1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması

Yıl: 2013 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 59 - 74 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması

Öz:
Bu çalışmada 1998 yılından 2010 yılına kadar okutulan 7 ve 8. sınıf Vatandaşlık ve İnsanHakları Eğitimi (VİHE) ders programı ile 2010 -2011 eğitim -öğretim yılında uygulamayagiren 8. sınıf Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi (VDE) ders programlarınınkarşılaştırılması amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda eğitim programlarının temel ögeleriolan hedef-kazanım, içerik, öğrenme-öğretme süreci ile değerlendirme boyutlarıarasındaki benzerlikler ve farklılıklar ortaya konmuştur. Bu çalışmada, nitelaraştırmalarda veri toplama yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi yöntemikullanılmıştır. Araştırma sonunda, 1998 programının bilgi temelli yerel vatandaşlaryetiştirmeyi hedeflerken, 2010 programının ise beceri ve değerleri ön plana alarak aktif,katılımcı bir dünya vatandaşı yetiştirmeyi hedefle diği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

The comparison of 1998 citizenship and human rights education syllabus and 2010 democracy education teaching program

Öz:
In this dissertation, it is aimed to compare and contrast the 8 th class Citizenship andHuman Rights Ed ucation syllabus taught from 199 8 until 2010 and 8 th class Citizenshipand Democracy Education which has been carried into practice in 2010 -2011 educationalyear. In this regard, similarities and differences between the key elements of educationalprograms such as goal-acquisition, content, learning -teaching progress and the assessmen tdimensions were presented. In this study, as one of the data acquisition methods atqualitative researches, the document review method was utilized . Thus, while the 1998p rogramme aimed to form nation -wide Turkish citizens, 2010 programme aims to developa global citizenship identity.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Büyükkaragöz, S., Muşta, M. C., Yılmaz, H., Pilten, Ö. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Eğitimin Temelleri). Konya: Mikro Basım Yayım Dağıtım.
  • Büyükkaragöz, S. ve Kesici, Ş. (1998). Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitimi. Ankara: Türk Demokrasi Vakfı.
  • Çayır, K. (2003). İnsan hakları ve demokrasi kültürünün geliştirilmesi: ders kitaplarının yazımı. Ders Kitaplarında İnsan Hakları: İnsan Haklarına Duyarlı Ders Kitapları İçin. İstanbul: Türk Tarih Vakfı Yayınları. 21 –45.
  • Çiftçi, A. (2008). Vatandaşlık Bilgisi: Demokrasi ve İnsan Hakla rı. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Çukurçayır, M. A. (2000). Demokrasi ve insan hakları. Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitimi Projesi Kaynakları: Demokrasi Dosyası. (Haz. Kamil B. Raif ve B. Jülide Mollaoğlu), Ankara: Türk Demokrasi Vakfı Yayınları. 252 –266.
  • Dilek, D. (2005). Vatandaşlık bilgisi ders notları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi.
  • Duman, T., Yavuz N. ve Karakaya, N. (2010). İnsan Hakları ve Demokrasi (Vatandaşlık Bilgisi). Ankara: Data Yayınları.
  • Elkatmış, M. (2007). İngiltere ve Türkiye’deki İlköğretim Birinci Kademede İnsan Hakları Eğitimlerinin Karş ılaştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erjem, Y. (2004). Katılımcı, Etkin ve Sorumlu Yurttaş Yetiştirmede Hizmet Ederek Öğrenme (Service Learning) Yöntemi. Uluslararası Demokrasi Eğitimi Sempozyumu . Çanakkale: 354 -359.
  • Ertürk, S. (1985). Diktacı Tutum ve Demokrasi. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Eurodıce. (2005). Citizenship Education at School in Europe. Belgium: Eurodice European Unit. http://www.moec.gov.cy/programs/eurydice/publication.pdf adre sinden 25.07.2011 tarihinde alınmıştır.
  • Huddleston, E., Gollob, R., Krapf, P., Salema, M. H., Spajic -Vrkaš, V. (Eds). (2004). Education For Democratic Citizenship 2001 - 2004. 2005 European Year of Citizenship Through Education. Strasbourg.
  • Keleşoğlu, S. (2 008). Demokrat Yurttaş Niteliklerinin Kazandırılması Açısından 7. -8. Sınıf Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Dersi Programı (2000) İle 6. -7. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Programının (2005) Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Ünive rsitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kepenekçi (Karaman), Y., Gökçe, E. (2001). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinin genel ve özel amaçları ile hedef davranışları üzerine bir inceleme. Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Dersi Öğretim Pr ogramının Değerlendirilmesi Yuvarlak Masa Toplantısı, TODAİE, Ankara.
  • Kışlalı, A. T. (1989 ). Demokrasi eğitiminde öneriler (Panel II). Demokrasi İçin Eğitim. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları. 137 –143.
  • Küçükahmet, L. (1989). Demokrasi eğitiminde boyu tlar ve sorunlar (Panel I). Demokrasi İçin Eğitim. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları. 46 –55.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2010). İlköğretim Vatandaşlı ve Demokrasi Eğitimi Dersi Öğretim Programı. Ankara: TTKB Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (1998). İlköğretim Okulu Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Dersi (7 ve 8. Sınıf) Öğretim Programı. Ankara: TTKB Yayınları.
  • Osler, A. ve Starkey, H. (2006). Education for democratic citizenship: A review of research, Policy and Practice 1995 –2005. Research Papers in Education, 21, 433 -466.
  • San, C. (1985). Gençlik ve demokrasi eğitimi. Gençliğin Eğitimi ve Sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları. 205 –213.
  • Selvi, K. (2004). Vatandaşlık ve İnsan Hakları Dersinin Amaç ve İçeriğinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Demokrasi Eğitimi Sempozyumu , Çanakkale.
  • Tezcan, M. (1983). Cumhuriyetin 60. yılında demokrasimiz, eğitimimiz. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 16, 2, 125–131.
  • Tibbitts, F. (2002). Understanding what we do: emeging m odels for human rights education. Internatioal Review of Education , 48, 159 –171.
  • Tibbitts, F. (1994). Human rights education in schools in the post-communist context. European Journal of Education , 29, 363 –376.
  • Uyangör, N. (2007). İlköğretim 7. Sınıf Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Programının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ültanır, Y. G. (2005). Türk eğitim sitemi ile Avrupa Birliği ülkelerindeki hümanist- demokratik eğitim modelinin karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 67, 110 - 152.
  • Yeşil. R. (2002). Okul ve Ailede İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
APA Elkatmış M (2013). 1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması. , 59 - 74.
Chicago Elkatmış Metin 1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması. (2013): 59 - 74.
MLA Elkatmış Metin 1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması. , 2013, ss.59 - 74.
AMA Elkatmış M 1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması. . 2013; 59 - 74.
Vancouver Elkatmış M 1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması. . 2013; 59 - 74.
IEEE Elkatmış M "1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması." , ss.59 - 74, 2013.
ISNAD Elkatmış, Metin. "1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması". (2013), 59-74.
APA Elkatmış M (2013). 1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 59 - 74.
Chicago Elkatmış Metin 1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.3 (2013): 59 - 74.
MLA Elkatmış Metin 1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.3, 2013, ss.59 - 74.
AMA Elkatmış M 1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(3): 59 - 74.
Vancouver Elkatmış M 1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(3): 59 - 74.
IEEE Elkatmış M "1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.59 - 74, 2013.
ISNAD Elkatmış, Metin. "1998 Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi programı ile 2010 vatandaşlık ve demokrasi eğitimi programlarının karşılaştırılması". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 14/3 (2013), 59-74.