Yıl: 2014 Cilt: 33 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 71 - 94 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama

Öz:
Dengeli sonuç kartı (balanced scorecard) organizasyonun vizyon ve stratejisini açıklayan ve bunları faaliyetlere dönüştüren yönetim sistemi için bir çerçeve oluştur maktadır. Dengeli sonuç kartı (DSK), finansal ve finansal olmayan performans ölçütlerini kapsamlı bir şekilde kullanmakta ve i şletmelerin strateji odaklı hale gelmesi sağlanmaktadır. DSK, bir şirketin performansını; finans, müşteri boyutu, şirket içi yönte mler boyutu, öğrenme ve gelişme boyutu ve finansal boyut olmak üzere 4 grup gösterge ile ölçmektedir. Bu dört boyut firmaların performanslarını geliştirmek, kontrol etmek ve gelişme için neler yapmaları gerektiğini göstermek konusunda önemli stratejik bilg iler sağlar.Bu çalışmada ilk olarak performans yönetimi ve performans ölçümü kavramları hakkında bilgi verilmiş, ardından modern performans ölçme ve değerleme yöntemlerinden biri olan dengeli sonuç kartı yöntemi açıklanmış ve KOBİ niteliğindeki bir işletm ede olay çalışması şeklinde uygulamasına yer verilmiştir. Çalışma sonunda dengeli sonuç kartı yönteminin, kendi performanslarını izlemek ve stratejilerine yön vermek isteyen firmalara yol göstermede önemli bir yönetim aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat

The balanced scorecard as a performance measurement and evaluation toolin organizations: an empirical study in kahramanmaraş

Öz:
The Balan ced scorecard (BSC) constitutes a framework for management system which explains the organization's vision and mission, and translates them into action. The Balanced scorecard uses financial and nonfinancial performance measures comprehensively, and makes businesses focused upon strategy. BSC measures a business's performance with four group indicators which are the learning and growth perspective, the business process perspective, the customer perspective and the financial perspective. These four perspecti ves provide important strategic information to businesses to improve and control their performance. In this study, firstly, information is given about performance management and performance measurement, secondly, BSC is explained as a one of the modern per formance measurement and evaluation methods, and its application in a SMEs has taken place as an empirical study. As a result, it is determined that BSC is an important management tool to measure business performance and to give direction to its strategy.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA HATUNOĞLU Z, KABA M, KILLI M (2014). İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama. , 71 - 94.
Chicago HATUNOĞLU ZEYNEP,KABA Mehmet,KILLI Mustafa İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama. (2014): 71 - 94.
MLA HATUNOĞLU ZEYNEP,KABA Mehmet,KILLI Mustafa İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama. , 2014, ss.71 - 94.
AMA HATUNOĞLU Z,KABA M,KILLI M İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama. . 2014; 71 - 94.
Vancouver HATUNOĞLU Z,KABA M,KILLI M İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama. . 2014; 71 - 94.
IEEE HATUNOĞLU Z,KABA M,KILLI M "İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama." , ss.71 - 94, 2014.
ISNAD HATUNOĞLU, ZEYNEP vd. "İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama". (2014), 71-94.
APA HATUNOĞLU Z, KABA M, KILLI M (2014). İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama. Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(1), 71 - 94.
Chicago HATUNOĞLU ZEYNEP,KABA Mehmet,KILLI Mustafa İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama. Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 33, no.1 (2014): 71 - 94.
MLA HATUNOĞLU ZEYNEP,KABA Mehmet,KILLI Mustafa İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama. Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.33, no.1, 2014, ss.71 - 94.
AMA HATUNOĞLU Z,KABA M,KILLI M İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama. Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2014; 33(1): 71 - 94.
Vancouver HATUNOĞLU Z,KABA M,KILLI M İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama. Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2014; 33(1): 71 - 94.
IEEE HATUNOĞLU Z,KABA M,KILLI M "İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama." Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33, ss.71 - 94, 2014.
ISNAD HATUNOĞLU, ZEYNEP vd. "İşletmelerde performans ölçme ve değerlendirme aracı olarak dengeli sonuç kartı (balanced scorecard): Kahramanmaraş'ta örnek bir uygulama". Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 33/1 (2014), 71-94.