Yıl: 2012 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 177 - 204 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler

Öz:
Araştırmanın amacı, öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce veeğilimlerin belirlemektir. Bu amaçla araştırmacı tarafından Yazılı Anlatıma İlişkinDüşünce ve Eğilimler Ölçeği geliştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Kırşehirmerkez ve ilçe ilköğretim okullarında görev yapan birinci ve ikinci kademede toplam 326öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veriler, Yazılı Anlatıma İlişkin Düşünce veEğilimler Ölçeği nden elde edilmiştir. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı 0,94dür. Toplan anveriler üzerinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi, varyans analizi ve Scheffetestleri 0,05 anlamlılık düzeyinde analiz edilerek, elde edilen sonuçlar yorumlanmıştır. Öğretmenlerin kıdemlerine, dallarına ve öğretimini sürdürdükleri sınıf sev iyesine göreyazılı anlatım becerilerine ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimleri analiz edilmiştir.Analizde SPSS paket programı kullanılmıştır. Bazı değişkenlere göre öğretmenlerin,yazılı anlatım becerilerine ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimlerinde anlamlıfarklılaşmalar gözlenmiştir. Elde edilen bulgular çerçevesinde bazı öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Develop ed opinions and inclinations of teachers regarding to written expression

Öz:
Aim of the study was to determine teachers developed opinions and inclinationsregarding to written expression skills. For this purpose, Opinions and Inclinations ScaleRegarding Written Expression Skills was developed by the researcher. Work group ofthe study comprised 326 teachers from central Kırşehir and its district elementary schools.Internal reliability coefficient of the scale was 0,94. Data obtained were subjected tofrequency, percentage, arithmetic mean, t-test, variance analyzes a significance level of0,05 and findings were evaluated. Teachers developed opinions and inclinationsregarding written expression skills were analyzed in accordance with their seniority, fieldof study and the class level they were teaching. There were some signif icantdifferentiations observed in opinions and inclinations developed by teachers regardingstudents written expression skills, in respect to certain variables. Some suggestions werebrought forward in accordance with obtained findings.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson G.W. (1988). Attidutes and Their Measurement in Keeves J. P (ed) Educational Research Methodology and measurement An İnternational Hand Book Pergamon Press NewYork
  • Anderson, R., Greene, M., & Lowen, P., (1988). Relationships among teachers and students thinking skills sense of efficacy and student achievement. Alberta Journal of edu cational Research ,34, 148 -165.
  • Bağcı, H.(2007.) Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatıma ve yazılı anlatım derslerine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi, TÜBAR-XXI-/2007 -Bahar
  • Balcı, A. (1995) Sosyal Bilimlerde Araştırma , Ankara, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları
  • Bandura, A.( 1982) Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 3,7(2), 122 –47.
  • Büyüköztürk, Ş.,(2002). Veri Analizi El Kitabı, Ankara Pegem Yayınları Bratcher, S., & Stroble, E.J. (1994). Determining the progression from comfort to confidence: A longitudinal evaluation of a national writing project site based on multiple data sources. Research in the Teaching of English , 28,( 1), 66 -88.
  • Bruning, R. ve Horn, C. (2000). Developing motivatio n to write. Educational Psychologist, 35,(1), 25 –37.
  • Çakıcı, D. (2005), Ön örgütleyicilerin okumaya yönelik tutum ve okuduğunu anlama üzerindeki etkileri, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Cemiloğlu, M.,( 2001). “ Dil Bilimi Açısından Türkçe Yazılı Anlatım ve Anlatım Teknikleri Öğretimi”, Alfa Yayınları,
  • Chambless, M., S., & Bass, J.A. (1995). Effecting changes in student teachers’ attitudes toward writing. Reading Research and Instruction, 35, (2), 153 -160.
  • Demirel, Ö, Şahinel, M. (2006 ). Türkçe Öğretimi, Ankara PegemA yayıncılık
  • Gagne, RM. (1985), The Condition of Learning . Holt Rine Hart&Winston New -York
  • Grossman, P.L., Valencia, S.W., Evans, K., Thompson, C., Martin, S., & Place, N. (2000). Transitions into teach ing: Learning to teach writing in teacher education and beyond. Journal of Literacy Research, 32, 631 -662.
  • Graves, D. H. (1994). A fresh Look at Writing . Portsmouth, NH: Heinemann
  • Göğüş, B. (1978). Türkçe ve Yazın Öğretimi, Ankara; Kadıoğlu Matbaası
  • Gürel, H. (1986). Yabancı dil olarak ingilizce öğrenme başarısı ile öğrencilerin akademik benlik tasarımları ve tutumları arasındaki ilişki, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karacaoğlu Ö., C., (2008). Öğretmenlerin Yeterlik Alg ıları, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Haziran 2008. Cilt:V, Sayı:I, 70 -97
  • Karasar, N. (1995). Araştırma Yöntemi, Kavramlar, İlkeler, Ankara : 3Â Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kavcar, C. Oğuzkan, F. ve Sever S.(2004). Türkçe Öğretimi, Ankara, Engin Yayıncılık
  • Küçük, S., (2006). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Çalışmalarının Sorularla Yönlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (2), 181 -198.
  • Korkmaz, G.,(2009).İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yaşama kalitesini algılama düzeyleri ve mesleki tutumlarının incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi Çukurova Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü/Adana.
  • İnceoğlu, M.( 2004). Tutum, Algı, İletişim. Ankara, Kesit Tanıtım Ltd. Şti, 19.
  • İşeri, K. ve Ünal, E. (2010). Yazma Eğilimi Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması. Eğitim ve Bilim. Cilt: 35, Sayı: 155. Ss: 104 - 117.
  • Peker, M, Mirasyedioğlu Ş.(2003). Ortaöğretim Öğrencilerinin Matematik ve Fen Dersine Yönelik Tutumları ve Başarı Arasındaki İlişki. Denizli, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2 -14/ 157 - 166.
  • Ross, J., Cousins, B., Gaddalla T.(1996) Whithin -teacher predictors of teacher efficacy. Teaching and Teacher Education , 12, 385 -400
  • Routman, R. (1996). Literacy at the crossroads: Crucial talk about reading, writing, and other teaching dilemmas . Portsmouth, NH: Heinemann
  • Saracaloğlu, A. S., Bozkurt, N. ve Serin, O. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Okuma İlgileri ve Okuma Alışkanlıklarını Etkileyen Faktörler. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 4(12), 149 –158.
  • Sever, S.(2000), Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. 3.Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şen A,İ., Koca SA. (2005). Orta öğretim öğrencilerinin matematik ve fen dersine yönelik tutumları ve nedenleri. Eğitim Araştırmaları . 18: 236 –252.
  • Sharples, M. (1998). How we write: Writing as creative design . London, UK: Routledge
  • Sommers, N. (1994). Revision strategies of student writers and experienced adult writers . In S. Perl (Ed.), Landmark Essays on Writing Process (pp. 75 -84). Davis, CA: Heragoras Press.
  • Tanrıverdi, H.D . (2008), “Anasınıfı Öğretmenlerinin Mesleğe Yönelik Tutumlarıyla Anasınıfı Eğitim Programında Öngörülen Hedeflere Ulaşılma Derecesi Arasındaki İlişki”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Tschannen -Moran, M., Hoy,A,.& Hoy, W, (1998). Teacher efficacy: İts meaning and measure. Reviw of Educational Research, 68, 202 -248.
  • Smith, I. M. (1973), “Changes in students’ attitudes to teaching”, Higher Education, 2,3), 361 - 376.
  • Şimşek, Ö.F.(2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara Ekinoks Yayınları
  • Özbay, M.(2006). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri, Ankara, Öncül Yayıncılık
  • Yaman, Havva.(2010). Türk Öğrencilerinin Yazma Kaygısı: Ölçek Geliştirme ve Çeşitli Değişkenler Açısından Yordama Çalışması, International Online Journal of Educational Sciences, 2 (1), 267 -289.
  • Ülgen. G., (1994.)Eğitim Psikolojisi Kavramlar, ilkeler, Yöntemler, kuramlar ve Uygulamalar . Lazer Ofset Matbaa Tesisleri San ve Tic Ltd Şirketi Ankar.
  • Yangın, B.(2002). Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi, Ankara, Dersal Yayıncılık.
  • Tavşancılgil, E.,(2005). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS Veri analizi, Ankara: Nobel Yayınları.
APA Beydoğan H (2012). Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler. , 177 - 204.
Chicago Beydoğan H.Ömer Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler. (2012): 177 - 204.
MLA Beydoğan H.Ömer Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler. , 2012, ss.177 - 204.
AMA Beydoğan H Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler. . 2012; 177 - 204.
Vancouver Beydoğan H Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler. . 2012; 177 - 204.
IEEE Beydoğan H "Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler." , ss.177 - 204, 2012.
ISNAD Beydoğan, H.Ömer. "Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler". (2012), 177-204.
APA Beydoğan H (2012). Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 177 - 204.
Chicago Beydoğan H.Ömer Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no.2 (2012): 177 - 204.
MLA Beydoğan H.Ömer Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.2, 2012, ss.177 - 204.
AMA Beydoğan H Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 13(2): 177 - 204.
Vancouver Beydoğan H Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 13(2): 177 - 204.
IEEE Beydoğan H "Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, ss.177 - 204, 2012.
ISNAD Beydoğan, H.Ömer. "Öğretmenlerin yazılı anlatıma ilişkin geliştirdikleri düşünce ve eğilimler". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 13/2 (2012), 177-204.