 -26.
- Şen, Ü. (2009). Türkçe öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Journal of World of Turks, 1 (2), 69 -89.
- Şenlik, N. Z., Balkan, Ö. ve Aycan, Ş. (2011). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerileri: Muğla üniversitesi örneği. Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7 (1), 67 76.
- Tümkaya, S. (2011). Fen bilimleri öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stillerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (3), 215 -234.
- Tümkaya, S., Aybek, B. ve Aldağ, H. (2009). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Eurasian Journal of Edu cational Research, 36, 57 -74.
- Türnüklü, E. B. ve Yeşildere, S. (2005). Türkiyeden bir profil: 11 -13 yaş grubu matematik öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilim ve becerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38 (2), 167 -185.
APA | PİJİ KÜÇÜK D, UZUN Y (2013). Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. , 327 - 345. |
Chicago | PİJİ KÜÇÜK DUYGU,UZUN Yusuf Barış Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. (2013): 327 - 345. |
MLA | PİJİ KÜÇÜK DUYGU,UZUN Yusuf Barış Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. , 2013, ss.327 - 345. |
AMA | PİJİ KÜÇÜK D,UZUN Y Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. . 2013; 327 - 345. |
Vancouver | PİJİ KÜÇÜK D,UZUN Y Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. . 2013; 327 - 345. |
IEEE | PİJİ KÜÇÜK D,UZUN Y "Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri." , ss.327 - 345, 2013. |
ISNAD | PİJİ KÜÇÜK, DUYGU - UZUN, Yusuf Barış. "Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri". (2013), 327-345. |
APA | PİJİ KÜÇÜK D, UZUN Y (2013). Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 327 - 345. |
Chicago | PİJİ KÜÇÜK DUYGU,UZUN Yusuf Barış Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.1 (2013): 327 - 345. |
MLA | PİJİ KÜÇÜK DUYGU,UZUN Yusuf Barış Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.1, 2013, ss.327 - 345. |
AMA | PİJİ KÜÇÜK D,UZUN Y Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(1): 327 - 345. |
Vancouver | PİJİ KÜÇÜK D,UZUN Y Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(1): 327 - 345. |
IEEE | PİJİ KÜÇÜK D,UZUN Y "Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.327 - 345, 2013. |
ISNAD | PİJİ KÜÇÜK, DUYGU - UZUN, Yusuf Barış. "Müzik öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 14/1 (2013), 327-345. |