Yıl: 2015 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 55 - 69 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler

Öz:
Bu araştırma, öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerleri irde- lemektedir. Bu bağlamda, öncelikle öğretmen adaylarının hangi etik/yasa dışı durum hakkında bilgi uçu- rabilecekleri ile olası bilgi uçurma tercihleri incelenmiştir. Ardından katılımcıların okullarda sahip oldukla- rı kültürel değerler ile olası bilgi uçurma tercihleri arasında bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Araştır- ma tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırma grubunu, 2013-2014 öğretim yılında, İstanbul ve An- karada iki farklı üniversitede Pedagojik Formasyon Sertifika Programına devam eden 289 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının %73'ü kadın, % 27'si erkektir. Öğretmen aday- ları cinsel taciz, rüşvet ve hırsızlık olaylarında bilgi uçurabileceklerini belirtmiştir. Araştırma sonucunda katılımcılar kimliğini açıklayarak, dışa resmi kanalarla bilgi uçurabilecekleri ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının bireyci kültürel değeri toplulukçu değere göre daha yüksektir. Son olarak kültürel değerler ile bilgi uçurma tercihi arasında pozitif yönde anlamlı ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Okullarda verilen eğiti- min kültürel değerlerin oluşmasında etkili olduğu bilinmektedir. Dolayısı ile halihazırda görev yapan öğ- retmenlerin kültürel değerleri ile çalışılan bilgi uçurma konusunun öğretmen adayları ile de çalışılması ge- reği doğmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Prospective teachers cultural orientations as determinants of preference for different modes of whistle-blowing

Öz:
This paper examines whistle-blowing intentions of prospective teachers. Therefore, the kinds of ethical / il- legal cases the prospective teachers would blow the whistle, and their choices of whistle blowing were examined at first. Then, possible relationship between the participants' cultural values and choices of whist- le blowing were examined. The research was figured as survey model. The research group involved 289 prospective teachers who participated a teacher certification program at İstanbul and Ankara in 2013-2014 academic year. 73% of the participants were female and 27% were male. The instruments were constructed by the literature. The prospective teachers revealed that they would blow the whistle when they would ob- serve sexual abuse, bribery, and theft. The results revealed that the participants would prefer identified whistle blowing by using formal channels to the external. The prospective teachers' individualism culturalvalue is higher than the other one. Finally, there was positive significant relationship between the cultural value and the choice of whistle blowing. The fact that education at schools forms cultural value is well known. Therefore, it is possible that all reforms at the education system would differentiate prospective te- achers' cultural values. Thus, the need of studying whistle blowing among the prospective teachers as well as the teachers is arisen.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Asian Institute of Management. (2006). Whistle blowing in the philippines: awareness, attitudes and structu- res. Contract No. 7137453. Hills Governance Center. www.aim-hills.ph. İndirme Tarihi: 27.04.2012.
  • Henle, C. A., Giacalone, R. A., and Jurkiewicz, C. L. (2005).The role of ethical ideology in workplace deviance. Journal of Business Ethics, 56(3), 219–230.
  • Hofstede,G. (1980). Culture’s consequences: International differencesin work-related values. Beverly Hills, CA: Sage Publications
  • Hofstede, G. (1983). The cultural relativity of organizational practices and theories. Journal of Internatio- nal Business Studies, 14(2), 75-89. nstitute of Public Administration Australia. (n.d). Whistleblowing. http://www.ipaa.org.au/. İndirme Tarihi: 27.04.2012.
  • Kavak, Y., Aydın, A., ve Akbaba Altun, S. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara: YÖK Yayını 2007-5.
  • Miceli, M. P., Near, J. P. (1985). Characteristics of organizational climate and perceived wrongdoing associated with whistleblowing decisions. Personnel Psychology, 38 (3), 525-544.
  • Miceli, M.P., Near, J.P. (1988). Individual and situatıonal correlates of whistle-blowing Personnel Psycho- logy, 41, 267-281.
  • Miceli, M. P. Near, J. P., Schwenk, C. R. (1991). Who blows the whistle and why? Industrial and Labor Relations Review, 45 (1), 113-130.
  • Miceli, M. P., Near, J. P. (1994). Relationships among value congruence, perceived victimization, and retaliation against whistleblowers: the case of internal auditors’. J. Management, 20, 773–794.
  • Miceli, M. P., Near, J.P. (2005). Standing uporstanding by: What predicts blowing the whistle on organi- zational wrong doing? Research in Personneland Human Resources Management, 24, 95-136.
  • Near, J.P., Rehg, M.T., Scotter, J.R.V., Miceli, M.P. (2004). Does type of wrongdoing affect the whistleb- lowing process? Business Ethics Quarterly, 14( 2), 219-242.
  • Park, H., Blenkinsopp, J., Oktem, M. K., Omurgonulsen, U. (2008). Cultural orientation and attitudes toward different forms of whistleblowing: a comparison of south korea, turkey, and the u.k. Jo- urnal of Business Ethics, 82, 929–939.
  • Taras, V., Steel, P., Kirkman, B.L. (2012). Improving national cultural indices using a longitudinal meta- analysis of Hofstede’s dimensions, Journal of World Business, 47, 329–341.
  • Toker Gökçe, A. (2013a). Okullarda bilgi uçurma: İş doyumu ve örgütsel bağlılık ilişkisi. Dicle Üniversite- si Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 261-282.
  • Toker Gökçe A. (2013b). Teachers’ value orientations as determinants of preference for external and anonymous whistleblowing. International Journal of Humanities and Social Science, 3(4), 163-173.
  • Toker-Gökçe, A.,Oğuz, E. (11-13 Eylül 2014). Öğretmenlerin farklı bilgi uçurma tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerleri. V. Eğitim Yönetimi Forumu Bildiri Özetleri Kitabı. EYFOR, Konya.
  • Toker-Gökçe, A. ve Alataş, H. (2014). (11-13 Eylül 2014). Öğretmenlerin istenmeyen yönetici davranışla- rına yönelik tutumları: bilgi uçurma (whistle-blowing) mı? sessiz kalma mı? V. Eğitim Yönetimi Forumu Bildiri Özetleri Kitabı. EYFOR, Konya.
  • Vinten, G. (1996). Whistleblowing in the health-related professions. The Indian Journal of Medical Ethics.
  • Woiceshyn, J. (2011). A model for ethical decision making in business: reasoning, intuition, and rational moral principles. J Bus Ethics, 104, 311–323.
APA Toker Gökçe A, oğuz e (2015). Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler. , 55 - 69.
Chicago Toker Gökçe Asiye,oğuz ebru Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler. (2015): 55 - 69.
MLA Toker Gökçe Asiye,oğuz ebru Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler. , 2015, ss.55 - 69.
AMA Toker Gökçe A,oğuz e Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler. . 2015; 55 - 69.
Vancouver Toker Gökçe A,oğuz e Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler. . 2015; 55 - 69.
IEEE Toker Gökçe A,oğuz e "Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler." , ss.55 - 69, 2015.
ISNAD Toker Gökçe, Asiye - oğuz, ebru. "Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler". (2015), 55-69.
APA Toker Gökçe A, oğuz e (2015). Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler. Sakarya University Journal of Education, 5(1), 55 - 69.
Chicago Toker Gökçe Asiye,oğuz ebru Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler. Sakarya University Journal of Education 5, no.1 (2015): 55 - 69.
MLA Toker Gökçe Asiye,oğuz ebru Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler. Sakarya University Journal of Education, vol.5, no.1, 2015, ss.55 - 69.
AMA Toker Gökçe A,oğuz e Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler. Sakarya University Journal of Education. 2015; 5(1): 55 - 69.
Vancouver Toker Gökçe A,oğuz e Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler. Sakarya University Journal of Education. 2015; 5(1): 55 - 69.
IEEE Toker Gökçe A,oğuz e "Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler." Sakarya University Journal of Education, 5, ss.55 - 69, 2015.
ISNAD Toker Gökçe, Asiye - oğuz, ebru. "Öğretmen adaylarının farklı bilgi uçurma (whistle-blowing) tercihlerinde belirleyici olan kültürel değerler". Sakarya University Journal of Education 5/1 (2015), 55-69.