Yıl: 2014 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 81 - 99 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği)

Öz:
Bu araştırma, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeylerinibelirlemek ve yabancılaşmaya yol açan etkenleri ortaya koyabilmek amacıyla yapılmıştır.Betimsel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın verileri, 2011 -2012 öğretimyılında Şanlıurfa ili Merkezi ile Şanlıurfaya bağlı Bozova, Siverek, Suruç, Birecik,Harran ve Viranşehir ilçelerinde bulunan ilköğretim okullarının ikinci kademesindeöğrenim görmekte olan 621 öğrenciden elde edilmiştir. Araştırma bulguları, öğrencileringenel olarak düşük düzeyde okula yabancılaşma yaşadıklarını ortaya koymuştur.Araştırmada ayrıca, öğrencilerin en yüksek düzeyde güçsüzlük alt boyutunda, en düşükdüzeyde kuralsızlık alt boyutunda yabancılaşma yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öteyandan, öğrencilerin okula yabancılaşma düzeylerinin cinsiyet, bir işte çalışma durumu,şiddet eğ ilimi, ailede konuşulan dil, ailenin ekonomik durumu, aile baskısı, idarec i veöğretmenlerden memnuniyet ve yakın arkadaşların okul başarı düzeyi değişkenlerine göreistatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gösterdiği bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Examining the school alienation of secondary school students on the base of some variables (Sample of Şanlıurfa)

Öz:
This research has been conducted with the aim of determining the level of schoolalienation among secondary school students and stating the factors that affect schoolalienation. The data of this research, which was conducted with the descriptive scanningmodel, were obtained from 621 secondary school students studying at the secondaryschools located in the centre of Şanlıurfa province as well as Bozova, Siverek, Suruç,Birecik, Harran and Viranşehir districts. Research findings suggest that students generallyhave a low level of alienation to school. On the other hand, it has been found out thatstud ents have the highest level of alienation on weakness sub -dimension while they havethe lowest level of alienation on anomie sub -dimension. Besides, it has been discoveredthat school alienation levels of students indicate significant differences according togender, working somewhere, violence tendency, the language spoken within family,economic condition of a family, family pressure, satisfaction with administrators andteachers , close friends success levels at school.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adelabu, D. D. (2007). Time perspective and school members hip as correlates to academic achievement among African American adolescents. Adolescence, 42 (167), 525 -538.
  • Alaca, F. (2011). İki dilli olan ve olmayan öğrencilerde okul yaşam kalitesi algısı ve okula aidiyet duygusu ilişkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana.
  • Arastaman, G. (2006): “Ankara ili lise birinci sınıf ö ğ rencilerinin okula bağ lılık durumlarına ilişkin ö ğ renci, ö ğ retmen ve yöneticilerin görüşleri” Yayın lanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğ itim Bilimleri Enstitüsü Eğ itim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Ataş, Ö. (2011). Üniversite öğrencilerinde yabancılaşma duygusu ve nedenleri. Yayınlanmamış Seminer Çalışması, Harran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Şanlıurfa.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bayhan, V. (1995), Üniversite gençliğinde anomi ve yabancılaşma , Kültür Bakanlığı.
  • Bayındır, B. (2002). Ortaöğretim dal öğretmenlerinin mesleğe yabancılaşmaları ile öğretme-öğrenme sürecindeki davranışları arasındaki ilişki. Yayın lanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Blauner, R. (1964). Alienation and fredoom: The factory worke r and his industry. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Booker, K. C. (2004). Exploring school belonging and academic achievement in African American adolescents. Curriculum and Teaching Dialogue , 6 (2), 131 - 143.
  • Çelik, F. (2005). Ortaö ğretim ö ğrencilerinin okula yabancıla şma düzeylerinin bazı de ğişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çiftçi, G. (2009). İlköğretim okullarının bürokratikleşme düzeyi ile öğrenci yabancı laşması arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Finifter, A. W. (1972). Alienation and the social system. New York: John Wiley and Sons, Inc.
  • Fromm, E. (1992). Marx’ın insan anlayışı (çev. Kaan H. Ökten). İstanbul: Arıtan Yayınevi.
  • Gibbs, J. (2004). Preventing the underlying causes of school violence. Psychological Reports, c.84, S.38, ss. 137 -174.
  • Goodenow, C., & Grady, K. E. (1993). The relationship of school belonging and friends' values to academic motivation among urban adolescent students. The Journal of Experimental Education , 62 (1), 60 -71.
  • Horney, K. (1950). Neurosis and human growth. New York: W. W. Norton and Company.
  • Karakaya, İ. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Moran, J.J. (1994). “Participation in Minority Oriented Cocurricular Organizations. Journal of College Student Development.” ERIC: ED418867.
  • Mcelhinney, J.H., Kunkel, C. R. ve Lucas, A. L. (1970). Evidences of school related alienation in elementary school pupils, Paper presented atAmerican Educational Research Association 54th Annual Meeting, March 2 -6.
  • Tezcan, M. (1995). Sosyolojiye giriş. Ankara: Şafak Matbaacılık.
  • Türk, F. (2010). Lise öğrencilerinin eğitimde yabancılaşma sorunu: Anka ra ili Yenimahalle ilçesi iki genel lise örneği. YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uzun, Özlem (2006). İlkö ğretim 5. sınıf ö ğrencilerinin okula yabancıla şma düzeylerine etki eden sosyo -demografik de ğişkenlerin belirlenmesi. Yayınlanmamış YüksekLisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Yiğit, S. (2010). İlköğretim 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin okula yabancılaşma düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
APA şimşek h, KATITAŞ S (2014). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). , 81 - 99.
Chicago şimşek huseyin,KATITAŞ Sevda İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). (2014): 81 - 99.
MLA şimşek huseyin,KATITAŞ Sevda İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). , 2014, ss.81 - 99.
AMA şimşek h,KATITAŞ S İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). . 2014; 81 - 99.
Vancouver şimşek h,KATITAŞ S İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). . 2014; 81 - 99.
IEEE şimşek h,KATITAŞ S "İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği)." , ss.81 - 99, 2014.
ISNAD şimşek, huseyin - KATITAŞ, Sevda. "İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği)". (2014), 81-99.
APA şimşek h, KATITAŞ S (2014). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 81 - 99.
Chicago şimşek huseyin,KATITAŞ Sevda İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15, no.1 (2014): 81 - 99.
MLA şimşek huseyin,KATITAŞ Sevda İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, no.1, 2014, ss.81 - 99.
AMA şimşek h,KATITAŞ S İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(1): 81 - 99.
Vancouver şimşek h,KATITAŞ S İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(1): 81 - 99.
IEEE şimşek h,KATITAŞ S "İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği)." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.81 - 99, 2014.
ISNAD şimşek, huseyin - KATITAŞ, Sevda. "İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde okula yabancılaşmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği)". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15/1 (2014), 81-99.