Yıl: 2012 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 239 - 258 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları

Öz:
Bu araştırmada, öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlarıortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2010 -2011 öğretimyılında Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümünde öğrenim gören 664öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin analizinde frekans, yüzde hesaplamala rı venitel yöntemler arasında yer alan içerik analizi çözümleme tekniği kullanılmıştır.Katılımcılar okul gibidir, ç ünkü...ifadesi aracılığıyla toplam 83 metaforüretmişlerdir. Bu metaforlar ortak özellikleri dikkate alınarak on bir farklı kategori a ltındatoplanmıştır. Elde edilen bulgular katılımcılar tarafından üretilen ve ilk beş sırada yer alanmetaforlar; aile, hayat, hapishane, fabrika ve toplum olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ada, Ş. ve Küçükali, R. (2009). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydın, M. (2005). Eğitim yö netimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Aydoğdu, E., 2008, ‘ İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi’, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Baker P.J. (1991). Metaphors of mindful engagement and a vision of beter schools. Educational Leadership, 48(6), 32 -35.
  • Balay, R. (2008). Okula toplumsal katılım (Okul-çevre ilişkileri). (ed. H.B. Memduhoğlu ve K. Yılmaz) Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem A Akademi.
  • Balcı, A. (2007). Etkili okul okul geliştirme kuram uygulama ve araştırma. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Balcı A. (1992). Eğitim örgütlerine yeni bakış açıları: kuram -araştırma ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(1 -2), 27 - 45.
  • Balcı, A., 1999, ‘Metaphorical images of school: School perceptions of students, teachers and parents from four selected schools (in Ankara)’, Yayımlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Başkonuş, T., Akdal, D. ve Taşdemir, M. (2011). Ahi Evran Üniversitesi eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin gelecek beklentileri. 2 nd International Conference On New Trends in Education and Their Implications. (sf.1512 -1521). Antalya-Turkey.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (4), 693 -712.
  • Cerit, Y. (2006). School metaphors: the view of students, teachers and administrators. Educational Sc ience Theory&Practice, 6(3), 692 -699.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 269 -283.
  • Dewey, J. (2008). Okul ve toplum. (Çev. H. A. Başman). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Hoy, W.K. and Miskel, C.G. (2010). Educational administration theory, research and practice. (Çev. Ed. S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Illich, I. (2005). Okulsuz toplum. (Çev. M. Özay). İstanbul: Şule Yayınları.
  • Inbar, D. (1996). The free educational prison: me taphors and images. Educational Research , 38(1), 77 -92.
  • Levine, P.M. (2005). Metaphors and ımages of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172 -175.
  • Martinez, M. A, Saulea, N. and Huber, G. L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education , 17, 965 -977.
  • Özdemir, S. (2000). Eğitimde örgütsel yenileşme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Saban, A (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281 -326.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 131 -155.
  • Saban, A., Kocbeker, B.N. ve Saban, A. (2006). An investigation o f the concept of teacher among prospective teachers through metaphor analysis. Educational Sciences: Theory&Practice , 6(2), 509 -522.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya . Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şişman, M. (2002a). Örgütler ve kültürler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2002b). Eğitimde mükemmellik arayışı etkili okullar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2007). Toplumsal bir aktör müsünüz? (Açıkalın, A., Şişman, M. ve Turan, S.). Bir insan olarak okul müdürü. An kara: Pegem A Yayıncılık, sf.38 -56.
  • Şişman, M. ve Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2004). Eğitim ve okul yönetimi. (ed. Y. Özden). Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, sf.99 -146.
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011a). İlköğretim programı üzerine öğretmen metaforları. 2 nd International Conference on New Trends in Education a nd Their Implications. (sf.795 -809). Antalya-Turkey.
  • Taşdemir, A. ve Taşdemir, M. (2011b). Öğretmenlik ve öğretim süreci üzerine öğretmen metaforları. 2 nd International Conference on New Trends in Education and Their Implication s. (sf.785 -794). Antalya-Turkey.
  • Töremen, F. (2001). Öğrenen okul. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Turan, S. (2007). İşini bil okuluna sahip ol (Açıkalın, A., Şişman, M. ve Turan, S.). Bir insan olarak okul müdürü. Ankara: Pegem A Yayıncılık, sf.81 -100 .
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yo b, I.M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education , 22, 127 –138.
APA Nalçacı A, BEKTAŞ F (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. , 239 - 258.
Chicago Nalçacı Ahmet,BEKTAŞ FATİH Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. (2012): 239 - 258.
MLA Nalçacı Ahmet,BEKTAŞ FATİH Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. , 2012, ss.239 - 258.
AMA Nalçacı A,BEKTAŞ F Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. . 2012; 239 - 258.
Vancouver Nalçacı A,BEKTAŞ F Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. . 2012; 239 - 258.
IEEE Nalçacı A,BEKTAŞ F "Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları." , ss.239 - 258, 2012.
ISNAD Nalçacı, Ahmet - BEKTAŞ, FATİH. "Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları". (2012), 239-258.
APA Nalçacı A, BEKTAŞ F (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 239 - 258.
Chicago Nalçacı Ahmet,BEKTAŞ FATİH Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no.1 (2012): 239 - 258.
MLA Nalçacı Ahmet,BEKTAŞ FATİH Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.1, 2012, ss.239 - 258.
AMA Nalçacı A,BEKTAŞ F Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 13(1): 239 - 258.
Vancouver Nalçacı A,BEKTAŞ F Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 13(1): 239 - 258.
IEEE Nalçacı A,BEKTAŞ F "Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, ss.239 - 258, 2012.
ISNAD Nalçacı, Ahmet - BEKTAŞ, FATİH. "Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 13/1 (2012), 239-258.