Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri
Yıl: 2014 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 116 - 136 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri
Öz: Bu çalışmanın amacı Türkiye`de 2007-2011 yılları arasında Eğitim Programları ve Öğretim (EPÖ) alanın- da yayınlanmış makalelerin incelenerek alandaki araştırma eğilimlerinin belirlenmesidir. Bu temel amaç doğrultusunda, makaleler yayınlandığı yıl, yazar sayısı, yöntemi, veri toplama araçları, örneklem özellikle- ri, veri analiz teknikleri, konu alanları ve konuları açısından değerlendirilmiştir. Makaleler betimsel yakla- şım çerçevesinde doküman incelemesi yapılarak incelenmiş ve her bir makale Makale Sınıflama Formukullanılarak betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmada ULAKBİM Ulusal Sosyal ve Beşeri Bi- limler Veri Tabanında taranan ve EPÖ alanında yayın yapan 24 dergi analiz kapsamına alınmış olup, ça- lışma 2007-2011 yılları ile sınırlandırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre makalelerin büyük çoğunluğunun tek ya da iki yazarlı olduğu, nicel çalışmalar olduğu, betimsel tarama türünde olduğu, makalelerde çoğun- lukla anket ya da likert tipi ölçeklerin kullanıldığı, lisans öğrencileriyle çalışıldığı ve t-testi ve varyans ana- lizi istatistiklerinin kullanıldığı belirlenmiştir. Ayrıca incelenen makalelerin yarıdan fazlasının öğrenme, öğretme, öğrenci-öğretmen özellikleri, öğretmen yetiştirme ve program değerlendirme konu alanlarında yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Alper, A. ve Gülbahar, Y. (2009). Trends and Issues in Educational Technologies: A Review of Recent Research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 8 (2), 124-135.
- Altın, N. (2004). Eğitim Programları ve Öğretim Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Analizi (Ankara, Gazi ve Hacettepe Üniversitesi). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Altunışık, R., Coşkun R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (7. baskı). İstanbul: Sakarya Kitabevi.
- Apaydın, S. (2009). 2000-2008 Yılları Arasında Türkiye`de Fizik Eğitimi Araştırmaları. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya.
- Arık, R. S. ve Türkmen, M. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Yayımlanan Bilimsel Dergilerde Yer Alan Makalelerin İncelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya.
- Aydın, A., Erdağ, C. ve Sarıer, Y. (2010). Eğitim Yönetimi Alanında Yayınlanan Makalelerin Konu, Yöntem ve Sonuçlar Açısından Karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 37 58.
- Aydın, A. ve Uysal, Ş. (2011). Türkiyede ve Yurt Dışında Eğitim Yönetimi Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin Konu, Yöntem ve Sonuçlar Açısından Değerlendirilmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 42, 1-14.
- Aypay, A., Çoruk, A., Yazgan, A. D., Kartal, O. Y., Tunçer, B., Attila, S. M. vd. (2010). Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Eğitim Yönetimi Dergilerinin Analizi, 19992007. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 5977.
- Baki, A., Güven, B., Karataş, İ, Akkan, Y. ve Çakıroğlu, Ü. (2011). Trends in Turkish Mathematics Educa- tion Research: From 1998 to 2007. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 57-68.
- Balcı, A. ve Apaydın, Ç. (2009). Türkiyede Eğitim Yönetimi Araştırmalarının Durumu: Kuram ve Uygu- lamada Eğitim Yönetimi Dergisi Örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 59(15), 325343.
- Bıkmaz, F., Aksoy, E., Tatar, Ö. ve Atak-Altınyüzük, C. (2010). Türkiyede Program Geliştirme Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Analizi. 1. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Balıkesir Üniversitesi, Ayvalık.
- Chang, Y. H., Chang, C. Y. ve Tseng, Y. H. (2010). Trends of Science Education Research: An Automatic Content Analysis. Journal of Science Education and Technology, 19(4), 315331.
- Chen, W. & Hirschheim, R. (2004). A Paradigmatic and Methodological Examination of Information Systems Research from 1991 to 2001. Information System Journal, 14, 197-235.
- Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: Routledge.
- Çalık, M., Ünal, S., Coştu, B. ve Karataş, F. Ö. (2008). Trends in Turkish Science Education. Essays in Education, [Special edition] 23-45.
- Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Mathematics Education Research in Turkey: A Content Anal- ysis Study. Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (1), 574-580.
- Dunkin, M. J. (1996). Types of Errors in Synthesizing Research in Education. Review of Educational Re- search, 66 (2), 8797.
- Erdem, D. (2011). Türkiyede 20052006 Yılları Arasında Yayımlanan Eğitim Bilimleri Dergilerindeki Makalelerin Bazı Özellikler Açısından Incelenmesi: Betimsel Bir Analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2 (1), 140-147.
- Erdoğan, M., Marcinkowski, T. ve Ok, A. (2009). Content Analysis of Selected Features of K‐8 Environ- mental Education Research Studies in Turkey, 1997-2007. Environmental Education Research, 15 (5), 525-548.
- Falkingham, L. T. ve Reeves, R. (1998). Context Analysis- a Tech-nique for Analysing Research in a Field, Applied to Literature on the Management of R and D at the Section Level. Scientometrics, 42 (2), 97-120.
- Farhoomand, A. F. ve Drury, D. H. (1999). A Historiographical Examination of Information Systems. Communications of the Association for Information Systems, 1, 127.
- Fazlıoğulları, O. ve Kurul, N. (2012). Türkiyedeki Eğitim Bilimleri Doktora Tezlerinin Özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 43-75.
- Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve diğerleri. (2012a). Trends in Educational Research in Turkey: A Content Analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (1), 455-460.
- Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve diğerleri. (2012b). Educational Technology Research Trends in Turkey: A Content Analysis of the 2000-2009 Decade. Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (1), 191-199.
- Guo Z. VE Sheffield J. (2008). A Paradigmatic and Methodological Examination of Knowledge Manage- ment Research: 2000 to 2004. Decision Support Systems, 44, 673-688.
- Gülbahar, Y. ve Alper, A. (2009). Öğretim Teknolojileri Alanında Yapılan Araştırmalar Konusunda Bir İçerik Analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42 (2), 93-111.
- Hranstinski, S. ve Keller, C. (2007). An Examination of Research Approaches That Underlie Research on Educational Technology: A Review from 2000 to 2004. Journal of Educational Computing Research, 36 (2), 175-190.
- Hsu, T. (2005). Research Methods and Data Analysis Procedures Used by Educational Researchers. In- ternational Journal of Research & Method in Education, 28 (2), 109-133.
- İncekara, S. (2009). Uluslararası Alanda Coğrafya Eğitimi Araştırmaları ve Türkiyeden Örnekler: Mevcut Durum ve Gelecek Yönler. Doğu Coğrafya Dergisi, 21, 123-136.
- Karadağ, E. (2009). Eğitim Bilimleri Alanında Yapılmış Doktora Tezlerinin Incelenmesi. Ahi Evran Ün- iversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 75-87.
- Kayhan, M. ve Özgün-Koca, S. A. (2004). Matematik Eğitiminde Araştırma Konuları: 2000-2002. Hacet- tepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 72-81.
- Keselman, H. J., Huberty, C. J., Lix, L. M., Olejnik, S., Cribbie, L. A., Donauhe, B. vd. (1998). Statistical Practices of Educational Researchers: An Analyses of Their ANOVA, MANOVA, and ANCOVA Analyses. Review of Educational Research, 68 (3), 350-386.
- Küçükoğlu, A., Taşgın, A., Ozan, C. ve Kaya, H. İ. (2011). Sınıf Öğretmenliği Lisansüstü Eğitim Uygu- lamalarına İlişkin Bir Araştırma. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
- Lee, M. H., Wu, Y. T. ve Tsai, C. C. (2009). Research Trends in Science Education from 2003 to 2007: A Content Analysis of Publications in Selected Journals. International Journal of Science Education, 31 (15), 1999-2020.
- Orlikowski, W. ve Baroudi, J. J. (1991). Studying Information Technology in Organizations: Research Approaches and Assumptions. Information Systems Research, 2, 128.
- Saracaloğlu, A. S. ve Dursun, F. (2010). Türkiyede Eğitim Programları ve Öğretim Alanındaki Lisansüstü Tezlerinin İncelenmesi. 1. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Balıkesir Ün- iversitesi, Ayvalık.
- Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A. ve Seferoğlu, S. S. (2012, Şubat). Öğretmenlerin Teknoloji Kullanma Durumlarını İnceleyen Araştırmalara Bir Bakış: Bir İçerik Analizi Çalışması. Akademik Bilişim Konferansı, Uşak Üniversitesi, Uşak.
- Sözbilir, M. ve Kutu, H. (2008). Development and Current Status of Science Education Research in Tur- key. Essays in Education [Special issue], 1-22.
- Staton-Spicer, A. Q. ve Wulff, D. H. (1984). Research in Communication and Instruction: Categorization and Synthesis. Communicative Education, 33.
- Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Tarman, B., Güven, C. ve Aktaşlı, İ. (2011). Türkiyede Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanında Yapilan Doktora Tezlerinin Değerlendirilmesi ve Alana Katkıları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 391-410.
- Tavşancıl, E., Çokluk, Ö., Çıtak, G. G., Kezer, F., Yıldırım, Ö. Y., Bilican, S. vd. (2010). Eğitim Bilimleri Enstitülerinde Tamamlanmış Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi (20002008). Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi Kesin Raporu. acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/6199/Binder1.pdf. Erişim tarihi: 10 Şubat 2012.
- Tsai, C. C. ve Wen, L. M. C. (2005). Research and Trends in Science Education from 1998 to 2002: A Con- tent Analysis of Publication in Selected Journals. International Journal of Science Education, 27, 3-14.
- Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik Eğitiminde Araştırmalar ve Eğilimler: 2000 ile 2006 Yılları Arası. İlköğretim Online, 7 (3), 614-626.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2012). An Examination of Articles Published on Preschool Education in Turkey. Educational Sciences: Theory & Practice, Special Issue, 3227-3241.
- Yücedağ, T. ve Erdoğan, A. (2011). 2000-2009 Yılları Arasında Matematik Eğitimi Alanında Türkiyede Yapılan Çalışmaların Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), 825-838.
APA | OZAN C, KÖSE E (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. , 116 - 136. |
Chicago | OZAN Ceyhun,KÖSE Erdoğan Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. (2014): 116 - 136. |
MLA | OZAN Ceyhun,KÖSE Erdoğan Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. , 2014, ss.116 - 136. |
AMA | OZAN C,KÖSE E Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. . 2014; 116 - 136. |
Vancouver | OZAN C,KÖSE E Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. . 2014; 116 - 136. |
IEEE | OZAN C,KÖSE E "Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri." , ss.116 - 136, 2014. |
ISNAD | OZAN, Ceyhun - KÖSE, Erdoğan. "Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri". (2014), 116-136. |
APA | OZAN C, KÖSE E (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education, 4(1), 116 - 136. |
Chicago | OZAN Ceyhun,KÖSE Erdoğan Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education 4, no.1 (2014): 116 - 136. |
MLA | OZAN Ceyhun,KÖSE Erdoğan Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education, vol.4, no.1, 2014, ss.116 - 136. |
AMA | OZAN C,KÖSE E Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education. 2014; 4(1): 116 - 136. |
Vancouver | OZAN C,KÖSE E Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education. 2014; 4(1): 116 - 136. |
IEEE | OZAN C,KÖSE E "Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri." Sakarya University Journal of Education, 4, ss.116 - 136, 2014. |
ISNAD | OZAN, Ceyhun - KÖSE, Erdoğan. "Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri". Sakarya University Journal of Education 4/1 (2014), 116-136. |