Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri

Yıl: 2014 Cilt: 43 Sayı: 204 Sayfa Aralığı: 114 - 134 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri

Öz:
Eğitimde verimliliği ve kaliteyi arttırma, öğretmenlerin yeterlik ve performans düzeylerinin yüksek olması ve onlara sunulan eğitim-öğretim hizmetlerinin ve kaynaklarının zengin olması ile orantılıdır. Bu kalitenin arttırılması ve verimliliğin sürekli olarak sağlanması da öğretmenlerin doğru, tutarlı, güvenilir ve etkin bir şekilde izlenmesi ve değerlendirilmesi- ne bağlıdır. Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri çerçevesinde hazırlanmış yeterlik düzeyi belirleme ve değerlendirme sistemi ile mesleki gelişim eğiti- mi sistemi, öğretmenlerin gösterdiği gelişimleri izlemede ve öğretmenlerin mesleki gelişim ihtiyacı duyduğu alanların belirlenmesinde yardımcı ola- cak, öğretmenlere kendilerini tanımada, mesleki öz-değerlendirmelerini yapmada ve kariyerlerini planlamada destek olacak, öğretmenlerin mesleki kariyerleri boyunca belirli bir yeterlik düzeyinin üzerinde tutulması güven- ce altına alınmış olacaktır. Bu tür sistemler elden edilen diploma ve/veya sertifika yanında öğretmen istihdamında ve öğretmenlerin mesleki gelişi- minde kullanılabilecektir. Bu ihtiyaçtan hareketle bu derlemede öğretmen mesleği genel yeterlikleri temelli bir öğretmen yeterlik düzeyi değerlendir- mesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir sistem önerisi sunulmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

A system level proposal on teacher competency assessment and teacher professional development

Öz:
The quality and productivity of education is correlated with high teacher competency level and the quality of services and resources provided to teachers. To increase the quality of education and sustain its productivity there is a need for accurate, consistent, reliable and effective teacher assess- ment and professional development systems. Such systems, which are alig- ned with national teacher competency frameworks, would enable stakehol- ders to monitor teacher development, determine the professional needs of teachers and support teachers to conduct self-assessments, plan their career paths and enhance their competency levels. Those systems could also be used for teacher recruitment and retention. This theoretical paper proposes a system level development, that is anticipated to support teachers, schools, Ministry of National Education and teacher training programs.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Angrist, J. D. & Lavy, V. (2001). Does teacher training affect pupil learning? Evidence from matched comparisons in Jerusalem public schools. Journal of Labor Economics, 19(2), 343-369.
  • Berry, B. (2009). Keeping the promise: Recruiting, retaining, and growing effective teachers for high- needs schools. Raleigh, NC: Center for Teaching Quality.
  • Bill & Melinda Gates Foundation (2010). Learning about teaching: Initial findings from the Measures of Effective Teaching Project. Seattle: Author
  • Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment and education: Principles, policy and practice, 5(1), 7-75.
  • Blank, R.K., de las Alas, N., & Smith, C. (2008). Does Teacher Professional Development Have Effects on Teaching and Learning? Evaluation Findings from Programs in 14 States. Washington, DC: Council of Chief State School Officers.
  • Bond, L., Smith, T., Baker, W. K., & Hattie. J. (2000). The certification system of the National Board for Professional Teaching Standards: A construct and consequential validity study. Greensboro, NC: Center for Educational Research and Evaluation, University of North Carolina, Greensboro.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012) Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Council of the European Union (2007). Draft conclusion of the Council and of the Representatives of the Member States, meeting within the Council, on improving the quality teacher education. 14413/07, EDUC 180, SOC 405, Brussels.
  • Crowe, C. (2010). Measuring what matters: A stronger accountability model for teacher education. Washington: Center for American Progress.
  • Darling-Hammond, L. (2012). Creating a comprehensive system for evaluating and supporting effective teaching. Stanford, CA. Stanford Center for Opportunity Policy in Education.
  • Darling-Hammond, L. (2010). Evaluating teacher effectiveness. How teacher performance assessments can measure and improve teaching. Washington, DC: Center for American Progress.
  • Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives. 8(1).
  • Darling-Hammond, L., Holtzman, D. J., Gatlin, S. J., & Heilig, J. V. (2005). Does Teacher Preparation Matter? Evidence about Teacher Certification, Teach for America, and Teacher Effectiveness. Education Policy Analysis Archives, 13(42).
  • Deakin Crick, R. (2008). Pedagogy for citizenship. In F. Oser & W. Veugelers (Eds.), Getting invol- ved: Global citizenship development and sources of moral values (31-55). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Department of Education and Training (2004). Competency Framework for teachers. East Perth, Australia: Author.
  • Devlet Planlama Teşkilatı (2013). Onuncu kalkınma planı. 2014-2018. Erişim: http://www.dpt.gov.tr/DocObjects/view/15089/Onuncu_Kalk%C4%B1nma_Plan%C 4%B1.pdf
  • Department for Education (DfE) (2013). Teachers’ Standards. Online: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/2 08682/Teachers__Standards_2013.pdf
  • Erişti, B. (2008). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. I. Kabakçı Yurdakul (Ed.), Öğretmenlikte mesleki gelişim, s. 1-28. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, No: 1809.
  • European Commission (2013). Supporting teacher competence development for better learning outcomes. Online: http://ec.europa.eu/education/policy/school/teacher- training_en.htm
  • European Commission (2012). Rethinking education: Investing in skills for better socio-economic out- comes. COM(2012) 669/3.
  • European Commission (2002). The teaching profession in Europe: Profile, trends and concerns. Key topics in education in Europe: Volume 3. Directorate-General for Education and Culture.
  • European Union (2010). Teachers’ professional development. Europe in international comparison. An analysis of teachers’ professional development based on the OECD’s teaching and learning ınternational survey (TALIS). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Union
  • Feiman-Nemser, S. (2008). Teacher Learning. How do Teachers learn to teach? In Cochran-Smith, M, Feiman-Nemser, S., McIntyre, D. (Eds.). Handbook of research on Teacher Education.
  • Enduring Questions in Changing Contexts. New York/Abingdon: Routledge/ Taylor & Francis.
  • Goe, L. & Stickler L. M. (2008). Teacher quality and student achivement: making the most of recent rese- arch. Washington, DC: National Comprehensive Center for Teacher Quality.
  • Goldhaber, D., & Brewer, D. (2000). Does teacher certification matter? High school teacher certi- fication status and student achievement. Educational evaluation and policy analysis, 22(2), 129-145.
  • Guskey, T. R. & Yoon, K. S. (2009). What works in professional development? Phi Delta Kappan, 90(7), 495-500.
  • Jaquith, A., Mindich, D., Wei, R. C., and Darling-Hammond, L. (2010). Teacher professional learning in the United States: Case studies of state policies and strategies. Oxford, OH: Learning Forward.
  • Kabakçı Yurdakul, I. (2008). Öğretmenlikte mesleki gelişim modelleri. I. Kabakçı Yurdakul (Ed.), Öğretmenlikte mesleki gelişim, s. 1-28. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, No: 1809.
  • Nye, B., Konstantopoulos, S., & Hedges, L. (2004). How large are teacher effects? Educational Evaluation and Policy Analysis, 26(3), 237-257.
  • MEB (2008). Öğretmen yeterlikleri. Öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB (2007). Okul temelli mesleki gelişim okul yöneticisi ve öğretmenler için mesleki gelişim kılavuzu. Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • MEB (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED) (2006). Okulda performans yönetim modeli. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • National Association of State Boards of Education (NASBE) Study Group on Teacher Preparation, Retention, Evaluation, and Compensation (2011). Gearing Up: Creating a Systemic Approach to Teacher Effectiveness. Arlington, VA; Author.
  • NBPTS (2012a). National Board for Professional Teaching Standards. Early childhood generalist stan- dards. Online: http://www.nbpts.org/sites/default/files/documents/certificates/NB- Standards/nbpts-certificate-ec-gen-standards_09.23.13.pdf
  • NBPTS (2012b). National Board for Professional Teaching Standards. Middle childhood generalist stan- dards. Online: http://www.nbpts.org/sites/default/files/documents/certificates/NB- Standards/nbpts-certificate-mc-gen-standards_09.23.13.pdf
  • Newton, X., Darling-Hammond, L., Haertel, E., & Thomas, E. (2010). Value-added modeling of teacher effectiveness: An exploration of stability across models and contexts. Educational Policy Analysis Archives, 18 (23).
  • Odabaşı, H. F. (2008). Öğretmenlikte mesleki gelişimin kuramsal ve kavramsal yapısı. I. Kabakçı (Ed.), Öğretmenlikte mesleki gelişim, s. 59-80. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, No:1809.
  • Odabaşı, H. F. & Kabakçı I. (2007, Mayıs). Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinde bilgi ve iletişim teknolojileri. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu, Bakü, Azerbaycan.
  • OECD (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environments. First Results from TALIS. Paris: OECD Publications http://www.oecd.org/dataoecd/ 17/51/43023606.pdf
  • OECD (2005). Teachers matter: Attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OECD.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Seta Analiz, 17, 1-37.
  • Rivkin, S. G., Hanushek, E. A., & Kain, J. F. (2001). Teachers, schools, and academic achievement. Amherst, MA: Amherst College.
  • Rockoff, J. E. (2004). The impact of individual teachers on student achievement: Evidence from panel data. AEA Papers and Proceedings, May.
  • Rychen, D.S. & Salganik, L.H. (2003). Key Competencies for a successful life and a well-functioning society. Göttingen: Hogrefe & Huber
  • Sanders, W. L., & Rivers, J. C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers on future academic achievement. University of Tennessee Value-Added Research and Assessment Center.
  • Sato, M., Wei, R. C., & Darling-Hammond, L. (2008). Improving teachers’ assessment practices through professional development: The case of National Board Certification. American Educational Research Journal, 45, 669-700.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterliliklerini yeniden düşünmek. Türk Yurdu Dergisi, 29, 37–41.
  • Thompson, M. & Goe, L. (2009). Models for effective and scalable teacher professional development. Ewing, NJ: Educational Testing Service.
  • Türk Eğitim Derneği (TED) (2009). Öğretmen yeterlikleri. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • UNESCO. (2003). Teacher professional development: An international review of the literature. Paris: Eleonora Villegas-Reamers.
  • Williamson McDiarmid, G. & Clevenger-Bright, M. (2008). Rethinking Teacher Capacity. In Cochran-Smith, M., Feiman-Nemser, S. & Mc Intyre, D. (Eds). Handbook of Research on Teacher Education. Enduring questions in changing contexts. New
  • York/Abingdon:Routledge/Taylor & Francis. Yuen, L. H. (2012): The impact of continuing professional development on a novice teacher.Teacher Development: An İnternational Journal of Teachers’ Professional Development, 16(3),387-398
APA BULDU M (2014). Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. , 114 - 134.
Chicago BULDU Mehmet Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. (2014): 114 - 134.
MLA BULDU Mehmet Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. , 2014, ss.114 - 134.
AMA BULDU M Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. . 2014; 114 - 134.
Vancouver BULDU M Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. . 2014; 114 - 134.
IEEE BULDU M "Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri." , ss.114 - 134, 2014.
ISNAD BULDU, Mehmet. "Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri". (2014), 114-134.
APA BULDU M (2014). Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. Milli Eğitim, 43(204), 114 - 134.
Chicago BULDU Mehmet Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. Milli Eğitim 43, no.204 (2014): 114 - 134.
MLA BULDU Mehmet Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. Milli Eğitim, vol.43, no.204, 2014, ss.114 - 134.
AMA BULDU M Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. Milli Eğitim. 2014; 43(204): 114 - 134.
Vancouver BULDU M Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri. Milli Eğitim. 2014; 43(204): 114 - 134.
IEEE BULDU M "Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri." Milli Eğitim, 43, ss.114 - 134, 2014.
ISNAD BULDU, Mehmet. "Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanması üzerine bir öneri". Milli Eğitim 43/204 (2014), 114-134.