Yıl: 2011 Cilt: 12 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 143 - 161 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerini belirlemektir.Ayrıca okulöncesi eğitim, ilköğretim ve ortaöğretim okullarındaki yöneticilerin işyaşamında çeşitli nedenlere bağlı olarak yaşayabileceği kaygı durumlarını belirlemeyi; bukonuda yaşanabilecek sorunlara dikkat çekmeyi ve bu sorunları gidermeye dönükalınabilecek önlemler belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırma, taram a modelindeyürütülmüş bir araştırmadır. Bu çerçevede bu çalışmada, okulöncesi eğitim, ilköğretim veortaöğretim okullarındaki yöneticilerin yönetici kaygı düzeyleri betimlenmeyeçalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 106 okul müdürü ve 160 okul müdüryardımcısı olmak üzere toplam 266 yönetici oluşturmaktadır. Bu yöneticilerden 14'üokulöncesi eğitim, 167'si ilköğretim ve 85'i ortaöğretim okulunda görev yapmaktadır.Katılımcıların 15'i kadın, 251'i ise erkektir. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafındangeliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve Yönetici Kaygı Ölçeği ile toplanmıştır. YöneticiKaygı Ölçeği ile toplanan veriler üzerinde aritmetik ortalama, t testi, varyans analizi veScheffe testleri yapılarak elde edilen sonuçlar yorumlanmıştır. Okul y öneticilerinin YSKfaktöründeki kaygı düzeyleri genel olarak yüksek kaygı ve İYK faktöründeki kaygıdüzeyleri genel olarak orta düzeydir. Okul yöneticilerinin YKÖnin toplam puanına görekaygı düzeyleri ise yüksek kaygı düzeyidir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

Analyzing administrator anxiety levels of school administrators according to various variables

Öz:
This study aims to define the anxiety states that administrators in pre -school, primaryschool and secondary scho ol can experience because of some various factors in theirbusiness life; and to determine some precautions that can be taken to attract attention tosuch problems and to solve these problems. In this study, scanning model is used. In thiscontext, the an xiety levels of the administrators in pre -school, primary school andsecondary school are tried to be described. The study group of the study is composed of266 administrators including 106 school principals and 160 vice principals. 14 of theseadministrators work in pre -school, 167 of them work in primary school and 85 work insecondary school. 15 of the participants are female and 251 are male. The data of thestudy is collected with Personal Information Form and Administrator Anxiety Scale developed by the researcher. By conducting arithmetic mean, t-test, variance analysis andScheffe tests on the data collected with Administrator Anxiety Scale and the results areinterpreted . Generally the anxiety levels of the school administrators in APA factor w as athigh level and the anxiety levels in WLA factor was at medium level. And the anxietylevels of the school administrators according to total scores in AAS are at high level.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arseven, A.D. (1993). Alan Araştırma Yöntemi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Aydın E. ve Dilmaç, B. (2004). Matematik kaygısı, (Ed. M. Gürsel). Eğitime ilişkin ç eşitlemeler . Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler . Ankara: PegemA Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (4. Bası). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (1997). İnsan ve davranışı. (7. Baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Çevik, V. (2006). 'Eğitim yöneticileri ile yönetici adaylarının kaygı düzeyleri ile bilgisayar kaygısı düzeylerinin karşılaştırılması', Yayınlanmamış yüks ek lisans tezi, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dağ, İ. (1999). Psikolojinin ışığında kaygı. Doğu Batı Düşünce Dergisi, (6), 179 -186.
  • Eysenck M. ve van Berkum, J. 1(992). Trait anxiety, defesiveness, and the structure of worry. Personality and Individual Differences , 13, 1285 -1290.
  • Gençtan, E. (1980). Psikanaliz ve Sonrası. İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Gorsuch, R. L. (1983). Factor analysis . Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Gru nwald, W. (1995). Aufgaben und schüsselqualifikationen von managern. In W. Sarges (Hrsg.), Göttenge - Hogrefe: Management-Diagnostik , (ss. 194 -205).
  • Hofstetter, H. (1980). Die leiden der leitenden . Köln: Datakontex.
  • Karadağ, E. (2007). Yapılandırmacı öğrenme ile ilgili öğretmen yeterliliği ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik analizleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, (7 ), 153 -175.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel a raştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karslı, M. D. (2004), Öğretmenlik mesleğine g iriş. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • K oçak, R. (2009). Okul yöneticilerinin mesleki tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 65 -83.
  • Mann, G. (1987). Stres im m anagement. München: Hampp.
  • MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği (2001). Resmi Gazete: 17.4.2001/24376.
  • Öktem. Ö. (19 81). Anksiyetenin öğrenmeye ve hafızaya e tkisi. İstanbul.
  • Öner, N.&A.Le Compte (1985): Süreksiz Durumluluk/ Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. 2.Baskı.
  • Özcan, K. (1999). 'Yöneticilerde karar verme ile kaygı ilişkileri', Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdayı, N. (2001). Ortaöğretimde görev yapan eğitim yöneticilerinin yetki devri ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, 151 -164.
  • Scherer, R. F., Wiebe F. A., Luther, D. C. and Adams J. S. (1988). D imensionality of coping: Facor s tability using the ways of coping q uestionnaire, Psychological Reports 62(3), 763 -770. PubMed PMID: 406294.
  • Schwarzer, R. (1993 ). Stres, angst, und h andlungsregulation . Stuttgart: Kohlhammer.
  • Spielberger C.D., Gorsuch R.L, Lushene R.E. (1977). Manual for the State and Trait Anxiety Inventory: Y form. Palo Alto, CA , Consultant Psychologists Pres .
  • Steinmann, H. ve Schreyögg, G. (19 93). Management: Grunlagen der u nternehmenführung. Weisbaden: Gabler.
  • Stöber J.ve Seidenstücker, B. (1999). A new inventory for assessing worry in managers: Correlates with job involvement and self-reliance. Personality and Indivudual Differences , 23, 1085 -1087.
  • Şahin, C. (2010 ). Eğitim sürecinde öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik. Psikoljik Danışma ve Rehberlik (Ed. M. Güven). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tallis, F., Eysenck M. W. ve Mathews, A. (1992). A questionnaire fort he measurement of nonpathological worry. Personality and Individual Differences , 13, 163 -168.
  • Taşdemir, M. (2003). Eğitimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Ocak Yayınevi, 2.Basım.
  • Turgut, M.F. (1992). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları . Ankara: Saydam Matbaası.
  • Türkmen, İ. (19 96). Yönetsel Zaman ve Yetki Devri Açısından Yönetimde Verimlilik. Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları No:519 Ankara.
  • Ural, A. (2001 ). Okul müdürlerinin yönetsel stres kaynakları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (3), 74 –84.
  • Yaman, M., Bayrakçı, M. ve Yaman, Ç. (2011 ). Stres kaynakları ile yöneticilerin kişilik özellikleri arasındaki ilişki. Eğitim Araştırmaları , 9, 141 -155 .
APA Sahin C (2011). Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. , 143 - 161.
Chicago Sahin Cengiz Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. (2011): 143 - 161.
MLA Sahin Cengiz Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. , 2011, ss.143 - 161.
AMA Sahin C Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. . 2011; 143 - 161.
Vancouver Sahin C Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. . 2011; 143 - 161.
IEEE Sahin C "Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi." , ss.143 - 161, 2011.
ISNAD Sahin, Cengiz. "Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi". (2011), 143-161.
APA Sahin C (2011). Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 143 - 161.
Chicago Sahin Cengiz Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.4 (2011): 143 - 161.
MLA Sahin Cengiz Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.4, 2011, ss.143 - 161.
AMA Sahin C Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(4): 143 - 161.
Vancouver Sahin C Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(4): 143 - 161.
IEEE Sahin C "Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.143 - 161, 2011.
ISNAD Sahin, Cengiz. "Okul yöneticilerinin yönetici kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12/4 (2011), 143-161.