Yıl: 2011 Cilt: 12 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 81 - 93 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği

Öz:
Çalışmanın amacı; öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye ilişkinözyeterliklerini belirlemeye yönelik bir ölçme aracı geliştirmek ve psikometriközelliklerini belirlemektir. Çalışma grubunu farklı üniversitelerde öğrenim gören 764öğretmen adayı oluşturmuştur. Kapsam ve görünüş geçerliği sağlanan 23 özyeterlikifadesi 5‟li Likert türü ölçme maddesine dönüştürülmüştür. Geçerlik ve güvenirliksürecinde tek bir oturum ve tek bir ölçme aracı kullanıldığı için iç tutarlılık anlamındaCronbach alfa katsayısı hesaplanmıştır. Madde analizi ve yapı geçerliğinin belirlenmesiiçin de doğrulayıcı faktör analizine başvurulmuştur. Doğrulayıcı faktör analizinde 4 farklımodel sınanmıştır. GFI, CFI, NNFI ve RMSEA değerleri kabul edilebilir değere sahipolduğu görülmektedir. Ölçeğin genelinin ve boyutlarının iç tutarlık katsayılarıincelendiğinde yüksek düzeyde güvenirliğe sahip olduğu görülmektedir. Ölçeğin geçerlikve güvenirlik analizleri sonucunda ölçeği oluşturan 23 maddenin bilgiye dayalıözyeterlikler ve beceriye dayalı özyeterlikler şeklinde iki alt boyutta oluşan öğretmenadaylarının ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algılarını ölçtüğügörülmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Lewitt, K., E. (2001). "An Analysis of Elementary Teachers‟ Belief Regarding The Teaching and Learning of Science" Science Education , 86 (1), 1 -22.
  • MEB (2002). Öğretmen Yeterlilikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. Ankara: MEB Yayınları.
  • Pektaş, S. (2010). "Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Yeterlik Algılarının İncelenmesi.‟ Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tschanen -Moran, M., Woolfolk A. H., (2001), Teacher efficacy: capturing an elusive construct, Teaching and Teacher Education, 17, 783 -805.
  • Yılmaz, M. Köseoğlu, P. Gerçek, C. ve Soran, H. (2004). Öğretmen öz -yeterlik inancı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 58, http://yayim.meb.gov.tr./dergiler/sayi58/yilmaz-koseoglu.htm internet adresinden 01.10.201 tarihinde alınmıştır.
  • Yurdugül, H. (2005). "Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması" XIV. Eğitim Bilimleri Kurultayı , 28 -30 Eylül, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Yurdugül, H. ve Aşkar, P. (2008). Öğrencilerin Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği faktör yapılarının incelenmesi: Türkiye örneği. İlköğretim Online. 7(2). 288 -309.
APA KILINÇ M (2011). Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği. , 81 - 93.
Chicago KILINÇ Mustafa Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği. (2011): 81 - 93.
MLA KILINÇ Mustafa Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği. , 2011, ss.81 - 93.
AMA KILINÇ M Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği. . 2011; 81 - 93.
Vancouver KILINÇ M Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği. . 2011; 81 - 93.
IEEE KILINÇ M "Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği." , ss.81 - 93, 2011.
ISNAD KILINÇ, Mustafa. "Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği". (2011), 81-93.
APA KILINÇ M (2011). Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 81 - 93.
Chicago KILINÇ Mustafa Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.4 (2011): 81 - 93.
MLA KILINÇ Mustafa Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.4, 2011, ss.81 - 93.
AMA KILINÇ M Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(4): 81 - 93.
Vancouver KILINÇ M Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(4): 81 - 93.
IEEE KILINÇ M "Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.81 - 93, 2011.
ISNAD KILINÇ, Mustafa. "Öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirmeye yönelik özyeterlik algı ölçeği". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12/4 (2011), 81-93.