İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi
Yıl: 2013 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 191 - 203 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi
Öz: Bu çalışmanın amacı İlköğretim bölümünün farklı anabilim dallarında öğrenim görenöğretmen ada ylarının çevreye yönelik tutumlarını belirlemek ve bazı değişkenlere göreçevreye yönelik tutumlarını karşılaştırılmaktır. Betimsel tarama modeli kullanılançalışma, Çanakkale Onsekiz Mart ve Abant İzzet Baysal Üniversitesi ilköğretimbölümlerinde öğrenim gören 542 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonundabayan öğretmen adaylarının erkek öğretmen adaylarına göre çevreye yönelik tutumlarınındaha olumlu olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının çevre ile ilgili haber vebilgileri m erak düzeyi arttıkça çevreye yönelik tutumun olumlu yönde arttığı, boşzamanlarında doğal alanlara çok sık gidenlerin nadir olarak gidenlere göre çevreyeyönelik tutumlarının daha olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın sonundaaraştırmacılara ve y apılacak olan çalışmalara yönelik önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Determination of pre-service teachers attitudes towards environment and comparison of these attitudes in terms of some variables
Öz: The purpose of the present study is to determine the attitudes of pre -service teachers fromvarious departments of elementary education program and compare these attitudes inrelation to some variables. The present study employing descriptive survey model wascarried out with the participation of 542 pre -school teachers attending elementaryeducation departments of Çanakkale Onssekiz Mart University and Abant Baysal İzzetUniversity. The findings of the study revealed that the female pre -service teachers havemore positive attitudes to wards environment than the male pre -service teachers.Moreover, it was found that with the increasing level of exposure to environment -relatednews and information and curiosity, the attitudes become more positive, and the pre -service teachers spending more time in nature have more positive attitudes compared tothose spending less time. At the end of the study, suggestions were given for furtherresearch and researchers.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Atasoy E. & Ertürk, H. (2008). İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir alan araştırması. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 105 -122.
- Baş , M., Tuncer Teksöz, G. & Ertepınar, H. (2011). Emphasizing local features for effective environmental education: Environmental attitudes of elementary school students living in ancient Halicarnassus (Turkey). Science Education International, 22 (2), 11 9 -132.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (On beşinci baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş. , Kılıç, E. K. , Akgün, Ö. E. , Karadeniz, Ş. ve Demire l, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. Basım) Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- De Lavega, E. L. (2004). Awareness, knowledge, and attitude about environmental education: Responses from environmental specialists, high school instructors, students, and parents. Education in Curriculum and Instruction in the College of Education at the University of Central Florida. Orlando, Florida.
- Bogner, F. X., & Wiseman, M. (2006). Adolescents attitudes towards nature and environment: Quantifying the 2 -MEV model. Environmentalist 26, 247 254.
- Erol, H. G. & Gezer, K. (2006). Prospective of elementary school teachers attitudes toward environment and environmental problems. International Journal of Environmental and Science Education, 1 (1), 65 77.
- Esa, N. (2010). Environmental knowledge, attitude and practices of student teachers. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(1), 39 50.
- Gifford, R., Hay, R. & Boros, K. (1983). Individual differences in environmental attitudes . Journal of Education 14 (2), 19 - 23.
- Kahyaoğlu, M., Daban, Ş. & Yangın, S. (2008). İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 42 -52.
- Kaiser F. G., Oerke B. & Bogner, F. X. (2007). Behav ior-based environmental attitude: Development of an instrument for adolescents. Journal of Environmental Psychology 27, 242 251.)
- Kalaycı, Ş. (Ed.). (2010 ). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (5 . baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
- Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. (21. Bas ım) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Karatekin, K. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Kayalı, H. (2010). Sosyal bilgiler, Türkçe ve sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları. Marmara Coğrafya Dergisi, 21 , 258 -268.
- Magno, C. (2003). Relationship between attitude towards technical e ducation and academic achievement in mathematics and science of the first and second year high school students Caritas Don Bosco School, SY 200 2003. ED 505 870. Retrieved May 5, 2011, from ERIC databases.
- Nuhoğlu, H. (2008). The development of an attitude scale for science and technology course. İlköğretim Online, 7 (3), 627 - 639.
- Peer, S., Goldman, D. & Yavetz, B. (2007). Environmental literacy in teacher training: attitudes, knowledge, and environmental behavior of beginning students. The Journal o fEnvironmental Education, 39 (1), 45 -59.
- Oweini, A. & Houri, A. (2006). Factors affecting environmental knowledge and attitudes among Lebanese college students. Applied Environmental Education & Communication 5, 95 105.
- Sadık, F. & Sarı, M. (2010). Stud ent teachers attitudes towards environmental problems and their level of environmental knowledge . Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (39), 129 -141
- Soran, H . Morgil, F. İ. Yücel, S. Atav, E. & Işık, S. (2000). Biyoloji öğrencilerinin çevre konularına olan ilgilerinin araştırılması ve kimya öğrencileri ile karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, 128 -139.
- Teksöz, G., Şahin,E. & Ertepınar, H. (2010). Çevre okuryazarlığı, öğretmen adayları ve sürdürülebilir bir gelecek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, 307 -320.
- Timur, S. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Tunce r, G., Sungur, S., Tekkaya, C. & Ertepınar, H. (2004). Environmental attitudes of the 6th grade students from rural and urban areas: A case study for Ankara. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 167 -175.
- Tuncer, G., Sungur, S., Tekkaya, C. & Ertepınar, H. (2007). A Comparative Study on Pre- Service Teachers and Elementary Students Attitudes towards the Environment. International Research in Geographical and Environmental Education Vol. 16, (2), 188 -198 .
- Turhan, F. , Aydoğdu, M., Şensoy , Ö. & Yıldırım, H. İ. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin bilişsel gelişim düzeyleri, fen bilgisi başarıları, fen bilgisine karşı tutumları ve cinsiyet değişkenleri arasındaki ilişkinin incele nmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16 (2 ) , 439 -450.
- Uzun, N. & Sağlam, N. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin çevreye yönelik bilgi ve tutumlarına Çevre ve İnsan dersi ile gönüllü çevre kuruluşlarının etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33, 210 -218.
- Ünal, S. & Dımışkı, E. (1999). UNESCO -UN EP himayesinde çevre eğitiminin gelişimi ve Türkiye'de ortaöğretim çevre eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16, 142 -154.
- Wilson, C. D. (2005). Measuring the impact of informal science education in zoos, on environmental knowledge, attitudes and behaviors. (UMI No: 3204820).
- Yücel, A. S. & Morgil, F. İ. (1998). Yüksek öğretimde çevre olgusunun araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, 84 -91.
APA | TİMUR S, Yılmaz Ş, TİMUR B (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi. , 191 - 203. |
Chicago | TİMUR Serkan,Yılmaz Şirin,TİMUR Betül İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi. (2013): 191 - 203. |
MLA | TİMUR Serkan,Yılmaz Şirin,TİMUR Betül İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi. , 2013, ss.191 - 203. |
AMA | TİMUR S,Yılmaz Ş,TİMUR B İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi. . 2013; 191 - 203. |
Vancouver | TİMUR S,Yılmaz Ş,TİMUR B İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi. . 2013; 191 - 203. |
IEEE | TİMUR S,Yılmaz Ş,TİMUR B "İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi." , ss.191 - 203, 2013. |
ISNAD | TİMUR, Serkan vd. "İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi". (2013), 191-203. |
APA | TİMUR S, Yılmaz Ş, TİMUR B (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 191 - 203. |
Chicago | TİMUR Serkan,Yılmaz Şirin,TİMUR Betül İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.2 (2013): 191 - 203. |
MLA | TİMUR Serkan,Yılmaz Şirin,TİMUR Betül İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.2, 2013, ss.191 - 203. |
AMA | TİMUR S,Yılmaz Ş,TİMUR B İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(2): 191 - 203. |
Vancouver | TİMUR S,Yılmaz Ş,TİMUR B İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(2): 191 - 203. |
IEEE | TİMUR S,Yılmaz Ş,TİMUR B "İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.191 - 203, 2013. |
ISNAD | TİMUR, Serkan vd. "İlköğretim öğretmen adaylarının çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi ve farklı değişkenlere göre incelenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 14/2 (2013), 191-203. |