Yıl: 2014 Cilt: 43 Sayı: 203 Sayfa Aralığı: 37 - 54 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim

Öz:
Atasözleri, bir toplumsal kültürün çeşitli olgu veya olaylara ilişkin zih- niyetini üstü kapalı bir biçimde yansıtan en öz ve etkili ifadelerdir. Bu yönüyle atasözleri, ürünü oldukları toplumsal kültürün (ortak bilincin) bakış açısını gelecek kuşaklara taşımaları bakımından önemli bir işleve sahiptirler. Bu bakış açısından hareketle üç aşamada gerçekleştirilen bu çalışmada, Türk atasözleri- nin eğitimin çeşitli boyutlarına ilişkin yansıttıkları bakış açıları incelenmiştir. İlk aşamada, Türk Dil Kurumu Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü kullanılarak eği- timle ilgili olabileceği düşünülen atasözleri belirlenmiştir. İkinci aşamada, bu atasözleri analojik/metaforik analiz ya da anlamsal uyarlama metodu ile 10 tema altında tasniflenerek yorumlanmıştır. Bu temalar şunlardır: Eğitimin önemi, eğitimin amaçları, ailenin çocuk eğitimindeki rolü, eğitime başlama zamanı, öğrenmenin özellikleri, öğrenme ortamı, öğrenme yöntemleri, öğrenci- nin sorumlulukları, öğretmenin nitelikleri ve yöneticilik. Üçüncü aşamada, ata- sözleriyle ilgili yapılan sınıflandırmaların ve yorumların iç geçerliğini ve güve- nirliğini (inandırıcılığını) sağlamak amacıyla uzman görüşüne başvurulmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, Türk atasözleri eğitim olgusunun ve ilgili boyut- larının kavramsallaştırılmasında çağdaş/evrensel pedagoji (eğitimbilim) ilkele- riyle tutarlı bir perspektif sunmaktadır. Buradan hareketle, Türk sözlü kültürü- nün deyim, mâni, masal, türkü, ninni, bilmece ve hikâye gibi diğer ürünlerinin de çözümlenerek bu ürünlerde öne çıkarılan eğitimsel bakış açılarının incelen- mesi, Türk eğitim düşüncesinin daha iyi anlaşılmasında, oluşturulmasında ve paylaşılmasında faydalı olabilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Education from the Turkish proverbs point of view

Öz:
Proverbs are the most concise and effective statements that implicitly reflect a culture s mentality about various phenomena or events. In this respect, proverbs have an important function in terms of passing on a culture s shared consciousness to its future generations. In this study, the perspectives resulting from the Turkish proverbs reflections on various dimensions of education are examined. In the first stage, a search was conducted by using the Turkish Language Institution s Turkish Proverbs and Idioms Dictionary to find out the proverbs related with education. In the second stage, all the proverbs were clas- sified under 10 themes by using the analogical/metaphorical analysis orsemantic adaptation method. These themes include the following: The impor- tance of education, objectives of education, the role of parents in child educa- tion, time to start education, the characteristics of learning, learning environ- ment, learning methods, the responsibilities of students, the qualities of teac- hers, and administration. In the third stage, expert opinion was consulted to increase the validity and reliability (trustworthiness) of the classifications and interpretations made about the proverbs. According to the results of the study, it can be claimed that the Turkish proverbs offer a perspective consistent with the principles of the contemporary pedagogy in the conceptualization of the educational phenomenon and its relevant dimensions. Hence, in order to have a better understanding of the Turkish educational thinking, the educational perspectives represented in other forms of the Turkish oral culture (fairy tales, folk songs, etc.) also need to be examined and communicated.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Saban A (2014). Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. , 37 - 54.
Chicago Saban Ahmet Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. (2014): 37 - 54.
MLA Saban Ahmet Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. , 2014, ss.37 - 54.
AMA Saban A Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. . 2014; 37 - 54.
Vancouver Saban A Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. . 2014; 37 - 54.
IEEE Saban A "Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim." , ss.37 - 54, 2014.
ISNAD Saban, Ahmet. "Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim". (2014), 37-54.
APA Saban A (2014). Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. Milli Eğitim, 43(203), 37 - 54.
Chicago Saban Ahmet Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. Milli Eğitim 43, no.203 (2014): 37 - 54.
MLA Saban Ahmet Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. Milli Eğitim, vol.43, no.203, 2014, ss.37 - 54.
AMA Saban A Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. Milli Eğitim. 2014; 43(203): 37 - 54.
Vancouver Saban A Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim. Milli Eğitim. 2014; 43(203): 37 - 54.
IEEE Saban A "Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim." Milli Eğitim, 43, ss.37 - 54, 2014.
ISNAD Saban, Ahmet. "Türk atasözlerinin bakış açısıyla eğitim". Milli Eğitim 43/203 (2014), 37-54.