Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme

Yıl: 2014 Cilt: 43 Sayı: 202 Sayfa Aralığı: 131 - 140 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme

Öz:
Bütün yaşlara hitap eden edebî eserler, hem düşüncelerin şekillenme- sinde hem de duyguların çeşitlenmesinde oldukça önem arz etmektedir. Özel- likle hedef kitlesi çocuklar olan edebî eserler, bir yandan çocuklara edebî zevk ve estetik bakış kazandırırken diğer yandan da güzel bir dil kazanımı sağla- maktadır. Dilin etkili ve zengin bir biçimde kullanıldığı edebî ürünler ana dili sevgisi ve bilinci kazanılmasında da oldukça faydalıdır. Bütün bunların yanın- da bu tür eserlerin olumlu kişilik gelişimine de zemin hazırladığı bir gerçektir. Bu çalışmada, Halikarnas Balıkçısı mahlaslı Cevat Şakir Kabaağaçlının, hedef kitlesi çocuklar olan Yol Ver Deniz adlı eserinin çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında değerlendirilmesi yapılmıştır. Eserin muhteva özellikleri ortaya konu- larak özellikle söz varlığını oluşturan unsurları dikkatlere sunulmuştur. Buna göre eserin çocukların algı gelişimine, sosyal ve duygu gelişimine, kişilik gelişi- mine ve hayal gücünün zenginleşmesine ortam hazırlamak gibi çocuk edebiya- tı hedeflerine hizmet ettiği görülmüştür. Ayrıca eserde çocukların söz varlığını geliştirecek kelime, deyim, tabir, atasözü ve terimlere yer verilmesi, eserin dik- kat çeken yönlerini oluşturmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Edebiyat Edebi Teori ve Eleştiri

An evaluation of the yol ver Deniz story of the halikarnas balikçisi in the light of juvenile literature principles

Öz:
Literary works are important at all ages for the shaping of thoughts and developing of feelings. Especially with children, literary works pave the way for literary pleasure, getting aesthetics point of view, and improving verbal ability. Moreover, when literary works use the language effectively and efficiently, they are very useful for loving of mother language and being conscious of its impor- tance. Besides all these, there is a common sense that literary works pave the way for personal development. In this study, the researcher has evaluated the principles of children s literature by focusing on Yol Ver Deniz, which was written for children by Cevat Şakir Kabaağaçlı. The researcher has concentrated on the content of this work and focused on its verbal features. Accordingly, the researcher has concluded that Yol Ver Deniz paves the way for the improvement of children s perceptions, their growth both socially and emotionally, their personal development, and the enrichment of their ima- gination. Furthermore, the researcher has asserted that Yol Ver Deniz is an effec- tive work for increasing children verbal skills, including vocabulary choice, and the use of idioms, phrases, and proverbs.
Anahtar Kelime:

Konular: Edebiyat Edebi Teori ve Eleştiri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKALIN, Sami. (1970). Edebiyatımızda Terimler Sözlüğü, İstanbul: Varlık Yay.
  • AKSOY, Ömer Asım.(1981). Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü-1, Ankara: TDK Yayınları.
  • ALPAY, Meral ve ANHEGGER, Robert. (1975). Çocuk Edebiyatı ve Çocuk Kitapları, İstanbul: Cem Yayınları.
  • CÜCELOĞLU, Doğan. (1985). İçimizdeki Çocuk, İstanbul: Remzi Kitabevi,
  • GÜLERYÜZ, Hasan. (2006). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • KABAAĞAÇLI, Cevat Şakir. (2011). Yol Ver Deniz, Ankara: Bilgi Yayınları.
  • OĞUZKAN, Ferhan. (2001). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Anı Yayınları.
  • ŞİRİN, Mustafa Ruhi. (1994). 99 Soruda Çocuk Edebiyatı, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • TURAL, Sadık Kemal. (1993). Edebiyat Bilimine Katkılar, Ankara: Ecdad Yayınları.
  • YAKICI, Ali. ( 2007). “Halk Bilimi ve Edebiyatı Ürünlerinin Çocuk Edebiyatının Doğuşuna Etkisi”, Ankara: Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı.
  • YALÇIN, Alemdar ve AYTAŞ, Gıyasettin. (2003). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • YAVUZER, Haluk. (1993). Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi,
  • YÖRÜKOĞLU, Atalay. (1986). Çocuk Ruh Sağlığı, İstanbul: Özgür Yayınları.
  • ZENGİN, Ahmet Yaşar ve ZENGİN, Nesrin. (2007). Çocuk Edebiyatı, İstanbul: Truva Yayınları.
  • www.tdk.gov.tr
  • Türkçe Sözlük (2005). Ankara: TDK Yayınları
APA Pilav S (2014). Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme. , 131 - 140.
Chicago Pilav SALİM Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme. (2014): 131 - 140.
MLA Pilav SALİM Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme. , 2014, ss.131 - 140.
AMA Pilav S Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme. . 2014; 131 - 140.
Vancouver Pilav S Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme. . 2014; 131 - 140.
IEEE Pilav S "Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme." , ss.131 - 140, 2014.
ISNAD Pilav, SALİM. "Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme". (2014), 131-140.
APA Pilav S (2014). Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme. Milli Eğitim, 43(202), 131 - 140.
Chicago Pilav SALİM Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme. Milli Eğitim 43, no.202 (2014): 131 - 140.
MLA Pilav SALİM Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme. Milli Eğitim, vol.43, no.202, 2014, ss.131 - 140.
AMA Pilav S Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme. Milli Eğitim. 2014; 43(202): 131 - 140.
Vancouver Pilav S Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme. Milli Eğitim. 2014; 43(202): 131 - 140.
IEEE Pilav S "Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme." Milli Eğitim, 43, ss.131 - 140, 2014.
ISNAD Pilav, SALİM. "Çocuk edebiyatı ilkeleri ışığında halikarnas balıkçısı'nın yol ver Deniz' hikâyesi üzerine bir değerlendirme". Milli Eğitim 43/202 (2014), 131-140.