Yıl: 2011 Cilt: 12 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 55 - 79 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri

Öz:
Okul müdürlerinin sağlamak zorunda kaldıkları dengelere ilişkin sorun çözmehikayelerinin ortaya çıkarılarak uygulamada bulunan diğer okul müdürlere örnek olayolarak sunulması bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Bu araştırma okulmüdürlerinin karşılaştıkları sorunları çözme hikayelerini inc elemeye yönelik nitel birçalışmadır. Çalışmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışmagrubunu Tokat ili merkez, ilçe ve köylerinde görev yapan 22 okul müdürüoluşturmaktadır. Araştırmada çalışma grubu oluşturulurken nitel araştırma geleneğineuygun amaçlı örneklem yöntemlerinden kartopu veya zincir örnekleme yaklaşımıkullanılmış tır. Veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Veriler, içerikanaliziyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda görülmüştür ki, okul müdürleri gö revleriniyerine getirirken birçok sorunla karşılaşmaktadırlar. Okul müdürlerinin sorunlarınıçö zerken sistemi oluşturan parçalar arasında öncelikle dengenin bozulduğu görülmektedir.Bu durum dengelenim durumudur. Okul müdürü sorunlar çözerken denge tekrar kurulmuşolmaktadır. Sorun çözerken okul müdürleri bir takım dengeleri de gözettiklerigörülmektedir. Okul müdürleri sorunlarını çözerken yenilikçi dengeyi kullanmaktadırlar.Okul müdürlerine yenilikçi denge rollerine ilişkin hizmet-içi eğitim semineri verilebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları

Balance roles o f school principals in the light of their tasks-related problem solving stories

Öz:
The purpose of this research is to elicit problem solving stories of school principals aboutthe balance which they had to maintain and present these stories a s case studies to otherschool principals at practice. This is a qualitative research aiming at analyzing schoolprincipals problem solving stories about the problems they encountered in the past. Theresearch employs the case study method. Twenty -two sch ool principals working in thecenter, districts, and villages of Tokat, Turkey constitute the sample of the research. In theresearch, snowball or chain sampling approaches, which are appropriate for qualitativeresearch tradition, were used to form the sa mple. Interview technique was employed asthe data collection method. Data were analyzed by content analysis method. As a resultof the research, it is observed that school principals are confronted with a lot of problems.It is observed that initially the balance between the parts that make up the system is lostwhen school principals are solving the problems. This situation is in fact, reinstating thebalance. The balance is reinstated while school principal is solving the problems. It isdetected that school principals also look after several balances while solving theseproblems. It is concluded that school principals use innovative balance when solving theproblems they encounter. In the light of the findings of this study, school principals can begiven in -service training seminars about innovative balance roles.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ada, S. v e Ünal, S. (1999 ). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayın ları.
  • Aydın, M. (1994). Eğitim yönetimi. (4. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınevi. Bailey, P. H. ve Tilley, S. (2002). Methodological ıssues in nursing research - storytelling and interpretation of meaning in qualitative research. Journal of Advenced Nursing , 38 (6) 574 -583
  • Başaran, İ. E. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul Yönetimi. Ankara: Ekinoks.
  • Bursalıoğlu, Z. (2000). Eğitimde yönetimi anlamaksSistemi çözümlemek . Ankara: Pegem A Yay ıncılık.
  • Çelikten, M.(2008). Türk eğitim sistemi ve okul yöneticiliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Çınkır, Ş. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin sorunları: sorun kaynakları ve de stek stratejileri. İlköğretim Online, 9(3), 1027 -1036.
  • Demirtaş, H. Üstüne r, M. ve Özer, N (2007). Okul yönetiminde karşılaşılan sorunların öğrenci ve okul ile ilgili değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uyg u lamada Eğitim Yönetimi, Sayı, 51 (421 -455).
  • Güney, S. (2011). Örgütsel davranış. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hensey, M. (1999). The why and how of facilitative leadership. Journal of Management in Engineering, 15, (3), 43 -47.
  • Hord, S.M.(1992). Facilitative leadership: The Imperative for Change, Southwest Educational Development Laboratory, Austin, Texas, US. 11 Mar t 2006, http://search.epnet.com/ .
  • Karip, E. (2004). Yönetim biliminin alanı ve kapsamı. Özden, Y. (Ed.) Eğitim ve okul yönetciliği el kitabı içinde. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Koch, T. (1998). Story telling: Is it really research? Journal of Advenced Nurs ing , 28 (6) 1182 -1190.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (1999). Toplam kalite yönetimi uygulama yönergesi. Tebliğler Dergisi Sayı: 2506.
  • Moore, T.L. (2004). Facilitative leadership : One approach to empowering staff and other stakeholders. Library Trends, 53, (1), 230 -237.
  • Morgan, C. T. (1995). Psikolojiye giriş. (10. Baskı). Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Ankara.
  • Neufeld, B. and Others. (1983). A Review of effective school research : The message for secondary schools. Washington: Nationa Commis sion on Excellence in Education.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2004). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Öncül, R. (2000 ). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü . İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • PISA. (2003). “Problem solving for tomorrow’s world first measures of cross -curricular competencies from PISA 2003” [Online] Retrieved on 18 -November-2008, at URL: http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/25/12/34009000.pdf.
  • Semerci, N. ve Çelik, V. (2002). İlköğretimde problemler ve çözüm yolları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı: 30 (205 -218).
  • Sherman, A. (2000). Women managing education . Educational management and Administration . 133.
  • Şişman, M. (2002). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Taymaz, H. (2003). Okul yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Töremen F. ve Ersözlü, A. (2010). Eğitim örgütlerinde sosyal sermaye ve yönetimi. İstanbul: İdeal Kültür ve Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H.( 2008 ). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yıldırım, N. (2007). İlköğretim okulu müdürlerinin öğrenme stilleri ile yeterlikleri arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Doktora tezi, İnönü Üniversitesi.
APA YILDIRIM N (2011). Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri. , 55 - 79.
Chicago YILDIRIM NAİL Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri. (2011): 55 - 79.
MLA YILDIRIM NAİL Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri. , 2011, ss.55 - 79.
AMA YILDIRIM N Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri. . 2011; 55 - 79.
Vancouver YILDIRIM N Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri. . 2011; 55 - 79.
IEEE YILDIRIM N "Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri." , ss.55 - 79, 2011.
ISNAD YILDIRIM, NAİL. "Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri". (2011), 55-79.
APA YILDIRIM N (2011). Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 55 - 79.
Chicago YILDIRIM NAİL Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.4 (2011): 55 - 79.
MLA YILDIRIM NAİL Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.4, 2011, ss.55 - 79.
AMA YILDIRIM N Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(4): 55 - 79.
Vancouver YILDIRIM N Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(4): 55 - 79.
IEEE YILDIRIM N "Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.55 - 79, 2011.
ISNAD YILDIRIM, NAİL. "Okul müdürlerinin görevlerine ilişkin yaşadıkları sorunları çözme öyküleri ışığında denge rolleri". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12/4 (2011), 55-79.