Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim
Yıl: 2014 Cilt: 43 Sayı: 203 Sayfa Aralığı: 37 - 54 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim
Öz: Atasözleri, bir toplumsal kültürün çeşitli olgu veya olaylara ilişkin zih- niyetini üstü kapalı bir biçimde yansıtan en öz ve etkili ifadelerdir. Bu yönüyle atasözleri, ürünü oldukları toplumsal kültürün (ortak bilincin) bakış açısını gelecek kuşaklara taşımaları bakımından önemli bir işleve sahiptirler. Bu bakış açısından hareketle üç aşamada gerçekleştirilen bu çalışmada, Türk atasözleri- nin eğitimin çeşitli boyutlarına ilişkin yansıttıkları bakış açıları incelenmiştir. İlk aşamada, Türk Dil Kurumu Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü kullanılarak eği- timle ilgili olabileceği düşünülen atasözleri belirlenmiştir. İkinci aşamada, bu atasözleri analojik/metaforik analiz ya da anlamsal uyarlama metodu ile 10 tema altında tasniflenerek yorumlanmıştır. Bu temalar şunlardır: Eğitimin önemi, eğitimin amaçları, ailenin çocuk eğitimindeki rolü, eğitime başlama zamanı, öğrenmenin özellikleri, öğrenme ortamı, öğrenme yöntemleri, öğrenci- nin sorumlulukları, öğretmenin nitelikleri ve yöneticilik. Üçüncü aşamada, ata- sözleriyle ilgili yapılan sınıflandırmaların ve yorumların iç geçerliğini ve güve- nirliğini (inandırıcılığını) sağlamak amacıyla uzman görüşüne başvurulmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, Türk atasözleri eğitim olgusunun ve ilgili boyut- larının kavramsallaştırılmasında çağdaş/evrensel pedagoji (eğitimbilim) ilkele- riyle tutarlı bir perspektif sunmaktadır. Buradan hareketle, Türk sözlü kültürü- nün deyim, mâni, masal, türkü, ninni, bilmece ve hikâye gibi diğer ürünlerinin de çözümlenerek bu ürünlerde öne çıkarılan eğitimsel bakış açılarının incelen- mesi, Türk eğitim düşüncesinin daha iyi anlaşılmasında, oluşturulmasında ve paylaşılmasında faydalı olabilir.
Anahtar Kelime: Konular:
Education from the Turkish proverbs point of view
Öz: Proverbs are the most concise and effective statements that implicitly reflect a culture s mentality about various phenomena or events. In this respect, proverbs have an important function in terms of passing on a culture s shared consciousness to its future generations. In this study, the perspectives resulting from the Turkish proverbs reflections on various dimensions of education are examined. In the first stage, a search was conducted by using the Turkish Language Institution s Turkish Proverbs and Idioms Dictionary to find out the proverbs related with education. In the second stage, all the proverbs were clas- sified under 10 themes by using the analogical/metaphorical analysis orsemantic adaptation method. These themes include the following: The impor- tance of education, objectives of education, the role of parents in child educa- tion, time to start education, the characteristics of learning, learning environ- ment, learning methods, the responsibilities of students, the qualities of teac- hers, and administration. In the third stage, expert opinion was consulted to increase the validity and reliability (trustworthiness) of the classifications and interpretations made about the proverbs. According to the results of the study, it can be claimed that the Turkish proverbs offer a perspective consistent with the principles of the contemporary pedagogy in the conceptualization of the educational phenomenon and its relevant dimensions. Hence, in order to have a better understanding of the Turkish educational thinking, the educational perspectives represented in other forms of the Turkish oral culture (fairy tales, folk songs, etc.) also need to be examined and communicated.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKTULUM, Kubilây (2011). Bir Ana-Metin Olarak Nasreddin Hoca Hikâyeleri Üzerine Kimi Dönüştürmeler, Millî Folklor, 23(91), 12-24.
- ALEXANDER, Patricia A., SCHALLERT, Diane L. ve REYNOLDS, Ralph E. (2009). What Is Learning Anyway? A Topographical Perspective Considered, Educational Psychologist, 44(3), 176192.
- BOZDOĞAN, Aykut E. (2012). Eğitim Amaçlı Gezilerin Planlanmasına İlişkin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Uygulamaları: Altı Farklı Alan Gezisinin Değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1049-1072.
- ÇELİK, Abbas (2009). Atasözlerimizden Eğitim İletileri, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 31, 43-59.
- DİK, Tuba. (2010). Atasözlerinde Adil Dünya İnancı, Millî Folklor, 22(88), 28-32.
- DUMAN, Tayyip (2011). Türk Atasözlerinde Çocuk ve Eğitimi. İçinde, V. TAŞDELEN, A. YAYLA ve A. KARACA (Ed.), Eğitimden Felsefeye Necmettin Tozlu Armağanı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
- DURUHAN, Kemal ve İLHAN, Bekir (2004). Eğitim-Öğretimle İlgili Bazı Atasözü ve Deyimlerimizin Öğrenme-Öğretme Süreci Bakımından İrdelenmesi, Milli Eğitim, 164, 119-125.
- ERDEM, Servet (2010). Atasözlerinde Metaforların İşleyişi, Millî Folklor, 22(88), 33-37.
- GİRMEN, Pınar (2012). Eskişehir Folklorunda Çocuk Oyunları ve Bu Oyunların Yaşam Becerisi Kazandırmadaki Rolü, Millî Folklor, 24(95), 263-273.
- ONAN, Bilginer (2011). Türk Atasözlerinde Dil Farkındalığı ve İşlevsel Dil Kullanımı, Millî Folklor, 23(91), 91-100.
- ÖZDEMİR, Nebi (2010). Mizah, Eleştirel Düşünce ve Bilgelik: Nasreddin Hoca. Millî Folklor, 22(87), 27-40.
- SABAN, Ahmet (2010). Çoklu Zekâ Kuramı ve Türk Eğitim Sistemine Yansıması, Nobel, Ankara.
- Shuell, Thomas J. (1990). Phases of Meaningful Learning, Review of Educational Research, 60(4), 5131-547.
- ŞAHİN, Mustafa (2011). Masalların Çocuk Gelişimine Etkilerinin Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi, Millî Folklor, 23(89), 208-219.
- TAŞDELEN, Vefa (2000). Türk Atasözlerinde Eğitim, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 33(1), 121-135.
- Türk Dil Kurumu (2013a). Büyük Türkçe Sözlüğü. Erişim: .
- Türk Dil Kurumu (2013b). Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü. Erişim: .
- YAYLAGÜL, Özen (2010). Divânu Lugâtit-Türkte Yer Alan Atasözlerindeki Metaforlar, Millî Folklor, 22(85), 112-121.
- YILMAZ, Muhsin (2000). Türkçe Atasözlerinde Eğitim Anlayışı, A. Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 33(1), 137-145.
APA | Saban A (2014). Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. , 37 - 54. |
Chicago | Saban Ahmet Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. (2014): 37 - 54. |
MLA | Saban Ahmet Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. , 2014, ss.37 - 54. |
AMA | Saban A Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. . 2014; 37 - 54. |
Vancouver | Saban A Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. . 2014; 37 - 54. |
IEEE | Saban A "Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim." , ss.37 - 54, 2014. |
ISNAD | Saban, Ahmet. "Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim". (2014), 37-54. |
APA | Saban A (2014). Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. Milli Eğitim, 43(203), 37 - 54. |
Chicago | Saban Ahmet Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. Milli Eğitim 43, no.203 (2014): 37 - 54. |
MLA | Saban Ahmet Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. Milli Eğitim, vol.43, no.203, 2014, ss.37 - 54. |
AMA | Saban A Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. Milli Eğitim. 2014; 43(203): 37 - 54. |
Vancouver | Saban A Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. Milli Eğitim. 2014; 43(203): 37 - 54. |
IEEE | Saban A "Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim." Milli Eğitim, 43, ss.37 - 54, 2014. |
ISNAD | Saban, Ahmet. "Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim". Milli Eğitim 43/203 (2014), 37-54. |