Yıl: 2011 Cilt: 12 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1 - 23 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi

Öz:
Yazılı anlatım birey için belirsizlikleri ve güçlükleri olan bir problemdir. Birey buproblemi aşmak için bilişsel hazırlık yapmay a gereksinimi duyar. Bu çalışmada, yazılıanlatım öncesi, beyin fırtınası, kümeleme ve zihin haritası gibi etkinliklerle bilişselyönden desteklenen öğrencilerin yazılı anlatım becerilerindeki değişme incelenmiştir. Buamaçla seçkisiz yolla seçilen 64 Eğitim Fakültesi birinci sınıf öğrencisi çalışmanınörneklemini oluşturmuştur. Çalışmada ön-test ve son -test modeline dayalı deney vekontrol grupları kullanılmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen Yazılı AnlatımıDeğerlendirme Ölçeği nden elde edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama,standart sapma, manova ve t test tekniği kullanılmıştır. Yazılı anlatım öncesi serbestyazma, beyin fırtınası, kümeleme ve zihin haritası etkinlikleriyle bilişsel hazırlık yapandeney grubu öğrencilerinin bilgilendirici yazma türünde oluşturdukları metinlerin kontrolgrubundaki öğrencilerin oluşturdukları metinlerden ölçeğin bazı boyutlarında daha iyiolduğu gözlenmiştir. Elde edilen bu bulgular çerçevesinde yazılı anlatım öncesi zihinselhazırlığa yönelik bazı öneriler dile getirilmiştir .
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Effects of mind map supported cognitive preparation on expository writing

Öz:
Written expression , due to the uncertainties and difficulties is a problem for an individual.The individual is expected to conduct cognitive preparation to overcome this problem. Inpresent study written expression skill differentiations in students who are, prior to writtenexpression performance, assisted cognitively via activities like brain storming, clusteringand mind map have been analyzed. To that end randomly selected 64 freshmen studentsfrom Faculty of Education have composed the research sampling. In this rese arch pre -testand post-test model centered experiment and control groups have been utilized. Data havebeen obtained from Written Expression Evaluation Scale developed by the researcher.In data analysis arithmetical means, standard deviation, Manova and t test technique havebeen used. It has been determined that experiment group students who, prior to writtenexpression performance, conducted cognitive preparations via activities such as freewriting, brain storming, clustering and mind map have created , in certain dimensions ofthe scale, better explanatory writing texts than the students in control group. Within theframework of obtained data, certain suggestions on mental preparation prior to writtenexpression have been presented.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, F. M. (1998). The Effects of the Process Aproach to Teaching Writing on Turkish Students’ Writing Skills and Overall Language Proficiency in EFL. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi.
  • Breiter, C, and M. Scardamalia. (1987). The Psychology of Written Composition . Hillsdale, N.J: Lawrence Erlbaum.
  • Buzan,T. ( 2005). The Ultimate Book Mind Maps. UK. Harper Collins Publishers Limited.
  • Coppola, B. P. (1995). Progress in practice: Using concepts from motivational and selfregulated learning research to improve chemistry instruction. In P. R. Pintrich (Ed.), Understanding Self-Regulated Learning (pp. 8787 - 96). San Francisco,CA: Jossey- Bass.
  • Demirel, ve ġahinel, M. (2006 ). Türkçe Öğretimi, Ankara Pegem A yayıncılık.
  • Fleener, J.M., & Marek, E.A. (1992). Testing in the learning cycle. Science Scope. 7 , 48 - 49.
  • Flower L. and Hayes J. R. (19 81 ). A cognitive proce ss theory of writing. College Composition and Communication . Vol. 32, 1981, pp. 365 - 387.
  • Göğüş, B. (1978). Türkçe ve Yazın Öğretimi, Ankara; Kadıoğlu Matbaası.
  • Güneş, S. (2003). Anlatım Bilgisi. 3.bs., Ġzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Hayes, J. and L. Flower. (1980). Identifying the organization of writing processes. In: Gregg, L. and Steinberg, E. (Eds.) Cognitive Processes in Writing , (pp. 3 -30). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum
  • Harris, K.R., T. Schmidt & S. Graham. (1998). Every child can write: Strategies for composition and self-regulation in the writing process. In D Schu nk & B. Zimmerman (Eds.), Self-Regulated Learning: From Teaching to Self-Reflective Practices (pp. 131 - 167). New York: Guilford.
  • Hayes, John and Linda Flower.( 1 981). Identifying the org anization of writing processes. Cognitive Processes in Writing . Eds. Lee. W. Gregg and Erwin Ray Steinberg. New Jersey: Lawrence Erlbaum, p.3 -30.
  • Hopkins, C. (2002). Improving Tenth -Grade Students Five Paragraph Essay Writing Skills Using Various Writing Strategies Guided Assignments and Portfolios for Growth. ED 471 633.
  • Kavcar, C. Oğuzkan, F. ve Sever S.(2004) Türkçe Öğretimi, Ankara, Engin Yayıncılık.
  • Kroll, M., & Paziotopoulos, A. (2004). Hooked on thinking. International Readin g Association , 57(7), 672 - 677.
  • La Paz, S. & Graham, S. (2002). Explicitly Teaching Strategies, Skills, and Knowledge: Writing Instruction in Middle School Classrooms. Journal of Educational Psychology, 94, 687 - 698.
  • O'Malley, M. and A. Uhl. Chamot. (1990 ). Learning Strategies in Second Language Acquisition . Cambridge & New York, Cambridge University Press.
  • Paivio, A. (1986). Mental Representations: A Dual-coding Approach . New York: Oxford University Press.
  • Paivio, A. (1991). Dual coding theory: retrospect and current status . Canadian Journal of Psychology, 45(3), 255 - 287.
  • Sadoski, M., Paivio, A. (1994). A dual coding view of imagery and verbal processes in reading comprehension. In R.B. Ruddell, M.R. Ruddell, & H. Singer (Eds.), Theoretical Models and Pro cesses of Reading (4th ed., pp. 582 -601). Newark, DE: International Reading Association.
  • Rico, G.L. (1976). Metaphor and knowing: analysis, synthesis, rationale (Basılmamış doktora tezi), Standford University, Palo Alto, CA
  • Özbay, M.(2006 ).Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri, Ankara, Öncül Yayıncılık.
  • Özünlü, Ü.(2001). Edebiyatta Dil Kullanımları , Ġstanbul: Multilingual Sever, S., Kaya, Z. ve Aslan, C. (2006) Etkinliklerle Türkçe Öğretimi, Ankara, MORPA Yayınları.
  • Schunk, D. (1998). Teaching elementary studen ts to self-regulate practice of mathematical skills with modeling. In D.H. Schunk & B.J. Zimmerman, (Eds.)Selfregulated learning; from teaching to self-reflective practice (pp. 137 - 159). New York: The Guilford Press.
  • Stepnenson P.and Hermus C (2007) Making art connections with graphic organizers shool arts. The Arts Educational Magazine For Teacher 106, 8, 55
  • Sturm, J. & J. Rankin -Erickson. (2002). Effects of hand -drawn and computer generated concept mapping on the expository writing of middle school stu dents with learning disabilities. Learning Disabilities Research and Practice , 17(2), 124 - 139.
  • Yangın, B.(2002) Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi, Ankara, Dersal Yayıncılık.
  • Wilcox, D.M. (2002). Theoretical model for the use of visuals in instruction. http://www.wilcoxmedia.com/ wimpages/tn -01b.html (2 Kasım 2010).
  • Zimmaro, D. M. and J. M. Cawley. (1998). Concept map module. Schreyer institute for innovation in learning , The Pennsylvania State University.
APA BEYDOĞAN H (2011). Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. , 1 - 23.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. (2011): 1 - 23.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. , 2011, ss.1 - 23.
AMA BEYDOĞAN H Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. . 2011; 1 - 23.
Vancouver BEYDOĞAN H Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. . 2011; 1 - 23.
IEEE BEYDOĞAN H "Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi." , ss.1 - 23, 2011.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer. "Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi". (2011), 1-23.
APA BEYDOĞAN H (2011). Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 1 - 23.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.4 (2011): 1 - 23.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.4, 2011, ss.1 - 23.
AMA BEYDOĞAN H Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(4): 1 - 23.
Vancouver BEYDOĞAN H Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(4): 1 - 23.
IEEE BEYDOĞAN H "Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.1 - 23, 2011.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer. "Zihin haritası destekli bilişsel hazırlığın öğrencilerin bilgilendirici yazma yeterliği üzerine etkisi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12/4 (2011), 1-23.