Yıl: 2014 Cilt: 0 Sayı: 22 Sayfa Aralığı: 202 - 210 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1

Öz:
Yeni ekonomi ile sürdürülebilir ekonomik büyümenin ve uluslararası rekabetin temeli teknolojik bilgi olmuştur. Araştırma -Geliştirme (Ar- Ge) faaliyetlerinin sonucunda geliştirilen teknolojik bilgi, tüm ekonomiye yayılarak ekonomik büyüme gerçekleşmektedir. Ar - Ge harcamalarının arttırılması, üretim sürecinde yeni teknolojilerin kullanılmasını mümkün kılmakta, bunun sonucunda ise verimlilik artışı, maliyet ve fiyat avantajları sağlanmaktadır. Ar- Ge faaliyetlerinin giderek önem kazanması ile sağlanan bu avantajların, firmaların satış hasılatları ve kar rakamları üzerinde etkili olup olmadığı merak konusu haline gelmiştir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı; Ar- Ge harcamalarının firma satış hâsılatları üzerindeki ve dönem net karlarının Ar - Ge harcamaları üzerindeki etkinliğini dinamik panel veri modeli ile analiz etmektir. Bu amaç doğrultusunda Gaziantepde Ar - Ge faaliyetlerinde bulunan 29 firmaya ait 2005- 2010 verileri analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, firmaların Ar- Ge harcamaları ile net satış hasılatları ve dönem net karları ile Ar- Ge harcamaları arasında pozitif ilişki bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme Halkla İlişkiler İktisat İşletme Finans Uluslararası İlişkiler

The role of r&d in sales increase and profitably effect on r&d expendi tures: The case of Gaziantep

Öz:
Technological knowledge has been the base of new economy, sustainable economic growthand international competition. The technological knowledge which is developed as a result ofResearch and Development (R&D) activities has an important role in economic growth by spreadingthrough the entire economy. Increasing R&D expenditures makes it possible to make use of newtechnologies in production process and as a result of this, increase in productivity, cost and priceadvantages are ensured. It has become a subject of curiosity whether or not these benefits which are obtained from the increasing importance of R&D activities have an impact on firms sales revenuesand profit figures. The aim of this study is to analyze the effect of firm R&D expenditures on firm salesrevenues, and also to assess the efficiency of net profits on R&D expenses by using dynamic paneldata model. For this purpose, the data which were obtained from 29 companies having operations inR&D activities in Gaziantep from 2005 to 2010 has been analyzed. The findings of the researchindicate that there is a positive relationship between R&D expenditures and the net sales revenues, net
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme Halkla İlişkiler İktisat İşletme Finans Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barutçugil , İ.S. ( 1981 ) “Teknolojik Yenilik ve Araştırma Geliştirme Yönetimi ”,Bursa, Bursa
  • Basımevi. B ottazzi, G. vd. ( 2001 ) “Innovation and Corporate Growth in the Evolution of the Drug Industry” International Journal of Industrial Organization, 19: 1161 - 1187.
  • Büyükdığan, L. ( 2012) “Niçin Ar - Ge”, http://argedunyas i.com/icerik/912/nicin- arge.htm (20.02.2012)
  • Cassia, L. , C olombelli, A. ve P aleari, S. ( 2009) “Firms’ Growth: Does the Innovation System M atter?”, Structural Change and Economic Dynamics , 20: 211 - 220.
  • Coad, A. ve R ao, R. ( 2008 ) “Innovation and Firm Growth in High- Tech Sectors: A Quantile Regression Approach”, Research Policy , 37, 633- 648.
  • Çetin, M. ve E cevit, E. ( 2010) “Sağlık Harcamalarının Ekonomik Büyüme Üzerindeki Etkisi: OECD Ülkeleri Üzerine Bir Panel Regresyon Analizi”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 11 (2): 166 -182.
  • DelMonte, A. ve Papagni, E. ( 2003) “R&D and the Growth of Firms: Empirical Analysis of a Panel of Italian Firms”, Research Policy, 32: 1003 -1014.
  • Freel , M.S. ( 2000 ) “Do Small Innovating Firms Outperform Noninnovators?”, Small Business Economics, 14: 195- 210.
  • Geroski, P.A. ve Machin, S. ( 1992) “Do Innovating Firms Outperform Noninnovators?”, Business St rategy Review Summer, 79- 90.
  • Geroski, P.A. ve T oker , S. ( 1996 ) “The Turnover of Market Leaders in UK Manufacturing Industry, 1979 -86”, International Journal of Industrial Organization, 14: 141 -158.
  • Mouchart , M. ( 2004) “The Econometrics of Panel Data” , http ://www.stat.ucl.ac. be/ISpersonnel/mouchart/Paneldata_Notes040303.pdf ( 07.01. 2012)
  • Mowery, D.C. ( 1983) “Industrial Research and Firm Size, Survival, and Growth In American Manufacturing, 1921 - 1946: An Assessment”, Journal of Economic History , 43(4), 953- 980 .
  • Roper , S. ( 1997) “Product I nnovation and Small Business Growth: A Comparison of The S trategies of German, UK and Irish companies”, Small Business Economics, 9: 523- 537.
  • Scherer , F.M. ( 1965) “Corporate Inventive Output, Profits, and Growth”, Journal of Political Economy, 73(3): 290 -297.
APA ÜNAL T, seçilmiş n (2014). Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1. , 202 - 210.
Chicago ÜNAL Targan,seçilmiş nisa Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1. (2014): 202 - 210.
MLA ÜNAL Targan,seçilmiş nisa Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1. , 2014, ss.202 - 210.
AMA ÜNAL T,seçilmiş n Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1. . 2014; 202 - 210.
Vancouver ÜNAL T,seçilmiş n Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1. . 2014; 202 - 210.
IEEE ÜNAL T,seçilmiş n "Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1." , ss.202 - 210, 2014.
ISNAD ÜNAL, Targan - seçilmiş, nisa. "Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1". (2014), 202-210.
APA ÜNAL T, seçilmiş n (2014). Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 0(22), 202 - 210.
Chicago ÜNAL Targan,seçilmiş nisa Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 0, no.22 (2014): 202 - 210.
MLA ÜNAL Targan,seçilmiş nisa Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol.0, no.22, 2014, ss.202 - 210.
AMA ÜNAL T,seçilmiş n Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2014; 0(22): 202 - 210.
Vancouver ÜNAL T,seçilmiş n Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2014; 0(22): 202 - 210.
IEEE ÜNAL T,seçilmiş n "Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1." Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 0, ss.202 - 210, 2014.
ISNAD ÜNAL, Targan - seçilmiş, nisa. "Satış hâsılatı artışında ar-ge'nin rolü ve kârlılığın ar-ge harcamalarına etkisi: Gaziantep örneği1". Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 22 (2014), 202-210.