Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi

Yıl: 2012 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 283 - 297 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi

Öz:
Öğrenme, kişilerin doğumundan ölümüne kadar, yaşamlarının bütün dönemlerinikapsayan bir süreçtir. Bu nedenle insanlar sürekli öğrenmeye açık olmalı, öğrenmeyekarşı olumlu tutumlar geliştirmeye çalışmalı ve böylece yaşamı boyunca karşılaştıklarısorunları çözebilmek için öğrenmeye karşı bir kaygı durumu yaşamaktan da uzakolmalıdır. Bu çalışmanın amacı, eğitim fakültesi Bilgisayar ve Öğretim TeknolojileriÖğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği ve Türkçe Öğretmenliği bölümlerindeöğrenim gören öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarını öğretmenlik mesleğinitercih etme nedeni ve a kademik başarı değişkenlerine göre incelemektir. Çalışmanınaraştırma grubunu eğitim fakültesinde öğrenim gören 200 öğretmen adayı oluşturmuştur.Mevcut durumun betimlenmesine yönelik olarak gerçekleştirilen araştırmada taramamodeli kullanılmış olup öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarını belirlemekiçinÖğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, öğretmenlikmesleğini içsel ne denlerin etkisi ile tercih eden öğretmen adaylarının öğrenmeye dahaaçık, öğrenmeye ilişkin beklentilerinin daha yüksek düzeyde ve öğrenmeye ilişkinkaygılarının ise daha düşük düzeyde olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 , 343-36 1.
  • Akbaş, O. ve Özdemir, S. M. (2002). Avrupa birliğinde yaşam boyu öğrenme. Milli Eğitim Dergisi, 155 -156, 112 -126.
  • Altunsoy, S., Çimen, O., Gökmen, A. ve Ekici, E. (2011). An analysis of candidate teachers’ attitudes towards learning, Procedia Social and Behavioral Sciences , 15 , 2564 -2568.
  • Anderson L. W. (1988). “Attitudes and their measurement”. In Keeves, J. P. (Ed.), Educational research, methodology and measurement: An international handbook (pp. 421 -426). New York: Pergamon Press.
  • Baltaş, A. (2002). Ekip çalışması ve liderlik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bentley, J. (2003). İnsanlan m otive e tme . (Çeviren: Onur YILDIRIM). İstanbul: Hayat Yayınevi.
  • Boz, Y. ve Boz, N. (2008). Kimya ve matematik öğretmen adaylarının öğretmen olma nedenleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 137 -144.
  • Bråten, I., & Strømsø, H. I. (2006). Epistemological beliefs , interest, and gender as predictors of internet based learning activities, Computer in Human Behavior , 22 , 1027 -1042.
  • Chang, C. P., & Teng, S. F. (2009). Overview of co ntinuation vocational high school students’ learning attitudes and disturbances . The Journal of International Management Studies , 4 (1), 41 -49.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilim ler Enstitüsü Dergisi, 19 (2), 207 -237.
  • Çermik, H., Doğan, B. ve Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (2), 201 -212.
  • Duarte, A. M. (2007). Conceptions of learning and approaches to learning in Portuguese students , Higher Education , 54 (6), 781 -794.
  • Eagly, A. H., & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes . Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich.
  • Elliot, A. J., & Church, M. A. (1997). A hiera rchical model of approach and avoidance achievement motivation . Journal of Personality and Social Psychology, 72 , 218 - 232.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Freedman, M. P. (1997). Relationship among laboratory instruction, attitude toward science, and achievement in science knowledge. Journal of Research in Science Teaching , 34 (4), 343 -357.
  • Gagne, R. M. (1985). The contitions of learning . New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Gordon, T. (2003). Çocukta iç disiplin mi? dış disiplin mi? İstanbul: Sistem Yayınevi.
  • Gündoğan, N. (2003). Avrupa Birliği’ ne üye ülkelerde bir istihdam politikası a racı olarak yaşam boyu öğrenme ve bazı örnek program ve uygulamalar. Kamu -İş İş Hukuku v e İktisat Dergisi,7(2).
  • Hill, K. T., & Wigfield, A. (1984). Test anxiety : A major educational problem and what can be done about it. Elementary School Journal, 85 , 105 -126.
  • Kara, A. (2009). The effect of a ‘ learning theories’ unit on students’ attitudes toward learning . Australian Journal of Teacher Educa tion , 34 (3), 100 -113.
  • Kara, A. (2010). Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (32), 49 -62.
  • Lin, T. J., Deng, F., Chai, C. S., & Tsai, C. C. (2012). High school students’ scientific epistemological beliefs , mo tivation in learning science, and their relationships : A comparative study within the Chinese culture. International Journal of Educational Development, Article in Press
  • Low, E. L., Lim, S. K., Ching, A., & Goh, K. C. (2011). Pre -service teachers' reasons for choosing teaching as a career in Singapore. Asia Pacific Journal of Education , 31 (2), 195 -210.
  • Miquelon, M., Knäuper, B., & Vallerand R. J. (2012). Motivation and goal attainment. The role of compensatory beliefs , Appetite , 58 , 608 –615.
  • Öncül, R. (2000 ). Eğitim ve eğitim bilimleri sözlüğü , İstanbul: MEB Yayınları.
  • Özbek, R. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine tercih etmelerinde kişisel, ekonomik ve sosyal faktörlerin etkililik derecesine ilişkin algıları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 145 -159.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25 , 54 -67.
  • Thompson, T. L., & Mintzes, J. J. (2002). Cognitive structure and the affective domain : on knowing and feeling in biology. International Journal of ScienceEducation , 24 (6), 645 -660.
  • Uittoa, A., & Saloranta, S. (2010). The relationship between secondary school students’ environmental and human values , attitudes , interests an d motivations , Procedia Socialand Behavioral Sciences , 9 , 1866 -1872.
  • Wafaa S., & Yaseen, A. (2011). Factors influencing Kuwaiti student teachers' choice of teaching as a profession . College Student Journal, 1 , 667 -680.
  • Weaver, G. C. (1998). Strategies in K -12 science instruction to promote conceptual Change. Science Education , 82 (4), 455 -472.
  • Wentzel, K. R., & Wigfield, A. (1998). Academic and social motivational influences on students' academic performance . Educational Psychology Review, 10 , 155 -173.
  • Wittrock, M. C. (1992). Generative learning processes of the brain . Educational Psychologist, 27(4), 531 -541.
APA AKTÜRK A (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. , 283 - 297.
Chicago AKTÜRK Ahmet Oğuz Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. (2012): 283 - 297.
MLA AKTÜRK Ahmet Oğuz Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. , 2012, ss.283 - 297.
AMA AKTÜRK A Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. . 2012; 283 - 297.
Vancouver AKTÜRK A Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. . 2012; 283 - 297.
IEEE AKTÜRK A "Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi." , ss.283 - 297, 2012.
ISNAD AKTÜRK, Ahmet Oğuz. "Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi". (2012), 283-297.
APA AKTÜRK A (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 283 - 297.
Chicago AKTÜRK Ahmet Oğuz Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no.3 (2012): 283 - 297.
MLA AKTÜRK Ahmet Oğuz Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.3, 2012, ss.283 - 297.
AMA AKTÜRK A Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 13(3): 283 - 297.
Vancouver AKTÜRK A Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 13(3): 283 - 297.
IEEE AKTÜRK A "Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, ss.283 - 297, 2012.
ISNAD AKTÜRK, Ahmet Oğuz. "Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 13/3 (2012), 283-297.