Yıl: 2014 Cilt: 28 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 173 - 188 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Information content of printed ads belong to a transitional period

Öz:
Bu çalışma, basılı reklamların analizinin ötesine geçerek reklamlardan ilgili döneme ait ekonomik ve kültürel değişimin etkisini görmeye çalışmaktadır. Reklamların bilgi içeriğine yönelik alan yazında çok sayıda çalışma bulunmasına rağmen Türk reklamlarını tarihsel anlamda ve boylamsal şekilde ele alan böyle bir çalışmanın varlığından söz edilemez. Bu çalışma ile Türk reklamının gelişimi, bilgi içeriği bakımından irdelenmektir. Bunun için 303 reklama içerik analizi uygulanmıştır. Türk reklamlarının, alan yazında yer alan diğer ülkelerde olduğu gibi, geniş bir bilgilendirme içeriğine sahip olduğu ancak 1960’lardan itibaren bu içerikte göreceli bir azalma olduğu anlaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat

Bir geçiş dönemine ait basılı reklamların bilgi içeriği

Öz:
Through an examination of print ads about informative content, this paper goes some way to see the impact of changes in the economic and cultural environment on ads. Although much has been written about informative content of ads, no known longitudinal study has examined the information content of Turkish print ads in historical manner. The purpose of this paper is to shed light on the historical development of Turkish print ads according to informational content. A content analysis of 303 Turkish newspaper advertisements was conducted. It was found that Turkish newspaper advertisements generally contain a large amount of information relative to similar content studies. But also there is a significant decrease on the number of multiple cues from late Ottoman to 1960s.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Cutler, B. ve JAVALGI, R. (1992) “A Cross-Culture Analysis of the Visual Components of Print Advertising” Journal of Advertising Research, 32 (January), 320-324.
  • Çakır, H. (1997) “Osmanlı’da Gazete Reklamcılığı”, Elit Yay, Ankara. Dowling, G.R. (1980) “Information Content in US and Australian Television Advertising”, Journal of Marketing, 44 (Fall), 4, 34-37.
  • Harmon, R., Razzouk, N. ve Stern, B. (1983) “The Information Content of Comparative Magazine Advertisements”, Journal of Advertising, 12(4), 10-19.
  • Hong, J.W., Muderrisoğlu, A. ve Zinkhan, G. (1987) “Cultural Differences and Advertising Expression: A Comparative Content Analysis of Japanese and US Magazine Advertising”, Journal of Advertising, 16, 1, 55-68.
  • İvrendi, M., Akbal, İ. ve Canıtez, M. (2005) “Osmanlı İmparatorluğu’nun Son Yıllarında Gazete Reklamları ve Uygulamaları” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 13.
  • Lin, C.A. (1993) “Cultural Differences in Message Strategies: A Comparison Between American and Japanese TV Commercials” Journal of Advertising Research, 33 (July/August), 40-48.
  • Madden, C.S., Cabellero, M.J. ve Masukubo, S. (1986) “Analysis of Information Content in US and Japanese Magazine Advertising” Journal of Advertising, 15 (3), 38-45.
  • Nevet, T. (1992) “Differences between American and British Television Advertising: Explanation and Implications” Journal of Advertising, 21 (4), 61-71.
  • Özbay, R.D, Levi, M. ve Öztürk, S. (2011) “İlan-ı Ticaret, Resimli ilanlar perspektifinde Osmanlı'dan Cumhuriyet'e İstanbul Ticari Hayatı” İstanbul Ticaret Odası, Yayın No: 2010-100, ISBN 978-9944-60-840-4, İstanbul.
  • Perreault, W.D. ve Leigh, L.E. (1989) “Reliability of Nominal Data Based on Qualitative Judgments” Journal of Marketing Research, 26 (May), 135- 148.
  • Resnik, A., Stern, B.L. (1977) “An Analysis of Information Content in Television Advertising” Journal of Marketing, 41(1), 50-53.
  • Stern, B.L., Krugman, D. ve Resnik, A. (1981) “Magazine Advertising: An Analysis of Its Information Content” Journal of Advertising Research, 21, 2, 39-44.
  • Taylor, C.R., Miracle, G.E. ve Wilson, D.R. (1997) “The Impact of Information Level on the Effectiveness of US and Korean Television Commercials” Journal of Advertising, 26, 1, 1-17.
  • Uray, N. ve Burnaz, Ş. (2001) “Information Content in TV Advertising: A Comparative Analysis of German and Turkish TV Commercials” Tenth Biennial Academy of Marketing Science World Marketing Congress, Vol. X.
  • Weinberger, M.G. ve Spotts, H.E. (1989) “A Situational View of Information Content in TV Advertising in the US and U.K” European Journal of Marketing, 53 (1), 89-94.
  • Wiles, C.R., Wiles, J.A. ve Tjerlund, A. (1996) “The Ideology of Advertising: the United States and Sweden” Journal of Advertising Research, 36 (May/June), 57-66.
APA özsoy t (2014). Information content of printed ads belong to a transitional period. , 173 - 188.
Chicago özsoy tufan Information content of printed ads belong to a transitional period. (2014): 173 - 188.
MLA özsoy tufan Information content of printed ads belong to a transitional period. , 2014, ss.173 - 188.
AMA özsoy t Information content of printed ads belong to a transitional period. . 2014; 173 - 188.
Vancouver özsoy t Information content of printed ads belong to a transitional period. . 2014; 173 - 188.
IEEE özsoy t "Information content of printed ads belong to a transitional period." , ss.173 - 188, 2014.
ISNAD özsoy, tufan. "Information content of printed ads belong to a transitional period". (2014), 173-188.
APA özsoy t (2014). Information content of printed ads belong to a transitional period. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 173 - 188.
Chicago özsoy tufan Information content of printed ads belong to a transitional period. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 28, no.3 (2014): 173 - 188.
MLA özsoy tufan Information content of printed ads belong to a transitional period. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.28, no.3, 2014, ss.173 - 188.
AMA özsoy t Information content of printed ads belong to a transitional period. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2014; 28(3): 173 - 188.
Vancouver özsoy t Information content of printed ads belong to a transitional period. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2014; 28(3): 173 - 188.
IEEE özsoy t "Information content of printed ads belong to a transitional period." Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28, ss.173 - 188, 2014.
ISNAD özsoy, tufan. "Information content of printed ads belong to a transitional period". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 28/3 (2014), 173-188.