Yıl: 2013 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 75 - 94 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları

Öz:
Bu araştırma, 19. Yüzyılda Osmanlı döneminde eğitsel etkileşim ve sonuçlarına ilişkinsomut örnekler sunmak amacıyla yapılmıştır. Dönemin özgün kaynakları ve dönemeilişkin ikincil kaynakların kullanımıyla gerçekleştirilen araştırma sonuçları eğitseletkileşiminin tarih boyunca devam ettiğini ortaya koymuştur. Araştırma sonuçları, Tarihboyunca benimsedikleri çeşitli dini inanışlar, içinde yaşadıkları geniş co ğrafya ve kültürelçevre nedeniyle, Türklerin eğitimine dışarıdan bazı unsurların girmesine yol açtığınıgöstermiştir. Türklerin, fethettikleri ülkelerde hâkimiyet kurarken, mevcut kültürkonusundaki anlayış ve hoşgörüsü bunda etkili olmuştur. Türklerin ta rihsel yolculuğu,başlıca üç büyük medeniyet kavşağıyla kesişmiştir. Bu uygarlıklar, İslamiyeti kabuletmeden önce Uzak Doğu (Çin ve Hint) Uygarlığı, İslamiyeti kabullerinden sonraOrtadoğu (Arap, Fars ve İslam) Uygarlığı ve son olarak da 19. yüzyılda ya kın ilişkikurdukları Batı (Avrupa) Uygarlığıdır. Bu üç büyük uygarlık belirli dönemlerde Türklerineğitim konusundaki düşüncelerinin ve uygulamalarının değişmesinde etkili olmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Din Bilimi Kültürel Çalışmalar Sanat

Educational interaction in the 19. cenntury as an emperorship reflex

Öz:
This research has been conducted with the aim of providing concrete examples related toeducational interaction and itsconclusions in 19. Century during the Ottoman Period.The original sources of the period and the results of the search using the secondarysources related to the period have revealed that educational interaction has continuedthroughout the history. Research results has indicated that some of the elements from theoutside had diffused the Turkish education because of the adopted various religiousbeliefs, wide geography and cultural environment in which they had lived throughout thehistory. While the Turks were dominating over the conquered countries, the irunderstanding and tolerance on the current culture had been influential. Historical journeyof the Turks had intersected on three major great civilizations. These civilizations are theFar East (China and India) Civilization before accepting Islam; the Middle East (Arabian ,Persian and Islam) Civilization after the acceptance of Islam; and finally Western(Europe) Civilization with which they established a close relationship in the 19th century.These three great civilizations had been effective in chang ing the Turks ideas oneducation and practices in certain periods.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Din Bilimi Kültürel Çalışmalar Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahenk , nr. 4049, 7 Teşrin-i sani/Kasım 1909.
  • Ahenk , n r. 752, 2 Şubat 1899.
  • Ahenk , nr.1342, 13 Kanunisani/Ocak 1901.
  • Ahenk , nr.1349, 19 Kanun -i Sani/Ocak 1901.
  • Ahenk , nr.5329, 20 Kanunisani/Ocak 1914.
  • Ahenk , nr.926, 1 Eylül 1899.
  • Akyüz, Yahya, Türk Eğitim Tarihi, (Başlangıçtan 2001’e), İstanbul, 2001.
  • Akyüz, Yahya, Türk Eğitim Tarihi, (Başlangıçtan 2007’ye), İstanbul, 2007.
  • Akyüz, Y . (1999). Osmanlı Son Döneminde Kızların Eğitimi ve Öğretmen Faika Ünlüer’in Yetişmesi ve Meslek Hayatı” Milli Eğitim . 143 : ?
  • Akyüz, Y. (2000). Eğitimde Çağdaşlaşmaya Katkısı Açısından Selim Sabit Efendi ve Öğretmenlere Kılavuz Başlıklı Eseri. Uluslararası Vize Tarih ve Kültür Sempozyumu . Vize : Beta Basım A.Ş.
  • Anastassıadou, Meropı, Selanik (1830 -1931), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Andreas M. Kazamias, Education and th e Quest Modernity in Turkey, London, 1966.
  • Arus Yumul ve Rıfat N Balı, “Ermeni ve Yahudi Cemaatlerinde Siyasal Düşünceler ”, Tanzimat ve Meşrutiyet’in Birikimi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Arus Yumul ve Rıfat N Balı, “Ermeni ve Yahudi Cemaatlerinde Siyasal Düşünceler ”, Tanzimat ve Meşrutiyet’in Birikimi, İletişim yayınları İstanbul, 2001.
  • Ay, Mehtap, Paris Mekteb -i Osmanisi’nin Kurulu ş, Amaç ve İşlevi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yakınça ğ Tarihi Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2007.
  • Benbanaste, Nesim, Örneklerle Türk Musevi Basınının Tarihçesi, İstanbul, 1988.
  • Berker, Aziz, Türkiyede İlk Öğretim , M.E.B., Ankara, 1945.
  • Berkes, Niyazi, The Development of Secularism in Turkey, Montreal: McGill University Press, 1964.
  • Berkes, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul, 1978.
  • Çocuk Bahçesi, Sayılar: 3, 5, 9, 23, 26, 27, 28, 29, 30, 31.
  • Çocuklara Mahsus Gazete, 6 Ramazan 1314, Sayı 46, s.7.
  • Çocuklara Rehber , Sayılar: 13, 15, 16, 25, 47, 49.
  • Doğan, İsmail, Akıllı Küçük, İstanbul, 2000, ss. 228 -230.
  • Ergin, Osman, Türk Maarif Tarihi, C3 -4, Eser Matbaası, İstanbul, 1977.
  • Ergin, Osman, İstanbul Mektepleri ve İlim, Terbiye ve San’at Müesseseleri Dolayısıyla Türkiye Maarif Tarihi, Cilt 1 –2, Eser Matbaa sı, İstanbul, 1977, s. 541 –542.
  • Ergün, Mustafa, " Türk Eğitiminin Batılılaşmasını Belirleyen Dinamikler ", Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Cilt. 6, Sayı. 17 (Mart 1990). Etfal Dergisi (1875), Sayı 10.
  • Gara, Eleni, “ The Grek Newspapers of İzmir and the Eastern Crissis of 1875 -1878 ”, Son Yüzyıllarda İzmir ve Batı Anadolu, İzmir, 1994, s.115 -122; Huyugüzel, a.g.e., (2000), ss. 163 -164.
  • Genç, M. Ali, Türk Resminin Batılılaşma Sürecinde D Grubu Ressamlarının Rolü , Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ens titüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Van, 2006.
  • Güvenç, Bozkurt, History of Turkish Education , s.22; (http://www .yok.gov.tr/webeng/histedu/histtredu.html)
  • Haydaroğlu, İ. Polat, Osmanlı İmparatorluğunda Yabancı Okullar , Ankara, 1990, s.186.
  • Heper, Metin, “19.yüzyıl Osmanlı Bürokrasisi” , Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, C.I, İstanbul, 1989, s. 247 -248.
  • Hizmet, nr.406, 6 Aralık 1890. http://izmiraum.ege.edu.tr/tarihce.html
  • Huyugüzel, Ö. Faruk, “ İzmir’de İlk Tiyatro Faaliyetleri ve Sultan II. Abdulhamit Devrinde Tiyatro Hayatı”, Mehmet Kaplan İçin, Ankara, 1988, ss.115 -130.
  • Huyugüzel, Ö. Faruk, İzmir Fikir ve Sanat Adamları (1850 -1950), Kültür Bakanlığı, Ankara, 2000.
  • İyice, Semavi, Atatürk’ün Doğduğu Yıllarda Selanik, Doğumunun Yüzüncü Yılına Armağan (Ayrı Basım), İstanbul, 1981, s. 466; J. Hitz, Beschreibung der Europaischen Turkei, nebst einer allgemeinen Ubersicht des ganzen Turkıschen Reichs, München, 1828.
  • Journal de Selanique , 01 Şubat 1906.
  • Journal de Selanique , 13 Temmuz 1903.
  • Kansu, N. Atuf, Türkiye Maarif Tarihi, Milliyet Matbaası, İstanbul, 1930.
  • Karabulut, M, Batılılaşma Açısından Tanzimat Dönemi Türk Romanı, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayınlanm amış Doktora Tezi, Elazığ, 2008.
  • Koçer, Hasan, Ali, Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi, İstanbul, 1970.
  • Lewis, Bernard, Modern Türkiye'nin Doğuşu , Ankara, 1984.
  • Maarif-i Umumiye Nizamnamesi 1287 (1869).
  • Münif, “Ehemmiyet-i Terbiye-i Sıbyan ”, Mecmua -i Fünun , İstanbul, Sayı 5, ss.176 -185.
  • Ortaylı, İlber, “Maarifin 150 Yılındaki Serencamı”, Yeni Türkiye, Eğitim Özel Sayısı, 1996, Sayı 7, s.465.
  • Özbek, Nimet, Türkiye’deki Yabancı Öğrenim ve Öğretim Özgürlüğü , Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayını, Ankara, 2000.
  • Özcengiz, Zuhal, Kuruluş Döneminde Türk Operası (19. Yüzyıl Ortasından 1950'ye Kadar), Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Türk Sanatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul, 2006.
  • Özkan, S. H. (2010). Osmanlı D ev letinde Yabancı Dil Eğitimi, Turkish Studies, 5/3 .
  • Parlak, T. (1986). Yeni Asrın Selanik Yılları . İzmir.
  • Sandalcı, M. (2005). Feyz-i Sıbyan'dan Işık'a Feyziye Mektepleri Tarihi. İstanbul: Feyziye Mekteplei Vakfı..
  • Selanik Vilayet Salnamesi, 1307 (1891).
  • S oysal, İ. (1983). 1939 Türk-İngiliz-Fransız İttifakı. Belleten. XLVI, 20 -38.
  • Şimşek, H. (2002). Tanzimat ve Mutlakıyet Dönemi Çocuk Dergilerinin Eğitim Açısından İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Şişman, A . (1989). Mekteb -i Osmânî. Journal of Ottoman Studies/Osmanlı Ara ş tırmaları, IV, 83 -160.
  • Takvim -i Vekayi, 23 Muharrem 1287 (25 Nisan 1870) Sayı 1216.
  • Tasvir-i Efkar, 22 Temmuz 1281, sayı 218, s. 1 -3
  • Terakki Gazetesi, 12 Haziran 1869, Sayı 167, s. 1
  • Tercüman -i Hakikat Dergisi, Sayı 2, s. 1
  • Tutsak, S . (2002). İzmir’de Eğitim ve Eğitimciler (1850 –1950). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Unat, F. R. (1964). Türk Eğitim Sisteminin Gelişmesine Tarihi Bir Bakış. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Ülke Eğitiminde 90. Yıl (1885 -1975). İstanbul: Feyziye Mektepleri Vakfı.
  • Veinstein , G. (1999). Selanik (1850 - 1918). İstanbul: İletişim Yayınları.
APA şimşek h (2013). Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları. , 75 - 94.
Chicago şimşek huseyin Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları. (2013): 75 - 94.
MLA şimşek huseyin Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları. , 2013, ss.75 - 94.
AMA şimşek h Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları. . 2013; 75 - 94.
Vancouver şimşek h Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları. . 2013; 75 - 94.
IEEE şimşek h "Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları." , ss.75 - 94, 2013.
ISNAD şimşek, huseyin. "Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları". (2013), 75-94.
APA şimşek h (2013). Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 75 - 94.
Chicago şimşek huseyin Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.3 (2013): 75 - 94.
MLA şimşek huseyin Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.3, 2013, ss.75 - 94.
AMA şimşek h Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(3): 75 - 94.
Vancouver şimşek h Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(3): 75 - 94.
IEEE şimşek h "Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.75 - 94, 2013.
ISNAD şimşek, huseyin. "Bir İmparatorluk refleksi olarak, 19. yüzyılda eğitsel etkileşim ve sonuçları". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 14/3 (2013), 75-94.