Yıl: 2012 Cilt: 13 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 259 - 277 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarında, düşünceyigeliştirme tekniklerinin kullanım sıklıklarını ve öğrencilerin bu teknikleri kullanımdayaşadıkları sorunları belirlemektir. Araştırmanın evreni, 2008 -2009 Eğitim-Öğretimyılında Türkiyede öğrenim gören ortaöğretim 9. v e 10. sınıf öğrencileridir. Türkiyeevreninden 23 il ve 32 genel liseden seçilen 524 öğrenci örnekleme alınmıştır.Araştırmada ulaşılan temel sonuçlar şunlardır : Öğrenciler en çok örneklendirme (%23,84),en az ise sayısal verilerden yararlanma tekniğini kullanmışlardır (% 1,05). Diğerdüşünceyi geliştirme tekn iklerinin kullanım oranları şu şekildedir: soru sorma (% 22,91),tanımlama (%15,23), karşılaştırma (% 14,83), zıtlık (10,01), tanık gösterme -alıntı yapma(7,54), benzetme (4,37). Öğrenciler, tanımlama, karşılaştırma, benzetme ve zıtlığı en çokparagrafın başlangıç kısmında; örneklendirme, tanık gösterme -alıntı yapma, sayısalverilerden yararlanma, soru sorma tekniğini ise en çok paragrafın tartışma (orta) kısmındakullanmaktadır. Düşünceyi geliştirme tekniklerinin en az kullanıldığı kısım ise parag rafsonudur. Ayrıca öğrenciler, düşünceyi geliştirme tekniklerinin kullanımında , soru sormatekniğinin uygun olmayan yerde kullanılması, soruların sık ve gereksiz biçimdekullanılması, okuyucuyu savunulan düşünceye zihinsel olarak hazırlamadan örnekkullanılması, sözlü anlatım dilinin düşünceyi geliştirme tekniklerinin kullanımınaolumsuz etkisi, örneklerin paragrafta anlatımın akışını bozan unsur olması, kaynağıyanlış verilen alıntıların olması gibi proble mler yaşa maktadırlar.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Evaluation of secondary school students written explanations on the basis of improving thought techniques

Öz:
The purpose of the present study is to determine high school students frequency of usingopinion development techniques in their written discourses and the problems they face inusing these techniques. The population of this study is all of the Grade 9 and Grade 10students in 2008 -2009 academic period in Turkey. 32 state schools selected in 23 cities inTurkey constituted the sample. The results of the present study as follow: The mostfrequently used technique by students was sampling (23,84%), whereas the leastfrequently used techniques was using quantitative data (1,05%). The other techniqueswere questioning (22,91%), description (15,23%), comparison (14,83%), incongruity(10,01%), quotation (7,54%) and analogy (4,37%). The students mostly used description,comparison, analogy and incongruity at the beginning of the paragraph; sampling,quotation, using quantitative data and questioning at the discussion part of the paragraph.The end of the paragrap h was the place where opinion development techniques were leastused. In addition, students faced the problems in opinion development techniques such asusing questioning in inappropriate places, making use of questions very frequently andunneccassarily, using examples without making readers ready to the idea that wasdefended, the negative effects of verbal discourse on using opinion developmenttechniques, examples playing negative roles in discourse coherence and quotations withwrong references.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adalı, O. (2010). Etkileşimli ve eleştirel okuma teknikleri. (1.Basım). İstanbul: Toroslu Kitaplığı.
  • Akarsu, B. (1998). Wilhelm von Humboldt’da dil-kültür bağlantısı. (3. Basım). İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Akbayır, S. (2010). Nasıl yazabilirim? . (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç, Ç.E, Akgün, Ö.E, Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chalpin, L. (1967). On Improving Opening Paragraphs. College Composition and Communication. 18, (1), 53 -56.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches . London: Sage Publications, Inc.
  • Çiçekli Koç, G. (2009). Türkiye’de ve batıda paragraf yazma öğretimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi., Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Deniz, K. (2007) İlkögretim ikinci kademede konuşma ve dinleme yoluyla ögrencileri ikna üzerine bir araştırma . Yayınlanmamış doktora tezi., Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ellis, Jr. & William, G. (1967 ). The use in writing of currently taught methods of paragraph development. Unpublished master’s thesis. Univertsity of Virginia.
  • Erkul, R. (2007). Cümle ve metin bilgisi. (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Keleş, H., Kiriş, A. (2010 ). Tarihsel Tartışma ve Tarihsel Tartışma Metni Yazma, AhiEvran
  • Kocaman, A. (2009 ). Dil ve eğitimi düşünmek . (1. Baskı). İstanbul: Toroslu Kitaplığı.
  • Kurudayıoğlu, M. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının sözlü anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından incelenmesi. Tübar. 213 -226.
  • Meade, R., Ellis, W. G. (1970). Paragra ph development in the modern age of rhetoric. College Composition and Communication . 59. (2), 219 -226.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitive data analysis . Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özdemir, E. (2005). Sözlü yazılı anlatım sanatı kompozisyon . (14 .Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Sever, S. (1998). Dil ve İletişim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 31, 51 -66.
  • Thompson, C:J. (1916). Thought-building in the paragraph. The English Journal. 5 -9 ., 610- 619.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA ÇETİN İ, CAN R (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi. , 259 - 277.
Chicago ÇETİN İsmet,CAN Remzi Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi. (2012): 259 - 277.
MLA ÇETİN İsmet,CAN Remzi Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi. , 2012, ss.259 - 277.
AMA ÇETİN İ,CAN R Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi. . 2012; 259 - 277.
Vancouver ÇETİN İ,CAN R Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi. . 2012; 259 - 277.
IEEE ÇETİN İ,CAN R "Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi." , ss.259 - 277, 2012.
ISNAD ÇETİN, İsmet - CAN, Remzi. "Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi". (2012), 259-277.
APA ÇETİN İ, CAN R (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 259 - 277.
Chicago ÇETİN İsmet,CAN Remzi Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no.1 (2012): 259 - 277.
MLA ÇETİN İsmet,CAN Remzi Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.1, 2012, ss.259 - 277.
AMA ÇETİN İ,CAN R Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 13(1): 259 - 277.
Vancouver ÇETİN İ,CAN R Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 13(1): 259 - 277.
IEEE ÇETİN İ,CAN R "Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, ss.259 - 277, 2012.
ISNAD ÇETİN, İsmet - CAN, Remzi. "Ortaöğretim öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri bakımından değerlendirilmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 13/1 (2012), 259-277.