Yıl: 2012 Cilt: 45 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 23 - 61 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022

Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice

Öz:
Bu çalışmanın amacı; Türkiye’deki ilköğretim okullarında görev yapan bilgisayar öğretmenlerinin 2006 yılında yenilenen ilköğretim bilgisayar dersi müfredatına karşı olan tutumlarını değerlendirmek ve bilgisayar dersinin yenilenen müfredatının ilköğretim okullarında nasıl uygulandığını göstermektir. Bu çalışmadaki öncelikli amaç; yenilenen ilköğretim bilgisayar dersi müfredatının bilgisayar öğretmenlerinin mesleki rolleri ve motivasyonları ile öğrencilerin derse karşı tutumları ve başarıları üzerinde olan etkilerini göstermek, yenilenen müfredata karşı öğretmen ve öğrenci tutumlarını araştırmak ve bilgisayar eğitimindeki temel faktörleri açıklayarak yenilen müfredat kapsamında ilköğretim okullarındaki bilgisayar dersinin uygulanışının mevcut durumunu açıklamaktır. Araştırmanın sonuçları, yenilenen ilköğretim bilgisayar dersi müfredatının, bilgisayar dersinin ilköğretim okullarındaki uygulanışında birçok problemi beraberinde getirdiğini göstermektedir. Bilgisayar eğitimi sırasında karşılaşılan en önemli problemlerin temel kaynağı bilgisayar dersinin seçmeli bir ders olması ve bu ders için ayrılan kısıtlı süredir. Bu durum göz önüne alındığında; Milli Eğitim Bakanlığı’nın yeni bir öğretim programı geliştirerek bilgisayar eğitimini daha verimli yapma çabalarına ulaşıp ulaşmadığı açık değildir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaba-Altun, S. (2004). Information Technology Classrooms and Elementary School Principals’ Roles: Turkish Experience. Education and Information Technologies, 9 (3), 255-270.
  • Akbaba-Altun, S. (2006). Complexity of Integrating Computer Technologies into Education in Turkey. Educational Technology & Society, Vol. 9 (1), 176-187.
  • Akkoyunlu, B. (2002). Educational Technology in Turkey: Past, Present and Future. Education Media International, 39 (2), 165-174.
  • Aktif Haber. (2006, Ocak 3). Milli Eğitimden Çağ Dışı Karar. [Online]: http://www.aktifhaber.com/read_news.php?nID=58026 adresinden 5 Mayıs 2007 tarihinde erişilmiştir.
  • Aşkar, P., Usluel, Y. K., & Mumcu, F. K. (2006). Logistic Regression Modeling for Predicting Task-Related ICT Use in Teaching. Educational Technology & Society, 9 (2), 141-151.
  • Barnett, H. (2001). Successful K-12 technology planning: Ten essential elements. Retrieved December 20, 2008, from ERIC Document Reproduction Service, ED457858.
  • Bereiter, C. (2002). Education and mind in the knowledge age. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. Glencoe, IL: Free Press.
  • Brewer, E. W., & Shapard, L. (2004). Employee burnout: A meta-analysis of the relationship between age or years of experience. Human Resource Development Review, Vol. 3 (2), 102-123.
  • Çakır, R. (2008). Preservice and Inservice Basic Education Computer Teachers’ Professional Growth in Terms of Their Perceptions of Teaching, Pedagogical Competencies and Subject Matter Knowledge. Unpublished doctoral dissertation, METU, Ankara, Turkey.
  • Deryakulu, D. (2005). Bilgisayar Öğretmenlerinin Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 35-53.
  • Deryakulu, D. (2006). Burnout in Turkish Computer Teachers: Problems and Predictors. International Journal of Educational Reform, 15 (3), 370- 385.
  • Deryakulu, D., & Olkun, S. (2007). Analysis of Computer Teachers’ Online Discussion Forum Messages about Their Occupational Problems. Educational Technology & Society, 10 (4), 131-142.
  • Deryakulu, D., & Olkun, S. (2008). Administrative Support and Supervision for Computer Teachers: Teachers’ Professional Memories. In Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2008 (pp. 3407-3412). Chesapeake, VA: AACE.
  • Fink, A., & Kosecoff, J. (1998). How to conduct surveys: A step-by-step guide. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to Design and Evaluate Research in Education (Sixth Edition). New York: McGraw-Hill Company.
  • Friedman, I. A. (1991). High-and-low-burnout schools: School culture aspects of teacher burnout. Journal of Educational Research, Vol. 84 (6), 325-333.
  • Göktaş, Y. (2006). The Current Status of Communication Technologies Integration into Schools of Teacher Education and K-12 in Turkey. Yayınlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Göktaş, Y., & Yıldırım, Z. (2007). ICT Integration in Primary Education and Teacher Education Programs in Turkey and in EU Countries. Education and Science, 32 (143), 55-67.
  • Granger, C. A., Morbey, M. L., Lotherington, H., Owston, R. D., & Wideman, H. H. (2002). Factors contributing to teachers’ successful implementation of IT. Journal of Computer Assisted Learning, Vol. 18, 480-488.
  • Güçlü, A. (2006, Ocak 3). Hani Bilişim Çağını Yakalayacaktık? Milliyet İnternet.
  • [Online]: http://www.milliyet.com/2006/01/03/yazar/guclu.html adresinden 20 Mayıs 2007 tarihinde erişilmiştir.
  • Gülmez, S. (2006, Mayıs 29). Bilgisayar Eğitimi Sınıfta Kaldı. Aksiyon Haftalık Haber Dergisi, 599. [Online] http://www.aksiyon.com.tr/detay.php?id=24379 adresinden 20 Mayıs 2007 tarihinde erişilmiştir.
  • Gürbüz, T. (2004). An Assessment of an On-line Course Environment Based on the Perceptions of Students and the Instructor: A Case Study. Yayınlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Handley, D., Stables, S., & Stables, A. (1996). Pupils’ Subject Preferences at Key Stage in South Wales. Educational Studies, Vol. 22 (2), 177-186.
  • Hara, N., Bonk, C. J., & Angeli, C. (2000). Content analysis of Online Discussion in An Applied Educational Psychology Course. Instructional Science, Vol. 28, 115-152.
  • Harasim, L., Hiltz, S. R., Teles, L., & Turoff, M. (1995). Learning networks: A field guide to teaching and learning on-line. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Henri, F. (1992). Computer Conferencing and Content Analysis. In A.R. Kaye, ed., Collaborative Learning through Computer Conferencing: The Najaden Papers, 115-136. New York: Springer.
  • Human Development Sector Unit (ECSHD). (1998). Turkey – Basic Education Project. The World Bank Report. (Report No: 17877). FYR Macedonia: Turkey Country Unit • Europe and Central Asia Regional Office.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2004). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches. Allyn & Bacon.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Journal Educational Researcher, 33 (7), 14-26.
  • Kabakçı, I., Kurt, A.A., & Yıldırım, Y. (2008). Bilgisayar Öğretmenlerinin Seçmeli Bilişim Teknolojileri Öğretim Programının Uygunluğuna İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Paper presented at the 8th International Educational Technology Conference, Eskişehir, Türkiye.
  • Kyriacou, C. (2001). Teacher Stress: Directions for future research. Educational Review, Vol. 53 (1), 27-35.
  • MEB. (1998). İlköğretim Okulları Seçmeli Bilgisayar Dersi 1-2-3-4-5 Öğretim Programı. Eylül 1998 Tarih ve 2492 Sayılı Tebliğler Dergisi.
  • MEB. (2001). National education at the beginning of 2002. Republic of Turkey MoNE Research, Planning and Coordination Board. [Online]: http://www.meb.gov.tr adresinden 8 Kasım 2008 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB. (2006a). İlköğretim Okulları Seçmeli Bilişim Teknolojileri Dersi (1– 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Eylül 2006 Tarih ve 2588 Sayılı Tebliğler Dergisi.
  • MEB. (2006b). Milli Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karar (Karar No: 1/12/2006-2006/11350).
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). An Expended Source Book: Qualitative Data Analysis. (Second Edition). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Özdemir, S., & Kılıç, E. (2006). Integrating Information and Communication Technologies in the Turkish Primary School System. British Journal of Educational Technology, 38 (5), 907-916.
  • Parker, D. R. (1997). Increasing Faculty Use of Technology in Teaching and Teacher Education. Journal of Technology and Teacher Education, 5 (2/3), 105-115.
  • Patrikas, E. O., & Newton, R.A. (1999). Computer literacy among entering allied health students and faculty: A process for rational technology planning. T.H.E. Journal, Vol. 27 (5), 60-65.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods, 2nd edition. Sage Publication, Newbury Park, CA.
  • Schwab, R. L., & Iwanicki, E. F. (1982). Perceived role conflict, role ambiguity, and teacher burnout. Educational Administration Quarterly, Vol. 18, 60-74.
  • Schwab, R. L., Jackson, S. E., & Schuler, R. S. (1986). Educator burnout: Sources and consequences. Educational Research Quarterly, Vol. 10 (3), 14-30.
  • Seferoğlu, S.S. (2007). İlköğretim Bilgisayar Dersi Öğretim Programı: Eleştirel Bir Bakış ve Uygulamada Yaşanan Sorunlar. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 99-111.
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (1998). Mixed Methodology: Combining Qualitative and Quantitative Approaches. Applied Social Research Methods Series, Vol. 46. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Timüçin, E.T., Öngöz, S.Ş., & Tatlı, Z.H. (2007). Bilgisayar Öğretmenlerinin İlköğretim Bilgisayar Ders Saatlerine İlişkin Düşünceleri ve Müfredata Yönelik Önerileri. Paper presented at the 7th International Educational Technology Conference, Lefkoşa, KKTC. [Online]: www.teknobilisim.net/download/ders.doc adresinden Mart 2008 tarihinde erişilmiştir.
  • Tsai, M.J., & Tsai, C.C. (2003). Student Computer Achievement, Attitude, and Anxiety: The Role of Learning Strategies. Journal of Educational Computing Research, 28 (1), 47-61.
  • TTKB. (2006). Talim ve Terbiye Kurulu’nun 28.08.2006 Tarih ve 347 Sayılı Kararı.
  • TTKB. (2007). Talim ve Terbiye Kurulu’nun 04.06.2007 Tarih ve 111 Sayılı Kararı.
  • TTKB. (2010). Talim ve Terbiye Kurulu’nun 20.07.2010 Tarih ve 75 Sayılı Kararı.
  • Vaughn, S., Schumm, J.S., & Singagub, J. (1996). Focus Group Interviews in Education and Psychology. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Wagner, D.A., Day, B., James, T., Kozma, R.B., Miller, J., & Unwin, T. (2005). Monitoring and Evaluation ICT in Education Projects – A Handbook for Developing Countries. Washington D.C.: The International Bank for Reconstruction and Development / The World Bank.
  • Yıldırım, S. (1999). Are Educational Computing Courses Effective? Teachers are Talking. In J. Price et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 1999 (pp. 425-430). Chesapeake, VA: AACE.
APA Şerefoğlu Henkoğlu H, YILDIRIM S (2012). Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice. , 23 - 61.
Chicago Şerefoğlu Henkoğlu Halise,YILDIRIM SONER Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice. (2012): 23 - 61.
MLA Şerefoğlu Henkoğlu Halise,YILDIRIM SONER Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice. , 2012, ss.23 - 61.
AMA Şerefoğlu Henkoğlu H,YILDIRIM S Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice. . 2012; 23 - 61.
Vancouver Şerefoğlu Henkoğlu H,YILDIRIM S Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice. . 2012; 23 - 61.
IEEE Şerefoğlu Henkoğlu H,YILDIRIM S "Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice." , ss.23 - 61, 2012.
ISNAD Şerefoğlu Henkoğlu, Halise - YILDIRIM, SONER. "Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice". (2012), 23-61.
APA Şerefoğlu Henkoğlu H, YILDIRIM S (2012). Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1), 23 - 61.
Chicago Şerefoğlu Henkoğlu Halise,YILDIRIM SONER Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 45, no.1 (2012): 23 - 61.
MLA Şerefoğlu Henkoğlu Halise,YILDIRIM SONER Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.45, no.1, 2012, ss.23 - 61.
AMA Şerefoğlu Henkoğlu H,YILDIRIM S Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2012; 45(1): 23 - 61.
Vancouver Şerefoğlu Henkoğlu H,YILDIRIM S Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2012; 45(1): 23 - 61.
IEEE Şerefoğlu Henkoğlu H,YILDIRIM S "Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45, ss.23 - 61, 2012.
ISNAD Şerefoğlu Henkoğlu, Halise - YILDIRIM, SONER. "Computer education in Turkish basic education schools: Gaps between policy and practice". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 45/1 (2012), 23-61.