Yıl: 2014 Cilt: 12 Sayı: 27 Sayfa Aralığı: 217 - 259 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler

Öz:
Özet-Türkçe dersinde temel bir öğrenme aracı olan metinler güncel ve geçmiş yaşam- dan izler taşıdığı, kişiler arası etkili iletişime vurgu yaptığı için genç kuşaklara kazan- dırılmak istenen değerlerin iletilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. İlkokul çağın içerisinde bulunulan dönem itibariyle değer eğitimi açısından özel bir öneme sahiptir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 4. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan metinleri ince- leyerek var olan değerleri belirlemektir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi tercih edilmiştir. Değerlerin belirlenmesinde Aydın ve Ak- yol Gürler (2012) tarafından yapılan sınıflandırma temel alınmıştır. Çalışmada, kitapta yer alan metinlerin tümü incelenerek değerler ve değerlerin yer aldığı tümcelere ilişkin örnek alıntılara yer verilmiştir. Metinlerde yer alan değerler dört ana grupta toplanmıştır. 1. Sosyal yaşama ilişkin değerler; 2. Evrensel düşüncenin gelişimine ilişkin değerler; 3. Ülkeye bağlılığa ilişkin değerler; 4. Kişinin kendisini tanımasına ilişkin değerler. Türk- çe Dersi kitabında yer alan metinlerde en çok vurgulanan üç alt değer sırasıyla doğa sevgisi/doğal çevreye duyarlılık (% 35), iyimser olma/olumlu düşünebilme (% 27,5), millet sevgisi (% 22,5) değerleridir. programs (Ekinci, Çelikpazu & Aktaş, 2011; Köylü, 2004, p. 53; Sevinç, 2004, p. 233). Robb (1998) takes values education as any activity within any organi- zation that is aiming to train individuals so that they can openly express the va- lues behind their behaviors, evaluate the long-term welfare for themselves and others, and learn or reflect other values that they think would be more effective on long-term welfare of themselves and others. Values education should be implemented with a systematic plan for the peace of individuals and others in the society. If the course contents are examined in terms of identifying and delivering the values on a systematic and planned basis, it can be seen that the Turkish course has an important mission in this respect (Bacanlı, 2006; Turan, 2012; MEB, 2005). Turkish is one of the basic courses developing individuals communication with others and contributing their process of socialization (Belet & Deveci, 2008; Cemiloğlu, 2003; Kavcar, 1999; Şen, 2007). Reading texts as being the main materials of the Turkish course can present students effective messages by describing different aspects of life. Mostly inc- luded in introduction to science and social studies courses, values education has an important place in the Turkish course in this sense. The purpose of this study is to examine the inclusion of values in the texts in 4th grade Turkish textbooks and make evaluations in this regard.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Values in the content of fourth grade turkish textbooks

Öz:
As the scientific and technological developments in our age makes life easier and communication faster, people still cannot avoid being alone. Individualism has been placed into the center of life, and universal values such as nation and morality have become ordinary, consequently the youth has been formed to consider only themselves and their financial interests (Genç & Eryaman, 2008). Recently, the solution for this crisis of values experienced in the whole world including Turkey is sought to be found through education and the importance of the concept of values in education system has been emphasized. Many events were witnessed in our country that has been gradually increasing and disturbs the peace in society, and it is understood that the individuals responsible for the- se events were not educated adequately in terms of values (Yazıcı, 2012; TDK, 2012). Elementary education play a key role in strengthening the ties with the society, gaining national and universal values, and raise awareness towards the cultural heritage (Kolaç, 2010; Yaman, Taflan & Çolak, 2009). Educating the individuals who adopt, protect and develop national, moral, humanist, spiritual and cultural values of the Turkish nation, and love and try to sublimate their family, country and nation is only possible through carefully prepared teaching
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (değerlerinin) İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, M. Z. ve Akyol Gürler, Ş. (2012). Okulda Değerler Eğitimi. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Bacanlı, H. (2006). Duyuşsal Davranış Eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Batur, Z., Gülveren, H. ve Bek, H. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma: Uşak Eğitim Fakültesi Örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 32-49.
  • Belet, D. ve Deveci, H. (2008). Türkçe Ders Kitaplarının Değerler Bakımından İncelenmesi. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu: 2-4 Mayıs- Çanakkale: Bildiriler. Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Cemiloğlu, M. (2003). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Çelikkaya, H. (1996). Fonksiyonel Eğitim Sosyolojisi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Dönmez, C. (2006). Değerler Eğitiminde Kahramanların Kullanımına Bir Örnek: Mustafa Kemal Atatürk. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 113-133.
  • Ekinci Çelikpazu, E. ve Aktaş, E. (2011). MEB 6, 7 ve 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Metinlerin Değer İletimi Açısından İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, 6(2), 413- 424.
  • Genç, S. Z. ve Eryaman, M. Y. (2008). Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve Eğitim (3. bs.). Ankara: Engin Yayıncılık. Kızılçelik, S. ve Erjem, Y. (1994). Açıklamalı Sosyoloji Terimler Sözlüğü. Ankara: Atilla Kitabevi.
  • Kolaç, E. (2010). Hacı Bektaş Veli, Mevlana ve Yunus Felsefesiyle Türkçe Der- slerinde Değerler ve Hoşgörü Eğitimi. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 55, 193-208.Köylü, M. (2006). Küreselleşme ve Ahlaki Değerler. Y., Mehmedoğlu ve A. U. Mehmedoğlu (Ed.). Küreselleşme Ahlak ve Değerler. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Kuzgun, Y. (1992). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: ÖSYM.
  • MEB. (2005). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-5. Sınıflar). Erişim: 13.03.2012, http://ttkb.meb.gov.tr/program
  • Öz,E.ve Öz, S. (2011).Kültür Yayınları. İlköğretim 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Bilim ve
  • Özbay, M. ve Karakuş Tayşi, E. (2011). Dede Korkut Hikâyeleri’nin Türkçe Öğretimi ve Değer Aktarımı Açısından Önemi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 23-31.
  • Robb, B. (1998). What Is Values Eduation- And So What? The Journal of Values Education, 1, 1-11.
  • Sevinç, M. (2006). Evrensel ve Yerel Değerlerin Eğitime Yansımaları. Y., Mehmedoğlu ve A. U. Mehmedoğlu (Ed.). Küreselleşme Ahlak ve Değerler. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Şen, Ü. (2007). Milli Eğitim Bakanlığının 2005 Yılında Tavsiye Ettiği 100 Temel Eser Yoluyla Türkçe Eğitiminde Değer Öğretimi Üzerine Bir Araştırma. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin İlettiği Değerler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 763-779.
  • Tan, H. (2000). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Teori ve Uygulama. İstanbul: MEB Yayınları.
  • TDK. (2012). Büyük Türkçe Sözlük. Erişim: 18.08.2012, http://www.tdk.gov.tr
  • Turan, S. (2012). Sorgulanan Eğitim: Bir Yaşam Alanı Olarak Okul. Erişim: 06.08.2012, http://kursiyernet.meb.gov.tr/kursiyer/
  • Varol, N. (2007). Doğal ve Teknolojik Afetler Konusunda Toplumun Bilin- çlendirilmesi ve “Afem’in” Rolü. TMMOB Afet Sempozyumu: 5-7 Aralık 2007- Ankara:Bildiriler.
  • Yaman, H., Taflan, S. ve Çolak, S. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (18), 107-120.
  • Yazıcı, K. (2012). Değerler Eğitimine Genel Bir Bakış, Türklük Bilimi Dergisi Araştırmaları,19, 499-522.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA KIRMIZI SUSAR F (2014). 4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. , 217 - 259.
Chicago KIRMIZI SUSAR Fatma 4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. (2014): 217 - 259.
MLA KIRMIZI SUSAR Fatma 4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. , 2014, ss.217 - 259.
AMA KIRMIZI SUSAR F 4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. . 2014; 217 - 259.
Vancouver KIRMIZI SUSAR F 4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. . 2014; 217 - 259.
IEEE KIRMIZI SUSAR F "4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler." , ss.217 - 259, 2014.
ISNAD KIRMIZI SUSAR, Fatma. "4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler". (2014), 217-259.
APA KIRMIZI SUSAR F (2014). 4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 217 - 259.
Chicago KIRMIZI SUSAR Fatma 4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi 12, no.27 (2014): 217 - 259.
MLA KIRMIZI SUSAR Fatma 4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, vol.12, no.27, 2014, ss.217 - 259.
AMA KIRMIZI SUSAR F 4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi. 2014; 12(27): 217 - 259.
Vancouver KIRMIZI SUSAR F 4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi. 2014; 12(27): 217 - 259.
IEEE KIRMIZI SUSAR F "4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler." Değerler Eğitimi Dergisi, 12, ss.217 - 259, 2014.
ISNAD KIRMIZI SUSAR, Fatma. "4. Sınıf türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler". Değerler Eğitimi Dergisi 12/27 (2014), 217-259.